Glattnos Velomobil - El-assist

Berätta om dina pågående projekt.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil -

Inlägg av Glattnos »

Palle500 skrev:Aha, jag tänkte att backspeglar var "förbjudet" på velomobiler av hänsyn till luftmotståndet. Får bli en backkameraBild
Nädå, i princip alla velomobiler har backspeglar, det är viktigt att kunna se bakåt :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil -

Inlägg av Glattnos »

Ang. hjulvinklar igen.
Ökad caster-vinkel ger ökad självcentrering eftersom vikten av velomobilen strävar efter att centrera styrningen då "rakt fram" är lägsta punkten.
Ökad "trail"(sväng-axelns försprång jämfört med hjulets kontaktyta med marken) ger ökad självcentrering eftersom måttet på "trail" blir längden på hävarmen som vill motverka riktningsändring, dvs velomobilens massa har momentum rakt fram och vrider man hjulen så kommer momentumet, via trail-hävarmen, att vilja vrida hjulet rakt fram igen.
Båda dessa tycks kunna bli för mycket, utifrån vad jag har läst, eftersom effekten av "trail" ökar med hastigheten så kan för mycket trail bli självsvängande i högre farter. Det låter lågiskt eftersom en kraftig självcentrering bör kunna överkompensera så att man får det åt andra hållet.

Jag tänker därför lägga mina hjulvinklar ungefär mitt i de olika vinklarna jag har lyckats läsa mig till att andra har, för att undvika just vobbel i hög hastighet, vilket jag anser sämre än att den har lite låg självcentrering i låg hastighet.
Det blir då:
Caster 4°
Camber -3°
Trail 33mm
Ackerman, utan kompensering för "slip"
Centerpoint 5mm utanför hjulets centrumlinje

Att velomobiler har så mycket mindre vinklar än vanliga trikear verkar bero mest på att velomobiler inte får bli instabila i hastiheter uppåt 100km/h medan en trike är designad för att inte göra mycket mer än 50km/h och därför kan designas stabilare för lägre farter.

När jag testade velomobiler i Holland så var det ganska uppenbart att dom var väldigt lättsvängda i låg fart, nästan lite lynniga, men när man kom upp i 40-50km/h så började det kännas stadigt(bortsett från Quattrovelo som började självsvänga/vobbla när jag tryckte upp den i fart, jag vet inte varför).
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Inlägg av Sverige »

Hur är det med tåin?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Inlägg av Glattnos »

Vad man läser så rekommenderas 0 grader toe-in eller lite toe-in. Inte toe-out. Jag utgår ifrån 0 grader och sen justera på styrstagen för att testa.

Jag tror att 0 grader toe-in rullar lättast så det är därför man helst har det. Däremot när man svänger i hög fart så vill innerhjulet "slidea" tidigare än yttehjulet eftersom det har tajtare svängradie och lägre tryck/fäste, därför verkar en ackerman som ger lite relativ toe-in vid sväng väljas ibland för andra fordon. Men en velomobil med tre hjul går ju inte att svänga så hårt i hög fart innan den välter så det är inte säkert att det skulle märkas någon skillnad mer än att det går tyngre i sväng vid låg hastighet.

Jag kan ha fåt nått fel men i princip så :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Inlägg av Palle500 »

Min trike är lite fladdrig redan vid 30kmh och uppåt vid 50km/h så är det inte kul att hålla den rätt i kurs. Men vet inte hjulvinklarna.
Så här kan det även gå

Bild
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Inlägg av Anders K »

Ska du bara ha 4 grader caster?

Nu vet jag inget om sånt här, men jag kan en del om fordonsdynamik och har jobbat med cykelutveckling också, även om det var längesedan. Om jag minns rätt, brukar cyklar ha 19 grader caster (71 grader lutning på styrröret och 74 grader på sadelstolpen var i alla fall en väldigt vanlig kombination för 10 år sedan)

Toe är ju lätt att prova sig fram med, men caster hade i alla fall jag provat betydligt högre. 10-15 grader i alla fall.
Eller byggt det justerbart så att man kan laborera med det
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Inlägg av Glattnos »

Det är stor skillnad på caster på en tvåhjuling, det är ju ofta runt 20-25 grader. Men på en velomobil är det oftast ganska lite, delvis för att dom inte ska bli trögstyrda tror jag.
Jag får se hur det funkar. Justerbarheten blir på prototypen i form av ”kapa och svetsa” :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Inlägg av Palle500 »

Vet att du vill bygga en traditionell velomobil.
Men kan vara lite kul och se hur andra har tänkt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Skall man drömma kan man väl göra det ordentligt!

Kolla noga hjulkonstruktionerna 3 min in!
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Inlägg av Glattnos »

Ja, jag siktar ju på att ha bra prestanda så allt för stora utsvävningar går bort i nuläget. Lågt luftmotstånd(platt mark och nerför) och låg vikt(uppför) är nästan det enda som räknas :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Inlägg av Palle500 »

Har du uppskattat vad det kostar att bygga själv mot att köpa en beg/ny velomobil?
Jag har historiskt jämt tyckt att hemmabygge är billigast, men har tänkt om senaste tiden.
Verkar som om färdigbyggda produkter har blivit billigare och verktyg, maskiner, material m.m som behövs vid hemmabyggen blivit dyrare?
Man glömmer ofta alla smådelar som behöver köpas, tex kullager, skruvar, länkreglage, växelhandtag, wire, hjul, växelsystem, vevparti, elmotor, motorstyrning, belysning, batteri osv...
Skall man bygga som du säger, att den skall vara lätt, lågt luftmotstånd och bra verkningsgrad, ja då kan man inte köpa lite skruttiga cyklar på blocket och ha som donatorer.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Hjulvinklar igen

Inlägg av Glattnos »

Ja, jag har räknat ganska noga och även redan köpt i princip alla delar som jag inte kommer tillverka själv.
Jag ligger dock ganska långt under budget för jag räknade med 35 000:- för delarna exkl. karossen men inkl. el-assist. Eftersom jag skippat el-assist så ligger jag bra till budgetmässigt.
Karossen har liknande budget men då räknar jag även med att skaffa en del ny utrustning och det blir ett vinterprojekt.
Jag räknar med att den kommer att kosta ungefär lika som en ny velomobil, men jag ser mervärde i att bygga saker :)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Framdrev

Inlägg av Glattnos »

Framdrev med 64 tänder fräst i 7075 aluminium :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Inlägg av anders_bzn »

Snyggt!

"Lite" större än de 50 tänder som jag kör med på racern...
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Velomobil - Framdrev fräst

Inlägg av Glattnos »

Till Trisled velomobilerna finns det upp till 100 tänders-drev :shock:
http://trisled.com.au/product-category/ ... s-rollers/
Skriv svar