Sval för grönsaker

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av grym »

markkyla, få ner slinga i backen så man kan annvända det, ev till att kyla peltieren

man kan få bättre coop på peltier om man seriekopplar dom fysiskt, hittar inte det nu men det finns på nätet
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av mrfrenzy »

Förr i tiden byggde man ju jordkällare av en anledning. Problemet var kravspecen för detta projekt - det ska vara en husvagn som går att flytta runt.

Seriekoppling minskar dT och det ökar ju COP enligt grafen länkad på förra sidan men tänk på att vid seriekoppling måste dom element som sitter på varma sidan ta hand om all spillvärme från elementen på kalla sidan så det minskar samtidigt tillgänglig effekt.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Sval för grönsaker

Inlägg av Palle500 »

Du måste införa tröghet i systemet. Alltså ha något inne i kylen som kan lagra stora energimängder, tex sten, kylklampar etc.
Dessa kyls ner på natten och hjälper till att hålla kvar kyla under dagen, speciellt när man öppnar och när man fyller på med nya rumsvarma grönsaker.
Jag skulle räkna på att klä väggarna innanför isoleringen med tex kasserade marmorskivor från gamla fönsterbrädor.

Ett gammalt hederligt isskåp kanske löser problemet?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Issk%C3%A5p
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av grym »

skulle vagnen verkligen flyttas?
stod bara på hjul

skit samma,
vanligt kompressorkylskåp är helt enkelt väldigt funktionabelt
att ha solpaneler och kylskåp funkar i praktiken
att ha en lagom kyllådda för resten av året är en bra sak det med
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av FormerMazda »

Bra idé med marmor som energilager, då kan man ju faktiskt kyla så mycket det går nattetid för att minska på el-kylan dagtid.

Det är ju en mobil byggnad, på så vis att den byggs på hjul och kommer flyttas på plats. Men tanken är ju inte att använda den som en husvagn.
Så beroende på hur en jordslinga skulle behöva förläggas så vore det inte en omöjlig lösning. Men för att få nån användbar kyla krävs det djup och längd förstås. En grävmaskin ett måste. Tillstånd och sånt. Så det blir väl praktiskt omöjligt trots allt.

Beträffande COP, ju högre ju bättre självklart. Fast när kylan behövs som bäst finns ju rimligtvis energin som mest via solen. Och jag räknar ändå kallt (hö hö) med att all solel kan gå ner i kylen direkt. Och 5-600W måste väl ändå räcka en bra bit? Eller är jag så fel ute?

Om man kikar på adsorption, bara läser lite data från ett skåp "ur högen":
Totalvolymen är 80 liter inkl. köldfack på 5 liter.
Kyleffekten är +7C för kyldelen och -12C för köldfacket vid 32C utomhustemperatur (klass SN).
Förbrukningen per dygn vid gasoldrift är ca 270 g och vid 12V/230V-drift ca 2,5 kWh.

Att ha den temperaturen vid 32° omgivande är ju långt över målen för detta projekt. Så energiåtgången borde bli mindre vid siffror som gäller detta, om än att "min" volym än större.
2,5kWh säger tyvärr inget om effekten på elementet, men det kan inte vara många hundra watt det handlar om?
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av BJ »

Om man skulle tänka sig ett skåp med
peltier-kylare i, borde det inte kyla bättre
med en stor kylfläns då, än med bara
en metall-platta som en del mini-kylskåp
har i sig?
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av FormerMazda »

Till en praktisk gräns kommer ju en effektivare avledning av kyla/värme höja effektiviteten såklart.
Därför tänker jag mig långa fenor och forcerat flöde över kylflänsarna.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av BJ »

Okej.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av arvidb »

