TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

TLC: MOOG Concertmate MG-1 & Polivoks

Inlägg av HUGGBÄVERN »

%2524T2eC16FHJGQE9noMZJ%2529nBQI%2521NoQ-qg%257E%257E60_57[1].JPG
Tråden skulle kunna passa i min Linuphontråd men den kan bli både lång och hålla på länge i tid. Dessutom är det ett stort och ganska avgränsat projekt, så det här bygget får en egen tråd.

Längtan efter en riktig synt väcktes 1972-73 när jag fingrade på en Roland(?) synth i en musikaffär på Lilla Torget i Linköping. Tankarna och planerna har förändrats, men det viktiga har varit att BYGGA SJÄLV. Jag såg PAiA-modulerna i Radio Electronics, Minisonic i olika skepnader i brittiska hobbytidningar och köpte ett kompendium som beskriv ETI 4600.

Hundra år senare har jag (tyvärr) fastnat för Ray Wilsons Soundlab, skaffat en Anushri och bygger ihop ett otal moduler som blir en Vaddå???

Men senaste året har det dykt upp två möjliga projekt, vilka båda skulle kunna vara "nästan" genomförbara - Transcendent T2000 och Moog/Radioshack Concertmate MG-1.
T2000 verkar lagom enkel, men har bara en VCO och härinne kritiserades den för sitt skrikiga filter. Dessutom håller Elby-Design på att klona den, så då återstår bara Concertmate.
Vad jag hör och läser är att den är en ganska Moogig maskin med Moogs svulstiga filter och med massa finesser som inte finns/fanns på motsvarande Moog-maskiner. Den är inte mer komplicerad än mycket av det jag sett i tidningar och på nätet vad gäller kompletta syntar. Och Youtube-klippen ned säger mycket, och jag får något spelklart liksom på studs.

Lite om Concertmates historia finns beskrivet HÄR. Och lite mer om synten finns beskrivet HÄR.
Vad den kan prestera finns bra illustrerat på Youtube i sex delar - Klipp 1 och Klipp 2 ...
Och det var just dessa filmsnuttar som fick mig med på tåget.
Lite sökningar på eBay gav mig orimliga priser, bland annat någon i Tyskland som kunde tänka sig att sälja de plundrade kretskorten för €200!!! Alltså bygga själv ....

Projektet erbjuder några smärre bekymmer:
- Manual/ritningar/komponentlistor/...
- Kretskort, i detta fall två
- Komponenter; räknar med att här finns en hel del "unobtainium"
- Klaviatur
- Plåtjobb/träjobb/montagejobb

Jag har fått tag på servicemanualen vilken innehåller principskiss, schemaritningar, kretskortslayouten (egentligen komponentplacering med kopparbanorna synliga), komponentlistor och justeringspunkter.

Korten (mönsterkort kallas de opopulerade) gör jag efter layouten i manualen. Här får jag köra på yttersta marginalen, då originalkortet är 50cm och där är gränsen för vad programmet klarar. Jag använder förresten Sprint-Layout till CAD-jobbet; inte optomalast i världen men funkar skapligt.
Jag får göra justeringar, dels för moderna PCB-monterade potentiometrar och switchar samt ta hänsyn till föreslagna modifiering.
Korten tillverkas i Kinaoch jag får fem set (2 kort) för tusenlappen, alltså jag kommer att ha fyra kort över.

Många (och exklusiva) komponenter finns på plats, bland annat TOGen, de udda neddelarna, MM5823, finns för en spottstyver från Kina, men äkta?? Från Frankrikekan jag få för 400 spänn styck och från Englandkan jag få tre kretsar (kloner) för priset av en fransk (beställt de engelska). De få kretsar jag fattas får jag beställa från Unicorn-Electronics i USA.

Jag har lite betänkligheter vad gäller klaviaturet. Jag har ett 2-oktavers och ett 3 1/2-oktavers (C-G) med dubbla kontakter. Om någon vill byta till sig mitt större bord mot ett 2 1/2-oktavers (F-C), meddela mig!

