Solel till torpet

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

För ett tag sedan så köpte jag ett torp. Finns ingen el, och visst så funkar fotogenlampor för belysning ganska hyggligt, men det är lite segt att inte få ström till elektriska lampor, datorn med mera så är på gång att sätta upp ett solsystem. Det råkade slumpa sig som så att när några bekanta byggde solpaneler så fick de ganska många över så jag köpte 9 stycken Enfinity-185M5 paneler för 800:- styck.
Med 9 paneler så hamnar jag som mest på 1.7kW solel.
Fördelen med panelerna är att de är lätta att transportera då de inte är så stora. Nackdelen är att de kräver mer arbete vid montering.

Data: Monokristallina, 185W, öppen krets 45V, arbetsspänning 36V, 5A.

Planen är att köra tre paneler i serie x3 sådana parallellt och då komma upp i 100V (eller 135V i öppen krets) och 15A till regulatorn vilket gör att man inte behöver ha lika grova kablar som om man valt ett lågvoltssystem, men heller inte så hög spänning att det blir farligt. Tänker till att börja med köra på ett 24V system med två vanliga blybatterier ("djupcyklingsbara" ska man ju ta med en nypa salt, blybatterier ska man vara rädd om). Fördelen är också att det blir enklare att felsöka om en slinga har problem då det bara är tre paneler att välja på än om man haft nio paneler i serie.

Efter att ha jämfört olika mppt-regulatorer så fastnade jag för Victron SmartSolar Charge Controller MPPT 150/85. Den har en lite speciell egenskap som är trevlig och det är fast tracking mppt, att den på nån halvsekund kan ställa om sig beroende på hur mycket moln som passerar. Den klarar upp till 150V på ingången vilket passar systemet jag tänkt mig, plus den kan hantera batterisystem från 12 till 48V vilket kan vara smart inför eventuella framtida uppgraderingar, egenförbrukningen är väldigt låg 35mA vid 12V (Och så har den data via blåtand, det är ju lite trevligt även om det inte är nån killer feature).

Det jag sitter och funderar över nu är valet av inverter. Vill nog ha ren sinus ut och så möjlighet att kunna klara induktiva laster. Det hade ju varit jäkligt gött att kunna köra vedkap 20 minuter i stöten till exempel. När man kikar på data på inverters så är det ganska många som har, vad jag tycker, väldigt hög tomgångsström på runt 2A vilket känns som alldeles för mycket, ponera att man råkar åka ifrån torpet med invertern på och så totaldränerar den batterierna.
Någon som har tips på bra inverter till rimligt pris?

Såhär ser torpet ut förresten:
torpet-IMG_20190715_184346.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av grym »

fan vet om jag inte har en 110v växelriktare på garagevinden, runt 1kw eller så
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Solel till torpet

Inlägg av CPMS »

Frågan är väl om det är värt den extra kostnaden för att kunna köra vedkap/klyv på el pga startströmmar mm?

Skulle nog fundera på att köra elverk till kap/klyv eller bygga om dom till bensindrift, måste ju gå att få tag på en beggad gräsklippare med en stående 5-6hk B&S billigt. :)

Jag körde en enfas hydraulklyv på mitt 2300W elverk utan problem i några år ute i skogen, borde väl finnas enfas vedkapar också.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Solel till torpet

Inlägg av Nerre »

Ja, jag håller med om att man nog hellre bör försöka se sig om efter andra lösningar för laster som drar hög effekt.

Jag skulle nästan gissa att prisskillnaden mellan en "stor" och en "liten" inverter gott och väl kan finansiera ett elverk eller två.

I husvagnar och fritidsbåtar så har man ju i princip alltid kört med gasol för kylskåp, spis och värme.

