Sortering av gåva från Janson1

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

För nån månad sedan fick jag en mycket trevlig gåva av Janson1.

Den bestod i en mer eller mindre komplett Philips Experimentlåda av modell EE2003 som är startlådan i den serien.

Jag är lite beroende av just startlådan för kopplingsplatta och pulpet är svåra att tillverka för hand.

Nåväl, jag fick denna fantastiska låda i originalkartong och blev mycket glad.

Men det är inte slut där må Ni tro, jag fick nämligen också fyra sortimentlådor med komponenter!

Jag såg allt från LEDs, kondensatorer, trissor av bl.a EE-modell samt en hel del Ge-dioder mm, mycket roligt!

Jag har inte skrivit så mycket om det här innan vilket har att göra med att min beställning av bl.a sortimentlådor från ELFA har dröjt ut på tiden av olika skäl men igår fick jag hem mina Raaco sortimentlådor (18 fack per låda).

Anledningen till att jag beställt nya sortimentlådor är att jag tyckte det var lite tråkigt med trasiga sortimentlådor, detta är egentligen inga problem för facken samlar ju ihop komponenterna och det är dom som är viktigast men det kändes ändå inte så roligt att typ locken inte ens satt fast på lådorna så jag bestämde mig för att köpa nya SOM dessutom passar bra ihop med mina gamla :)

Jag vill sortera nördigt, jag gillar det.

Så jag kommer sortera inte bara efter värde utan efter utförande/tillverkare där jag tom på senare tid (obs) börjat uppskatta tillverkare mycket mer för visst fasen är väl det intressant?

Och när man intresserar sig för tillverkare så kommer intresset för varianter på köpet.

Det skall bli mycket roligt att sortera dessa sortimentlådor.

Stort tack!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Missade det viktigaste dvs grejerna :)

Min ursäkt är väl att det blev sent innan jag startade den här tråden igår.

Nu har jag dock fotat alla Janson1's sortimentlådor, mycket nöje!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har faktiskt hamnat i den här sorteringen lite tidigare än jag trodde.

I samband med mitt transistortestarprojekt (KTT) har det dykt upp ett behov att testa OP.

Min OP är nämligen specialbyggd med hjälp av en komponentadapter för ingångarna är nämligen korsade pga att Eagle är korkat för programmet visar OP-amparna med plus uppåt i default :bravo:

Jag har nog nästan aldrig ens sett en OP med plusingången uppåt, jag har en hel bok av Walter J. Jung och inte i HELA den boken har någon OP plusingången uppåt.

Det värsta med det här tror jag är att jag har fått problem med kabellängder för det oscillerar med 4MHz, inte mycket amplitudmässigt men det dränker nyttosignalen.

Nåväl, detta var inte vad jag ville säga, jag ville säga att jag planerat fram en OP-testare och att det förta utkastet involverar endast ett par LEDs där jag alltså nyttjar DIP-switch för att välja OP att testa (en av fem).

Min berättelse är egentligen lite långsökt men på bussen idag blev jag att fundera över den där DIP-switchen som jag råkade hitta att jag hade vilket jag tyckte var bra för då räcker det med ett LED-par (röd/grön tänkte jag), tänkte jag.

MEN det blir inte så smidigt för bättre hade varit om man bara trycker i kretsen/kretsarna och trycker på knappen som skall ge att rött går över i grönt och då på allihopa samtidigt (i DIP-switchfallet måste jag alltså välja).

MEN detta kräver hela fem par av lysdioder och jag var osäker på hur många jag hade så när jag kom hem idag så inventerade jag dom samt införde ett par Raaco-askar (sju fack) med 3mm-LEDs (som är dom enda jag nyttjar).

Och när jag ändå höll på med detta så bestämde jag mig för att sortera en av Janson1's trevliga lådor med LEDs, just.