Panelen ska jag försöka få fixad panel på samma sätt som till min sekvenser men eftersom panelmaterialet är nån sorts plast får jag "bonda" panelen med en plåt.
Alternativet vore et aluplåt sprejad i "skrynkellack" (ska finnas som biltillbehör) och så märkning med silverpenna.
Snickras låda med fina sidopaneler i trä (betsad ek eller björk) och underrede i plyfa.

Tidsplan: jag ska vara färdig innan Palestinakonflikten är löst men i höst kan jag kanske ha mina PCB-layouter klara och alla komponenter hemma. Sedan lär det bli en segdragen historia som med alla mina projekt ... Därför ganska oregelbundna uppdateringar.

DIVERSE:

Concertmate MG-1 användarmanual
Concertmate MG-1 servicemanual

Snutt av kopieringsjobbet:
MG1-Service-Manual---40AA_j.jpg

Ett viktigt tillägg:
Jag ser tre varianter med layouten. Jag kan leta upp, i alla fall, skjutpotar som passar men använda standardomkopplare, vilket förenklar layoutandet mycket.
Det går säkert utsökt att ersätta skjutpotarna med PCB-monterade potar, eller rentav köra med panelmonterade som får bultas i ett 8mm hål i kortet.
Den tredje varianten är att plocka bort alla mekaniska komponenter från kortet och ha dessa monterade på panel med sladdar monterade till kortet. Detta är enklaste lösningen men hur mycket störningar får jag i kabelhärvan?
Jag tror jag kan ha en färdig layout i höst så då kan jag ta fram olika lösningar.

På tal om varianter får jag undersöka önskvärda modifieringarman kan/bör göra. Det gäller bland annat oscillatorerna frekvensomfång, lägga till en sustain-pot och fixa till filtret lite.
Man kan byta ut brusgeneratorn mot en brusig trissa, men som någon menade, det är ju VCOerna och filtret som ju är så skön moogiga att mycket av annat kan spela kvitta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 3 maj 2020, 22:28:20, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av JimmyAndersson »

:drool: :lurar: :dead:

Du har alltid en massa kul idéer!
Heja! :tumupp:

Vippbrytarna ser såå trevliga ut. Undrar om det går att få tag på sådana?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är nog bara att glömma "originaldelar" ...

3-vägsomkopplare
Skjutpotar

Jag är ju inte bunden av originalkorten med originaldelarna utan kan designa in vilka switchar och potar jag vill som tur är. Fast jag kan få tag i "rätta" grejerna ...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av TomasL »

He he, en tusenlapp för en skjutpot. :humm:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var för allihopa, men ändå. Vippomkopplarna kostar hundringen styck, fast en 2pol-3vägs går på 40-50 spänn. Men då är den standard.

Mitt i allt dyker tanken på en design likt min Anushri upp: lång länk med bilder.

Grubbla grubbla grubbla ...
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av svanted »

snarlika potar har jag haft en drös med från en slaktad eq?
undrar om de är kvar?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hade precis ett långt samtal med TomasL - trevligt!
Som vanligt var jag lika velig och ombytlig som en .... ja, nånting.

Spontant är ju den design som Anushrin har (se ovan) rätt attraktiv. Man kan bygga något och skruva i ett rack. Bekymret blir till viss del att fixa en bra kontakt mellan tangentbord (med elektronik) och huvudkortet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant idé.
Som kontakt.. kanske en d-sub?

(Kul att vippbrytarna fanns, men priset ja...
Nåja, det finns andra, billigare modeller som också skulle se bra ut. Förresten: Allt med mycket knappar och grejer ser bra ut!)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Förresten: Allt med mycket knappar och grejer ser bra ut!
:mrgreen:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har fått städa undan allt inför helgens exotiska besök varför alla projekt ligger nere och kommer att ligga ner tills nästa vecka.

