Reparera vattenkokare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av xxargs »

Det är förmodligen katjonytare i dessa filter och kommer givetvis att bli mättade ganska fort om vattnet är hårt.

I teorin så borde man kunna regenerera dessa med en syra - kanske saltsyra då både kalcium och magnesium är lättlösliga i kloridform (Ca2-jonerna som sitter i jonbytarmassan ersätts till baka till H-joner som det var när det var nytt)

Nu brukar tillverkarna av detta knappast underlätta det hela och det är massa annat i dessa också som kan påverkas.

Men det man kan prova med när man tycker filtret inte längre avkalkar är att skölja genom jonbytaren med ganska konc. lösning av citronsyra i vatten eller hellre vinsyra (lösligheten saltet med kalcium är högre med vinsyra än med citronsyra) - eller så får man köpa en flaska saltsyra i bygghandeln - späda ut lite och köra igenom om nu jonerna sitter fast ordentligt.

Om jonbytaren fungerar efter regenereringen så kommer vattnets Ph-nivå att sjunka efter filtrering (skaffa teststrips för pool, även rulla med ph-papper kan köpas hos akvarieaffärer) då kalcium och magnesium ersätts med H-joner och och därmed blir surare - men efter luftning så kan PH höjas igen då det som sänkte PH-värdet är koldioxid som tidigare var karbonater och låsta med kalket i vattnet.

kat-jonbytare används som avhärdare av vatten i diskmaskiner - men där genereras det av att man skickar igenom en ganska stark koksaltslösning och efter detta, filtrerar man kalkrik vatten efter så kommer sältan att öka precis som att man inte riktigt lyckas skölja ur saltet ur jonbytaren - men ger ingen saltökning om man skulle destvatten igenom.)

detta i teorin - man får prova lite och se om det går...
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av arvidb »

Reservex hade ingen reservdel. Det får bli en ny sån där Braun WK300.
Palle500 skrev:Finns efterföljaren att köpa på tex Elgiganten
Philips Vattenkokare HD4646
https://www.webhallen.com/se/product/72 ... 4620-Svart
Kanske värmeelementet passar? Om inte en helt ny är lika bra?
Heh, jag har faktiskt just en sån hemma, dock inte i skick att användas i köket efter att den blivit använd för diverse experiment (bland annat som testlast för en trampgenerator :)). Men jag kunde i alla fall se att den har en helt annan konstruktion i botten med ett annorlunda värmeelement.
Glenn skrev:Jag kan passa på att slå ett slag för instant-vattenkokare.
Intressant tips! Tyvärr hittade jag inga såna där alls på Prisjakt, och så är jag ändå rätt nöjd med "vanlig" vattenkokare, så det fick bli en sån ändå. Lägger man mer än typ en hundring så får man ju en kokare med betydligt lägre minimumgräns än 5-6 dL - Braunen som Danny tipsar om säljs till exempel som att den klarar "200 ml på 45 sekunder".


Tack för alla tips!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Glenn »

ToPNoTCH skrev:Den ser ju smidig ut Glenn.
Men de där filtren som skall bytas hur ofta har du behövt göra det ?

Det är jävligt mycket kalk i mitt vatten så jag är lite oroad över att behöva byta filter ofta och att dom kommer vara svåra att få tag i.
Jag har slutat byta dom, och tagit ur det helt. Det var jobbigt att få tag på, man kunde beställa genon nörmaste köplada men det var dyrt och
tog tid, så jag började köpa från england (där dessa vattenkokare är mycket populära) för halva priset, men nu har jag slutat använda filter alls.

Tydligen är filtret mest till för om man har dåligt vatten och det har vi ju sällan här.
Har svårt att hitta var den säljs den där.
Massa länkar på Tefal hemsida till ÅF, men ingen har i sortimentet.
Köpte min på mediamarkt, men det är ju många år sen nu.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Nerre »

arvidb skrev:Jag tycker att det vore värt besväret att byta ut värmeplattepaketet om det gick att få tag på för inte alltför många hundralappar. Men jag antar att det blir svårt och att det landar i att köpa en ny istället.
För några hundralappar får du flera stycken ny vattenkokare idag... Om du nu inte nödvändigtvis ska ha nån design-grej.

