Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av MadModder »

Jaså du menar så, vilken del man själv åker med på. Då är jag med. :)
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Jo, när det gäller knapparna så verkar de vara standard i en massa olika maskiner, var inga större problem att hitta sådana. När det gäller axeln så har man ju efter att ha kollat runt efter kuggar/axlar insett att det är en djungel med det. Inte lätt att hitta något som är bolt on från något annat. Så ska ge mig på att fräsa snart, har bara varit lite för mycket annat emellan.

När det gäller midjestyrningen så har jag inte funderat på hur man ska definiera den. Den är ju inte så stor, men jag tror nog att fronten rör sig mest, men kan vara att man blir lurad av att man har plogen så långt fram. Har ingen större erfarenhet av midjestyrda maskiner tidigare, så har inget direkt att jämföra med. Det är iallafall otroligt kul och trevligt att köra den. Är nästan lite såld på småmaskiner nu :vissla:

Det är källossning här nere nu, får se om det blir en omgång vinter till, annars blir det snart till att stuva undan plogen och sandspridaren samt sätta rejäl fart på att hitta en betesputs och andra roliga tillbehör.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Har jobbat väldigt mycket de senaste månaderna, så har inte blivit så många projekt gjorda, men köpte nyligen en gammal betesputs, så har fått blodad tand och vill snygga till gammal åkermark som har börjat att växa igen.

Vet inte om ni tycker att det är lönt att jag lägger upp bilder på resultatet och fixandet med betesputsen, det är ju inte riktigt EF-relaterat...

Men gjorde en litet Time-Lapsetest med min DJI Pocket idag på förmiddagen, lite pryl-relaterat iallafall :vissla:
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Har grejat lite!
Bild
64*280=17.92kWp :D
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av GeekJoan »

Wow, lilla panelen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av 4kTRB »

Optimerade vinklar antar jag.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Nja, ju mer man funderar på optimerade vinklar, desto mer jobbigt blir det. Mina är iallafall vinklade så gott som exakt mot söder och jag valde 41 graders lutning.

Men, vissa program vill att man ska ha brantare vinkel och frågan är vad som är optimal vinkel på sikt. När kommer elen att vara som dyrast, när är det bäst att producera? Är den optimala vinkeln rent pengamässigt att ha den riktad så den tar morgonsol, eller kvällssol?
Jag tillhör ju elområde 4 och de senaste dagarna har priset varit typ 20 öre högre under vissa tider på dagen än i andra elområden, så för första gången så är man glad att man tillhör det området. Det kanske är mer ekonomiskt att producera lite mindre, fast göra det på kvällen i framtiden när "alla" har solceller på taket.

Likadant börjar man ju fundera på om det är bäst att leverera så stor andel av produktionen på dagen som möjligt så att man laddar elbilen på natten när elen är billig. Men det är ju en soppa med vad som är mest ekonomiskt, så det ska bli intressant att se hur elräkningarna ser ut framöver. Det är ju inte helt tydligt vad som gäller om man säger så...

Jag kan inte leverera ut mer än ca 9kW ännu, för E-On måste gräva fram en ny kabel så att de kan svälja min effekt. Nu ökar spänningen för mycket om jag försöker "trycka på". Det tråkiga är att om jag startar laddningen av elbilen som tyvärr bara är enfasladdad, så sjunker ju spänningen på den fasen. Eftersom omriktaren inte klarar av att faskompensera individuellt, så skickar den på samma ström på alla faser, vilket gör att spänningen stiger alldeles för mycket på de andra faserna så att man måste dra ner utmatningen på nätet några kW. Lite synd, men E-On aviserade detta efter att jag hade gjort min föranmälan. De hade helt rätt i sina antagande också... Det goa är att vi har haft två 20A:s anslutningar på gården tidigare och det sitter 35A säkringar i huvudstolpen.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av MiaM »

När går egentligen gränsen för att det lönar sig med motorstyrda rörliga fästen för att följa solen?

Angående elbilen så är det kanske en god idé att skaffa en 400->230-transformator så att lasten kan lägga över två faser. Eller?
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av eeedis »

Nej, solföljare hade varit kul, eller haft anläggningen justerbar i vinkel hade gjort nytta. Såg någonstans att det skulle kunna ge ca 15% extra om man kunde ändra mellan några olika lutningsvinklar beroende på vilken årstid det är.

Det jobbiga med solföljare är ju att det går åt ganska rejäla prylar, eftersom panelerna är ganska tunga och är rejäla segel när det börjar blåsa.

När det gäller elbilen så har jag tune:at så att jag håller mig inom gränserna nu, så fungerade idag. Ska byta denna bilen i November och då hoppas jag att det blir en 3-fasladdad elbil, så är det löst.

Det är skitkul att följa produktionen, åtminstone nu i början. Trots att det är sol-dis eller liknande nu, så har anläggningen gått ganska bra. Har idag producerat 37kWh fram tills nu, vid 12:15, vilket är bra med tanke på att jag inte får mata ut så mycket. Min första produktionsdag hamnade på 102kWh, men då sken solen hela dagen.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Mina "Tack-vare-EF-projekt"

Inlägg av MiaM »

Det är å andra sidan extremt långsamma hastigheter. Typ full rörelse från morgon till kväll kan väl som bäst vara kanske 16 timmar i dina trakter, så har du 8 timmar på dig tillbaka.

Minns en del från andra halvan av åttiotalet och tidigt nittiotal att det behövdes inte så fasligt grova grejer för att hålla parabolantenner med diameter på 1,5-2m på plats. Alltså stativen var allmänt rejält dimensionerade men de rörliga delarna var inte jättegrova.

Om jag hade en sån solpanelfarm och dessutom hade utrustning och kunskap att svetsa ordentligt o.s.v., så skulle jag nog ge mig på det, om inte annat för att det vore ett intressant projekt.

Jag skulle nog försöka mig på något som liknar parabolernas polarmountstativ, så att endast en motor behöver röra panelerna längs en axel för den dagliga rörelsen, medan en annan axel sakta rörs dag för dag. Den sistnämnda kan ju rent av handvevas nån gång i veckan eller månaden.

Problemet är väl att rörlighet i båda lederna kräver rätt mycket mer markyta eftersom panelerna annars kommer skugga varandra (och detta torde äta upp all vinst av att rikta dem).

Vet inte riktigt hur kalkylen ser ut men stora solfarmer, t.ex. den som finns på norra sidan av E18 mellan Enköping och Västerås, verkar ju ha panelerna i grupper om gissningsvis något dussin kvadratmeter vardera, och sedan massor av stativ som håller en sån grupp var. Man kan se hur enstaka sådana är helt "fel" riktade, kanske för att någon slags service pågår eller liknande. Men det kan ju tänkas att det rör sig om forskning snarare än att det är rent ekonomiskt lönsamt rakt av med dagens prisläge (på material, arbete och el)
Skriv svar