Fixa till bottenkullagret i en nEXT 300 och 240 turbo pump

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Fixa till bottenkullagret i en nEXT 300 och 240 turbo pump

Inlägg av Henry »

Kom över en turbo pump på Ebay av en som sade att det inte gick att få locket i botten hela vägen in efter att (enligt honom själv) en distans han tillverkat blivit för lång och hade inte tid att fixa det. Jag hade dock mina aningar om att det var något annat i görningen och en väldigt enkel grej att fixa så jag knep den direkt för en skitsumma då den pga detta var satt som defekt/reservdelar.

Han hade bytt ut lagret då det förra fått skit men då org lager kostar nätta 5600:- st (men som förstås inte går att köpa enskilt vad jag hittat utan bara i ett kit tillsammans med tillhörande olje kassett för det sammanlagda priset av runt 8,200:- ) så tog han beslutet att köpa ett annat lager som dock inte har samma uppbyggnad och är 3 mm tunnare men ändå klarar varvtalet och av topp kvalitet.

Skillnaden i tjocklek gjorde att han fick fixa till en distans men visade sig att han inte bara satte den på fel sida av lagret men även göra den av fel längd då han visst inte hade så bra koll på dessa grejer. Något som han inte visste var dock att detta gjorde att smörj konen (se nedan) hamnade för långt ifrån oljekassetten (se nedan) så det inte får kontakt vilket gör att kullagret inte kommer att smörjas. Detta är inte så speciellt bra med runt ett kg, eller vad rotorn kan väga, roterande i 60000 rpm och så plötsligt tvärstopp.

Så tänkte fixa detta så det blir bra bättre och tänkte att jag kunde lägga upp bilder här så finns de tillgängliga om jag skulle behöva de en dag eller om någon kanske tycker det hela ev skulle kunna vara av intresse.


Pumpen i fråga:
1.jpg
Problem nummer 1. Avsaknad av speciella inskruvnings lock som skall sitta här. Ett följde med, ett annat är på tillverkning hos en forummedlem. Försäljaren hade totalt missat detta när han själv köpte den och locken måste sitta här annars är pumpen helt obrukbar då luft kommer att sugas in här. Fick faktiskt 15 pund återbetalt för detta viket var snällt.
2.jpg
Problem nummer 2.
3.jpg
Denna oljekassett/lock skall sitta dikt an mot botten.
4.jpg
Utskruvad ser oljekassetten ut så här.
5.jpg
Man ser de två flärparna i botten som sticker ut, det mörka är olja som filten är indränkt i men oljan är i princip helt klar, det är ljuset som spelar lite spratt.
6.jpg
Så här ser det ut under kassetten (finns en mer detaljerad bild lite längre ned) här sitter lagret och smörjsystemet då lagret smörjs av olja. Denna pump har bara ett kullager, topplagret är ett magnetiskt lager som aldrig slits ut. När jag öppnade botten så såg jag direkt en starkt misstänkt anledning till problem nummer 2.
7.jpg
Denna förskruvning håller lagerkassetten på plats, han hade satt den upp och ned. :D Detta bygger då på nästan en halv cm i höjd då utfasningar i den inte längre passar in i lagerkassetten, det var alltså enbart av denna anledningen som han sålde pumpen. :doh: Jag klagar dock inte ett dugg.
8.jpg
Vände på den och problem nummer 2 fixat.
12.jpg
Nu skall konen bort (det fanns en liten distans under denna kon som säljaren micklat ihop men glömde ta foto på den) men ville inte använda skiftnyckel då jag inte ville göra märken på den så slängde ihop denna grej och i PETG för lite extra styrka. Jag visste inte hur pass hårt konen skulle sitta så jag gjorde greppytorna med en radie så att risken för att hoppa över ytorna på konen blir betydligt mindre. Konen visade sig dock inte sitta speciellt hårt fast och hylsnyckelgrejen funkade och passade helt perfekt.
grej.jpg
Detta är faktiskt oljepumpen till lagret, ytan är extremt jämn och blank som en spegel (svårt att få till en bra bild på det men det är mycket blankare i verkligheten) och med mycket stor sannolikhet gjord av RF och därefter elektropolerad.

