Någon som byggt ett digitalt nätagg?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Någon som byggt ett digitalt nätagg?
Tänkte bara kolla om någon här har byggt ett digitalt nätagg?
Det finns ju förstås färdiga scheman som t.ex den här. Jag tycker det är lite trist att bara bygga från ett färdigt schema, så jag söker mest idéer och erfarenheten kring liknande byggen.
Det finns ju förstås färdiga scheman som t.ex den här. Jag tycker det är lite trist att bara bygga från ett färdigt schema, så jag söker mest idéer och erfarenheten kring liknande byggen.
Jag har för mig att Allt om Elektronik hade ett bygge för några år sedan med en pic16f84. Det var också en "kanal" ut, men jag ville ha flera och då blev det för krångligt. Nu har jag istället köpt ett "analogt" fast med lcd från kjell & co, men allt som man kan styra via RS232 är ju kul, så kanske det blir något bygge (långt fram i tiden...)
Det ligger ett nätagg på ritbordet just nu som jag eventuellt ville haft digitalt. Dock är det inte helt enkelt att få till det om man även vill ha voltage feed-forward och strömstyrning så just nu är det med en analog kontrolloop. Jag hade lite funderingar på att bygga ett semidigitalt, där man genererar sågtanden analogt men kontrollspänningen digitalt.
Fast det schemat där verkar ju vara ett linjärt nätagg. Jag hade planer på switchade agg.
Fast det schemat där verkar ju vara ett linjärt nätagg. Jag hade planer på switchade agg.
Jag håller så smått på med att bygga ett "digitalt" agg. Vad jag vill åstakomma är ett linjärt agg. med digitalt styrd referensspänningar. Detta gör att jag kan välja de digitala fördelar och den linjäre reguleringsfördelar. Om sedan själva reguleringen är switchad eller inte har mindre betydelse för mig just nu.
Tyvärr ligger projektet en bit nere på prioritetsstegen....
Tyvärr ligger projektet en bit nere på prioritetsstegen....
- JimmyAndersson
- Kontakt:
sodjan: Mitt i prick.
Fast användningsområdet är kanske inte så stort, så det blir nog istället ungefär såhär:
* Utgångar med fast +5V, -5V och +12V, -12V med Amperemätare.
* En utgång med reglerbar spänning och ström. +5V till +35V och strömreglering upp till 4A.
Man ska kunna ändra spänning och ström med encoder-rattar. Eventuellt ska man även kunna spara och återställa inställningar.
Det är bara ungefär som jag tänkt. Det kommer säkert att ändras något.
Först tänkte jag använda någon "färdig" spänningsregulator, men Elfa verkar inte ha någon som klarar det jag behöver och samtidigt inte kostar över 100kr/st. Men en 2N3055 (plus någon mindre, darlingtonkopplad) borde klara det.
Det enda som jag verkar sakna är lågohmiga effektmotstånd för ström&spänningsmätningen.

Fast användningsområdet är kanske inte så stort, så det blir nog istället ungefär såhär:
* Utgångar med fast +5V, -5V och +12V, -12V med Amperemätare.
* En utgång med reglerbar spänning och ström. +5V till +35V och strömreglering upp till 4A.
Man ska kunna ändra spänning och ström med encoder-rattar. Eventuellt ska man även kunna spara och återställa inställningar.
Det är bara ungefär som jag tänkt. Det kommer säkert att ändras något.
Först tänkte jag använda någon "färdig" spänningsregulator, men Elfa verkar inte ha någon som klarar det jag behöver och samtidigt inte kostar över 100kr/st. Men en 2N3055 (plus någon mindre, darlingtonkopplad) borde klara det.
Det enda som jag verkar sakna är lågohmiga effektmotstånd för ström&spänningsmätningen.
JimmyAndersson: Jag håller faktiskt på att bygga nätagget i den artikel som du länkade till ovan även om jag har ändrat några småsaker som t.ex. rs232 istället för i2c och lagt in optokopplare för isolation. Det som saknas är en rejäl trafo på 24V och minst 2A så om någon har bra tips på var man hittar en sådan tingest för en billig penning är jag idel öra... 
/offe

/offe
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kul att det är flera som är intresserade av detta.
offe: Bra (dvs kraftfulla och billiga) transformatorer är svåra att hitta. En affärsidé för någon kanske? Jag har köpt 3st av folk på forumet. Det brukar dyka transformatorer i Köp&Sälj-delen lite då och då.
I artikeln tipsar de om nätdelar för bärbara datorer. Låter som en helt ok idé eftersom de brukar vara ganska kraftiga.
Jag har gjort ett blockschema på vad som ska vara med. Först tänkte jag göra som i artikeln och använda motståndsnät (R2R) till regleringen av spänning och ström, men det skulle gå åt en väldans massa 'pinnar' på PIC-kretsen för att få en bra upplösning, så jag ska testa med PWM istället. Men det blir inget helt PWM-styrt nätagg. Jag tänker istället använda PWM-pulsen för att få en likspänningsliknande signal att styra regleringen med. Analogt nätagg med digital styrning alltså.
Om de första testerna fungerar så lägger jag upp en projekt-tråd.
Egentligen var det inte meningen att jag skulle bygga ett nätagg, men när jag byggde förstärkaren upptäckte jag att det saknas ett bra nätagg i 'labbet'.
offe: Bra (dvs kraftfulla och billiga) transformatorer är svåra att hitta. En affärsidé för någon kanske? Jag har köpt 3st av folk på forumet. Det brukar dyka transformatorer i Köp&Sälj-delen lite då och då.
I artikeln tipsar de om nätdelar för bärbara datorer. Låter som en helt ok idé eftersom de brukar vara ganska kraftiga.
Jag har gjort ett blockschema på vad som ska vara med. Först tänkte jag göra som i artikeln och använda motståndsnät (R2R) till regleringen av spänning och ström, men det skulle gå åt en väldans massa 'pinnar' på PIC-kretsen för att få en bra upplösning, så jag ska testa med PWM istället. Men det blir inget helt PWM-styrt nätagg. Jag tänker istället använda PWM-pulsen för att få en likspänningsliknande signal att styra regleringen med. Analogt nätagg med digital styrning alltså.
Om de första testerna fungerar så lägger jag upp en projekt-tråd.
Egentligen var det inte meningen att jag skulle bygga ett nätagg, men när jag byggde förstärkaren upptäckte jag att det saknas ett bra nätagg i 'labbet'.