Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av teljemo »

Halloj!

Fläkten inne på lilla toan beter sig inte som den borde.
Den går riktigt sakta och mest bara brummar lite svagt.

Såna fläktar brukar väll inte ge sig så lätt? Den har varit så sedan vi köpte huset i maj men inte prioriterats förens nu.

Tänkte om ni har tips på felsökning? Eller är det bara att byta ut?
Roligare om det går att fixa...
Det ända jag provat är att dra i snöret som påverkar en arm som trycker på en knapp. Ingenting händer. Samt jag har vridit på vredet. Inget händer.
Borde stängas av när man drar i snöret tänker jag? Eller kan den vara förbikopplad att bara gå på luftfuktighet?
Den startar när man tänder belysningen.

Video:
0E325168-7671-46C9-9FEF-A2B4DA971566.MOV
Bilder:
E0B5D6A6-EECE-435E-A482-E86F3E89EDEE.jpeg
3BC0D031-6105-499B-B64D-455F0662009D.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av teljemo »

Ny info.
Hittade installationsmanualen till den här modellen. Är det rätt kopplat enligt vad ni kan se på bilden i första inlägget?
http://www.fresh.se/sv/visa-produkt-foe ... -s1%2F1641

Fresh Integra TP
Justerbar timer med dragströmbrytare. Du väljer enkelt eftergångstid mellan 1-30 min med reglaget (se fig C) på kåpans undersida. Fläkten startas med hjälp av den inbyggda dragströmbrytaren. Eftergångstiden räknas från det
att fläkten startas. Man kan även välja att istället styra fläkten från en lampströmbrytare genom att ansluta en tändtråd till kopplingsplinten på basenheten (se kopplingsschema F). Eftergångstiden räknas då från det att lampan släckts. Dragströmbrytaren fungerar även med inkopplad tändtråd. Vid montering i tak skall snöret dras via en ögla i taket ( se fig G ).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av mrfrenzy »

Jodå dom brukar ge sig. En PAX eller liknande bra kvalitet håller 10-15 år. En biltema eller liknande 3-5 år.
Det är lagren som blir utslitna.

Du bör nog se över elinstallationen i hela huset, särskilt i våtrummen. Dom har använt gulgrön som tändtråd :twisted:
Gjordes ingen elbesiktning innan ni köpte?
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av teljemo »

Ända noteringarna från besiktningen angående el vad jag minns är att det inte är så många jordade uttag.

Han som byggt huset och ägt det fram till vi köpte det är (ej yrkesutövande pensionär numera) elektriker. Så jag hade hoppats att grejerna va ok på den fronten. Hmm
Bjaellerud
Inlägg: 1432
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av Bjaellerud »

Med största sannolikhet är det glidlagren som torkat ihop och den går tungt.
Evighetssmorda glidlager, som det heter. Där evighet eller livstid betyder 1 - 10 år, och ej möjligt att underhålla.
Snurra på fläkten och bedöm om den går tungt. Skall ju snurra ett par varv om du petar till den.
Gör den så är felet inte elektronik.
Plocka isär och koka in ny olja i lagren, polera axeltapparna.
Eller köp en ny.

Roy
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av teljemo »

Hade ner fläkten nu.
Den går jätte lätt!

Va kan då felet vara?

Satte tillbaka den på samma sätt men nu startar den inte. Även om jag rycker i snöret, tänker att någon komponent i styrningen e kass?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av Marta »

Har Du provat att köra fläkten med timern förbikopplad? Är nästan säkert en skärmpolmotor. Såckså vara sådana fungerar alltid om de inte sitter fast eller har bränt.

En sådan timer har oftast en liten triac i to92 kapsel e.dyl. Den kan vara sönder så att motorn får halvvågslikriktad ström. Kan också vara så att triggströmmen inte räcker i den tröga kvadranten p.g.a. att X2-kondingen som tar ner nätspänningen till lagom för elektroniken har tappat kapacitans. Det gör sådana alltid... Byt filterlytingen samtidigt. Den kan också vara trött och inte hålla den halvvågslikriktade spänningen.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av breflabb »

Kan du ta en bild även på det lilla ,långa kretskortet. Det kan vara lödningar och
dom två blåa elektrolytkondningar. Även microbrytaren till av/på kan ha gett sig.
Lyssna om det klicka när du drar i snöret
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av teljemo »

Jäklar va de såg bränner ut i kanten!!
Inte direkt vid någon komponent dock. Om det inte suttit nåt just där som förkolnat och gått upp i rök!