Jag fick fatt i en hel del rätt roliga LEDs som jag inte hade, ett par 6mm gröna, ett par 6mm blå, 3-4st 3mm gröna, ett par 10mm gula, ett gäng dual-LEDs (röd/grön) av lite olika storlek och inte minst nåt extra roligt, en RGB-diod (sex ben där två var blå, knepigt nog).

Mycket roligt att äga en RGB-diod!!

Känns nästan som om man ägde ett unikt elektronrör (men bara nästan) :)

MVH/Roger
PS
Jag gjorde till slut såhär att jag sorterade upp mina 3mm-LEDs i superröd, röd, orange, grön, gul, blå, vit och la dom alltså i två Raaco-askar delade på 3+4 fack, sen var jag på väg att sortera 6mm-LED också men jag sysslar inte med 6mm-LEDs nästan alls, Vinga Fyr-projektet är undantaget (6mm/vit), så jag struntade i det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig för att sortera den här trevliga gåvan separat från cosmox's trevliga gåva.

Mängden trissor från Janson1 uppskattar jag till max 20% av den mängd jag fått av cosmox, detta innebär bara att det blir lättare att "titta på trissa och skapa prefix-etikett".

Janson1 har en mer välsorterad samling med bl.a BC557, BC547 och BC108 i olika fack men jag har upptäckt att till exempel BC108-facket inte alltid stämmer så jag betraktar det som trevligt blandat.

BC557/547 tror jag dock är mer välsorterat men jag utgår inte ifrån det utan kommer inventera vartenda trissa.

I sorterandet av cosmox's trissor har jag ju en separat liten Raaco-ask för BC-trissor som är mer än halvfull, summerar jag alla Janson1-trissor vad beträffar BC så blir det dock mer än en ask.

Så jag kan ändå inte kombinera cosmox-sorteringen med Janson1-sorteringen.

Tror dock att en enda sortimentlåda a' 32 askar räcker för Janson1-prefixen och kanske tom för Janson1-numrerna.

Det blir nästan lite löjligt med två askar transistorer av samma nummer (som det KAN bli frågan om).

Men jag är benhård på att jag vill hålla isär gåvorna, mycket för att dom själva skall kunna se vad dom faktiskt skänkt.

Intressant ur flera synvinklar :)

MVH/Roger
PS
Kom precis på en bra slogan efter att ha blivit lite väl bakfull idag: "Så länge du har hälsan i behåll så spelar inget annat nån roll" :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra slogan! :D

Snyggt ordnat med de blå sortimentlådorna.

Jag måste passa på att fråga:
Hur kom du på tanken att sortera ”nördigt” från början?
Vad är motivationen till att orka sortera så mycket?
Jag frågar för att jag är nyfiken och för att jag själv behöver sortera lite av varje i komponentväg. :)


Dina trådar väcker alltid en massa idéer och tankar. Gillar dem mycket! :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

JimmyAndersson skrev:Bra slogan! :D
Tack, den rimmar ju till och med :D
Snyggt ordnat med de blå sortimentlådorna.
Tackar :)
Jag måste passa på att fråga:
Hur kom du på tanken att sortera ”nördigt” från början?
Man kan kanske inte tro det men i grund och botten är jag en pedant så om jag vill göra nåt vill jag helst göra så bra det går (om det inte kostar skjortan dvs) samtidigt gillar jag "Good Enough" så jag kanske bedrar mig lite här :)

Men det är skillnad på Good Enough när man skapar saker och när man sorterar saker för i grund och botten går det ju inte att sortera fel dvs det finns inget Good Enough, det MÅSTE sorteras rätt!

Sen har jag senast idag dividerat med mig om världens löjlighet när det gäller antalet OLIKA transistorer, jag har till exempel en databok på runt 100000 olika transistornummer samtidigt som jag ärligt tror att max 50 räcker.

Det räcker för att både bygga väl fungerande datorer, telefoner och rymdraketer.

