VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av hawkan »

Jahapp, har testat. Jodå den kan bromsa, DC-bromsa. Det gör skillnad.
I normalfallet så stänger den av motorn genom att minska frekvensen till 10 Hz ( kan sättas) för att sedan antingen rulla ut eller lägga på DC och bromsa. För normalfallet är det inte speciellt viktigt vilket som görs. Men när jag triggar Emergent stop som de kallar't, så börjar den bromsa direkt och det gör skillnad på hur snabbt den stannar.
Så det vill jag ha vid E-stopp. I vanliga fall, tja vet inte, kanske kan vara kul med broms men jag har oftast tid.
Testade också att bryta strömmen till vfdn och nä det är inget bra alternativ. Det är ju bättre den bromsar då.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av Gimbal »

"Stoppkategori 1" är lämpligt om utrullningstiden blir för lång. Dvs bromsa först, sedan bryt strömmen.
Så det låter som ett nödstoppsrelä med fördröjd utgång skulle sitta fint.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av hawkan »

Det där har jag hört talas om. Men var finns de? Frågar en som mest handlar på ebay.

Edit: det var nog fel öppning på den frågeställningen. Hur använder man en sån. Hur integrera med linuxcnc och nödstopptrycken och avstängning av motorer för axlar. Jag vet inte alla frågor jag ska fråga en gång. Men så småningom behöver det dras sladdar och grejor köpas. Det viktiga är att det blir billigt säkert.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av Gimbal »

Ja pris är väl ett problem för hempulare då de brukar ta betalt för säkerhetsreläer.
Exempel på relä är:
https://www.ahlsell.se/10/el-1/automati ... r/3887031/#

Inget jag har använt dock, men på spec låter det ju som ett passande relä.

Enklaste inkoppling blir väl nödstoppsknapp till relä som skickar signal till linuxcnc om att bromsa alla axlar maximalt, efter 2sekunder (eller vad som nu är lämpligt beroende på maskin) så bryter de säkra relätungorna strömmen till två seriekopplade kontaktorer som matar kraftdelen på maskinen.

Men nivån på säkerheten handlar ju också om hur farlig maskinen är. Är det en liten spindel och små krafter så är det ju inte fullt så noga.

Kanske kan du fulkoppla en egen "broms" som direkt bryter strömmen till kraftdelen samt kopplar bort spindeln från kraftdelen och kopplar in ett kortslutningsmotstånd istället?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av TomasL »

Om din omformare har STO så är det tillräckligt.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av Gimbal »

Efter att först ha bromsat ja.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av TomasL »

Om maskinen behöver bromsas, ja.
I så fall applicerar man SS1, och när maskinen stoppat, STO.

men de omformare som har SS1 eller STO implementerat fixar detta automatiskt.
Applicerar man SS1, så går omformaren automatiskt in i STO när den stoppat.
https://www.industry.siemens.com/topics ... stop1.aspx
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av hawkan »

Min vfd vet inte vad STO är. För övrigt står det bara omnämnt emergent stop några få gånger, emergency inte alls.

Ska fundera lite kring vad du skrev Gimbal. Och tecno kom ju med ett helt schema, nästan jag tappade bort det.
En snabb fråga, varför två seriekopplade kontaktorer?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av tecno »

Har så mycket av det gamla befintliga som ska styras så därför lite extra lullull.

Har säkerligen nåt säkerhets relä liggandes men ingen med fördröjd utgång.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av hawkan »

Det är spindeln som har lite energi i sej om man kör på fullgas. Det hade varit bra att bromsa den.
För att göra det behöver man koppla en ingång på vfdn till jord. Och låt säga att man bromsar i tre sekunder,
då är farten rätt låg och man kan stänga av spindel. Axlarna kan stängas av direkt, måste bara kolla att Z
inte åker ner av egenvikt. Möjligen kan man mixtra med enable-signalen på drivarna innan man bryter.
Axlarna stannar rätt omgående, de behöver inte bromsas.