Jag är inte elektriker! Pillar sällan med 230V. Så jag provar inte att koppla förbi nåt där utan direkt guidning om vad jag ska flytta och vart. Höhö.
Kan jag flytta trådarna för att köra fläkten utan kåpan direkt från nätet.

Ja brytaren klickar.
C32C1F7D-8760-4FEC-A381-FEB15657E5AA.jpeg
035DD73F-E9D1-4E8B-9DE8-5A330F93A203.jpeg
6F8E9B75-621E-4EB5-82F1-76987D82FFDA.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av teljemo 30 juli 2019, 11:37:47, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av mrfrenzy »

Alltså fläkten ska snurra även utan detta kretskort ifall man kopplar 230V till dom två trådarna som syns på din första bild. Bara att flytta en tråd från gulgrön till svart (med säkringen urtagen givetvis).
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av Marta »

Den gulgrönaär PE, Protective Earth. Låt den vara som den är.
Fel av mig. Tack till mrfrenzy för påpekande att gulgrön här har felanvänts för annat ändamål.

Den svarta och blåa i inkommande kabel är fas och nolla. Dessa skall kopplas till de två svarta som kommer från fläktmotorn och är fastlödda i kortet. Du kan nog se på kortet vilka uttag i kontaktlisten som skall byglas.

Det brända på kortet beror på att det är en sk*tkonstruktion. Där finns ingen X2-konding för att sänka spänningen. Det görs resistivt med tryckta motstånd på kortet. Där bränns då av en hel del effekt, så helt väntat att det blivit svartbränt. På ett ställe av detta tryckta motstånd ser det dessutom ut att vara en skada.

Eftersom Du känner Dig obekväm med starkström, vilket är helt rätt att göra om man inte verkligen vet att man vet vad man gör, så är där inget Du kan göra. Bara till att köpa nytt.


Tillägg: Helt utan att ta på mig något ansvar. Det är de två nedersta hålen i hylslisten enligt den allra första bilden i denna tråd som skall byglas för att fäkten skall snurra. Gör det genom en t.ex. 60W GLÖDlampa så är det ingen risk för någon dunderkortis.
Senast redigerad av Marta 30 juli 2019, 17:53:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av teljemo »

Jag har bjudit hit en elektriker för att göra en annan nyinstallation i veckan. Passar på att visa detta samtidigt då.

Har respekt för starkström samt jag vill ju inte ta någon annans jobb :wink:
Jag håller mig till de vanliga Svensson kopplandes med att byta ut befintliga kontakter.

Leker mycket med svagström och har bränt många kort och inhalerat mycket magisk rök. Inte lika kul att göra fel med starkström i hemmet med risk för brand.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av rvl »

Är det där svartbrända bredvid dioden (BYG...) kontaktytor? Verkar ha dålig kontakt i såfall.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av mrfrenzy »

Marta skrev:Den gulgrönaär PE, Protective Earth. Låt den vara som den är.
Det är inte jord, tidigare klåparelektriker har använt gulgrön för att skicka fasspänning när strömbrytaren på väggen slås till.

Badrumsfläktar är dubbelisolerade och saknar jordanslutning.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: Badrumsfläkt går i snigelfart och brummar?

Inlägg av teljemo »

Elektriker kikade på fläkten idag och bytte plats på trådarna som de ”ska va”.
Under locket i väggen satt slang runt gulgrön då installatören försökt snygga till användningen av jordkabeln.

Det fungerade ändå inte..

Elektrikern gissade på antingen e motorn kass eller så är det nån komponent på kortet som e kass.
Vi gick inte vidare mer med det men tänkte kolla med er.

Nåt jag kan testa att byta ut på kortet?

Symtomet nu är ju att fläkten brummar och snurrar extremt långsamt.
Skriv svar