ÄNDÅ finns det alltså över 100000 olika DISKRETA transistornummer (min databok är till och med från 1988...).

Jag börjar ärligt talat bli rätt trött på det här rätt onödiga överflödet som väl mest har skapats pga konkurrens för det har knappats skapats utifrån behov.

Samtidigt är det fascinerande hur folk bara måste ha just den där trissan, jag var sån när det gällde mitt Philips Experimentlådor-projekt men redan där är det direkt löjligt för vad är det egentligen en trissa ger?

Jag skulle vilja säga att den ger följande mer eller mindre viktiga parametrar:
1) Den skall tåla spänningen (90% av alla 100000 stycken tål 20V)
2) Den skall tåla strömmen (90% av alla trissor tål 100mA)
3) Den skall tåla effekten (90% av alla trissor tål 0,5 Watt)
4) Den behöver förstärkning (90% av alla trissor har ett hfe över 100)
5) Den behöver hög gränsfrekvens (90% av alla trissor klarar 100MHz och många produkter jobbar med DC till AF).
Vad är motivationen till att orka sortera så mycket?
Det är skojigt och jag hedrar mina donatorer. Tänker också att när jag skapar en detaljerad lista över alla typnummer så kanske nån ser nån trissa hen saknar och då skänker jag gärna en eller ett par. Det som inte är skojigt är att tanka ner alla datablad men jag har precis bestämt mig för att inte göra det utan istället läsa databladen i browsern (eller i mina databöcker) och skriva ner de fem punkterna ovan (inklusive konfiguration och kåpa).
Jag frågar för att jag är nyfiken och för att jag själv behöver sortera lite av varje i komponentväg. :)
Jag gillar dina frågor och önskade bara att fler frågade lika mycket. Ofta tycker jag ärligt talat att responsen på det här mycket trevliga forumet är ganska dålig för man lägger ner ganska mycket tid och energi på att visa vad man håller på med och ställer frågor men ofta blir det som på facebook dvs knappt ens ett gilla. Samtidigt är det lite skönt att skriva "i fred" om man säger, målet då är egentligen att leverera utvecklad lösning.

Jag skriver inte för att få beröm (även om det naturligtvis är kul), jag skriver mest för att jag tycker det är roligt och tänker att om jag bara skriver tillräckligt detaljerat och förklarande så kan nån annan förstå hur jag tänker och kanske jag till och lyckas "lära" nån även om jag inte kan så mycket själv, jag är mest passionerat intresserad av elektroteknik och ser hela tiden hur mycket mer det finns att lära sig här i världen, uttrycket "ju mer man vet, desto mer inser man hur lite man vet" skriver jag gärna under på för det blir så när man håller på (dom som eventuellt inte förstår kan ju prova att lära sig saker, sagt i all välmening).
Dina trådar väcker alltid en massa idéer och tankar. Gillar dem mycket! :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Jag tackar för detta, speciellt betydelsefullt när det kommer från en EF-veteran som dig ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sammanställt en lista över dom mer udda transistorerna där jag inte räknar med att få fram så mycket data utan flertalet kommer förmodligen hamna i cosmox trevliga röda "buffer-låda".

Jag har börjat lite baklänges med min sortering men det är för att antalet udda komponenter inte är så många så tar man bara tag i dom så kommer resten att flyta på.

Jag har nog fler typnummer än vad jag trodde så jag behöver fler Raaco-lådor :)

Speciellt sant när jag ju nu försöker hålla isär Janson1 med cosmox, i princip dubbelt så många askar krävs :D

MVH/Roger
PS
Jag kommer bara hålla isär dom tills dess jag vet vad jag har fått för typnummer MEN under tiden kan många typnummer bli samma så allt eskalerar egentligen :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag missade att bifoga ett par bilder på Raaco-lådan.

