Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av stenD »

Hej!

Tänkte att det är dags för ett projekt om min Sparkcube V1.1 XL+.
Köpte den av StefanR här på forumet hösten 2016.
Stefan moddade konstruktionen så att det är 300x300x300 utskriftsvolym.(Därför XL+)
Jag gjorde väl några försök att kunna köra den då men hade ingen snabb lycka att få igång den.
La inte heller ner nått större felsökningsjobb annat än att jag försökte fixa till en bättre
z=0 genom att lägga på en tiondel mer i zmax som är maskinens home i z. Det visade sig inte gå
bra att få in det i FW och det stannade av då jag började en lång packnings och flytt period
från stockholm till norra östergötland. Så först nu har jag satt igång och meckat
med maskinen. Den skriver verkligen mycket bra jämfört med min kraftigt moddade K8200 så
det är ljusårs skillnad i printresultatet.
Ja man kan ju tro att det inte finns möjlighet för förbättring för en sån fin tysk konstruktion,
men så är inte fallet.

Några bilder är väl nödvändigt:
DSCN0296.JPG
DSCN0298.JPG
Filament sensor:
DSCN0299.JPG
Försök med zaxelhållare:
DSCN0300.JPG
Här ligger ett 15x10x4 lager på axeländen, som synes inte mycket marginal
DSCN0302.JPG
En lista på förbättringspotentialen i oordnad ordning:

1: Att maskinen har zhome satt till zmax är ju klart irriterande då det tar lång tid att gå från
zmax till zmin. Typ minutrar. Varför man valde detta är för mig oklart. Zhome switchen sitter
på hotbedden och nollar mot botten på utskriftsvolymen.
2: hotbedden är i svagaste laget, tar cirka 12 minuter att nå 65 grader. Det är en reprap mk2a på
24v och ~10A. Basen för bädden är en 10mm's aluplatta.
3: Trapetsskruvarna till z är ju cirka 40cm långa och saknar stöd i övre
änden vilket gör att dom hamnar i vibration då man startar en utskrift(irriterande).
4: Maskinen har en sensor för att filamentet tar slut eller fastnar, har stannat en gång för att
det fastnade (tråden hade snurrat upp sig olyckligt på rullen), då jag hade fixat till det och
startat om så blev det ändock så att det blev ett fullt synligt fel på objektet så nyttan av
den är begränsad så den ska bort.
5: Termistorn i hotenden gav problem då jag drog upp feedrate. Jag bytte den, men felet kan synas
ändå, men det har inte varit så allvarligt att maskinen stannat då jag slutat med att
prova ultrasnabba utskrifter.
6: Hotbedden är i tre punkter och tyvärr finns ingen möjlighet att justera bakre änden i hörnen
utan det är bara i mitten det går att ändra så man får en skillnad mellan höger och vänster
sida.
7: Belysning behövde fixas och det är gjort med en jansjölampa och en lysdiodlist.
8: Hållarna (i plast) för dom 3 axlarna i z är spräckta. Detta kanske hände efter mina experiment
med feedrate.
9: SSR'en till hotbedden brann upp och jag bytte den mot en jag haft till K8200'an
(som är skrotad)
10: Citronsaft till hotbedden räcker inte längre, behöver nått kraftigare, har provat hårspray
men det blev ett antiresultat.
11: El och elektronik borde få sig en mekanisk renovering.
12: FW problematiken. Om jag försöker uppdatera den med andra parametrar tex sätta PID reglering
på hotend så rapporterar displayen att det är dead time reglering iallafall hur jag än försöker
fram och tillbaka. Om jag uppdaterar text för versionen från Ver till Vex så slår det dock
igenom, fattar inte.
13: Kylningen av hotend måste göras om då den är för vek. Består av två 25x25mm motriktade fläktar
utan någon kåpa. Vid en print av 3dbenchy syns det tydligt då man har kommit upp till det läge
då det bara är hytten kvar, då blir det stringing.
14: Skruva upp utskriftshastigheten.

