Polsk DP66 geigermätare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av agfamatic »

Beställde en gammal Polsk DP66 geigermätare från ebay. 8) den var utlagd som defekt/för reservdelar men således relativt billig (för att vara en geigermätare i alla fall) länk här: https://tinyurl.com/y6x82l8c
dessvärre verkar geigerproben saknas så det var jag tvungen att beställa separat från säljaren.

hur som helst så blir det här min geigermätar-reparations tråd. Förhoppningsvis anländer paketet nån gång nästa vecka
uppdaterar vidare då.

under tiden så länkar jag till en översättning av manualen för denna pjäs från kalla krigets dagar
https://www.varusteleka.fi/roentgen-rad ... slated.pdf

för övrigt i fall någon skulle undra varför jag har köpt en geigermätare (varför inte ha en geigermätare det borde väl höra alla hushåll till) så är det inte för att jag tänker bygga en reaktor i köket i alla fall inte för närvarande :wacko:
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av agfamatic »

idag efter mycket väntande anlände paketet :D och det visade sig innehålla två geigermätare :tumupp: och en geigerprob.
ena mätaren var i betydligt bättre skick än den andra så planen är att utgå från den som är i bäst skick och använda den andra som reservdelsdonator.

nu har jag även monterat proben på den bättre mätaren och testat den dock var det inget liv i den alls så det innebär felsökning möjligtvis börjar jag med att kolla elektrolytkondensatorerna både värde och ESR och kollar om jag får korrekt spänningsnivåer schemat har jag ju som tur är.

och här är lite bilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av jesse »

Är det inte proben som är den dyra delen?
Det andra kan man väl bygga själv enkelt?

Har du något att mäta på då? Förutom kosmisk strålning. :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av opampen »

Om har en bit eternit och sågar lite i så borde du få utslag?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av ajje »

Om har en bit eternit och sågar lite i så borde du få utslag?
Blandar du inte ihop asbest och radioaktivitet nu? :)
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av opampen »

Precis! Tänkte asbest! Men kan inte eterniten också vara radioaktiv?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av ajje »

Inte mig veterligt.

Asbest består av olika typer av silikatfibrer.

Det skulle mojligtvis då vara om någon av metallerna i silikatet är radioaktiv, men jag är skeptisk :)
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av Zkronk »

Kaliumklorid är en betastrålare som är lättillgänglig i närmaste matvarubutik 8)
seltin-mineralsalt-fint-med-jod-500-gr.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av rvl »

Självlysande urtavla, eller liknande kunde vara nåt. Själv har jag funderat på att bygga radondetektor av tomburkar.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av agfamatic »

jag ska ha lite uranglas samt en gammal sovjetisk klocka med radiumvisare och jag arbetar inom secondhandbranschen så jag kan nog hitta en del annat radioaktivt framförallt uranglas men även gamla klockor och brandvarnare.

har kollat vidare på geigermätaren och sett ett antal avklippta kablar :evil: och har jämfört med den andra mätaren vilken inte verkar ha samma kablar klippta förutom två en vit och en orange vilka är klippta på båda apparaterna så det kan nog bli lite knepigt men jag får nog helt enkelt kolla var de kablarna går och jämföra med schemat :humm:
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av Marta »

Titta lite på skalorna Du har på den där mätaren. Den är gjord för att mäta kontamination efter ragnarök, inte vardagsaktivitet i någorlunda ofarliga sammanhag. Det enda av möjligt värde är GM-röret, om det nu fortfarande är fungerande och inte allt för tjockhudat.

Googla så hittar Du scheman på hur Du bygger ett enkelt drivaggregat. Om Din detektor är något gammalt med en vidlyftig katod är de som tar ut signalen över ett katodmotstånd inte lämpliga. Pulserna skall gå till en digital räknare.

GM-rör förbrukas. Antalet pulser är begränsat. Ju större anodkapacitans, ju färre pulser tåler det. Rörtyper som har fönster genomsläppliga för alfapartiklar är en färskvara. Fönstret är så tunnt att gaser tränger in genom diffusion. Näppeligen någon risk med det Du har.

Det är meningslöst att försöka skärma bakgrunden. För att mäta vardagsaktivitet får Du förlita Dig på statistiska metoder och tarera mätningen. Känt aktiva saker som ger stark indikering är ju tämligen trista, det är ju test av okända föremåls aktivitet som är intressant och finns den så är den svag.

Exempel på GM-räknare:
http://www.techlib.com/science/geiger.html

Tillägg:
Ser att Du har en manual till sakerna. Det är STS-5 som kan vara intressant. Helmetallrören som mäter hård gamma är inget för hobbybruk. Kontrollera att detta verkligen fungerar, det är gammalt och alla rör med fönster kan bli otäta.

Proben har en inbyggd förstärkare och spänningen läggs på katoden. Lite annorlunda än de scheman som cirkulerar på nätet. Blir lite annorlunda aggregat för att generera negativ spänning.
Antar det som finns i proben "flyter". Då bör det gå att ansluta emittersidan till plus och ha ett motstånd till jord i en modernare koppling på kollektorn.
Eller montera ur STS-5 och göra allt från början i en prydlig låda.
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av agfamatic »

Så småningom kommer jag nog att bygga en egen geigermätare och då är det bra att ha den där extra mätaren att plocka delar från.

dock är tanken med den andra mätaren att försöka fixa den även om den inte är helt optimal, det ska i alla fall gå att få utslag på den med uranmalm och radiumvisare på nära håll
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av 4kTRB »

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.s ... terial.pdf

Rödfyr på tennisbanor nämnes i pdf:en
Användarvisningsbild
agfamatic
Inlägg: 403
Blev medlem: 23 oktober 2010, 00:03:42
Ort: gnesta, sweden

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av agfamatic »

Har inte blivit så mycket mer felsökning av geigermätaren men idag fick jag för mig att ohmmäta geigermätarens panelinstrument och det visade sig vara avbrott i spolen och därtill samma på reservdelsmätaren :doh: (kanske är det ett vanligt fel i dessa apparater)

instrumentet är ett 100µA med betäckningen MEA-33 (vilket för övrigt inte gav några relevanta träffar på google)

Efter lite grävande i diverse skrotlådor hittade jag ett 50µA 2.3kΩ instrument vilket jag håller på att transplantera till den gamla instrumentkapslingen och med rätt shuntmotstånd lär det förhoppningsvis gå att använda i kretsen ska nog även ha två skyddsdioder i fall det är elektroniken som har grillat den gamla mätaren
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Polsk DP66 geigermätare

Inlägg av Janson1 »

Tittade igenom tråden av ren nyfikenhet... Sagitta säljer GM-rör och GM-mätare. Men på deras "GM-rör" så är det bara en BNC-kontakt. Är det ett riktigt rör i den och elektronik som strömatas in och ger en signal tillbaka? Eller? Vad mäter denna Polska grej när den fungerar? Hur känslig är den? Det här med radioaktivitet har jag egentligen ingen aning om...
Skriv svar