Jag har två stycken 1,5-liters står i reserv i källaren, köpta för 49 spänn styck.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Platis »

Hur fungerar en sån där instant-vattenkokare?
Senast redigerad av Platis 2 augusti 2019, 17:50:22, redigerad totalt 2 gånger.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Nerre »

Ett värmeelement med hööög effekt i kranen typ.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Platis »

Antar det är nån form av genomströmmningsvärmare :humm:
Hur lång tid tar det att fylla en kopp? Är det typ ögonblickligen eller 30s eller....?

Behöver man ha den på en egen säkring eller mycket kräm är det? :wink:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Henry »

Vet ingen vattenkokare som använder säg 3-fas 63A för då hade det gått att få det ögonblickligen, ja teoretiskt inom någon sekund eller så i alla fall allt beroende på mängd.

Men inte ens med max 10A och 2300W blir det ögonblickligen och vid genomströmning så är det bara att se hastigheten på en kaffebryggare för att få en uppfattning, alltså inte så överdrivet snabbt. Kommer dock inte ihåg om standard kaffebryggare ligger på max 10A eller om det är 6A men ingen radikal skillnad oavsett.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Glenn »

Platis skrev:Hur fungerar en sån där instant-vattenkokare?
Som en kaffebryggare ungefär fast med högre sprutt.

Den jag har är på 1700W och jag har faktiskt lyckats dra en säkring en gång när den var igång samtidigt som våffeljärnet var igång i den andra kontakten på köksbänken.

Tog just tid hur lång tid det tar att fylla en "normalmugg" som vid kontrollmätning var 2.5dl, det tog 26 sekunder.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Henry »

Det var inte illa, men var det då kokande eller bara jäklig varmt typ 60 eller så?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Nerre »

Reklamen brukar säga 98 grader (kokar det blir det ånga och det vill man inte riktigt ha).
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Henry »

Då borde kaffebryggare en effekt runt 1000W för det är överraskande med bara 26 sek och enbart 1700W, kanske en väldigt effektiv värmeöverföring må hända.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Nerre »

Det går ju att räkna på det.

Att värma 1 liter vatten från 10 grader till 98 grader (d.v.s. 88 grader höjning) kräver (om jag inte räknar fel)
4,19 x 88 = 368,7 kJ

1 J = 1 Ws, d.v.s. 368,7 kWs

För 2,5 dl blir det då 92,2 kWs.

Delar vi det med 26 sekunder blir det 3,5 kW...

Så antingen stämmer inte 1700 W eller så stämmer inte 26 sekunder.
bobobo
Inlägg: 677
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av bobobo »

Det finns ju quooker också.
Den är ögonblicklig. Men den har en varmvattenberedare inbyggd så den varmhåller vattnet. Dock en annan prisklass....
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Reparera vattenkokare?

Inlägg av Glenn »

Nerre skrev:Det går ju att räkna på det.

Att värma 1 liter vatten från 10 grader till 98 grader (d.v.s. 88 grader höjning) kräver (om jag inte räknar fel)
4,19 x 88 = 368,7 kJ

1 J = 1 Ws, d.v.s. 368,7 kWs

För 2,5 dl blir det då 92,2 kWs.

Delar vi det med 26 sekunder blir det 3,5 kW...

Så antingen stämmer inte 1700 W eller så stämmer inte 26 sekunder.
Nu är ju förvisso inte vattnet 10 grader heller, troligen är det rumstemperaturen som just nu är 24.5 grader, troligen var det något varmare tidigare idag.
(Aldrig tänkt på om det tar längre tid om vattnet kommer direkt från kranen, borde testa nån dag.)

Men jag är rätt säker på både min tidtagning och mätning av koppen, vad jag inte kan garantera är effekten på kokaren och temperaturen på vattnet, men
jag tror nog att det är hyfsat nära 100 iaf.

Jag gick f.ö på effektangivelsen på webben, jag kollade inte på min egen..
Skriv svar