Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
prix
Inlägg: 19
Blev medlem: 14 december 2013, 18:15:17

Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av prix »

Hej alla,

har lite funderingar på att köpa en Haas maskin typ Haas UMC-750.
MEN, jag har ingen erfarenhet av Haas maskiner.
När jag googlar och kollar på youtube hittar jag mest filmer på bearbetning i alu.
Hur är dessa maskiner att köra i stål (Ex: Formar, Rigor, Sverker, Stavax osv) ?
Är de inte lika stabila som Makino, Deckel, Mazak maskin?


Någon som har erfarenhet av Haas maskin modell nyare och lite dyrare maskiner?
Vad har ni för erfarenhet av Haas maskiner?
Är detta mest maskiner för Alu bearbetning?

Prismässigt kostar de ju mindre än ½ av en Deckel så det måste ju ha snålats på något? :?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av tecno »

Be om en referens lista från Edströms till kunder som kör just UMC-750 i dessa materialen du vill veta hur det fungerar.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av Krille Krokodil »

Det mesta genomtänkt och seriöst jag kan svara på din fråga: :rofl :rofl :rofl

Nä, jag har inte själv kunskap om HAAS men en kollega som längre tillbaka jobbade i en och han
skrattade varje gång han pratade om den, han tyckte bara den var skit.

Precis som tecno säger, prata med/besök några som har den och bedöm den i verkligheten.

Vi har tre Okuma varav den äldsta är från 1987 som vi har haft nära 0 problem med, finns en anledning till
att japsen kan ta betalt för sina maskiner.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av nomis_82 »

Hej
Jag kör haas på jobbet vi har ingen umc 750 men en vf3, vf5 och en st35y. Körde okuma på mitt förra jobb och de är bra på många sätt och vis men är tveksam till att de är värda den rejält högre prislappen. Har inte upplevt utifrån min erfarenhet att de är vekare maskiner vid bearbetning. Vi kör mycket syrafast rostfritt, titan och diverse stål osv. Jag kan dock tycka att skydd och plåtar känns lite billigare men det funkar. En stor fördel med haas är att de är ganska vanliga och mycket info på nätet. Som operatör har jag hellre en maskin byts ut efter tio år än tjugo. Tänker att stabiliteten i maskinen beror på hur den är uppbyggd. En med fem axlar är klart mycket vekare än en med tre tex. Jag vet inget om umc750 så kör på tecnos råd.
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av persa »

Man kan inte jämföra en Dacia mot en Mercedes vad gäller kvalite’ och uppbyggnad. Men inte heller vad gäller pris

Man får vad man betalar för och sen måste man avgöra om det man får räcker till det man ska använda maskinen till. Eller göra avsteg från hur man vill använda den om man inte har råd med den lämpliga maskinen

Viktigt för 5-axliga maskiner med vagga är hur vaggan lagras (och då i bägge ändar). Jämför Haas UMC som inte har mycket till stöd i änden mot dörren mot t.ex. Makino och Okuma

Kräver du bra stabilitet och inte har råd med ny stabil maskin så köp hellre en begagnad stabil maskin än ett nytt rangel

Ett som jag tycker bra fabrikat på 5-axliga maskiner är Hermle. Dom är sålda i rätt stor mängd även i Sverige så borde inte vara helt omöjligt hitta en begagnad
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av DennisCA »

Har ingen CNC erfarenhet men har ju läst vad andra skriver och Haas låter som den är mot botten av segmentet för lättare bruk. Det är intrycket jag fått.
Arhoolie
Inlägg: 173
Blev medlem: 13 juli 2016, 15:01:27
Ort: Stockholm

Re: Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av Arhoolie »

Vi har precis köpt 2 HAAS maskiner. En svar och en fräs. Efter sommaren kan jag komma med lite användar synpunkter. Än så länge tycker jag det känns som fullgoda maskiner. Gränssnittet är användar vänliga om man jämför med tex Fanuc.

