Aligna CO2 Laser

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Aligna CO2 Laser

Inlägg av archen »

Hej,
Sitter och försöker aligna speglarna på min nya co2 laser men har kört fast.

Se bifogade bilder. Den första med 4 märken är träffbilden på spegeln i hörnen, brännmärken från vänster till höger :

Höger nere, vänster nere, vänster uppe, höger uppe.

Den andra bilden visar hur den höger uppe träffar. Är ca 2mm för hög!

Någon som har nån bra idé?

Mvh
Anders BildBild

.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Aligna CO2 Laser

Inlägg av GeekJoan »

När jag gör det där så börjar jag närmast lasern och tar en spegel i taget. Går det inte att justera eller blir nått konstigt på vägen så träffar lasern något på vägen och reflekteras, då blir det konstigt. Annars ska det bara vara att ta dom en i taget och vara noga.

Jag brukar sätta en bit tejp innan "hålet" där seglen sen vinklar strålen och så skjuter jag lätt så ser jag om jag är i mitten.
laser.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Aligna CO2 Laser

Inlägg av papabear »

Höger uppe lågt, dvs att skenan behöver höjas?
Sarbar multimedia på Youtube har en hel del videos i ämnet.

Beroende på montering av spegel osv är det inte säker att strålen skall träffa i mitten av hålet heller. Russel pratar om det också (sarbar).
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Aligna CO2 Laser

Inlägg av archen »

Tack!

Jag gjorde såhär:

Riktade in tuben så den träffar mitt i spegel 1.

Körde lasern I botten och till höger, dvs avståndet är som längst mellan spegel 1 och 2.

Riktade in så den träffade i mitten på spegel nr2, körde sedan spegeln så avståndet var som kortast. O sköt där, om den inte stämde då så justerade jag spegel nr2 i höjdled och körde bort spegeln på längsta avståndet igen o centrerade. Gjorde så tills den var i mitten på både korta och långa avståndet.

Sen samma procedur mellan spegel 2 och 3.

3 första hörnen I mitten men sista helt off.. Förstår inte hur jag kan justera ner uppe höger utan att nere höger hamnar för lågt.

Kan du se var jag gjort bort mig?

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Aligna CO2 Laser

Inlägg av archen »

papabear skrev:Höger uppe lågt, dvs att skenan behöver höjas?
Sarbar multimedia på Youtube har en hel del videos i ämnet.

Beroende på montering av spegel osv är det inte säker att strålen skall träffa i mitten av hålet heller. Russel pratar om det också (sarbar).
Exakt. Det jag börjar bli rädd för men leverantören hävdar att skenan inte är fel.

Mäter jag Z mellan huvud och bord så är det jämnt över bordet så om jag höjer skenan så kommer bordet vara snett istället.

Ska kolla YouTube, tack för tipset!

.
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Aligna CO2 Laser

Inlägg av archen »

Har en teori jag vill lufta med er. Säg vad ni tror.


Ponera att strålen från första spegeln lutar väldigt lätt nedåt.

När jag kalibrerade spegel nr2 att träffa mitt i spegel nr3 I höger nedre hörn, dvs den längsta vägen strålen kan färdas så sjunker strålen under hela vägen från spegel 1-3. Kalibrerad att falla till mitten av spegel 3 när den färdas som längst.

När jag sedan kör den upp i höger hörn så blir det den näst längsta sträckan men denna gången blir sträckan mellan spegel 1 och 2 väldigt kort. Den hinner alltså inte falla så länge innan den träffar spegel 3. Därför träffar den högt.

Finns det någon logik i detta eller borde jag se felet tydligt på dom andra positionerna?



.
methuso
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 april 2006, 15:17:34
Ort: Östersund

Re: Aligna CO2 Laser

Inlägg av methuso »

kanske en liten guide från k40laser.se kan hjälpa?
https://k40laser.se/lens-mirrors/mirror ... ate-guide/
archen
Inlägg: 570
Blev medlem: 22 augusti 2012, 18:47:41
Ort: Falun

Re: Aligna CO2 Laser

Inlägg av archen »

Tack men har provat den med samma resultat. Det är nog skenan som är för låg helt enkelt.. Frågan är om de är värt o fixa? Känns som man kan fucka upp endel.

.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Aligna CO2 Laser

Inlägg av papabear »

Den här kanske kan hjälpa, men du kanske sett den när du kollat bland hans videos.


Längre fram (senare videos) gör han också egna rör-, spegel- och linshållare.
Har själv tänkte att jag ska göra nåt likande, men min maskin har funkat så bra så jag har inte gjort nåt direkt åt den ännu.
methuso
Inlägg: 163
Blev medlem: 25 april 2006, 15:17:34
Ort: Östersund

Re: Aligna CO2 Laser

Inlägg av methuso »

är det så att punkten inte flyttas det minsta i spegel2 (räknat från tuben) mellan närmast och längst från spegel1?
även denna guide, https://youtu.be/e1c3keOKL6Y tycker jag är bra. väldigt tydlig och jag insåg att jag inte varit nog nogrann.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Aligna CO2 Laser

Inlägg av tecno »

papabear skrev:Den här kanske kan hjälpa, men du kanske sett den när du kollat bland hans videos.

Längre fram (senare videos) gör han också egna rör-, spegel- och linshållare.
Har själv tänkte att jag ska göra nåt likande, men min maskin har funkat så bra så jag har inte gjort nåt direkt åt den ännu.

Klart intressant video att kolla och lära sig lite mera 'hur' :tumupp:
Skriv svar