Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av TomasL »

Har fabriksmonterad inverter i bilen, på några 100W, exakt hur mycket kommerjag inte ihåg nu.
Funderar på om det är ide att bygga om den till 230V 50 Hz, så den blir lite mer användbar.

Ideer och åsikter?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27009
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av tecno »

Blir det inte enklast med trafo?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av TomasL »

Jo, men då blir det inte 50 Hz.
Alternativet är ju naturligtvis att byta ut den helt, och montera in en som är för 230V och 50Hz.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av xxargs »

Tror det sista är enklast - vet man med sig att man matar elektronik och inte bara kaffebryggare och glödlampor eller andra resistiva värmedon så bör man köpa en som deklarerat ger ren sinus (Pure Sinus, ej de som deklarerar modifierad sinus som är ett annat namn för fyrkantvåg i 3 steg eller 5 steg)

Fyrkantvåg-omvandlare har ofta trubbel med ingångs och EMC-filter i apparater med jätteströmspikar vid varje steg som får dessa att gå varma, billiga sorter att brinna efter kort tid och gå sönder och dyrare att lysa för överlast och tjurar fast man inte ens slagit på bruksmaskinen... och det kan märkas ut ända mot batteriet - har nästan lyckats få till med kabelbrand i en bils cigretttändaruttag i en firmabil med en kina-fyrkantomvandlare för att ladda en handradion med typ max 10 Watt av ett mycket känt fabrikat via dess laddare för 230V - cigarettpluggen smälte och det börja ryka i kablarna bakom hela instrumentpanelen och till stora förvåningen var ingen säkring som ville lösa ut inom den tiden...

Har haft senare mot bättre vetande med en 'kolaburks-omvandlare' från en av våra gubbdagisar också med fyrkantvåg fått cigarettproppen åny att smälta fast att det inte ens gick att få ut ur cigarettuttaget (dock en lös sådan direkt kopplad mot en batteri och sladdsäkring) bara för att man skulle ladda telefonen med väggvårta, samma sak att man förundrar sig varför dessa strömspikar inte får en säkring vare sig i ciggproppen eller mot batteriet närmare att lösa ut trots att plasten på sladdarna håller på att mjukna! - är det det den våldsamma krestfaktorn (höga strömspikar) på strömmen och kraftig skinn-beteenende i kabeln som gör den ledande arean liten som gör att man inte får samma beteende som när man tex. kortsluter en sladd eller överlastar 1.5 ggr märksströmmen mer än 10 sekunder då dessa löser ut långt innan kablarna är så varma att plasten mjuknar?...
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av gkar »

Skinneffekten är nog försumbar, men förlusteffekten P=I2R ger att hög crestfaktor ger mycket högre förlusteffekt.
Ännu mer förlust om vi redan från början har en ohmskontakt i kontaktdonet och det börjar bli varmt, sedan har vi thermal runaway.
Har omvandlaren sedan feddback och drar på ytterligare då inspänningen går ner ökar förlusterna ytterligare och det blir ännu varmare...

Kontaktdon med tempsensor är en bra sak!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16706
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av grym »

beror ju på vilken sort som sitter i ?
gammal modell med trafo så kan man bygga om med ny trafo och ändrad frekvens

men en ny med pure sinus 300w kostar runt tusenlappen och jag lade inte möda på att bygga något för standardsaker så jag köpte en i våras
rikkitikkitavi
Inlägg: 14770
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ciggtändarkontakten är också notoriskt dålig kontaktering, nästan lika bra som en välanvänd Schuko...

För att gå till TS :
Du behöver byt switchfrekvensen och linda om utgångstrafon, alt byta ut den. Troligen det senare.

Och byta komponenterna i utgångsfiltret.

Jag tänker att du vill göra det för att set är skoj och du vill lära dig, men inte för att spara pengar.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av xxargs »

DC/DC-bryggan måste göras om till uppemot 325 Volt peak - och bryggan efter som PWM:a fram fyrkant-vågen (eller i de bättre versionerna sinusen) behöver också en rejäl omdesign, andra induktanser etc.

Jag har dessvärre förvärvat mig en misstro på Amerikanska designer som är vana med 110 Volt och sedan försöker göra kraftmoduler för 230 Volt och sedan tro att de skall hålla... som Vicor-moduler och motsvarande konkurrentmärken mm. av block-moduler i industrin var notoriska att gå sönder så fort det blev ett moln på himlen - eller utrustning som sitter i länder med sämre el-infrastruktur...
Då pratar vi om krafter med sikte för telecom-industrin!! och krav med hög MTBF.

Problemet är att de är så hemlighetsfulla med sina inre designer (allt ingjutet) att extra skydd man hänger på utsidan plötsligt inte fungerar för att innehållet i första steget plötsligt bytts ut med annan topologi - utan att ändra på produktens modell-namn - under åren jag jobbade med detta i produkter tror jag såg 5 varianter av det (med samma artikelnummer...) och det hela tiden kändes som att de provade fram olika lösningar för att göra det tåligare men det ändå sket sig... - det slutade med att företaget jag jobbade på tog fram egen kraft med alla de kostnader det medför med alla certifieringar mm. - med krav att överleva indisk elnät... - efter det försvann i stort sett alla problem.

Av någon anledning så verkar de flesta andra kraftaggregatsdesign-hus klarar det bättre, inklusive kinaproducerat (inte lågpris utan dem som bygger mot industrins behov som Meanwell)...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av TomasL »

Nå, kommer att byta ut den mot en annan lämplig, vid tillfälle.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av limpan4all »

Indiskt elnät....
Får fler PQ händelser därifrån på en dag än vad vi får här hemma på ett år...
Så det är bra för utprovning :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av xxargs »

jo jag vet - på den tiden när det var aktuellt så var det viktigare att grejorna överlevde och inte att de resulterade i service-åtgärder än att de var igång hela tiden (dvs tillåtet att stänga av sig i skyddsmode om spänningarna var mycket högre eller väldigt lågt samt inget drastiskt gick sönder tex. i läge med hög spänning) - deras kraft gungar vilt spänningsmässigt kan man nog säga...

I sverige vet vi knappt vad orden 'brown out' innebär - i stor del av världen är det vedertaget och händer titt som tätt på i stort sett daglig nivå, inklusive inom USA.
Senast redigerad av xxargs 23 juli 2019, 19:35:00, redigerad totalt 1 gång.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av limpan4all »

På vårt huvudkontor så finns det tre st STORA diselgeneratorer på typ 300kW vardera för att gå in när det är strömavbrott. Datorerna ligger på ett UPS nät men skärmarna slocknar till dieseln är upp i varv och matar UPS aggregaten igen.
Sist jag var där (2017) så startade dom inte på hela veckan. När jag var där 2012 så startade dom några gånger per timme...
Castor
Inlägg: 1977
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av Castor »

Var i världen är detta?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av TomasL »

Nä, jag fattar ingenting, vad har detta med en liten inverter att göra?
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Modda inverter från 120V 60 Hz till 230V 50Hz

Inlägg av limpan4all »

Inget, bara lite oot baserat på xxargs inlägg.
Skriv svar