(I Båstad nu på semestern såg jag att de stora "fritidsbåtarna" som låg inne där hade dubbla elkablar från land, jag gissar att det är vinkyl och ismaskin och sånt på de båtarna som de vill ha el till:) )

Ett elverk blir ju mer flexibelt än att bygga om vedkapen, elverket kan ju användas även till andra elmaskiner.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

CPMS skrev:Jag körde en enfas hydraulklyv på mitt 2300W elverk utan problem i några år ute i skogen, borde väl finnas enfas vedkapar också.
Jodå. Jag har 2600W elverk också, har servat det med, bytte olja och den var fasen svart och trögflytande, men nu funkar det bra.
Tänkte mest att när man ändå har elen så vore det lite gött att inte behöva dra igång elverket.
Men det är möjligt att det är den bästa lösningen ändå. Samtidigt så kör man ju vedkap så korta perioder, sällan jag kör två timmar på raken, hade varit lite gött att slippa dra igång elverket bara för det.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Nerre skrev:Ja, jag håller med om att man nog hellre bör försöka se sig om efter andra lösningar för laster som drar hög effekt.
Jag skulle nästan gissa att prisskillnaden mellan en "stor" och en "liten" inverter gott och väl kan finansiera ett elverk eller två.
I husvagnar och fritidsbåtar så har man ju i princip alltid kört med gasol för kylskåp, spis och värme.
Kör gasolkylskåp idag. Det funkar men på fyra veckors semester så räknar jag nästan med 500:- i gasol. Det är rätt dyrt i längden, men visst, för nån helg ibland funkar det ju. Gasolkylskåpet går för övrigt att köra på el eller gasol. Men det är långsamt, kylning tar tid. Evaporationskylskåp. Vill minnas att det drar 230V 0.8 A på el.
Tänker mest att det vore lite gött att kunna köra så mycket som möjligt på sol, och att nått förbrukar många watt lite tillfälligt i 15 minuter eller så borde inte vara något problem.


Apropå. En sak är lite udda med regulatorn jag kikat på. Det är bara ingång för solpaneler och utgång för batteri. Ingen utgång för "förbrukning". De andra jag kikat på verkar ha det. Nu vet jag inte om jag gissar rätt, men jag tänkte att om batteriet är fullt så borde strömmen skickas direkt ut till förbrukningsutgången i så fall. Men det kanske inte fungerar så alls?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Solel till torpet

Inlägg av ajje »

Jag köpte en sådan här växelriktare till bussen.

https://www.ebay.com/itm/Power-Inverter ... 1659402635

Kan helt klart rekommendera den.
Finns även i 24V-utförande.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6972
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av lgrfbs »

Du (Gizmo) kanske skulle bygga ett litet batteri till de lite mer krävande jobben på torpet.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Om den där videon stämmer. Eller om snubbens märkning av celler stämmer. Då skulle jag vara mörkrädd.
Cellerna är ju märkta 375 och 485. Jag antar att det är mAh uppmätt. Och det är det samma som att cellerna är nära döden och farliga.
Plockade en del laptopceller för några år sedan, råkade skada ett ex, det blev sjukt jävla varmt, kastade ut det ur fönstret och ner i snön. Har oerhörd respekt för 18650, de kan brinna bokstavligen.
Kör hellre säkrare batteritekniker. Litiumjärnfosfat (så småningom) eller som just nu då min plan är ju 2 x 12V 180Ah blybatterier.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

ajje skrev:Jag köpte en sådan här växelriktare till bussen.
Men den där verkade ju faktiskt helt ok. Tomgångsström på 0.8 A jämfört med de 2A på de jag kikat på är betydligt mer rimligt.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Solel till torpet

Inlägg av rikkitikkitavi »

Du bör fundera över fastsättningen på panelerna ur stöld hänsyn.

Korparna stjäl allt, oavsett värde och det blir ju riktigt tråkigt om någon snor dem.

Kan räcka med att taket är högt nog och ingen stege finns lättillgänglig även om man bryter sig in.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Solel till torpet

Inlägg av MiaM »

Lite funderingar (och risk för upprepningar från vad som skrivits på annan plats):

Om solladdaren har uttag för "dumplast" och om kylskåpet går att köra på 12V så kan det kanske vara lämpligt att ansluta kylskåpet som dumplast?
Går det att köra el och gasol samtidigt eller är det antingen/eller på din? Regleras gasolen automatiskt med nån slags termostatgrej? Även om gasolen inte regleras ner ifall du tillför 12V så kan det ju ändå vara trevligt om kylskåpet kyls lite till och från när ingen är där, så att det inte är rumsvarmt när nån dyker upp för att vara där över helgen.

