magic mirror

Berätta om dina pågående projekt.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

magic mirror

Inlägg av berne »

Fick tag på en gammal datorskärm, å fick den roliga iden att bygga mig en magicmirror.
Planen är att få den ramlös helst, med ev ett "startiv" i massiv trä med en urfräsning för att ställa den in.

Började idag lite smått, med att ta isär den så mycket som möjligt.
Kvar blev det en LCD panel och 3st kretskort.
Men skulle behöva ha lite tips/ideer på hur man ska göra med kretskorten, det är ju ändå 220v in i den, så man är inte så sugen på att ha den liggande å "skräp". Hur ska man göra med den, har ni några förslag?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: magic mirror

Inlägg av SeniorLemuren »

Bilder på vad du har liggande på bordet är bra om man skall kunna ge tips på hur du skall göra. Börja med att själv göra en plan på hur du vill ha det och använde EF som bollplank, bilder är viktiga för att få en helhetssyn.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: magic mirror

Inlägg av berne »

jag försökte ladda upp bilderna men forumt verkar inte gilla dem:/

får bara upp :Det gick inte att fastställa bildens storlek.

Nu så, var tvungen att göra om formatet på dom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: magic mirror

Inlägg av SeniorLemuren »

Båda kretskorten behöver ju kylning, det betyder ju att du inte skall bygga in dem i ett slutet utrymme, se till att lådan de sitter i har en god luftgenomströmning. Det första kretskortet är själva nätdelen. Det är där alla "farliga" spänningarna finns. Det andra kretskortet på bilden är ett styrkort och har inga farliga spänningar, men behöver även det bra kylning.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: magic mirror

Inlägg av berne »

ja det spänningskortet till skärmen är ju det luriga, det som är det svåra att försöka gömma den, men samtidigt var säkert å snyggt löst.

tanken är typ så här https://www.kitchentime.se/p/ipadstall-ask likande ställ med skärm å glasskiva som ska stå en skänk är tanken.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: magic mirror

Inlägg av SeniorLemuren »

Jaha, så du skall alltså ha spegeln och skärmin i samma format? Skall de stå i en sådan list så måste du ju bygga en fristående box med elektroniken och ansluta den med lämpliga kablar till skärmen. Eller så sätter du profilen som spegeln och skärmen sitter i, ovanpå en lämpligt utformad box som innehåller elektroniken.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: magic mirror

Inlägg av berne »

mm börjar dock att fundera på om, det inte är smidigast att bygga en ram i alla fall, å ta den biten där alla kretskort satt på, och montera det bakom skärmen som det satt. Dels så får jag jord till alla punkter som ska ha de, det går att fästa den på ett bra och säkert sätt.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: magic mirror

Inlägg av berne »

Så efter mkt om och men... har jag i alla fall fått in magic mirror till rpi, nu är det bara "resten" kvar att försöka byta tex väder till min ort, få aftonbladet RSS å lite mer spännande saker:D
Skriv svar