FormerMazda skrev:5-600W måste väl ändå räcka en bra bit? Eller är jag så fel ute?
Enligt både din beräkning och den som mrfrenzy gjorde tidigare (2,4-2,5 kWh/dygn) så krävs alltså en kyleffekt på ca 100 W i snitt. Sen beror det ju på vilken verkningsgrad du kan få till.
FormerMazda skrev:Bra idé med marmor som energilager, då kan man ju faktiskt kyla så mycket det går nattetid för att minska på el-kylan dagtid.
Bra idé med energilager, men inte att använda marmor! Vatten är klart bättre:
Specifik värmekapacitet [Wh/(kg⋅K)]: vatten: 1,16; marmor: 0,24.
Densitet [kg/dm³]: vatten: 1,0; marmor: 2,4-2,7.
Volymetrisk värmekapacitivitet [Wh/(dm³⋅K)]: vatten: 1,16; marmor: 0,59-0,66.

Med 100 W i kyleffekt så får jag det till att du behöver ca 210 L vatten som energilager för att temperaturen inte ska öka mer än 5 grader utan extern kylning under 12 timmar. Lite jobbigt när totala innervolymen är 128 L. :humm: (Men det mesta som lagras i kylen kan räknas in i den volymen!)
Senast redigerad av arvidb 2 juli 2019, 18:19:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av arvidb »

I skissen i första inlägget ser det ut som att kylflänsen sitter i botten, men det är nog en bra idé att sätta den högst upp, som i ett kylskåp? Det lär bara bli svalt upp till kylflänsens nivå.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av Meduza »

FormerMazda skrev:2,5kWh säger tyvärr inget om effekten på elementet, men det kan inte vara många hundra watt det handlar om?
270g gasol per dygn är ca 150W kontinuerlig effekt, och med 2,5kWh per dygn så är det elektriska värmeelementet i samma storleksordning.
Senast redigerad av Meduza 3 juli 2019, 08:23:59, redigerad totalt 1 gång.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av xxargs »

Gissar att du menar 270 gram gasol/dygn - annars hade den kylen inte varit rolig att driva från gasflaska...

Med den kylboxen med kompressor jag har så kör man ca 4 dygn på ett 100 Ah batteri - då har jag 0, tom. snudd -1 grader C i denna vid >=25-gradersomgivning då jag vill ha min mjölk _kall_ och så håller den längre.

Skulle man ligga på skafferikyla så skulle jag tro över en vecka på en 100 Ah 12V batteri - att tänka på att dessa kör inte heller i botten på batteriet då spänningsvakten i dessa maskiner är rätt kinkig och har man minsta för lång kabel så börja den klippa tidigare av spänningsfallet.

Även om medelströmmen är låg så drar dessa kompressororer runt 4.5 Ampere vid nystart (rusar kort stund för att försöka dra tillbaka ansamlad olja i evaporation innan trycken byggs upp helt) och kanske går ned till 3.5 ampere när den har sugit ned sig och kompressorn varvat ned sig lite (den går med olika varvtal beroende temperatur och tryck - högre ju kallare det är när den märker att suglasten börja bli låg och kör då fortare för att få mer deplacement per tid - det är stor skillnad på gasens densitet vid -7 grader C (för 0 i boxen) och vid -25 grader C (för -18 grader i boxen) och i slutändan är det antal gram gasmassa per tid som snurrar i systemet som i slutet bestämmer kylkapaciteten.)

Skall man köra en mathushållning utan kyl och frys så kanske man skall leta rätt på Bonniers gamla kokbok från 50-60-talet eller så - där var hushållen till stor del uppbygg till att _inte_ ha tillgång till kyla och frys (då sådant var lyx som kom först på 50 och 60-talet i dom bredare lagren) - räkna med mycket jobb och preparation med kokkonservering etc. och det blir ännu värre om man enbart skall ha matvaror som inte kommer från djurriket eller från havet.