Dock spanande jag lite på schemat som jag printat ut, tejpat ihop och lagt på soffbordet för att se om det finns några förenklingar att göra.
Att lägga undan ett projekt ett tag och sedan, innan man totalt glömt bort vad man sysslat med är nyttigt. Jag tror att när man tar upp ett bordlagt projekt tänker man igenom det en gång till och har liksom under tiden fått lite nya idéer som göra att man lättare hittar fram till något slags slut.
En sådan idé som annat folk givit mig är att modulisera synten, dvs dela upp den sina beståndsdelar och kanske tom göra sig av med sådant som inte är särskilt bra, eller kan göras bättre och ersätta med annat. I det här fallet får man dock inte ändra något som bidrar till maskinens unika karaktär.

Mycket text för ingenting och mest en ursäkt för att hysta upp bilder på frekvensdelarna till toppoktavgeneratorn. Snyggt jobb faktiskt.
IMG_7413.JPG
IMG_7409.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av HUGGBÄVERN »

WOHO! Nu är layouten klar (men inte kollad). Ska plocka bort alla potar och omkopplare och börja optimera för det är MYCKET luft mellan komponenterna.
MG-1.GIF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick en kul respons från annat håll och jag ska nog köra på den.
Somliga har tyckt att jag ska "modulisera" synten och på valda ställen stoppa in 'bättre' moduler men någon tyckte att jag skulle så långt möjligt ha min maskin att likna originalet, så det blir skjutpotar och vippomkopplare och jag ska, när det blir lite tid över, justera layouten så jag får ditt dessa nya moderna komponenter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Skaffar mig extrapyssel hela tiden. Nu när hustrun är hemma blir det inte så mycket tid över till elektroniska aktiviteter - jag vill ju inte dra på mig artellerield genom att sprida mina projekt där vi antingen sitter och äter eller där vi tittar på TV, så jag får syssla med torrsim; jag tar fram alternativ design till mönsterkorten men med komponenternas "originalstorlek".
En annan sak är klaviaturen. Jag har en klaviatur men för att få till en originalkopia måste jag ta fram motorsågen och ta bort nån oktav, dock i båda ändar. Jag ska se vad jag kan hitta ute i världen, men annars får jag förbereda ett avancerat kirurgiskt ingrepp enligt bilden.
IMG_7550.jpg
Kontaktblocken ser ut så här och här gäller stöööööörsta möööööööööjliga försiktighet.
IMG_7549.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett välkommet besök placerade Moogen på hyllan för ett tag men nu är den tillbaka på skärmen, i alla fall.
Något jag säkert grubblat över (ska undvika att låta detta bli ett pappersprojekt med massa babbel) är hur jag ska göra med de elektromekaniska komponenterna - omkopplare och potar.
Hittar ett gäng omkopplare (10 stycken) för tusenlappen och en komplett sats rekonditionerade potar för samma summa. Två lakan för dessa komponenter - hur kul är det?? Och jag hittar INTE alla potar med rätt spec vare sig här eller där - underförstått rätt längd och rätt lägen och det där med lin/log.

Jag labbade lite lätt i Illustrator och gjorde en enkel skiss med originalreglagen och samma med vridpotar och vanliga sketna vippomkopplare. Det kan ju funka med komponenter för några tior styck från Electrokit ändå ...
MG-1_panel.jpg

(Men nu har jag att snabbt löda ihop en triodförstärkare till triod-träff i höst)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MOOG Concertmate MG-1 klonad

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Under rubriken Senaste köpet gjorde jag en not att jag köpt en originalsynth av just den här modellen. Det ger mig lite andrum och jag kan ju fundera lite över hur jag går vidare med alla balla kretsar jag köpte till den. Fast många av dem passar som foten i vanten på mina kommande projekt(idéer) med VCAer, VCOer och VCFer.
Skriv svar