Den fungerar på så vis att den är i kontakt med filten och oljan i botten på oljekassetten, de där flärparna, och när konen snurrar snabbt med rotorn så kommer oljan att tryckas utåt pga centrifugalkraften. Men då denna nu har en lätt konform kommer en ytterst liten del av oljan att följa denna väg istället, pga kapillärkraften hos oljan, och gå hela vägen upp till lagret där den kommer i kontakt med en yta som inte är konformad och där då slungas av och in i lagret.
10.jpg
Här är en närbild på lagret. Det är ett hybridlager och då jag ser att kulorna är vita så vet jag att de är gjorda av en mycket hård keram som heter zirkonium oxid, i klass med och i vissa fall även lite över volframkarbid. En korg av specialmaterial som håller för både värme och slitage samt klarar påfrestningarna används också här. Korgen i originallagret ser dock inte ut på samma sätt för att funka till 100% med oljepumpssystemet.
11.jpg
Så här ser originallagret ut, här ser man att korgen är betydligt högre vilket täcker en del av konens botten och med en väldigt svag vinkel utåt från toppen räknat så att när oljan kommer dit så trycks den vidare nedåt där kulorna är. Då det inte går att köpa lagret ensamt (vad jag sett) så tvingas man även att köpa en oljekassett för en sammanlagd summa på som nämnts ca 8200:-. Lagret som sitter i pumpen nu är förstås ändå ett special precisionskullager som klarar 90000 rpm kontinuerligt och säljaren sade att det kostade runt 1000:- vilket faktiskt får anses vara som hittat.
Bild





Då går vi vidare med resten av pumpen, för det måste ju vara med lite elektronik det lilla det finns. :)

"Void" är förstås alltid av intresse att öppna. :twisted:
16.jpg
Många sladdar, kopplat till en vanlig DB-15 kontakt i andra änden. Här finns både dubbelriktad kommunikation med pumpen, strömförsörjning, inkoppling av LED för optisk info samt fysisk kontroll av pumpen med inkoppling av knappar och lite annat smått och gott.
17.jpg
Pumpen har en integrerad drivenhet och den plockar jag bort för lite lättare hantering och då pumpen faktiskt väger lite med sina 6 kg, plus att det blir lite elektronik i tråden.
18.jpg
Gick ju lätt.
19.jpg
De här guldpläterade stiften var inte dåliga, 2 mm tjocka och 16 mm höga. De skall dock klara 200W med matning mellan 24 - 48V och således alltså några amp så det skadar nog inte.
20.jpg
En bit som har lite vikt.
23.jpg
Hyfsat kompakt, mosfetarna börjar längst till höger och går sedan längs hela ytterkanten i en lång rad, kan ev skymta den allra första lägst till höger. De är dock kylda efter alla konstens regler både på ovansida som undersida och deras spec är garanterat en hel del över vad de skall klara i motsats till precis på gränsen eller mer under på konsument prylar, som tex ett bra exempel induktionshällar. Förväntar mig dock inte något som helst annat på denna pump med tanke på originalpriset på den.
24.jpg



Nästa grej att göra nu är att dra ut lagret för att komma åt undersidan och för att flytta lagret högre upp i kassetten. Jag vet att kassetten har ett litet spår runt om som går att få grepp i med specialverktyg som förstås företaget Edwards som gjort pumpen säljer och som gör urdragandet snabbt och enkelt för sammanlagt bara 6,376:- + moms och frakt.

Enligt en instruktionsvideo för byte av detta lager så sitter det inte speciellt hårt fast alls och säljaren nämnde att han bara dragit ut originallagret med en spetstång. Jag testar det samma men det rör sig dock märkligt nog inte en millimeter och får inte heller bra grepp då allt är härdat.

Tänker att det kanske måste dras ut helt perfekt rakt upp då och han kanske gjort så det sitter lite hårdare nu på något vis. Det är dock väldigt små toleranser och jag bedömer att det utan problem borde gå att få ut med något fixat i PETG som greppar runt om och då gör att det kan dras perfekt rakt upp, jag återkommer senare till detta när det är utskrivet klart och testat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Henry 12 januari 2020, 03:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av tecno »

Trevlig liten pump det där. Lite pyssel men du lär allt få fart på denna.

Och ja, locket är på G men just nu är jag så in i baljan offline med vad det nu är som gör att snoret bara forsar samt att givet så ska de små jävla stenarna tala om just nu att vi minsann finns också. Allt bara för att gör livet surt för en men det är bara att kämpa på :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av Henry »

Är skitnöjd med den.

Jo det blir nog en del klödd, men det skall nog gå att få ihop.

Fy fasen, krya på dig och ta det lugnt. :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av Henry »

Då var utskrifterna klara..
1.jpg
..och de passade bra.
2.jpg
Drog med händerna men lagret rörde sig inte en millimeter. Tog tänger och drog rätt hårt till en gräns då jag absolut tyckte den skulle röra sig men inte, och efter lite till så ville inte bitarna vara med längre. Skrev ut 2 st till men samma.
3.jpg
Tänkte att det måste till bra kraftigare grejer och av stål men vad fasen kan jag använda, en lite modifierad spetstång blev svaret och den fick gå åt då de inte är speciellt dyra. En dremel hade suttit fint men ingen sådan fanns så det blev handjagat med bågfil och en på tok för stor halvmåne fil då de inte hade något annat där jag köpte det. Men det funkade bra och gick rätt snabbt och en liten vinkel gjordes så grepp flärparna skulle vara helt parallella mot lagret när tången var öppen.
4.jpg
Det gick ändå inte att dra ut den för hand men med en del hävstång så gick det och den satt rätt hårt.
6.jpg
Testade att sätta tillbaka den igen och märker att de första knappa 8 mm så är det så lätt som det skulle vara, för att sedan mot botten bli bra tajtare. Nu så glider den dock längs med axeln utan problem men det är precis den går att få på och av.
5.jpg
Såg beteckningen på lagret nu och den där "+4" betyder att lagrets innerdiameter är 4 µm större än nominellt och detta eftersom således axeln på pumpen är 4 µm större än nominellt, små toleranser för att säga det milt. Då det är i det närmaste omöjligt att få till axelns diameter inom en µm varje gång så bara tillverkar de de och sedan sätter dit ett lager i förhållande till vad den blir.


Nästa grej är att få ut lagret från kassetten för att justeras in med en ny distans som måste noga mätas upp för att få rätt mått. Saken är dock den att lagret sitter fast med Loctite 648 cylindrisk fastsättning då lagrets ytterdiameter inte får samma precision så det finns då risk för att det kan åka ur men mest för att det annars inte kan ge det mothåll som behövs för magnetlagret sedan.

Har ingen hemmasnickrad hydraulpress längre och då detta sitter stenhårt fast är det då annars värme som gäller och på något vis sedan få ur det. Lagret i sig klarar dock tyvärr inte hur mycket värme som helst, max en 100 grader, och det enda sätt som i princip går att värma detta på då är ju från ytterkanten och in. Som synes på bilden så är det dock verkligen inte mycket värme som kommer att komma till rätt ställe och undrar om det ens kommer att räcka, suck.
7.jpg
Tips mottages tacksamt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av tecno »

For disassembly of the Loctite 648 material use heat approximately 250 degrees Celsius and the material will disassemble. Cured material can be removed by soaking it in a Loctite Solvent.

Googlade på Dissolving Loctite 648
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av Henry »

Det gjorde jag också innan jag skrev här. :) Men den värmen är bara att glömma då lagret håller för max 120 grader vad jag hittat pga bla korgen är min gissning som ev kan vara glasfiberförstärkt nylon, även om smältpunkten är högre så får den inte ändras eller försvagas på något vis.