Förr i tiden var man väldigt beroende av tillgång till djup jordkällare (ofta in i en grusås) med ofta 2-3 omgångar slussdörrar (för att inte släppa in mer värme/kyla än nödvändigt) som höll sig över nollan vintertid (för att potatisen, äpplen etc. inte skulle förstöras) och sval om sommaren för att förvara mjölk, filmjölk, smör/ister, fisk och köttprodukter etc. . Större, äldre jordbruksfastigheter hade oftast sådana - dock inte alltid så nära boendet utan inte sällan en bit ute på åker i närheten, det var långt ifrån alla som kunde bygga/använda det som en del av källaren...
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Sval för grönsaker

Inlägg av Palle500 »

FormerMazda skrev:Bra idé med marmor som energilager, då kan man ju faktiskt kyla så mycket det går nattetid för att minska på el-kylan dagtid.
Bra idé med energilager, men inte att använda marmor! Vatten är klart bättre:
Specifik värmekapacitet [Wh/(kg⋅K)]: vatten: 1,16; marmor: 0,24.
Densitet [kg/dm³]: vatten: 1,0; marmor: 2,4-2,7.
Volymetrisk värmekapacitivitet [Wh/(dm³⋅K)]: vatten: 1,16; marmor: 0,59-0,66.

Med 100 W i kyleffekt så får jag det till att du behöver ca 210 L vatten som energilager för att temperaturen inte ska öka mer än 5 grader utan extern kylning under 12 timmar. Lite jobbigt när totala innervolymen är 128 L. :humm: (Men det mesta som lagras i kylen kan räknas in i den volymen!)
Helt rätt, tänkte inte på det. Tungt vatten kanske får plats. Men marmor eller lite bättre med täljsten är lättare att rengöra, sen räknar jag att det även behövs aktiv kyla via tex ett Peltierelement. Kanske endast lite kylklampar dom hjälper ju till att lagra lite nattkyla. Hon kanske även lägger 10-20 klampar utomhus på kvällen och tar in i kylen på morgonen?

Men jag håller med andra inlägg. Ett kompressor kylskåp är överlägset. Sen kan hon köra med passiv kyllåda i sittbänken resten av året, höst till vår.

Kylskåpet kan stå ute under ett enkelt snedtak så det är regnskyddat.

Sen är det ju roligare med ett peltierelement och en arduino som loggar och visar temperaturen i kyllådan.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av FormerMazda »

Det kommer fram mycket intressant information här! :)

Kyllager är en intressant fråga, och där är ju sådana siffror helt underbara som visar på hur dåligt marmor är som energilager jämfört med vatten.
Men i praktiken ska det ju funka också. Det ska gå att lösa energilagret med återvunna material som gärna får vara hygieniska och lätta att ur och rengöra. Kylklampar finns ju på loppis, och det kanske är bättre att ha ett lager kylklamp i botten än marmor, även om marmorn vore en evighetsprodukt..

Och jag håller också med om kompressor. De vore så skönt att ha den tekniken för att vara helt bekymmersfri på sommaren.
Frågan är om jag hittar ett begagnat kompressorskåp på 12V som kan moddas att funka i denna hembyggda lösning. För det är nog lättare att modda in kompressor i detta än att modda in naturkyla i ett kompressorskåp. Naturkylan måste jag ju ha på vintern då solen kan vara frånvarande flera dagar, då funkar det inte med kompressor eller peltier eller annat.

Adsorptionens 150W låter rimligt, att köpa ett begagnat adsorption är mycket lätt, men kanske ombyggnationen är svårare då det är känsligt på hur flödet går i slingorna..

Bilden på föregående sida visar först vy uppifrån, sedan vi från framsidan. Öppningen blir uppåt och således sitter kylflänsen på sidan av skåpet så att säga.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Sval för grönsaker

Inlägg av Meduza »

Det du egentligen skulle vilja ha är ett sånt 12v kompressorkyl-"kit" som säljs till båtar där man har platsbyggda kylskåp, tex detta: https://www.hjertmans.se/produkter/varm ... mpact-2001

Eller allra helst ett sånt här som dessutom har inbyggd kylklamp: https://www.hjertmans.se/produkter/varm ... m-3201-asu

Dom lär dock vara svåra att hitta begagnade och kostar ju en del nya.
Skriv svar