Vid 5a per cell hade jag inte lagt individuella säkringstrådar.
Dock min personliga åsikt. Storleken i sig är väl oftast 5celler eller mer men med en ström på kanske 1a per cell
Den otroligt onödigt stora powerbanken!
-
- Inlägg: 8051
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!
Det är mindre än 5A per cell, 5A dras från hela packen, så då blir det mindre än 0.35A per cell (om det fördelas jämt) om jag har 15 st parallellt kopplat
Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!
Kom en intressant (och rimlig) frågeställning från transportansvarige för marchen
"Um, nu tänker jag vara en partypooper men vad är brandrisken? Kan vi ens köra den där i ett fordon tillsammans med personal och fortfarande uppfylla FM reglemente för farligt gods? Seriöst."
Någon som har input? ADR mässigt kommer den upp i 21 poäng enligt min beräkning, frågan är om det ens är applicerbart med farligt gods i det här fallet
"Um, nu tänker jag vara en partypooper men vad är brandrisken? Kan vi ens köra den där i ett fordon tillsammans med personal och fortfarande uppfylla FM reglemente för farligt gods? Seriöst."
Någon som har input? ADR mässigt kommer den upp i 21 poäng enligt min beräkning, frågan är om det ens är applicerbart med farligt gods i det här fallet
-
- Inlägg: 8051
- Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
- Ort: Alvesta, Småland
- MarcusUmeå
- Inlägg: 575
- Blev medlem: 25 februari 2011, 00:09:21
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!
Reglerna kring litiumbatteriers transporter är kraftigt skärpt på senare tid och det är mycket svårt, för att inte säga omöjligt, att få skicka någon dylik skapelse på lagligt vis via något fraktsätt. Min kollega gick nyligen utbildning i just detta och hans kommentar efteråt var att vi ska sluta skicka batterier.
UN 3480 kan du kolla upp.
Till att börja med måste batteripacket och cellerna ha passerat testet UN 38.3, annars är det kört.
Sedan får det inte vara laddat till mer än 30%
Sen är det ändå kört för att vikten och laddningskapaciteten överskrider gränserna rejält.
https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr ... elines.pdf
På sida 7 hittar du ett flödesschema att följa.
Första stycket på sida 9 säger att lösa litiumbatterier (vilket power packs räknas som) är totalförbjudna ombord på passagerarflyg.
Sen om FM bryr sig om FNs regler är väl en annan femma. Särskilt om man kan glömma att frågan ställdes...
UN 3480 kan du kolla upp.
Till att börja med måste batteripacket och cellerna ha passerat testet UN 38.3, annars är det kört.
Sedan får det inte vara laddat till mer än 30%
Sen är det ändå kört för att vikten och laddningskapaciteten överskrider gränserna rejält.
https://www.iata.org/whatwedo/cargo/dgr ... elines.pdf
På sida 7 hittar du ett flödesschema att följa.
Första stycket på sida 9 säger att lösa litiumbatterier (vilket power packs räknas som) är totalförbjudna ombord på passagerarflyg.
Sen om FM bryr sig om FNs regler är väl en annan femma. Särskilt om man kan glömma att frågan ställdes...