Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av JimmyAndersson »

Vi bor på 1800-talet. Nej, jag menar; vi har falu-röda hus.
Och jag har tänkt sätta upp sensorer för ute-temp och solljus.

Den mest lämpliga byggnaden har väggarna såhär:
Långsidorna ligger i väderstrecken norr och söder.
Kortsidorna.. ja, gissa. :) öst och väst. Bingo! (Du har vunnit en.. sladd eller nåt.)


Temperatur-sensorn blir en klassisk 1wire-sensor och ljussensorn blir en fototransistor. Tanken är att det ska sitta en uppsättning temperatur-och-ljus-sensor på ena sidan och så likadant på motsatta sidan. Hänger ni med?
Alltså, t.ex temperatur och ljus i norr, och temperatur och ljus i sönder.
Nu bör det vara glasklart. :)

Orsaken till de dubbla sensorerna är för att få ”bort” direkt påverkan från solen eller tillfällig belysning.


Men hur 17 gör man med själva monteringen då?
Optimalt är ju att temperatursensorn sitter en meter från väggen, men det skulle fåglarna bara se som den perfekta toaletten. Nä, jag satsar istället på att få temperatursensorn att inte se väggen. T.ex med en solskärm och reflektor/diffusor.


Det var bakgrunden det. :)
Men hur monterar man sensorerna snyggt?
(Här hoppas jag att Mr 1Wire (Daniel) ser tråden...)
Jag funderar på att montera dem i någon trekantig faluröd låda i hörnet högst upp på väggen, så hängrännan blockerar.

Det behöver inte bli optimalt. Märker man att något blir helt åt skogen med temperaturerna så är det bara att justera. Men det är kul om det blir hyfsat rätt. Och den så kallade WAF (fru-godkännar-faktorn) är obefintlig. Jag är den mest petiga i det här sällskapet. :)


Input?
_?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av FormerMazda »

Jag förstår viljan att maskera den utseendemässigt. Men av egna erfarenheter så är väl tyvärr vit plast det som påverkas minst av solljus.
Den utegivare som funkade bäst för mig bestod av stackade blomkrukor så att säga, så man fick flera lager plast med luftspalt mellan lagren som luften kunde röra sig i. Och ja, detta en bra bit från fasader.

En 1-lagers faluröd låda kommer värmas rätt mycket om solen kommer åt den är jag rädd. Möjligt att flera lager och forcerat luftflöde i den kan hjälpa en del.

Kan du inte placera mätpunkten på helt annat ställe där den smälter bättre in i sin omgivning?
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av Palle500 »

SMHI har en bra beskrivning.
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... tur-1.3839

Jag har en Dallas 1Wire monterad i en rostfri tråd ca 200 mm ut från väggen i skuggan under takutsprånget.
Tycker den ger skapligt rätt temperatur jämfört med en vanlig utomhustermometer. Utom på sen em då solen når givaren.
Tanken är att ha en givare på varje sida av huset, men kabel skall ju fram osv..

Har även några kretskort med Dallas temp till 433Mh som fineoffset protokoll. Hittar inte han som tillverkar och säljer dom, men det är en i Sverige och tror dom heter Wireless Multi Sensor Mk2.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av Icecap »

Jag fattar idén med ljussensorerna - men varför inte bara ta den lägsta temperatur på valfri sensor?

Såklart kan det vara kul att se intensiteten på dagsljuset men om det är för att utesluta högra temperaturer pga. instrålning är det väl bättre att bara välja lägsta temperatur efter avläsning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av JimmyAndersson »

Så sant. Men den främsta orsaken till ljusmätning är för att styra belysning.

De flesta kör med vanlig timer. Du gjorde det mer tricky och beräknade solens upp/nedgång.

Jag tänkt gå ett steg till och låta mitt system lära sig när jag tycker att det är lagom mörkt/ljust. (Egentligen samma sak.) För ibland är det mörka moln och ibland är det snö som reflekterar kvällssolen.

Resten av möjligheterna kom på köpet. :)


Palle500:
Intressant att höra om din erfarenhet med tråden. Jag har funderat vidare på det. Det lutar lite åt den lösningen, men med en reflektor för att kanske lyckas halvera trådens längd.
(Jag vet, ingen nappade på reflektor-idén, men det borde gå.)