Jag skulle nog satsa på att köra så mycket som möjligt direkt på batterispänning. Det är ju inte direkt svårt att få tag på 24V-apprater t.ex. belysning. En DC-DC-omvandlare kan ge 12V för sånt som enbart har 12V-laddare. Misstänker att en bärbar dator lär ha lägre än 24V från sitt nätagg, så det bör ju gå att ordna laddning från 24V.

24V lär ju annars vara en lite ovanlig spänning för solanläggningar. Vad jag förstått så är det väl vanligare antingen med 12V i mindre system och 48V i större system. En påverkande faktor här är säkert att i USA lär de köra 12V istället för 24V i lastbilar, bussar och liknande, så 24V-utrustning är inte lika vanlig där som här.

Kolla om laddaren har möjlighet att bryta en last vid för låg spänning, eller om invertern kan ställas att bryta vid för låg spänning.

Om jag förstått rätt så ifall du tänkt ha torpet mer än säg nåt år så lönar det sig alltid med Litium-nånting-batterier istället för blysyrabatterier, eftersom blysyrabatterierna håller så mycket kortare tid. Det förutsätter att man dels räknar på livslängd och dels räknar på större blysyrabatterier än litiumbatterier eftersom blysyrabatterierna inte tål lika djup urladdning.

Det lär finnas "charger inverters" som är kombinerade laddare och inverters. Vet inte om det är vettigt i ditt fall, men konceptet är att du ansluter dessa till ditt elverk och om du har elverket igång så laddas batterierna och om jag fattat rätt så körs väl dessa dessutom i nåt bypassläge. När elverket stängs av så körs de som vanlig inverter.

Vet inte vad bästa sättet för att inte glömma invertern är. Händer det att någon/några är på plats i torpet medan någon/några andra åker kortare vändor med bilen? Om inte, d.v.s. om det aldrig är nån i torpet när bilen inte är där, så kan det kanske gå att montera ett billås (typ ev borra ur så valfri nyckel passar) och använda bilnyckeln för att slå på invertern. Då måste man ta nyckeln ur detta lås och slå av invertern för att kunna köra bilen, om ingen har reservnyckel eller så.

En annan variant är ju att ha typ en "kaffebryggartimer" till invertern. Om det går att "dra upp" timern till valfri rätt lång tid så ska den väl inte sätta krokben för vad ni normalt kan tänkas göra, men säkerställer ändå att den inte blir lämnad påslagen en vecka.

Om budgeten är lite knapp för att köpa Litiumbatterier nu men ni gärna vill ha det i framtiden så kan det faktiskt kanske vara värt att köpa bilbatterier på skroten för att klara den första semestern. Se till att konditionera dem med typ ctek(-kopia) länge, det kan göra susen på gamla batterier.

Det kan väl rent av vara värt att skippa invertern helt, eller köpa en såndär pytteliten (säg 300W eller så?) i början, och köra rena 230V-laster på elverket medan ni laddar mobiler, kör lampor och sånt direkt från batterispänningen (och då köra 12V i början, typ dra el och sånt snyggt, men hänga upp typ lampor från nåns skrotade husvagn eller skrotade bil eller LED-slingor till att börja med, för att senare köpa fin-armaturer avsedd för vad för batterispänning det kan bli i framtiden).

Jobbet och materialet för kabeldragning, strömbrytare och liknande blir ju ungefär detsammma oavsett vad ni kör för batterier och oavsett om ni som steg ett kör inverter och/eller elverk för 230V-belastningarna.

P.S. överväg att bygga en slags "hundkoja" för elverket. Framförallt för att skydda mot regn, men kanske även för att ljudisolera och för att få "inomhusmässig" miljö (d.v.s. undvika kondensering som får allt att rosta och bli eländigt). Brandsäkert material och t.ex. nån fläkt är nog en bra idé. Jag har ingen egen erfarenhet av att köra elverk (faktiskt inte ens kortare stunder) men har sett en del youtubekanaler där fol bygger bostäder eller stugor och är offgrid, och bara av att kolla på youtubekanalerna så blir ljudet av elverk irriterande.

