Styrning av "voice coil actuator"

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
stenapan
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 juli 2009, 23:39:15

Styrning av "voice coil actuator"

Inlägg av stenapan »

Jag behöver bygga en snabb och någorlunda exakt styrning av en ventil. Ventilen är i praktiken en "skiva" som rörs upp och ner framför en öppning. 15-25mm och gissningsvis kanske upp till ca 100hz. Den behöver alltså kunna sättas i godtyckligt läge på ca 10ms. Eftersom jag enbart är i prototypstadiet, är kraven något oklara innan jag hunnit bygga en konceptmodell och testat hur den beter sig. Det är enbart linjär rörelse som behövs. Har snokat runt på alla möjliga sorters linjära styrdon men de flesta verkar vara väldigt långsamma. Hittade däremot s.k. voice coil actuators som klarar av det jag behöver och mycket mera därtill. Kan någon ge en bild av hur komplicerad tillhörande styrning är? En VCA kan tydligen vara noggrann ner till micrometer nivå men det behöver jag inte. Sannolikt mera kring 100-250 micrometer. Styrboxarna som går att köpa verkar vara ohygligt dyra och jag tänker att om jag främst behöver snabbheten men inte den enorma exaktheten kanske man kan komma undan med ett hemmabygge vad det gäller styrningen? Det rör sig om ett privat forskningsprojekt utan stöd av företag eller högskolor i detta stadium, så vi arbetar med stipendier och andra understöd vilket gör att vi vill krama ut allt vi kan ur pengarna tills vi har testat idén och kan se om den är heltokig eller inte.

Vad tror ni? Andra förslag?

All hjälp tas tacksamt emot.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Styrning av "voice coil actuator"

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet! Låter intressant! Är det on off på placeringen av öppningen?
Eller om jag läser mellan raderna, en varierad yta som skall vara öppen eller stängd med stor precision!
Vilket media!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Styrning av "voice coil actuator"

Inlägg av Icecap »

Jag ser olika lösningar som i grunden skiljer mellan att ha en magnet som flyttas med en (eller fler) fast(a) spole(r) och en spole som flyttas i ett magnetfält.

Den första lösning är bra för att det inte är ledningar som ska böjas (spolen sitter fast) - men dålig för att en magnet vägar och ska det "muskler" till blir det tungt och det ger mer översväng.

Den andra kan göras ganska lätt - men det måste finnas flexibla ledningar som tål en ohemule massa böjningar och i längden betyder det att de ska vara oerhört tunna eller att det blir en del vikt för att hålla de extra supermjuka ledningar på plats i start och slut.

Själva drivenheten blir helt klart inte helt triviel att bygga men många amatörer kan väldigt mycket och att man är professionell och säljer dyra saker betyder inte att andra inte kan bygga likvärdiga saker.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Styrning av "voice coil actuator"

Inlägg av SvenW »

Styrning och analys är relativt enkel teori, men som Icecap säger kan det finnas praktiska problem.
25 mm amplitud är mycket vid 100 Hz!
Spolen kan behöva bra kylning, och om magneterna rör sig kan det bli för tungt.
Men jag tror att det går om man har bra forcerad luftkylning och en stor, lång och lätt spole.
Läste t.ex. att Koenigegg provade liknande teknik för ventillyftare, där man ocså använde tryckluft.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Styrning av "voice coil actuator"

Inlägg av Gimbal »

Hur mycket kraft behövs? Går det trögt? Är det tunga vikter? Eller viftar du med en skiva i luften?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Styrning av "voice coil actuator"

Inlägg av xxargs »

Problemet är ganska likt det som gäller bashögtalare med tunga koner eller aktuator i läsarmen för en hårddisk - med andra ord den rörliga delen skall vara så lätt det går och att lösningar som tål många kabelböjningar kan hittas både i högtalare och ledningar för aktuator-spolen för läsarmen i en hårddisk.

Det är inget som går att lösa med en aktuator från en hårddisk?? - armen och dragkraften är rätt rejäl på en sådan faktiskt och byggd för betydligt snabbar rörelser än 50 Hz då det skall positionera ned på 100 nm-nivå på bara några och enstaka 10-tals ms. - men givetvis får du själv göra reglersystemet ;-)

---

Är det låg dämpfaktor i den rörliga delen (låg friktion, låg resistans i aktuatorspolen) så kommer mycket av dynamiska inmatade energin att reflektera tillbaka till drivern när det bromsar och dålig effektfaktor när det accelererar och värmer dess flänsar, en del tas också upp i spolen. Att laborera med dämpfaktorer är en viktig reglermässig del i designen i avseende risken för överslängar och annat när rörelserna ändras. Är det låg inre dämpning och kanske inte resistansen i spolen och magnetstyrkan från magetsystemet räcker till i enkel kortslutning för att bromsa tillräckligt hårt och snabbt för rätt positionering, utan ger risk för överslängar. Det kan behövas servoteknik och/eller beteende-modell på mekaniska systemet i sin återkoppling (dvs. omvänd polaritet och i rätt tid för att bromsa och den vägen införa mer resistans/dämpning i systemet)

I högtalare har man med upphängningen återfjädrande system och är resonant i andra och fjärde ordningen (tryckkammare respektive basreflex) och där är stoppningen i lådan viktig del för kontroll av Q-värdet och dess efterringing tillsammans med luftens, elementens mekaniska och elektriska resistans (vid kortsluten förstärkarutgång dynamiskt sett) för att högtalaren inte skall bli för mycket kyrkklocka och därmed förlorar för mycket transientegenskaper...

