Renovering av Philips Experimentlådor

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu lött dit och målat BF194.

Två av BF194 kom från min belgiska kompis, de hade förtennta ben och texten på toppen av den mycket speciella kåpan.

De andra två kommer från en trevlig EF-medlem som kallar sig mange74, de hade förgyllda ben och texten på fronten.

Konfigurationen var sedan mycket speciell dvs CEB framifrån.

Eftersom jag lite börjat tvivla på databöcker så hfe-mätte jag dom så att jag kunde löda in dom rätt, hfe är sedan ganska låg dvs drygt 100.

Kul det här för snart saknar jag bara manualer.

Jag behöver två manualer dvs en för EE2003 och en för EE2004-EE2006, tråkigt bara att 100 sidor kostar typ 400 spänn via tryckeri.

Jag har alltså båda manualerna på pdf men vill inte gärna punga ut med 400 spänn per manual.

Dock vill jag nog gärna ha "Philipslika" manualer dvs typ A5.

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Alla transistorer är nu ditlödda och duttade med var sin färg samt testade med Appa76 vad beträffar hfe (dvs att jag vänt dom rätt).

Såhär ser matrisen ut:
1) Gul: BF245A_R: 187 Ohm, BF245A_R: 321 Ohm, BF245A_R: 225 Ohm, BF245A_R: 252 Ohm [Rdss]
2) Grön: BC328T_X: 328, BC328-40_F: 590, BC328T_X: 332, BC328-40_F: 416 [hfe]
3) Vit: BC238C_F: 467, BC238C_F: 375, BC238C_X: 685, BC238C_X: 590 [hfe]
4) Röd: BF194_M: 43, BF194_M: 40, BF194_F: 148, BF194_F: 140 [hfe]

R står för rogerk8
X står för X-IL
M står för Mange74
F står för Frank (Belgien)

Fet innebär att dom tycker jag matchar bäst och dom kommer lilla Zeke få, dom andra tar jag till ett lådset som nog aldrig riktigt kommer bli komplett (saknar röd/vid spole som är svår att fixa) men man kan alltid leka med det. Har en plan att testbygga en supersnabb diskret OP med trissorna, blir en perfekt demo av kopplingsplattan :) Tyvärr har jag dock upptäckt att jag har lite problem med klämfjädrarna, min analys pekar på att klämfjädrarna måste vara lika långa för annars går det inte att fästa alla tåtarna i det lilla PCB't. Frågan nu är alltså om jag skall lägga tid på att dra ut alla klämfjädrar till samma längd eller om jag via mitt tyska nördforum kanske borde köpa nya klämfjädrar (en del är dessutom rostiga vilket jag märkt ger noll kontakt).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tyvärr märkt att jag har lite problem med dom 40-åriga klämfjädrarna.

Jag har märkt det när jag monterade alla mini-PCB.

Varje mini-transistor-pcb har fyra slots, i dessa slots skall hårnålsfjädrarna passa så att man kan trycka på PCB och stoppa in en ledare på ovansidan MEN det är som till exempel en skivspelare med fyra apparatfötter, det är ett överbestämt mekaniskt system ty enbart tre räcker för stabilitet (om än snett).

Samma händer med dessa mini-PCB, om inte ALLA fyra klämfjädrar är lika långa så glappar det i en av slitsarna.

Och jag har alltså nu fått problem med det flera gånger.

Två åtgärdsförslag:
1) Jag letar rätt på den längsta klämfjädern och drar ut alla andra till den längden.
2) Jag köper nya (mitt tyska nördforum har talat om för mig att detta faktiskt går).

1) blir lite drygt att genomföra i praktiken för det är hundratals klämfjädrar som måste "matchas".

Jag har dessutom stött på ett par klämfjädrar som varit rostiga och därför inte orsakat nån kontakt.

Jag anser att detta faktiskt är lite av ett problem, eventuell kan jag inte skänka lådorna till Zeke pga detta samtidigt som jag som sagt har tre år på mig för han är bara sju vilket jag anser är aningen för ungt för dessa lådor.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
bit96
Inlägg: 2492
Blev medlem: 3 september 2007, 10:04:29
Ort: Säffle

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av bit96 »

Jag minns detta från barndomen med glappande transistorer i mina EE-lådor.

Men många ritningar använder bara tre anslutningar, E är ju ändå dubblerad.

Dock fanns det några kopplingar där båda E används (som vidareledning) och jag vill minnas att jag ibland fick vika kopplingstråden dubbel för att få god kontakt, eller ta till liknande trix.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Det har du rätt i, man behöver ju inte använda alla fyra.

