Metallsvarv - CJ18A-tråden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Mickecarlsson »

Ännu en Emco Unimat SL på Tradera, utrop 1kr, budet ligger nu på 5 100kr https://www.tradera.com/item/323773845
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

Man kan notera att det varit ett antal dyra svarvar på tradera på sistonde, såväl emco unimat 3 som flera unimat SL, alla blev mycket dyrare än vad jag vill ge.

Jag tycker priser på runt 4000 för en unimat SL utan speciell utrustning är rent löjligt.

Det kom dessutom ut en Myford, är det en myford 7 ? med otroligt dålig beskrivning..

https://www.tradera.com/item/301891/335 ... -item-main

Där säljaren plötsligt lade till ett "köp nu" på 4900 varvid nån klippte den direkt..

Denna verkar ju fin ? även om jag inte känner till märket.. dock över min budget..

https://www.tradera.com/item/301891/335 ... makarsvarv



Man kan också notera att flera ebaysäljare har flyttat verksamheten från UK till Tjeckien - troligen eftersom UK är på väg att gå ur EU.

Priserna är dock något högre än sist, man får ändå en CJ18A för ca 5400-5500 fraktat och klart.

Exempel: https://www.ebay.com/itm/Procesamiento- ... 3559611242
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

Kan notera två saker på svarvfronten, priserna är stigande - vilket troligen beror på sjunkande krona ?

Men mer märkligt är att CJ18A nästan verkar ha försvunnit, de flesta verkar ha slutat sälja den och dom som har den kvar är dyra.

Däremot finns det en del CJ18, alltså utan DRO till salu för liknand epengar som CJ18A kostade innan, men ofta står det att det finns ett fåtal kvar.

Så jag undrar vad det beror på ? ..är det så att det är på gång med en ny modell ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

CJ18A är tillbaka, men till ett mycket högre pris, ca 8000.

Jag ångrar att jag inte köpte när jag tänkte innan, när dom kostade 5000..
Vortex
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 juli 2019, 10:19:02
Ort: Partille

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Vortex »

Jag har en Toyo ML-210 till salu men det är kanske inte intressant längre?

https://byring.se/annonser/
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Kulla »

Har den gängmatningen? Kan vara eventuellt intressant att leka med på bordet tills jag ordnar plats för något större :)
Vortex
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 juli 2019, 10:19:02
Ort: Partille

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Vortex »

Längdmatning har alla Toyo ML-210.
Men svarven såldes inom några få timmar. Lycka till med jakten på svarv.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev:CJ18A är tillbaka, men till ett mycket högre pris, ca 8000.
Nu kan man köpa CJ18 (utan DRO) för ca 5400 inkl frakt från tjeckien..

Eller så kan man igen köpa CJ18A (med DRO) för knappt 6000 (med frakt) från UK..

https://www.ebay.com/itm/Mini-Lathe-Bra ... 2065611072

..Lite sugen blir man ju men..
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av DennisCA »

Ser ut som en kinessvarv jag såg någon på youtube demonstrera, från videon så såg den ut att vara 100% dynga tyckte jag. 500 dollar + frakt åt skogen för något som inte gick att använda.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av hawkan »

Å så dålig lär den knappast vara. En review som som är totalt negativ har oftast dålig verklighetsförankring, Har sett många som trycker ner prylar bara för de kommer från Kina. Allmän skepticism är bra i såna lägen.

Tony skaffade väl en sån, eller en liknande. Vad tycker han? Han är dessutom kul att se på.
DennisCA
Inlägg: 2248
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av DennisCA »

Recensionen var inte negativ. Köparen verkade tro det han hade köpt var ett användbart verktyg. Jag drog den motsatta slutsatsen från videon.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag startade tråden då jag var på jakt efter en billig liten svarv, jag gjorde sammanställningen och köpte till sist, i Malmö, en svarv liknande Sieg C2. https://radiosyd.se/index.php/2018/10/0 ... minisvarv/
Jag är extremt nöjd med den
Den fyller alla mina behöv, jag har svarvat en hel del saker på den och har köpt en extra 4-backs chuck, ett kullagrat mothåll (vad det nu än heter) och en hel del svarsvstål.

Jag har tagit reda på en massa info om alla dessa svarvar och baserat på detta kan jag inte rekommendera någon att köpa en gammal Unimat SL eller en billig svarv som använder remmar att byta hastighet med.
Det är ytterst tveksamt om jag skulle lägga pengar på en begagnad Emco överhuvudtaget då priserna för dom ligger på eller över vad en ny CJ18 ligger på (fraktad till Sverige).
Alla recensioner jag sett på Youtube tycks jämföra potatis mot sockerbetor.
Dvs, dom jämför med en stor stöddig svarv och tycker den lilla är skit, en video kräker en massa svordomar över att det är kugghjul i plast för gängtillsatsen. So what?
Ska du göra gängor i rostfritt stål, köp inte denna

Slutsats, ska du köpa en (ny) svarv, köp den från England (innan Brexit) eller från Tyskland, skit i att leta begagnat i Sverige om det inte dyker upp en Sieg C2 eller den större Sieg SC4.
Just my two cents worth.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av hawkan »

Jag tror det är DennisCAs förväntningar som inte matchar. Är man ute efter något mycket större så är en mini-svarv inte rätt.
Jag håller med om att remmar går bort. Och glidlager i spindeln går bort. Hårdmetall och ligga kring 2500 rpm, det är grejer det.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är ju sådana här inlägg mickecarlsson som gör Sef så värdefullt som forum. En fråga många svar och en riktig återkoppling som är verklighetsförankrad. Lite mera slik feedback är inte fel. Tack.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Metallsvarv - Unimat SL - något att satsa på?

Inlägg av Glenn »

DennisCA skrev:Ser ut som en kinessvarv jag såg någon på youtube demonstrera, från videon så såg den ut att vara 100% dynga tyckte jag. 500 dollar + frakt åt skogen för något som inte gick att använda.
Den ska ju jämföras med en annan svarv i samma storlek, typ små emcos och liknande, och dom recensionerna som gör den verkar snarare säga att denna är bättre.

Framförallt mycket prisvärdare.

Prismässigt ligger ju en ny CJ18A betydligt lägre än en begagnad Unimat SL som är en mycket mindre och klenare svarv.
Skriv svar