Exempel på att inte gå efter ledares färger

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av snigelen »

Ok. Jag har för mig att det hette så när jag blev behörig elektriker, men det var länge sedan och behörigheten är numera ogiltig pga brist på praktisk erfarenhet de senaste 30 åren.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av BallInPlay »

snigelen : hade du din behörighet innan 1 juli 2017 så är den omvandlad till en auktorisation automatiskt. Giltighet tillsvidare.

edit : förutsatt att den var gällande 1/1 2016 såg jag.
snigelen
Inlägg: 815
Blev medlem: 8 maj 2009, 11:02:14
Ort: Lund

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av snigelen »

Det var en bra edit, verkade lite för bra för att vara sant. Men jag har ändå inga planer på att sadla om till elektriker igen, även om jag nu skulle kunna genomföra en inte allt för komplicerad el-installation. Med vettiga färger förståss :).
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Exempel på att inte gå efter ledares färger

Inlägg av helmut »

Jobbade som biografmaskinist. En kväll när jag kom ner till biografen märkte jag att det var något fel på ventilationen. Vid kontroll kunde jag konstatera att alla motorer i hela huset snurrade åt fel håll. Testade att starta projektorn som visade sig snurra åt fel håll.
Fastighetsskötaren gav fullständigt fasen i problemet men informerade mig om att en elfirma borrade av en trefaskabel. Fick tag i en kille på firman som talade om för mig att det fanns ström i alla tre faser och om motorerna snurrade åt fel hål kunde vi själva bara lossa två svarta kablar på motorerna och skifta platserna. Dessvärre ville firman inte skicka någon elkille som fixade till faserna eftersom man tyckte att det var biografens problem att motorerna går på tre faser och det inte var deras jobba att fixa till problemet.
Skriv svar