Skulle nästan vilja säga "Tänkte inte på det" :)

Men kanske det är pga att bara 3 används som det tidigare har fungerat, blev bara så förvånad nu när jag radade upp dom i matris att en anslutningspunkt av fyra just inte fungerade.

Jag tackar med andra ord för din insikt, Zeke kommer uppmanas att bara nyttja tre anslutningspunkter :)

MVH/Roger
PS
Ser nu i EE2003-manualen att det faktiskt är så, PCB använder aldrig alla fyra anslutningspunkterna utan bara tre och då kan det inte bli några problem.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Min Zeke-låda är nu helt klar.

Jag har portionerat ut trissorna och då med några bonustrissor såsom 2st BF245A (gula) och två stycken BC238C (vita) och en styck BF194 (röd).

Jag gör det för att behålla mitt tänk med 2+2+2 per EE2003-EE2006, samtidigt får just jag alla dom trissor som behövs, Zeke får bara några få i reserv.

Bjuder på detta.

Idag kom jag dock på nåt, jag kommer alltså leverera EE2003 först till Zeke, han kommer inte ens få hela manualen utan den manual som Janson1 så taksamt gav mig dvs elektronikens grunder och inget mer.

Nog lite småtråkigt att få en sån manual MEN det är viktigt att åtminstone försöka förstå och jag tycker det är bättre att han "tvingas" harva med grunderna först.

Ett år senare när han är elva har jag tänkt ge honom den riktiga manualen med säkert 100 olika byggen.

Kanske jag överdriver detta men det är mycket bra att lära sig grunderna först, jag gjorde fel i min barndom för jag gick på byggena först och än idag förstår jag inte elektronik :D

MVH/Roger
PS
Fast det finns ett litet aber, det ni ser på bilden är komponenterna för EE2004-EE2006 och komponenterna är kompletta, EE2003 är sedan komplett sånär som till och med originallådan jag så tacksamt fick av Janson1 MEN jag saknar kopplingsplaner för 4-6 (har för 3), Ni vet de där som man "körnar" hål i och följer. Jag har inga sådana till 4-6, bara till 3 men i min barndom när jag fick dessa lådor av min kanonmormor så använde jag dom aldrig. Nu börjar jag dock tro att mit tyska nördforum faktiskt kan fixa sådant, tänkte jag skulle fråga dom men är tveksam över vad "kopplingsplaner" heter på tyska :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Här kan man förresten få tag i manualerna till Philips Experimentlådor, mitt nördforum informerar :)

https://ee.old.no/library/

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu konstruerat ett ingångssteg till mitt oscilloskopprojekt (KOS).

Det lustiga är att både antalet transistorer och typerna av transistorer passar Philips experimentlådor vad beträffar testuppkoppling.

Läs att jag har 2st BF245A, 2st BC238C, 2st BC328T och 2st BF194.

Min bifogade ritning innehåller dock 2st BF245A, 2st BF199, 2st BF??? och 1st BF199.

Och eftersom BC är lågfrekvenstransistorer så kommer nog inte ett testbygga vara fullt representativt, dock en nedre uppskattning samtidigt som man kan verifiera bias och att man kan få in den trimbara förstärkningen.

Jag känner för det här samtidigt som jag i mitt examensarbete nyttjade 2N3906 som förstärkartrissor, det hade varit jätteroligt att få ett hum om vad som händer om man istället nyttjar BF-trissor fast som sagt, det kommer jag inte kunna få om jag väljer att testbygga med hjälp av Philips Experimentlådor vilket jag lutar åt.

Nu ska jag bara printa ut mitt schema :)

MVH/Roger
PS
Trimmer-värdena är baserade på de trimrar jag tack vare Lasp råkar ha modell som passar i Philips kopplingsplatta, jag har sett vissa kopplingar på hur dessa gamla trimrar används i flertal!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av salle »

Det säljs en Philips elektroniklåda på Tradera om 10 timmar, sök Elektronik-låda PHILIPS
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack salle för informationen men jag är i princip klar med min renovering.

Saknar bara tre saker där två av dom verkar fixas galant tack vare en god vän och dessa tre är:
1) Manual till EE2003 (jag har personligen kvar min gamla men jag behöver en till som jag kan skänka, pdf finns)
2) Manual till EE2004-EE2006 (samma gäller här)
3) Kopplingsplaner av modell stansbart papper (har till EE2003-gåvan men inte till EE2004-EE2006 samtidigt som jag aldrig använde sådana i min ungdom, har fått kontakt med en snubbe på mitt tyska nördforum som faktiskt kan fixa, kan Ni fatta :D ).

pdf på runt 100 sidor kostar nästan 400 spänn att skriva ut enligt två olika tryckerier, det är här min vän tacksamt hjälper mig.

