Välja fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Välja fräs

Inlägg av Kulla »

Är den samma maskin som ZX-45?
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Välja fräs

Inlägg av CPMS »

Du menar väl plockat isär, rengjort, gradat, tagit bort gjutsand,smörjt, sökt fram saknade skruvar,satt ihop, smörjt igen och provkört. :D
Brukar (ibland) vara lite av halvfabrikat så man får göra det sista själv.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Välja fräs

Inlägg av jihe »

Jo, så är det ju. Åtminstone bord och pelare lär ju få sig en översyn eftersom den ändå måste isär för att få på plats.

Kulla, min uppfattning är att alla 45-maskiner är kinesiska kopior av taiwanesiska Rong Fu 45. Utrustningsnivå kan skilja, t ex bordslängd, motortyp, bords-/pelarmatning, digitaler osv. Men i grunden verkar det vara åtminstone samma konstruktion. Kvalitet kan säkert skilja mellan leverantörer beroende på vad de ställer för krav på kineserna. Jag gissar att det är fler än en fabrik som tillverkar dem, men det vet jag inte.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Välja fräs

Inlägg av Kulla »

Tack för förklaring! Gärna skriv en liten recension när du får den.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Välja fräs

Inlägg av snigelen »

Nu är ju beslutet redan fattat, men det skulle ändå vara kul att höra av någon med erfarenhet av den mindre 30-modellen. Vad den lämpar sig för och inte mm.

Hade jag bara haft plats för dylika pjäser skulle jag nog köpt en också. Men någon dag kanske ...
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Välja fräs

Inlägg av jihe »

jihe skrev:Nu har jag lagt en order hos Verktygsboden
Man kan knappast klaga på leveranstiden. 18 timmar från beställning till leverans.
fräspallar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2141
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Välja fräs

Inlägg av LeCanard »

Nu kan jag inte hålla mej längre, och eftersom ingen annan vågat...

Låg arbetshöjd - sittfräs
Hög arbetshöjd - ståfräs

nu var det sagt! :doh:
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Välja fräs

Inlägg av jihe »

Nu luktar det kinafett i hela källaren.

Kopplingsskåpet ser ut att ge en del huvudvärk. För att inte behöva demontera hela maskinen om jag måste slå om en säkring så skulle det behöva flyttas till väggen istället för bakom pelaren. Skruvarna som fäster skåpet i pelaren verkar sitta bakom plåten som skenorna sitter på. Behöver man lossa varenda jäkla kabel tro? Räcker kanske att lossa de nedre så kanske man kan vicka upp plåten?

Sen måste ju i vilket fall som helst all el kopplas bort från huvudet för att jag skall kunna flytta grejerna. Får hoppas att det inte kräver allt för mycket demontering.
DSC_1130.jpg
Det finns ingen nolla indragen, men det kanske är normalt för en maskin?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Välja fräs

Inlägg av hawkan »

Ja det var så det såg ut inuti. Tack för bilden!

( https://elektronikforumet.com/forum/vie ... 0#p1468720 )
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Välja fräs

Inlägg av Magnus_K »

Jag har nyligen gjort precis samma resa jihe.
Köpte samma maskin från Verktygsboden.

Mitt skåp sitter nu på väggen men fortfarande upp-och-ner. Detta berodde på att när väl skåpet satt på väggen så räckte inte kabelstammarna till fräshuvudet och kontrollpanelen när jag körde huvudet i ändlägena.

Skruvarna sitter mycket riktigt bakom plåten men det räckte för mig att enbart demontera några få kablar (från nödstoppet bland annat), sen kunde jag få ut plåten tillräckligt för att nå skruvarna.
Man får ta bort täcklocken på kanalerna och lyfta ur dom flesta kablarna för att det ska funka.

För min del var det förhoppningsvis otur, men det lilla reläet med genomskinligt lock gav upp väldigt snabbt. Det är ett hållrelä för matning till kontrollpanelen.
Rickard på Verktygsboden frågade efter en bild när jag hörde av mig, men efter det blev det tyst. Orkade inte tjafsar över ett relä för några tior så beställde några från eBay. Så säg till om du behöver ett :wink:

Lycka till med fräsen!
Själv planerar jag för CNC-konvertering i vinter.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Välja fräs

Inlägg av jihe »

Jorå, maskinen står på plats nu. Skåpet var inga större problem, det gick ju bra att vicka upp plåten bara genom att lossa strömbrytare och inkommande tåtar. Jag behövde inte lyfta ur några kablar ur kanalerna. Sen satte jag fästplåtar på baksidan så skruvarna man skruvar i väggen hamnar utanför skåpet så man slipper mecka med det där om skåpet någon gång behöver flyttas.

Jag har fortfarande inte fått några verktyg till den förutom en ISO30 till morse 2-adapter som jag när jag fick den insåg att den byggde för mycket på höjden för att jag ens skulle vilja testa den ihop med en ER-chuck. För att i alla fall kunna testa att fräsa lite svarvade jag till en kort morse 2-fräshållare för 10 mm-skaft och med den har jag kunnat fräsa lite t-muttrar och sånt med tillfredställande resultat så här långt. En ER25-chuck för ISO30 är på inkommande och borde komma vilken dag som helst nu.

Jag beställde aliexpress-digitaler med leverans från tjeckoslovakien, men tyvärr har DHL slarvat bort paketet som innehöll själva linjalerna, så där får jag vänta lite till.

Arbetshöjden är inte optimal, jag går och grunnar på att göra ett fundament som höjer den 100-150 mm. Bökigt bara när jag inte har någon lyft, jag hade en lånad för att få den på plats.

Behöver fixa trefas till garaget också. Nu kör jag med en sladd från tvättstugan monterad i tvättmaskinens dosa, och tvättmaskinen med skarvsladd från ett uttag i garaget :-)
frasen.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Välja fräs

Inlägg av hawkan »

Ååh det är bara att gräva ut golvet kring fräsen :)

Den använder inte nollan. Bara trefas till motorerna
och 24V AC som manöverspänning från trafon.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Välja fräs

Inlägg av jihe »

Gräva ut golvet vore den enklaste lösningen, det är lättbilad betong. Men kanske inte den snyggaste eller mest lättstädade.
mr_ping
Inlägg: 410
Blev medlem: 1 augusti 2013, 16:50:29
Ort: Göteborg

Re: Välja fräs

Inlägg av mr_ping »

<- har haft bf30 och byggt om extremt mkt om ni vill veta mer eller ha råd.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Välja fräs

Inlägg av jihe »

Äntligen fått hem en verktygshållare så jag kan börja köra lite, långa leveranstider suger.
er25.jpg
Har också fått nya linjaler till digitalerna nu, leverantören skickade nya istället för dem DHL eller Postnord söp bort. Så helgen är räddad, nu skall de transplanteras dit.

Det är sanslöst vad lång tid posten tar nuförtiden. Grejer kommer fort till Sverige, men sen står det bara stilla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar