Strategi för att mäta strömförbrukning

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Strategi för att mäta strömförbrukning

Inlägg av Thomasx »

°Hejsan

Jag tänkte bygga ihop en en liten enhet att sätta i min båt, för att hålla koll på elen ombord, framförallt strömförbrukning av olika enheter. Så planen är en arduino med några strömsensorer typ ACS712.

Det jag funderar över är hur jag bäst lägger upp strategin för hur jag ska läsa av och ackumulera data så att jag får en bra siffra på förbrukade Ah?

Hur gör man det bäst. Sätter ett interrupt som läser av t.ex. exakt en gång varje sekund. Eller finns det några bättre/smartare/enklare varianter?

Jag kommer ha en 4-5 sensorer, även mäta lite spänningar, hålla koll på ett par nivåsensorer och en flödesgivare. Samt en touchdisplay för att presentera värden.

Kommer även koppla till en SIM-kortsmodul, så jag kan skicka och ta emot SMS, framförallt för larm vid låg batterispänning, låga tanknivåer osv.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Strategi för att mäta strömförbrukning

Inlägg av arvidb »

Thomasx skrev:Det jag funderar över är hur jag bäst lägger upp strategin för hur jag ska läsa av och ackumulera data så att jag får en bra siffra på förbrukade Ah?

Hur gör man det bäst. Sätter ett interrupt som läser av t.ex. exakt en gång varje sekund.
Ja, det låter vettigt, tycker jag. Hur stora strömmar behöver du kunna mäta?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Strategi för att mäta strömförbrukning

Inlägg av Icecap »

Jag hade valt en del snabbare datainsamling, minst 10Hz men nog runt 25Hz.

Men ja, samla in data, addera dom ihop och presentera dom på lämpligt sätt.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Strategi för att mäta strömförbrukning

Inlägg av PeterH »

Har inte Anders(G?) från Åland här i forumet byggt precis detta till sin båt för några år sedan, ett riktigt seriöst bygge har jag för mig? :humm: Om ingen annan hinner före så söker jag lite i forumet i kväll...

Edit: Länk till tråden...

Länk till Anders sida för batterimonitorn
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Strategi för att mäta strömförbrukning

Inlägg av arvidb »

Icecap skrev:Jag hade valt en del snabbare datainsamling, minst 10Hz men nog runt 25Hz.
Här får man ju tänka lite på overflow också - alltså på hur stora tal man vill kunna ackumulera. Säg att man använder en uint32_t (32-bitars unsigned) ackumulator och samplar i 25 Hz. Då kan man ackumulera max 2^32/3600/25 ≈ 47700 "enheter". Om man samplar med 10 bitar och vill kunna mäta 10 A som max så blir en enhet 10 mAh, så efter drygt 477 Ah så slår mätaren runt.

Vill man dessutom mäta energi (Wh) så blir det ju till att multiplicera två samples (ström och spänning) innan man ackumulerar dem. Här tar ackumulatorn snabbt slut om man inte tänker till lite! Man kanske till exempel kan för-dela med någon lämplig potens av 2 (någon lämplig kompromiss mellan precision och kapacitet), innan man ackumulerar?
Thomasx
Inlägg: 97
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:09:47

Re: Strategi för att mäta strömförbrukning

Inlägg av Thomasx »

Tack för tipsen! Intressant med att räkna pulser istället. Det får kanske bli i version 2.0, nu har jag ju redan beställt strömsensorerna :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Strategi för att mäta strömförbrukning

Inlägg av Icecap »

Det är inget problem att skala värden först och främst.

Det går att summera ihop så att man t.ex. har en variabel till hela Ah - som samlas ihop av ett antal Ws - som samlas ihop av samplingarna.

Jag har använd detta princip länge och det har fungerat utan problem. Första gången var i en tripmätare där upplösningen var 0,1mm.
Där skalade jag till 1m vid att om lägsta räknaren nådde 10000 eller mer räknade jag upp meter-räknaren och subtraherade 10000 från lägsta räknaren.

På detta vis får man dels ett mycket stort omfång, dels en skalning som ger "ögonvänliga" värden mycket snabbt. Man släpper även att jobba med mycket stora variabler (unsigned long long = 64 bit, C99 och nyare).
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Strategi för att mäta strömförbrukning

Inlägg av danielr112 »

För skärm skulle jag rekomendera att kolla Nextion. Dom finns med touch och väldigt enkla att jobba mot!
Skriv svar