Mini rörsförstärkare EL95SEUL

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av ELTompa »

Tänk om man skulle göra en Mini-rörförstärkare som går att köra på 12VDC
Idén att gör en mini-rörförstärkare har jag gått med över ett år. Jag har samlat lite komponenter på måfå så igår så fick jag ett ryck och började koppla ihop lite av det jag samlat.
Jag har en ide om att kunna ta med förstärkaren ut på äventyr och då skulle det vara trevligt med batteridrift. Idag finns det effektiva spänningsomvandlare, både stepup och down men jag vill nog ändå välja 12VDC som inspänning. Då kan man seriekoppla 6V3 glödmatningen och köra den på rå batterispänning utan förluster. Den går att plugga in i ciggtändaruttaget i bilen eller köras på nätdel.

Jag tog hem en 12VDC -> 200VAC konverter från Kina för en tid sedan med detta projekt i åtanke. Denna konverter sägs kunna ge 150W. Så mycket behöver jag inte för detta projekt, snarare närmare en tiondel av det. Den svänger på ca 20kHz och ger en ganska fin fyrkantvåg ut så den är enkel att likrikta och det krävs inga stora elektrolyter till filtret. Förmodligen lever den om ordentligt i ethern, jag vill inte veta :)
En sån här behöver man provköra lite för att se om den kan göra jobbet. Jag är ganska skeptisk till att börja med men den verkar gå riktigt fint.

Bild

Konvertern kommer att behöva leverera ca 50mA till förstärkaren. Jag provar att lasta den upp till det dubbla och det ser ut att funka riktigt bra. Va glad jag blir! :D
Tomgångströmmen i konverter är låg. Vid en längre tids körningen med last och efter en titt med värmekameran kan konstateras att konvertern blir heller inte varm. Det är också en fördel :)

Bild

Så då kan man ju leta fram resten av grejorna som jag samlat. Tex två små söta utgångstransformatorer från Jan
https://www.die-wuestens.de/
Dom köpte jag förra sommaren så dom har legat till sig och kommer passa perfekt till detta.
Jag letar också fram två EL95or. Dom kommer passa bra ihop med dessa Trafar. Rören är specade typiskt 24mA och trafarna är max 20mA så dom kommer passa utmärkt ihop.
Bygger upp detta och skruvar även fast Konvertern uppe på chassit.

Bild

Trafarna är 10k alt 8k. Jag väljer definiera arbetspunkten efter 10k. Och väljer tomgångström till 20mA. Effekter blir en bit under vad rören klarar men det är bra tycker jag för jag vill inte köra allt på max. Det blir bara massa värme.

Bild

Det finns en center-tap på trafon som man kanske skulle kunna använda för en UltraLinear koppling, varför inte prova.
Det går ju att koppla på flera olika sätt, även prova 8k läget.
Efter en uppmätning av samtliga variationer man kan göra så syns att 10k med 20% UL-tap ger lägst distorsion.

Bild

Kopplingen får blir som schemat nedan tillsvidare.

Bild

Frekvensgången är också bra. Lite tunt i den låga basen men det är nog bara bra för det finns ingen "effektreserv" att ta till.

Bild

Men hur låter det då?
Bra, fint, rent vitt brus. Inga missljud från konvertern. :)
Det krävs ganska hög signal för att styra ut förstärkaren. Mer än vad mitt ljudkort kan leverera så jag har bara lyssna på lite låg volym men jag är mycket nöjd. Det här har alla chanser att bli bra. :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Haha! Ännu ett kul projekt! :mrgreen:
Har du funderat på subminiatyrrör något? De kanske inte ger så mycket effekt men är kanske inte så krävande. En kombo 6247/5902 ger visserligen bara 0,75W men klarar sig med 150-170V.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av YD1150 »

Batterirör finns också, DL94 med 90V anodspänning och 8mA anodström. Har provat det och lät helt ok med 270mW uteffekt.

Trevligt med mer rörbyggen :tumupp:
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av ELTompa »

Tack för spännande idéer till nya byggen!
Dom små minirören har jag inte mer än sett på bild och ännu inte funderat på. Tål att tänkas på.
Ja D*## rören är trevliga. Dess glöd blir varm på nolltid om jag kommer ihåg rätt från tonåren då jag labbade med dom men aldrig byggde något vad jag kommer ihåg. Men minns jag köpte ett 90V batteri på ELFA.

Värmemätningar
Efter ha kört förstärkaren i flera timmar mäter jag lite med värmekameran. Intressant att se att inte så mycket värme utvecklas i konstruktionen.
Röret är inte mer än dryga 100C. Det körs ju som sagt inte så hårt, Anod + skärmgaller tar 4,5W. Glödeffekten på EL95 är lägre än dess storebröder, ca 1,2W

Bild

Räknar man på dessa effekter så tycks konverterns effektivitet ligga nära 97%. Förvånansvärt bra tycker jag.
Utgångstrafen blir inte varm (bild B).
Men katodbiasmotståndet blir varmt (bild C). Det var väntat och får bytas mot ett större som kyler bättre. På bild C syns också ett annat motstånd som är varmt men tittar man noga ser man att det bara är en reflex från katodresistorn som spelar sig i aluminiumchassit. Typisk mätfälla man kan ramla i när man mäter med värmekamera.
Bild D visar konvertern vars IC blir lite varm men traf och switchtransistor är i princip rumstemp.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av ELTompa »

Minirörförstärkare, Nu med försteg
Så har förstärkaren blivit med försteg. Valet av EBC91 styrdes av att jag ville ha ett minirör för när jag först planerade så skulle där bli en ECC83 men det så inte tillräckligt "mini" ut :). Visst, det finns andra minirör som skulle passa här men EBC91 har ganska bra gain. Dioderna stör inte, dom har jag lämnat oanslutna ... hm ... kanske skulle koppla dom till katoden istället?

Bild

Arbetspunkten för EBC91 väljer jag lite bakvänt. I uTracern så letar jag upp en arbetspunkt genom att prova olika anodmotstånd och letar efter ett låg THD och på så sätt hittar jag 47k. Och då blir plotten av arbetspunkten som grafen visar.

Bild

Den här kan man utan problem bygga luftbyggd och få en kompakt "mini" design. Börjar med att bygga en kanal för att labba lite men för att det skall funka köra på 12V behöver glödmatningen gå via samtliga rör.

Bild

Bild

Det är önskvärt bra förstärkning in systemet så en återkoppling kommer nog göra förstärkaren styvare. Labbar med lite olika mycket återkoppling som funktion av distorsion. Utan återkoppling syns i grafen att distorsionen stiger påtaglig med effekten. Och med för mycket återkoppling så blir förstärkningen för låg. Så för att styra ut förstärkaren i tillräcklig grad väljer jag 330n+330k i återkopplingsslingan. Då klarar -10dBV in att styra ut förstärkaren fullt med distorsionen på en rimlig nivå.

Bild

Nu blir det lite spännande att se om frekvensgången bättrats något i basen nu när återkoppling införts, och den har blivit betydligt bättre.

Bild

Men hur låter det då?
Bra botten :D Lite vasst i diskanten :) Lite ostabil ljudbild :?
Oklart var i denna ostabilitet kommer sig av. Jag ska nog undersöka DC-DC omvandlaren som genererar högspänningen om den fluktuerar?
Ljudvolymen är klar tillräcklig för att spela högt nog i mitt elektroniklabbrum trots om uteffekten inte ens når 1W :D
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av ELTompa »

Förstärkaren sörplar i sig 1.2A (12VDC)
Idag slutförde jag luftbygget. Blev ganska bra

Bild

Innan jag provar att koppla upp alltihop så frigör jag de små utgångstrafarna från sina monteringsbyglar. Planen är att trafarna ska få infällt montage i liggande ställning senare.

Bild

Provkör förstärkaren och den fungerar fint. Den tar 1.2A på 12Vs matningen. Helt OK tycker jag.
Jag meckade lite med ett filter för swtichfrekvensen. Kanske ska sätta en CM-drossel på 12Vmatningen också.

Bild

Så här ser schemat ut just nu

Bild
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av ELTompa »

Nu har det blivit en minirörförstärkare
Ska börja med att tacka er EFare, i synnerhet Gimbal och ie men även ni andra som gjorde inlägg i tråden Vad kostar en BRA 3d-skrivare och föreslog att man börjar med en färdigbyggd till bra pris för att lära sig så man sedan kan bestämma vad för maskin man vill ha. Mycket bra råd! Att det sedan kom tips om att Classe hade rea gör ju inget så jag gjorde ett blixtköp för några veckor sedan.
Alltså jag fattar inte jag inte skaffa en 3D-skrivare tidigare. Jag som alltid funderar på olika byggsätt med befintliga färdiga detaljer. Nu kan jag tillverka egna specialdetaljer. Det är ju bara så "Jag" :). Jag har ju fundera i omgångar på att köpa en men det var ni EFare som fick mig över kanten, TACK! :D

Miniförstärkaren skall naturligtvis skrivas ut i 3D och se ut som en leksaksmodell
men med den enda skillnaden att det faktiskt är en fullt fungerande rörförstärkare. Det här temat driver på att använda små rör, dom ska se lite overkliga ut. Samma gäller utgångstransformatorerna som skall vara små men efterlikna sina stora bröder. Andra saker som kontakter och annat får gärna vara lite oproportionerliga.

Jag tänker mig typ såhär:

Bild

Jag har ju dragit mig för att börja 3D-CADa. Att köra El-cad och mjukvaruutvecklingsmiljöer tycker jag räcker, men Nä det här duger inte, Jag laddar ner och provar FreeCad. Jag tittar på ett gäng U-tubeklipp för att förstå hur man börjar och det går ju faktiskt att lära sig. Shit va kul! :D :D
Den här minirörförstärkaren är ju ett perfekt träningsobjekt. En sak som blir extra viktigt nu är att inget får bli för varmt. PLA-plasten mjuknar redan vi ganska moderata temperaturer så effektutveckling är inte önskvärt att stänga in.

Det här inlägget ska handla om bygget, själva byggsatsen efter all 3D-printning ser ut såhär

Bild

Det ser ju ut som att allt gått på räls och bara rita ut det man behöver men sanningen är att det fanns en hel del varianter/designförslag på resan. Några delar så ut såhär

Bild

Till vänster syns hörntorn, en ide var att bygga upp lådan av flera delar som skulle sammanfogas. Den ideen är bra för om en del är fel eller behöver justeras så behöver man bara printa ut just den delen. Jag övergav den ideén och gjorde en integrerad enhet istället. Den tar förvisso 8tim att skriva ut och den på bilden blev för trång så jag minskade tornen och fick den nuvarande lådan storlek. Den röda toppdelen till höger i bild fick uppdateras en vända.

Men hur är det tänkt att allt sitta ihop? En 3D-bild eller två hjälper får visa hur det är tänkt.

Bild

Bild

I toppdelen monteras distanser för själva förstärkaren och utgångstransformatorerna får sina kåpor.

Bild

Här monteras förstärkarmodulen. Jag valde bygga den på en plåtvinkel för att ledningsvärmen från rörhållarna skulle fortplanta sig en kylbar plåt istället för en platsdetalj som mjuknar. Rören körs inte så hårt och slutpentoderna blir inte mer än 110C på ytan. Det är bra men ändå ganska varmt. Hoppas att denna plåt via ventilationshålen kommer att kylas hyffsat.

Bild

Över anslutningarna till trafarna så har jag gjort en isoleringsköld och som också fungerar som kabelstyrning.

Kontakterna på lådans baksida monteras på små "kontaktplåtar", allt för att de skall kunna omdesignas i ett senare skede men också för att ge det där leksaksutseendet med lite oproportionerliga kontakter och skruvskallar.
Fötterna får gängstång som går genom hörntornen och får förskruvning upptill som där utgör fästen som hållet toppdelen. Fötterna får o-ringar som friktionsminskare.

Bild

Lådan är lite trång men allt kommer få plats. DC-AC omvandlaren behöver moddas lite. Först så sågas en bit av mönsterkortet bort för att göra plats för en av skruvarna som håller kontaktplåten. Omvandlaren får sin blåa LED utbytt till en röd. Där sitter en fysiskt förstor elektrolytkondensator som byts mot en extern och en mindre på kortet. Omvandlaren får också en liten filterkonding på 33nF.

Bild

Det behövs lite extra elektronik runt omvandlaren. Ingången får en "kloss" med CM-drossel+säkringar+DM-drossel+Elektrolytkondensator. Här kommer ju det fina med 3Dskrivaren, man skriver ut en ny del som man bygger den extra strömmatningselektroniken på.
DC-AC-omvandlaren får ett lite verokort intill sig med högspänningslikriktaren och lite elektronik för LEDindikeringen på fronten.