Mycket intressant med den trådlösa varianten. Ska leta lite.



FormerMazda:
Hej på sig!
Kruk/kopp-varianten är intressant, men jag förstår inte hur det blir tillräcklig cirkulation av luften. Speciellt med tanke på att det är en så stor massa, totalt sett, som kan lagra mycket värme/kyla.
Vore intressant att se mer om hur insidan ser ut.

Helt annat ställe var en bra tanke. Men var och hur... En kritvit ”termos med fjäll” sticker ut hur man än gör.

Du tror inte heller på reflektor-idén?

Min tanke med den är att sensorn inte ska se strålningsvärmen från väggen, omges av luft, och fånga upp mer värme/kyl-energi än dess närmaste omgivning. Ungefär som ljus.
Den ska isåfall placeras så inget direkt solljus når den.



Alla era svar är intressanta och har gett ny hjärnkapacitet. Ska fundera mera. Skriv gärna om ni har mer tankar. :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av Icecap »

OK, den köper jag. Du får dock montera de två sensorer en bit ifrån varandra då temperatursensorn är beroende av att instrålningen ska vara minimal och ljussensorn behöver den maximala instrålning.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av FormerMazda »

Hela vitsen med krukgivaren är att alla lager reflekterar bort strålningen, men samtidigt konstruerade så att luft kan strömma igenom hela skapelsen.
Jag kan rita hur jag byggde, om några dagar när jag sitter vid en dator igen, på telefonen är det för knöligt är jag rädd.

Och annan placering, såsom SMHI beskriver är ju optimalt ur mätsynpunkt, men svårt estetiskt. Så därför tänker jag att en fristående mätstation på gräsmattan är på ett sätt mindre iögonfallande än en som bryter av mot ett falurött torp, klumpigt uttryckt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av JimmyAndersson »

Var det här ett helt år sedan?! :shock:
Inte konstigt att det tog ett tag att hitta tråden...

Testet med reflektorn och nära husväggen/taknocken fungerade inte.
Väggen värmer ändå upp.
T.ex, när det efter en varm dag var 2 grader ute så visade utesensorn ca 10 grader. :)
Just nu är det ca 15 grader ute, men utesensorn visar 17 grader.


Så jag ska testa att bygga något som man kan montera på en liten mast/stolpe.
Men sensorn behöver ju skuggas/ventileras/isoleras/medmeras.
(Tänkte förresten låta den gamla sensorn vara kvar, som jämförelse.)

Så, MadModder, FormerMazda eller någon annan som gjort det:
Hur ser en sån här upp-och-nervänd kopp-historia ut invändigt? Hur är den byggd? :)
På Modmodders sajt minns jag att det var gängstänger, men jag tror inte det stod något om insidan av kopp-grejen.

Upp&nervänd kopp med hål i "botten", sedan distans (ett par muttrar) och så likadant igen några gånger?
Hur monterar man sensorn? Fritt hängande nånstans i mitten?


Ljussensorn fungerar däremot bra (sitter på samma plats som nuvarande temp-sensor),
men jag ska testa att justera strömmen igenom fototransistorn lite till.
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av Soap »

Det här ska jag följa!. Jag är också inresserad av hur man bygger. Jag har letat efter färdig lösning, men antagligen använt fel sökord för jag hittar NADA!.
Bryr mig inte så mkt om det estetiska. Det ska bara funka.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av carpelux »

Jag har också ett pågående projekt att få lite mer säkra temperaturavläsningar. Har köpt ett gäng små vita plastskålar som är borrade och klara. Tyvärr hade jag inte lämplig gängstång hemma, och då tog det stopp. Dags att ta tag i det igen.

Om man googlar solar radiation shield så finns det mycket info
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av Soap »

Tack. Det verkar kunna bli ett bra projekt nu på semestern. Vad köpte du för skålar?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av Swech »

Tips på sensor jag säljer som skall klara att sitta ute
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... ts_id=2331

Swech
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av Soap »

Tack för smygreklamen.. :lol:
problemet är inte sensorn i sig, utan att få till en korrekt avläsning även i solljus. Monterar du sensorn i direkt solljus får du felaktigt mätvärde
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av tecno »



Anständig kåpa/låda/hölje till sensorer.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Snygg montering av ute-sensorer (1wire) ?

Inlägg av ToPNoTCH »

Skriv svar