Extra-P.S.: Blir det nåt system för vatten av något slag också? Nåt säger mig att nån form av pump med tryckbehållare och varmvattenberedare vore nog underbart. Dock ska man väl se upp med regler, det är mig veterligen bara typ diskbänk utonmhus med enbart kallvatten som klarar sig från kraven på avloppsanläggning. Eller så åker man till närmaste bad ofta nog :)
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: Solel till torpet

Inlägg av Hesabon »

För två år sedan ändrade jag mitt 12 V "solsystem" till 24 V, och det har jag inte ångrat.
Har 0,5 kW paneler och två 12 V/230 Ah Gel-batterier i serie.
Det är inte svårt att få tag i 24 V-grejer, det är standard i de flesta större husbilarna, större båtar, mm.
VIktigt är att minnas, att då man fördubblar spänningen, minskar effektförlusterna i kabeln till en fjärdedel, och det märker man redan efter bara några få meter kabel.

Sedan försöker jag nog, om det bara är möjligt och apparaturen inte blir dyrare, att köra på batterispänningen, eftersom man förlorar effekt varje gång man konverterar.
Nu är ju inte sol-kW:en så dyra - i själva verket blir de ju billigare ju mer man förbrukar...

Jag har ett Gasol/El-kylskåp av märket D., men det kör man antingen-eller på, inte samtidigt. Det fungerar enligt kondensationsprincipen, vars verkningsgrad inte är speciellt hög. Det kyler helt okay, men materialet i skåpet är av ganska dålig kvalitet, så jag funderar allvarligt på att byta ut det till ett kompressorskåp, då kunde jag också koppla på det remote per SMS som kaminen.
Blir kanske då till nästa sommar...

Nuförtiden får man (bl.a. på eBay, AliExpress) LED-lampor för närapå vilken spänning som helst och med vilken sockel som helst. Jag har köpt lampor för 24 VDC med G10-sockel. Då kan man också använda standard armaturer [lämpade för 230 VAC). Båt/husbilsarmaturer för 12 eller 24 VDC är betydligt dyrare, men ofta av helt förkastlig kvalitet. DÅ de är "specade" för så låg spänning betyder det ju, att de inte behöver något som helst godkännande. 230 VAC-armaturer skall åtminstone vara märkta.

Beträffande inverter till 230 VAC: "True Sinus"-konvertrarna är mycket dyrare än "Modified Sinus", men kan mycket väl betala tillbaka sig i längden. Många apparater fungerar alldeles bra med en Modified Sinus, men inte alla. Vissa bara "startar" inte, andra brinner direkt.
Försök ex. absolut inte koppla en elektrisk tandborste/laddare (av ett visst, stort, känt tyskt märke B.) till en MS-inverter. Den går rätt i graven utan ett pip! (Egen erfarenhet 3 st, därtill några gästande vilka jag inte hunnit/kommit ihåg att varna före dom redan kopplade i).
Har dessutom en utbränd borrmaskinsladdare och en Laptop-laddare.
Lyckligtvis, i alla nämnda exempel, var det bara laddarna som tog stryk, men t.ex. eltandborstarnas laddare har jag inte hittat separat, man måste köpa hela setet. Börjar alltså drälla av skaften i knutarna..
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Solel till torpet

Inlägg av danielr112 »

Kör så mycket som du kan direkt på batteriet. Se till att ha en lågspänningsvakt som kopplar ifrån ALLA förbrukare om så behövs!

När det kommer till inverter välj en som går ner i standby när du inte har någon förbrukare på. Då kan du komma under 5watt. Annars ligger dom mellan 20-60w för singel fas. Normalt är 40+w för china invertrar.

Victron har förövrigt några. Kostar några kronor mer men dom har just stand-by funktionen.

Lycka till med torpet!