MVH/Roger
PS
Bifogar ett mer korrekt schema jag faktiskt tänkt testbygga mha Philips Experimentlådor med dito kopplingsplatta, jag kommer köra BF245A (N-ch JFET), BC238C (isf NPN BF199), BC328T (isf PNP BF???) och BF194 (isf NPN BF199) som utgångstrissa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Glenn »

rogerk8 skrev: Idag kom jag dock på nåt, jag kommer alltså leverera EE2003 först till Zeke, han kommer inte ens få hela manualen utan den manual som Janson1 så taksamt gav mig dvs elektronikens grunder och inget mer.

Nog lite småtråkigt att få en sån manual MEN det är viktigt att åtminstone försöka förstå och jag tycker det är bättre att han "tvingas" harva med grunderna först.

Ett år senare när han är elva har jag tänkt ge honom den riktiga manualen med säkert 100 olika byggen.

Kanske jag överdriver detta men det är mycket bra att lära sig grunderna först, jag gjorde fel i min barndom för jag gick på byggena först och än idag förstår jag inte elektronik :D
Jag började väl också med byggen, det må vara i fel ordning och man tappar grunderna lite, MEN hade jag inte gjort så hade jag nog aldrig fastnat heller utan tröttnat.

Det var ju när det man byggt fungerade som var hela belöningen.. jag kan än idag 35+ år senare minnas glädjen när min första astabila vippa på spikplatta gjord av skrotkomponenter och delar från pappas sortimentlådor faktiskt fungerade och blinkade ..

Så fundera på det..
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Hobbyisten »

Elektronikteori är ju rena porren (sålänge den håller sig "down to earth"), men ett lyckat bygge glädjer ännu mer
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Glenn skrev:
rogerk8 skrev: Idag kom jag dock på nåt, jag kommer alltså leverera EE2003 först till Zeke, han kommer inte ens få hela manualen utan den manual som Janson1 så taksamt gav mig dvs elektronikens grunder och inget mer.

Nog lite småtråkigt att få en sån manual MEN det är viktigt att åtminstone försöka förstå och jag tycker det är bättre att han "tvingas" harva med grunderna först.

Ett år senare när han är elva har jag tänkt ge honom den riktiga manualen med säkert 100 olika byggen.

Kanske jag överdriver detta men det är mycket bra att lära sig grunderna först, jag gjorde fel i min barndom för jag gick på byggena först och än idag förstår jag inte elektronik :D
Jag började väl också med byggen, det må vara i fel ordning och man tappar grunderna lite, MEN hade jag inte gjort så hade jag nog aldrig fastnat heller utan tröttnat.

Det var ju när det man byggt fungerade som var hela belöningen.. jag kan än idag 35+ år senare minnas glädjen när min första astabila vippa på spikplatta gjord av skrotkomponenter och delar från pappas sortimentlådor faktiskt fungerade och blinkade ..

Så fundera på det..
Det är lite av en balansgång det där tycker jag för som du säger så är det roligare att bygga saker och se att dom fungerar än att harva med tråkiga grunder MEN dom är viktigast ur längre perspektiv samtidigt som experimenterande med dessa lådor ska vara just roligt för om det inte är det lär sig ingen nåt för det är ju trots allt helt frivilligt...

MVH/Roger
PS
Grunderna jag tänker på är iofs även de "byggen" fast av enklare och förmodligen tråkigare art.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nu finns det ju både elektriskt och mekaniskt till salu nära dig! ;-)
https://www.tradera.com/item/1820/36252 ... elektronik

Plus en del annat nostalgiskt i H0.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Renovering av Philips Experimentlådor

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevligt tips Lasp, tack!

Dock är jag klar med min renovering.

Iofs saknar jag pappers-scheman till EE2004-EE2006 (jag har för EE2003) och jag hade chansen med en kille boendes i Berlin som jag fick kontakt med via det riktiga Philips-nördforument rigert.com, han sa sig kunna skicka pappers-scheman för samtliga mina lådor men när jag bad honom så hände inget, eventuellt likt hur jag blev vräkt från en svart-kontraktslägenhet i Stockholm dvs att han skulle ha pengar under bordet :)

Berlin-snubben sa dock aldrig nåt om pengar så jag antog att han var beredd att betala för bl.a frakten själv vilket naturligtvis inte hade behövts men är onekligen smidigast.

Jag vet inte vad som hände och skiter i det för när jag i min ungdom byggde EE-lådorna så nyttjade jag aldrig pappers-scheman, det går bra ändå fast det blir onekligen enklare med klämfjäder-avstånd med pappers-scheman.

MVH/Roger
Skriv svar