Medans en arm som en hårddisk så fortsätter rörelsen vidare om det inte aktivt bromsas - men å andra sidan har man hela tiden servoinformation tillbaka i rörelsen från läshuvudena och kan kompensera aktivt om inbromsningen inte går enligt modellen lagrad i styrsystemet.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Styrning av "voice coil actuator"

Inlägg av elshorto »

Har du tittat på någon specifik VCA som motsvarar dina krav på kraft och slaglängd?
Det finns en del bra effekt OP som passar bra för att driva induktiva laster som t.ex. en VCA.
Du lär behöva en linjär sensor också. Det finns VCA med inbyggd sensor men de är inte så vanliga. Det finns många olika sensorer, vissa är analoga och andra digitala. Analogt eller digitalt beror lite på vilken kompetens du har tillgång till.
Se till att friktionen i rörelsen är jämn, annars kan regleringen bli en riktig mardröm.
stenapan
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 juli 2009, 23:39:15

Re: Styrning av "voice coil actuator"

Inlägg av stenapan »

Jo jag har snokat runt lite och insett att de flesta europeiska tillverkare och återförsäljare är väldigt dyra jämfört med de kinesiska. Gissar att de europeiska sannolikt håller högre kvalité men också att man betalar lite extra för ett bra märke. Av någon orsak har jag svårt att hitta särskilt många tillverkare överhuvudtaget. Än värre är det med pålitlig information om hur man vanligen styr dem.

Eftersom jag har varit aningen osäker på om en VCA ens är bästa lösningen har jag bara snokat ytligt på modeller man kan tänka sig. Absoluta smärtgränsen i minsta exkursion är sannolikt 10mm men det skulle göra saker och ting enklare om man ligga kring 15mm eller mer eftersom det i praktiken minskar kraven på VCA:ns noggrannhet. Någon ovan frågade om det helt enkelt är en skiva som skall viftas i luiften och svaret på det är ja. Det är en skiva som kommer åka på rälsar eller axlar framför ett hål. Den skall kunna placeras godtyckligt framför hålet. Dvs det är inte en solenoid det är fråga om, jag behöver kunna styra den typ 23%, 45% eller 96% öppen och allt där emellan samt kanske noggrannare än bara 100 steg.

http://supt-motion.com/en/productshow_15_76.html

VCAR0070-0149-00A
VCAR0033-0224-00A
VCAR0044-0249-00A

Fler av dem skulle säkert gå att använda men de tre ovan är väl de jag överväger just nu.

De säljer ju också en färdig platform (åtminstone vad det gäller det mekaniska) vilket jag starkt överväger. http://supt-motion.com/en/productshow_20_87.html

Tacksam och positivt överraskad av intresset för min fråga!
/stenapan
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Styrning av "voice coil actuator"

Inlägg av xxargs »

Saknas mycket mängd data som rörlig vikt, fjädrings-konstant om det finns någon återgående kraft, BL-faktor - kort sagt behöver du i stort sett Thiele/Smal parameter eller motsvarande om du skall kunna beräkna om den kan röra sig uppemot 100 Hz i önskad längd med den tänkta friktionen och totala rörliga vikten. även några tiotal gram blir förbaskat tunga om de skall ställa sig i en ny position inom typ 5 -10 ms och rörelslängd någon cm.

bashögtalare med 60 gram-koner har ganska så maffiga magneter i regel...
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Styrning av "voice coil actuator"

Inlägg av limpan4all »

En stegmotor med en rund skiva med ett hål i av lämplig form. Då behöver du bara räkna på hur fort du kan accleraera skivan samt hur din optimala hålform skall se ut. Då det är en skiva (som inte behöver vara perfekt rund) så blir balanseringen enklare. Eller varför inte fler än en stegmotorer då behöver varje enskilds motors rörelse vara särskillt stor.
Eller en bländarmekanism, dvs ett antal blad som styrs av en gemensam axel.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: Styrning av "voice coil actuator"

Inlägg av elshorto »

Någon fjäder brukar har det inte varit inbyggt i någon VCA eller steg som jag hittat. Fjäder är bra om man hela tiden ska köra fram och tillbaka. Vill man stå still är det onödigt att bränna effekt för att kämpa mot en fjäder.
Luftmotståndet borde bli väldigt lågt och därmed kan man nog glömma diverse högtalarparametrar.
Även friktionen brukar vara försumbar på den typ av steg som länkades till. Är det tryck i röret som ventilen stänger, gummilister som ligger emot så kan såklart friktionen spela större roll.
Rörlig massa och kraft i spolen borde räcka långt för att räkna ut hur snabb rörelse man kan få till.
Kraften brukar avta i ändarna, det kan sabba prestanda och krångla till regleringen en aning.
Skriv svar