Avläsning av elmätare med IR och Sonoff

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
shootking
Inlägg: 163
Blev medlem: 27 juli 2004, 14:11:09

Avläsning av elmätare med IR och Sonoff

Inlägg av shootking »

Hej

Sitter och klurar på hur jag ska få till avläsning av elmätaren på ett bra sätt. Elmätaren sitter på utsidan av förrådet, så det finns all möjlighet till diverse lösningar.

Min idé är att använda en Sonoff och få in denna data via MQTT i min Home Assistant. Sonoff kan räkna pulser så i teorin borde detta vara möjligt. Men begränsningen sitter i min oförmåga att konstruera elektronik-kretsar. Det jag vill åstadkomma är en puls så fort min IR-sensor känner av IR-signal.

Jag har en TSOP1738 samt en TSOP 4838 som jag har labbat med. Min googling ger en massa beskrivningar om hur jag kan bygga fjärrkontroller osv, vilket ine känns så relevant. Jag har kopplat in TSOP1738 på +3,3V, GND och puls-ingången på in sonoff och får mängder med pulser (flera hundra per minut). Jag har provat med TSOP4838 med samma inkoppling och får ingenting, inte ens om jag försöker trigga med en fjärrkontroll. Jag kanske försöker använda fel komponenter?

Så min fundering är om jag kan bygga något som ger mig en puls när TSOP1738 får IR-signal? Min vädjan är om någon har en koppling som jag skulle kunna få ta del av.

Tack på förhand!

Mvh Jens
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Avläsning av elmätare med IR och Sonoff

Inlägg av lond »

Om du har tur så kan din elmätare ha en "open collector"-utgång för blink pulsen, mycket enklare att ansluta sig till.

/// Marcus
shootking
Inlägg: 163
Blev medlem: 27 juli 2004, 14:11:09

Re: Avläsning av elmätare med IR och Sonoff

Inlägg av shootking »

Jag har letat men inte hittat någon. Har även ställt frågan till Vattenfall.

Mätaren är en ISKRA Type MT372.

Mvh Jens
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Avläsning av elmätare med IR och Sonoff

Inlägg av lond »

Enligt databladet jag googlade fram så skall mätaren ha 2st puls utgångar, men dom är under den förseglade luckan :(

Annars så är det bara att använda en passande fototransistor och detektera lysdioden. Borde finnas scheman på google...

/// Marcus
shootking
Inlägg: 163
Blev medlem: 27 juli 2004, 14:11:09

Re: Avläsning av elmätare med IR och Sonoff

Inlägg av shootking »

Hej

Ja, jag har också sett att den verkar ha S0-möjlighet. Tyckte mig läsa att det var optional, dvs ett tillbehör. Men jag kan ha läst fel.

Har hittat:
http://www.techtrade.se/sv/emc-schematics.asp

Trodde att jag kanske kunde ta en IR-sensor. Men jag kan testa att beställa fototransistorn från Elfa och testa med den kopplingen ovan.

Mvh Jens
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Avläsning av elmätare med IR och Sonoff

Inlägg av lond »

Enligt https://www.camax.co.uk/downloads/Iskra ... iption.pdf så skall lysdioderna blinka följande:

LED1: Imp / kWh
LED2: Imp / kVArh

Det vore intressant att detektera båda dioderna för att se om man kan se någon skillnad....

Det skall även gå att prata med mätare via den "runda" optiska porten, enligt IEC 62056-21 standarden.

/// Marcus
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Avläsning av elmätare med IR och Sonoff

Inlägg av rvl »

Har sån port på vattenmätarna. På vattenmätaren aktiveras porten med magnet, vilket är förståeligt för att spara på batteriet. Brukar den porten vara ständigt på på elmätare?
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3508
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Avläsning av elmätare med IR och Sonoff

Inlägg av lond »

Mer information om porten: https://github.com/openhab/openhab1-add ... er-binding

/// Marcus
shootking
Inlägg: 163
Blev medlem: 27 juli 2004, 14:11:09

Re: Avläsning av elmätare med IR och Sonoff

Inlägg av shootking »

Hej

Jag kan berätta att min plan ser ut att fungera tillräckligt bra. Jag har bara kört ett par dagar, men avläsningarna verkar stämma mycket bra. Håller på och tar in mina värden i Home Assistant nu för att göra dem mer läsbara med historik, lite diagram och tim/dag/vecko/månadsavläsning.

Jag utgick från kopplingschemat "Bygg din egen LED-Detektor" på sidan:
http://www.techtrade.se/sv/emc-schematics.asp
Modifierade det lite grand då jag inte har TX i min koppling, så ersatt denna del i kopplingen med ett pull-downmotstånd kopplat till GND.

Själva kopplingen läses av av en Tasmota-flashad Sonoff Basic där jag har satt en pin på Sonoffen som Counter1n (94). Det är sedan detta värde jag plockar in i Home Assistant och tolkar där.

Är det någon som vill bygga liknande med Tasmota så hojta till!

Mvh Jens
Skriv svar