dold kabeldragning i portal

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
albz
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 augusti 2019, 12:32:23

dold kabeldragning i portal

Inlägg av albz »

Hej!

Jag har en portal i min lägenhet som jag skulle vilja dra en dold ?TP? kabel igenom. för att inte dra en vanlig kabel med två hanar så tänkte jag mig ett uttag på var sida (kommer funka som en skarvsladd ungefär). Och nu undrar jag om det verkligen funkar så? att det går helt enkelt.

kommer se ut som följande:

Router > TP med hane > RSK 5105140 ahlsell > kabel genom portalen > RSK 5105140 ahlsell > TP med hane > dator

hoppas jag gjorde mig förstådd!
mvh albz
idé.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: dold kabeldragning i portal

Inlägg av LeCanard »

Måste den absolut runt? Annars kan man förlägga den under tröskeln.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: dold kabeldragning i portal

Inlägg av Findecanor »

Det ska finnas färdiga golvlister i bl.a. trä med kanaler för att dra kablar i. Kanske finns det någon som är fin nog att använda som list runt dörröppningen.
Ordna bara så att de vertikala listerna går hela vägen uppåt med den som går horisontellt innanför.. för det går väl att göra en 90° böj på en Cat 5-kabel?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: dold kabeldragning i portal

Inlägg av rvl »

Vi hade ett liknande fall som löstes med att förlägga kabel under plastlist den långa vägen via taket ner i hörnet och tillbaka mot öppningen längs golvlisten till ett dubbelt TP-uttag.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: dold kabeldragning i portal

Inlägg av jihe »

Men, som svar på frågan, så visst funkar det bra att göra så där. Det blir ju samma sak som om man kopplade via en patchpanel.
albz
Inlägg: 2
Blev medlem: 2 augusti 2019, 12:32:23

Re: dold kabeldragning i portal

Inlägg av albz »

Glömde säga att bilden på portalen är lånad och ingen tröskel kommer vara där.
jag vill få det till att uttagen + en kabel emellan kommer funka som en "skarvsladd" ungefär. Det jag vill undvika är att dra en vanlig TP kabel med två hanar ifall att jag vill bli av med datorn någon gång i framtiden, slippa ha en kabel liggandes på golvet alltså.

tack för alla svar hittils!
Skriv svar