Men generellt så är en Hermele mm stabilare.
Materialen du listar är tuffa så det krävs en del effekt och stabilitet. I dag med nya verktyg och ”nya” bearbetnings metoder kanske man kan komma undan med en något ”klenare maskin”?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av Glattnos »

Det är absolut så att om man producerar på ett sätt så att tiden måste minimeras för att vara konkursenskraftig så bör man välja en så stabil maskin som möjligt.
Om det däremot är produktion av komponenter där det inte är hastigheten man tjänar på utan snarare komponenten i sig, då kan man klara sig med en lite vekare maskin och justera skärdata till lämplig nivå.
Ett exempel kan vara om man är den enda som tillverkar detaljen och den ingår i nått som man har mer kontroll på.
Kunder som ständigt letar det billigaste priset för storskalig tillverkning av specifika detaljer kommer man inte kunna konkurrera om. Dock finns det kunder som väljer lokala arbetarpartners före de som är billigast och där har man såklart en bra chans.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av DW »

nomis_82
Angående Okuma vilken modell och år är den du körde?

Jag har ingen personlig erfarenhet av Haas utan endast sett de i drift och varit runt maskinen för att se hur de löst byggnationen.
MEN jag gör jämförelse med exempelvis en Matsuura MCV 720 som trotts nästan 40 år i produktion och dessutom håller måtten tycker jag säger att en sådan maskin kan knappast vara billig. Sen att många har Yasnac MX-1 till 3 som är lätta att köra men just är gammalt op system. I min värld är det nästan ofattbart att de inte är rena skroten. Japansk kvalité är nog en klass för sej enligt mej.

Men det finns ju många i drift och tids nog får vi väl höra om de är bra. Dyra grejor är ibland likt bilar, att erkänna att man har en dålig och svindyr bil kommer ju fram först när den är såld eller hur....
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av nomis_82 »

Jag körde okuma VLT och lu15 båda från början av 2000.
Vi hade även två matsura från början av 80talet som jag tror går än idag så visst är det kvalitet. Men hur smidigt och det är att jobba med en maskin från 80talet produktion är ju en annan sak.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av säter »

Vad är det som är smidigare med en modern maskin?
Probning av verktygslängd och sådant?
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av DW »

nomis_82

Helt rätt vad gäller gamla maskiner. Jag har några och att köra lite komplicerade grejor med 30kb ser jag inte som någon lösning oavsett dripfeed osv.
Det räcker med lite gravering så är minnet slut.
Men jag hade kunnat tänka mej en Matsuura med modernt Sinumerik 840 på. Men säter har en poäng för det är inte alltid som programmen är bättre eller snarare användarvänligare för att de är moderna.

Inmätning av verktyg med prob är nog min största önskan för det tar tid, massa tid.
Säkerhets tänket är ju helt annorlunda. Jag har inget på de äldre förutom ett nödstopp.
På senaste maskinen är det fullständigt omöjligt att kunna ex putsa till eller över huvud taget komma innan för fönstret. T.o.m dörren ingår i referenskörningen.

I min Emco Concept Turn/Mill 155 har faktiskt Siemens/Emco lyckats bra vid körning av drivna verktyg. Relativt enkelt att få till det mesta även om jag behöver lite pappers stöd.
Cyklerna är delvis förenklade men 17 parametrar i cycle97 är tillräckligt tycker jag.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Haas jämfört med Tysk/Japansk maskin

Inlägg av Krille Krokodil »

Ethernet & "oändligt" med minne är väl det man sparar mest tid på med en ny maskin. Jag brukade utnyttja
det till att slänga in små 3D-körningar av faser för att man helt skulle slippa handgrada bitarna.

Vi hade ca 1 heltidsarbete på gradning, putsning och polering när vi körde 2 1/2 D med profilslipade fräsar,
efter övergången till 3D blev det nära 0. Samt att vi slapp att ha 50 olika specialslipade fräsar i lager.
Skriv svar