Här kommer dom :)

MVH/Roger
PS
Det är nog ganska enkelt att inse att även om jag täcker de prefix jag har med ungefär en halv lådas askar som kommer inte askarna räcka för alla nummer, förmodligen inte ens i närheten :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu gått igenom den trevliga diodgåvan från Janson1.

Jag har samtidigt gjort lite rokad i lådan för att få det som jag vill ha det MEN jag konstaterar glatt att Janson1 har märkt upp lådan på ett mycket trevligt och enkelt sätt, bl.a finns det fack han benämnt "Ge-dioder (små)" och "Ge-dioder (stora)", mycket träffande och faktiskt rätt tillräckligt informativt.

Jag däremot vill veta saker inpå numret så jag kommer inventera alla dioder, de dioder jag inte kan se beteckningen på eller hitta datablad på kommer få ett eget fack modell "Si-dioder/odef".

Jag har tidigare lite slarvigt inventerat alla små Ge-dioder och dom verkar vara minst 6 olika till typen, Janson 1 har sedan ett fack för BA-dioder som jag gissar är minst 5 olika typer till slutligen har vi det rätt fulla "1N4148"-facket med blandade småsignaldioder där det kan finnas 5-6 typer till, här är jag då uppe i runt 18 typer som en mindre Raaco-låda innehåller.

Ville egentligen skapa en ren Ge-låda för jag gillar Germanium men jag verkar som sagt bara komma upp i typ sex typnummer och då blir det tolv fack kvar...

Det roliga är att även om jag nördar mig en massa med det här så kommer jag stöta på dioder som jag antingen inte kan hitta datablad på eller se vad dom riktigt heter, dessa dioder kommer då hamna i ett fack jag kallar "odef" och jag kommer nog ha ett odef-fack för varje typ dvs en odef för Ge, en odef för BA och en odef för småsignal (~1N4148).

Vi får se men detta är numera min preliminära plan.

MVH/Roger
PS
Janson1 har bidragit med en mängd mycket fascinerande dioder/bryggor, jag upptäckte till exempel bryggor som inte var bryggor men såg ut som det fast bara hade tre ben. Jag kliade mig ett tag i huvudet och undrade hur dom tänkt nu men sen kom jag på det: Rör-likriktare! Dvs man behöver bara ett par dioder med gemensam katod för att helvågslikrikta ty man använder ju då två lindningar med mittapp PRECIS som på rörtiden men jag fattade aldrig att man gjorde det även på den tidiga halvledareran för varför det liksom när man kan konstruera en helvågsbrygga lika enkelt? Mycket rolig erfarenhet!

Sen har jag hittat några riktigt roliga dioder, en variant är en liten "puck" på typ en cm gånger 0,5cm som har en diodsymbol på sig men är annars lite kryptisk, hittade likande kvadratiska "puckar" som också är lite fascinerande kryptiska.

Jag har skrivit upp åtminstone dom ena diodernas beteckning och skall försöka få fatt i data, de runda puckarna kommer nog bara hamna i facket "Div. kraftdioder" men vi får se, den fina strukturen hos Janson1's samling kommer jag dock bevara.

Allt skall nu flyttas till mer hela Raaco-lådor :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Skickar över en bild på hur Janson1's originalsortering såg ut.

Jag har kladdat ner de diodtyper som är enkla att kladda ner (läs stora) och min plan är att skapa ett seriöst diod-dokument i excel där basala data-kolumner finns med.

Det kommer bli så för transistorerna också men jag har aldrig haft såhär många dioder :)

Jag har alltså ett färdigt dokument för transistorer men inget alls för dioder.

Det lilla jag kan om dioder säger mig att följande kolumner kan vara bra:
1) Imax (kontinuerlig)
2) Vf (framspänningsfall vid viss diodström)
3) Vrm (maximal backspänning, topp tror jag)
4) Trt (recovery time, vet egentligen inte vad det är för nåt men känner igen det)
5) Cpn0 (pn-övergångens kapacitans vid noll backspänning)

Jag kan inte ens vad parametrarna heter :D

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag gjort en lista över alla "större" dioder jag fått av Janson1.