Ok, då skall allt byggas in och kopplas ihop. Lådan blir i princip full :)

Bild

Provkör en stund för att se att allt fungerar och vad som blir varmt i lådan.

Bild

Förstärkaren fungerar utmärkt. Va nice att ha en rörförstärkare som går på 12VDC :D
Men hur varmt blir olika saker nu när den gått en stund.

Bild

A. Katodmotståndena till pentoderna mäter 67C, får anses OK
B. Plåtvinkeln som rörena är skruvade i blir 46C, det är bra.
C. Ingångstrioderna blir endast 72C, det är bra
D. Utgångspentoderna blir 111C, får anses OK
E. Utgångstrafarna blir 40C, det är bra.
F. Varmluft ur förstärkaren och strålvärme värmer toppdelen i PLA till 53C, det är bra. Vi får se om "kopparplåten" i PLA som sitter runt rören mjuknar men det verkar inte så efter flera timmars spelning.

Inne i lådan upptäcker jag något intressant. DM-drosseln blir 58C. Den är förvisso bara specad till 1A och vi drar 1,2A genom den men jag trodde inte den skulle bli varm :) CM-drosseln blir däremot bara 43C så den blir inte varm.

Bild

Jaha, så här blev minirörförstärkaren.

Bild

Tänk jag har i min ägo sedan slutet på 80-talet haft dessa trekantiga LEDar och aldrig kunna göra snygga trekantiga hål så dom har bara legat i mitt komponentförråd och samlat damm. Men nu med 3D-printern kan jag. Jag satte dom i form av ett timglas. När man slår på förstärkaren lyser den övre som visar att glödmatningen är igång. När sedan förstärkaren börjar dra högspänning som tänds den nedre dioden och till slut när det går full anodström till rören så slocknar den övre dioden. Precis som ett timglas som rinner ner på den tid det tar att värma förstärkaren :)

Bild

Ratten är tänk att till formen likna de aluminiumrattar som jag sett på någon modern rörförstärkare, men här i plast som en leksak.

Bild

Högtalaranslutningarna är banankontakter men de mindre 2mm så dom ser också ut som leksaker. 12VDC ansluts med en 2,1 mm powerplugg. Linjeingångarna är vanliga RCA.

Summering
Jag är mycket nöjd med bygget, blev riktigt lyckat så jag är glad! :D
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Får man svära lite??? DJÄVLARS vad läckert det blev!!!!!!!!!!!!

Inser med en gång att jag MÅSTE ha en 3D-skrivare.
I omgångar brottas jag med ett gammalt projekt som vore perfekt för en 3D-skriven låda.
Gammalt projekt - längst ner den senaste versionen. Har skiss på ett PP-steg med samma rör.
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av Bo.Siltberg »

Bra jobbat! Riktigt snyggt.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av ELTompa »

Tack Bo
HUGGBÄVERN skrev: ...I omgångar brottas jag med ett gammalt projekt som vore perfekt för en 3D-skriven låda. Gammalt projekt
Vilka charmiga förstärkare. Dom gillade jag :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nästa projekt kanske?! 5902 är ett trevligt litet rör och de söta trafarna kommer från www.roehrentechnik.de. Hela 3/4W i SE och 4W i PP.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av ELTompa »

Ja, jag tar med 5902 på listan av intressanta kandidater för framtida projekt.

Datablad och elschema

Bild

Bild
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av ELTompa »

Att köra miniförstärkaren på batteri funkar fiint
Skaffade en underhållsfri 12V acc på 5Ah och provkörde förstärkaren på under gårdagen

Bild

Kurvan visar batterispänning som funktion av tid. Jag simulerade någon sorts naturliga användning med två avbrott. Det syns i grafen med olika färgen. Mellan första och andra tillfället går det 2h och mellan andra och tredje grafen är det ca 12h.

Bild

För att ladda accen använder jag en laddare från Kjell, till höger i bild nedan. Annars kör jag förstärkaren på en den switchada nätdelel till vänster som är specad 12VDC 3,3A

Bild
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du har PM.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Mini rörsförstärkare EL95SEUL

Inlägg av Mickecarlsson »

Ett nöje att läsa denna tråd. :D :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo: :bravo:
Skriv svar