Jag har tittat en del på xpsav11113 och den har reläer som öppnar, de flesta verkar ha det.
För spindelbromsen behöver jag koppla en signal mot jord. Hur bra blir det med ett extra relä för det?
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av Gimbal »

Två kontaktorer i serie därför att man brukar vilja ha två-kanalig säkerhet på nödstoppen. Med det menas att även om du råkar ut för ETT fel någonstans så ska nödstoppet fungera, så även om en kontaktor hänger sig så ska den andra bryta. (Sen böra man även koppla in en kontroll som övervakar att båda kontaktorerna fungerar innan man kan återställa nödstoppet.)

Därför har du också två tvångsbrytande kontaktblock på nödstoppsknappen. Även om bara en bryter så löser nödstoppet ut.

Lite dumt att koppla en ingång till jord för att stanna, man brukar vilja stoppa genom att ta bort en signal. På så vis så krävs det att kabeln är hel för att köra och skulle den gå av så stannar maskinen. Det omvända, att man kan köra med trasig kabel men inte bromsa är inte fullt lika bra...

Går det att köra med pulldown och lyfta med signal? När signalen försvinner bromsar den.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av hawkan »

Nej inte vad jag kan se. Det ligger ca 12V på ingången och jordar jag den går funktionen igång.
Det har nog inte tänkts så mycket i de här banorna när de designade denna vfd'n.
Jag får väl ha ett relä där som sluter då, har svårt att se alternativ.
Om just detta fallerar så är det inbromsningen som inte sker, spindeln blir ändå stoppad, fast ett par sekunder senare.

Börjar så sakta förstå hur man ska göra detta.
Tittar igenom vad det var för grejor jag röjde ur elskåpet till fräsen.
5 st Siemens 3TB41 (3-fasrelä). de kan komma väl till pass nu.
Bild
1 st Chint NS2-25 Motor starter. https://chint.co.uk/product/ns2-25-25/
Är det något att ha? Det är väl om motorn är direktkopplad mot elnätet som det var förut, eller?
Bild
Chint NXB-63 C2, verkar vara en automatsäkring.
Ett litet relä för DIN-skena, troligen 24V.
En 24V transformator
Namnlös.png
Namnlös.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av hawkan »

Hur ritar man scheman med 3-fas? Inte för hand väl? Det vägrar jag.
Men kicad hade inte symboler för detta vad jag kan se. Tips?
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av H.O »

KiCAD är ju (väl?) främst för elektronik-scheman med efterföljande PCB-layout och det är inte så ofta men sätter kontaktorer och trefas-motorer på ett kretskort :-) Men det går väl att skapa egna symboler - om inte nån annan redan gjort det. Annars används program avsedda för den typen av scheman, typ ElproCAD, AutoCAD Elecric, EPLAN m.fl men de kostar pengar. Ett program jag snubblar över då och då men aldrig riktigt testat är QElectroTech, kan vara värt en titt.

Är det bara lite du ska rita så går det väl bra med vilket CAD-program som helst, eller var det det du menade med "för hand"?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: VFD nödstopp (var RS485 via logikanalysator)

Inlägg av hawkan »

För hand var faktiskt för hand, på papper. Men jag har väl förlikats med tanken på att göra något i en cad. Det är trots allt inte jättemycket som behöver ritas. Tills jag såg QElectroTech. Det kan jag testa, även om det i slutändan kanske tar 10 gånger mer tid än att bara rita upp något. Tack för tipset!

Det är så mycket detaljer. Detta är en sån grej som sakta får sjunka in. Och ett säkerhetsrelä är inte så väldefinierat, det finns många varianter på styrspänningar och sånt. Jag har försökt fundera på hur det kan vara med MSR 138 DP som föreslogs tidigare. Problemet var en tidsfördröjd NO utgång. Som då blir closed C vid aktivering om jag förstår detta rätt. Det har ju MSR 138 DP. Här finns ju timer output NO, precis vad jag letar efter. Eller tänker jag fel?
Namnlös.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar