Elmanövrerad dörr skåpbil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Peter Nilsson
Inlägg: 4
Blev medlem: 4 juni 2009, 22:40:27

Elmanövrerad dörr skåpbil

Inlägg av Peter Nilsson »

Skulle behöva hjälp med att skapa ritningar eller en helt färdig konstruktion för att stänga och öppna en skjutdörr på en Citroen Jumper.
Håller på att bygga en husbil på ett skåp (Citroen Jumper)
Sidodörren är en skjutdörr. Den är tung att stänga inifrån så det vore skönt och bra att bara trycka på en knapp så stängs dörren.
Kontaktade en firma som bygger om skåpbilar till handikappfordon dom ville ha 30000kr för att installera detta i min bil
Det hade varit enkelt om man hade dom pengarna. Men har inte dessa summor till mitt husbilsprojekt. Det finns ett flertal olika bilmärken som har en elskjutdörr. Men eftersom jag inte vet vad som behövs för grejer för att stänga en skjutdörr är det svårt att köpa begagnat. Vill inte att skjutdörren klämmer ihjäl någon.
Hoppas att någon har kunskapen och viljan att hjälpa mig
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Elmanövrerad dörr skåpbil

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet.
Bra projekt. Det finns ju ett antal lösningar redan idag som typ Chevrolet eller Pontiac Transport som går som Taxi.
Har du kollat upp liknande lösningar.
Det finns linjära motorer men detta kan säkert lösas med en vanlig elmotor.
Den känner om det skulle gå trögt, typ giljotin ;-) så stängning avbryts.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Elmanövrerad dörr skåpbil

Inlägg av TomasL »

Chevrolet Transport har en Wire som löper längs hela sidan, både på utsidan och insidan , vilken drar dörren.
Drivmodulen är placerad ovan bakre hjulhusen.
Chrysler T&C/Voyager har drivmodulen i tröskeln.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Elmanövrerad dörr skåpbil

Inlägg av Glattnos »

Om man vill göra en billig lösning för att stänga dörren skulle jag hållit det mekaniskt och skippa el helt. Man kan t.ex. sätta en liten trissa i väggen och dra ett snöre eller gummirep(lagrar energi som sen blir till hastighet när dörrern stängs) med ett handtag i änden, från dörren och genom trissan. Då kan man stänga med ett "drag" bakåt likt när man startar en gräsklippare. Man är mycket starkare att dra bakåt än åt sidan, vill man ha det ännu lättare kan man sätta en trissa till så det blir t.ex. 2:1 utväxling.

Enklaste är ju bara ett snöre som sitter i väggen och i dörren, som är helt sträckt när dörren är öppen. Då kan man "dra till"(bakåt) på mitten av snöret så att dörren far igen. Dock funkar det dåligt om dörren inte är helt öppen från början eller om man vill stänga försiktigt. Så jag hade valt en trissa och ett kandtag.
Olle61
Inlägg: 370
Blev medlem: 26 februari 2009, 18:04:25

Re: Elmanövrerad dörr skåpbil

Inlägg av Olle61 »

TomasL skrev: Chrysler T&C/Voyager har drivmodulen i tröskeln.
Voyager generation IV har motorn i själva dörren.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Elmanövrerad dörr skåpbil

Inlägg av Micke_71 »

Varför inte köpa färdigt och modellanpassat?

https://www.modifero.com/en/electric-au ... r-kit.html
Skriv svar