Har själv 16kWp på taket och ca 120kWh batteri-bank på vårat ställe. Något större men driver hela huset inkluderat alla 3fas laster :P
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Solel till torpet

Inlägg av Gizmo »

Har fått tips på ett par tyska butiker som håller något lägre priser:

photovoltaik4all.de som har bra priser på regulatorer och även på sinusinverter.
renusol.com som har monteringskit.
mounting-systems.com som också säljer monteringskit.

Var köper man kablage lämpligast? Eller MC4 kontakter?

Om jag kör 108V på en slinga ( 36V x 3 paneler) på 5.5A så säger spänningsfallskalkylatorn att på 40 meter kabel (räknat 20 meter dit och 20 meter tillbaka) att spänningfallet på 40 meter kabel blir 1.98V om man väljer 4mm kabel. Jag tycker det låter som en rimlig kabelförlust, ser ingen vits att köra 6mm kabel då.

Och är det dumt att köra tre separata slingor ner? Det blir rätt mycket mer kabel, men jag tänker att det blir betydligt lättare att felsöka om nån av de tre slingorna skulle krångla. Enklare att felsöka bland tre paneler än bland nio på taket...

Det lutar iaf mot att det blir Victron SmartSolar MPPT 150/35 Den kan ta upp till 150V in och 35A totalt (jag når själv bara 16.5A som mest med panelerna jag har nu men lite headroom för framtida paneler är väl bra). Den klarar flera olika batterisorter och 12-48V batterispänning. Tomgångsström på 25mA och kopplar ur sig själv när batteriet når under en viss spänning (samt kopplar inte på sig själv förräns regulatorns utspänning kan ladda batteriet igen). Plus styrbar via blåtand (det här är jag skeptisk till...appar och telefoner blir gamla, jag hade föredragit en vanlig liten knapp-panel och en liten display istället för att feppla med telefonen...men okej då).

När det gäller Victron så har de faktiskt även sinusinverters med funktioner för att koppla bort sig eller gå ner i standby om batterispänningen blir för låg. Jag vill egentligen köra 24V, gärna mer, men beror lite på batterivalet (och vad det kostar givetvis). Och om det blir sunk-AGM batterier från biltema första året, eller om det blir hyggliga batterier från en serverhall, eller om det blir något annat typ elbilsbatteri vet jag faktiskt inte just nu, letar och funderar fortfarande.
Lutar mot att det blir Victron Phoenix 12/800 230V VE.Direct Schuko. Finns också en feature med "remote turn off" vilket inte är så dumt.
Invertern är dock 1500:- dyrare än den andra på ebay, men tänker att med 600W som max kontinuerlig effekt (och klarar tillfällig startpeak på 1500W) samt ren sinus känns som ganska bra val ändå. Invertern går ju också att byta så småningom.

Kylskåpet går antingen på gasol eller 230V och drar då 0.8A (går alltså inte på 12V). Finns ingen automatik där i mellan, utan man får switcha med en rätt hård mekanisk switch. Tänker att det är väl ok så länge. Det är, som någon påpekade, ett evaporationskylskåp, bidrar också med lite värme inomhus på vintern, och det är ju då panelerna inte ger så mycket så då kan det ju vara ok att köra på gas.
Det är nog inte det effektivaste kylskåp man kan ha (ett mindre kompressorkylskåp är nog snålare).
Men det är rätt nytt. Och jag har det, och det fungerar. Bytes någon gång, men inte just nu, håller lite i pengarna.

Kommer inte att köra 12V eller 24V ledning i kåken. Blir bara 230V-ledning (finns ett litet mindre system med fyra uttag eller nått, med påkoppling av elverket utifrån draget idag).

Bra påpekat att man vill ha nån smart lösning för att ladda batteriet från elverket om det skulle behövas, den är lite klurig, spontant tänker jag mig att man helt enkelt får manuellt koppla på en laddare de timmar man kör laddning av batteriet med elverk.

Sedan är det ju så mycket annat som ska fixas. Ett par små läckor i taket. Några ton 16-32 grus på vägen så inte kompisen med tvåhjulsdriven bil slirar ner i diket igen. Men. Belysning och kunna ladda dator, borrmaskin och lite andra saker vore grymt praktiskt!
Skriv svar