Läste en msds på det där och det innehåller bla dimetoxymetan som jag inte hittat någon info på hur nylon påverkas av det, nitrometan som väl är grovt snarlikt kan attackera det lite lätt. Frågan är om korgen i lagret klarar dimetoxymetan och gör det inte det är det ajöss med det.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av tecno »

Knivigt värre, undrar hur fasen tillverkaren gör vid service? Förstörs allt och de sätter in nytt?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av Henry »

Loctite grejen är inte original från fab utan det är pressfattning i höljet och hade då varit lätt fixat, loctite användes av säljaren då inte org lager sattes i då de är extremt dyra.

Hela kassetten byts som en svindyr enhet när den slitits ut och pumpen är gjord så att man kan skall kunna göra det själv med lika svindyra verktyg som tillverkaren gladeligen säljer, men det går förstås även utan bara man vet vad man gör.

Går det ev att pressa ut det månntro? Hmm.. bara det inte sitter för hårt fast så grejer böjs eller nåt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av tecno »

loctite användes av säljaren då inte org lager sattes i då de är extremt dyra.
Jävla skit rent ut sagt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av Henry »

Har absolut varit med om roligare grejer, som sagt jävla skit. :doubt:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av tecno »

Vänder på termiska problemet, kanske bada i flytande kväve gör demonteringen lättare?
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av xxargs »

vad är korgen som håller isär kulorna i lagret i för material - är det teflon så tål det en del temp, men tyckte inte att det såg teflonliknande ut då det saknade den vaxvita färgen typisk teflon. skall man trycka ut så måste man ha en rörbit som passar precis innerringen utfräst i samma stycke som fjädringen - det ser väldigt ömtåligt ut faktiskt och fjädringen är troligen väsentlig och det blir inte bra om det böjs sönder i ens några hundradels millimeter gissar jag.

förstår varför man åkallar mörkare makter när man vill ha isär detta bara för att någon i oförstånd kladda i lite lim...

frågan är om dopp i loctites sagda lösningsmedel i någon månad får det hela att mjukna tillräckligt...
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av Henry »

tecno: eventuellt, men samma där jag är rädd för korgen för havererar den så är lagret helt kört.

xxargs: nej det är som sagt inte teflon och det hade också havererat rätt snabbt vid dessa varvtal då det är rätt mjukt, men som sagt det hade varit en smal sak annars om så varit då det gått att doppa det i vad som helst. Det är glasfiberförstärkt nylon då jag hittade att en del av beteckningen antydde detta och vet inte hur det hanterar innehållet i det där lösningsmedlet.

"TN9 = Injection Moulded Snap-Type Cage Of Glass Fibre Reinforced Polyamide 6,6"

Alltså glasfiberförstärkt nylon66 men såg även någon annan som hade andra varianter av någon annan glasfiberförstärkt plast men litar mer på detta då det kommer från SKF sida.


Jo precis, tex ett kort tunn kraftfull rörbit eller solid bit som passar precis innanför, och under lagret sedan en helt plan starkt bit med ett hål lika stort som lagret i sig som underlag så krafterna kommer så nära kanten som möjligt då inget fjädersystem finns just där på en smal kant, men så plan bit att det blir en helt jämt fördelning av kraften över hela ytan så nära på en spegelyta.

Men nej det får inte böjas direkt på något vis då det i så fall blir snedbelastningar på lagret vilket det inte är gjort för, men det är med stor sannolikhet RF eller ev härdat stål och rätt tjockt/långt så det borde oavsett hålla för en del tycker jag.
Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av wiklis »

Koka det i vatten, ger jämn temp och det kanske mjuknar tillräckligt...?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Fixa till bottenkullagret i en Edwards nEXT 300 turbo pu

Inlägg av Henry »

Där sa du nåt, skall testas.

Önskar sedan bara att jag hade haft kvar min hydraulpress, får fixa något annat.
Skriv svar