Jag har sedan fyra trevliga fack kvar att sortera och de är "75mA-dioder", "BA-dioder", "Ge-dioder (små)" och "Ge-dioder (stora)".

Min tanke nu är att jag gör två lådor av hans trevliga låda där ena lådan i princip innehåller samma sak och med samma ask-namn medans andra lådan är vad jag kan luska ut vad beträffar diodbeteckningar.

Tänker mig att kvar i "hans" låda skall det finnas "Ge-odef (små)" och "Ge-odef (stora)" samt "Si-odef (små)", odef innebär således mest att man inte kan se vad det står på dioden samtidigt som om man bara kör rätt liten ström så kan vilken diod som helst i världen klara det och man behöver ingen typnummerbestämning, Ge-dioder har sedan dessutom alltid glaskropp.

Då kan jag nämligen sortera en extra låda som är full av småsignalsdioder och om inte antalet typnummer räcker (18st fack per låda) så tänkte jag att dom får hamna i odef ändå.

Vad gäller Ge vet jag dock att jag inte har så många fler än typ 6 typer, skall bli kul att sortera dom!

Fast detta innebär att det blir tolv fack över men jag TROR att BA+75mA kommer att ta den platsen.

MVH/Roger
PS
Jag har med några udda komponenter som inte är dioder men en 1,2V-referens tycker jag platsar som diod, Janson1 har sedan ett par fack med Diac och Triac/Tyristor vardera och jag har aldrig ägt några sådana komponenter så de facken blir kvar i "hans" låda.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har försökt hitta data på några bryggor också, den "regelrätta" bryggan hittade jag data på i min gamla databok från typ 80-talet, de andra två bryggorna hittade jag dock inga data på men de är mycket speciella gamla bryggor för de är trebenta!

Jag blev ganska konfunderad ett tag över detta men kom på att dom ju då funkar precis som när man helvågslikriktar med likriktarrör dvs man splittar en sekundärlindning bara, har dock aldrig sett denna varianten hos halvledare :)

Vilka kul grejer det finns!

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu preliminär-sorterat alla Janson1-dioder.

Vid översättning blev det lite fel för jag råkade blanda ihop rad 2 med rad 3 så det blev lite ofrivillig rokad :)

Men det gör inget, tycker disponeringen blev rätt bra ändå.

Lite smidigt trots allt att sortera så pass få dioder.

Så jag har nu skapat en Raaco-låda där locket hänger ihop med det övriga samtidigt som jag har sådana sen tidigare...

Raaco-lådan har sedan fått "hyllmatrisnummer" och beskrivning (dvs "Dioder") på kortsidan.

Nästa steg blir att inventera alla småsignalsdioder av både Si och Ge typ.

Eventuellt tar jag nog tag i dom fina kondensatorerna först för det är aningen enklare.

MVH/Roger
PS
Jag suger på fotografering :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har nu sorterat alla Ge-dioder och alla BA-dioder.

Här är resultatet.

MVH/Roger
PS
Data kommer jag i första hand försöka vaska fram via databok från typ 88, i andra hand kommer jag använda internet. Detta gör jag mest för att jag gillar att sitta i soffan och jobba :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Sortering av gåva från Janson1

Inlägg av YD1150 »

Kan identifiera en diod till dig!
C1740 är en diod från tyska Siemens som
heter SSi C1740, har ett gäng av dem som kommer från skrotade Luxor färg-tv från typ 1973 (+/-) något år. Fanns som likriktare till nätspänningen. Lite onödig information :D
Dioden ser väl ut så här:
https://www.radiomuseum.org/tubes/tube_ssi-c1740.html

BA102 är nog en varicap om jag inte har helt fel. (rättstavningsfunktionen i telefonen vill få varicap till variant :))
Skriv svar