Så vad är då planen/planerna:

1: Att flytta zhome till zmin ska göras.
2: Två alternativ finns 1: Ta min silicon heatbed från min k8200 som är 200x200 och sätta på
undersidan av aluplåten. alt 2: Skruva dit några motstånd på 100W i aluhus(tack elfa rea :-) )
på undersidan av aluplåten.
Får förstås byta ut 24V nätagget till ett 27V 500W som jag redan har liggande (tack elfa rea)
3: Har gjort ett försök baserat på en kontruktion från thingiverse som funkar för en vanlig
sparkcube där man kan ha ett 26x10x8 lager som omsluter axeln, på min är axeln bara typ 4mm
ovanför sitt lager som sitter skruvat på ramen och lagret skulle då inte gå att få på pga ramen.
Har gjort om fästet att ha ett kullager 15x10x4 istället men det fungerade inte, axeln fick tag i
lagret och vred det ur hållaren. Skall göra ett nytt försök med ett rör som omsluter axeländen
istället.
4: Ta bort sensor och PTFEslangen och bygger en ställning ovanför buren i fyrkant alu med utskrivna
adaptrar.
5: Får prova med att byta ut kablar i kabelkedjan och kolla upp plintarna på kortet.
6: Får sätta en bakre profil som håller i hörnen så det går att shimsa.
7: klart
8: Borde göra nya i aluminium alternatvt i bättre plast(segare).
9: Satte en pytte fläkt riktad mot kylaren och den väsnas obehagligt. Bör mäta upp och kolla vad jag
får för effektutveckling där. Kanske kan sätta kortet i luftströmmen för nätagget?.
10: Har problem med fästet normalt. Både i hörn och mot bottenytan. Typiskt nog då jag skriver detta
och sitter bredvid skrivaren som har en utskrift på g så är det strålande resultat :-)
Har fått en buildtak (av pstrand) och den kan ju vara värd att prova.
11: Elektroniken sitter nu i botten på buren med dibondplattor runtom, min tanke är att sätta in en
19"'s racklåda av nån sort och med skenor så man kan dra ut den. som det är nu får man ju välta
skrivaren för att komma åt.
Jag frågar också mig själv gång på gång om jag är värd en Duet ethernet med extra kort samt 7"
display :-)
12: Måste få bukt med problemet att uppdatera FW, den är inte uppdaterad (0.92.9) och även min repetier-host
är gammal. Skall också gå över till Linux. Kanske det att jag kört andra arduino projekt på W7 burken
innan kan ställa till det. Med Linux så blir det en frisk installation.
13: Blir att designa en egen kåpa då xcarrige är egengjord av stefanR.
14: Det blir att skruva upp och se vart man hamnar.

Prioriteringar:

Högst prio:

* (5) Termistorfix
* (9) Fixa till SSR'en så fläkten inte väsnas.
* (4) Ta bort PTFE slangen. Cadda "knutar" till en ställning för filamentrullen ovanför skrivaren.
Rör finns för ställningen.
* (3) Stöd till Zskruvar.
* (8) Nya axelhållare, ska printa dom i PETG.
* (1) Flytt av zhome.
* (2 och 6) Addera silicon heatbed och bakre ramfix för bedden. (Samma delar berörs ju så det är väl lämpligt att det görs på samma gång.
* (11) El och elektronikfix. Sätter detta sist då det kan ta lång tid att övertyga mig själv att jag är värd en duet.

två oprioriterade:
* (13) fläktkåpa. Kan caddas en närsomhelst.
* (14) Utskriftshastighet.
Förbehåller mig rätten att när som helst ändra på prioriteringen :-)

Nog så för denna gång.

Saker som är klart:
* (12) Uppdatering av programvaran. Innebär att uppgradera linuxburk till fedora 30, installera repetier-host, fw och server,
arduino, openscad osv.
KLART
* (10) Fick idag en buildtak platta (tack pstrand) så det skall provas. KLART
* (4) ta bort sensorn(KLART)

Edit: Uppdaterade priolista
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av stenD 7 juli 2019, 15:36:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av stenD »

Lite uppdatering:

12: Har uppdaterat till fedora30. lagt in repetir-host som appimage, openscad, kicad, freecad och cura som packet från fedora.
Repetier-host ger fatala problem. Försöker man konfigurera slic3r så blir det en krasch direkt.
försöker man med cura så är detnått annat som smäller (åskan går utanför :D ) .
Det gick dock att köra slic3r utanför repetier och då fick jag en gcodefil som kunde läsas av repetier
så att det gick att göra en print (som inte vart snygg)
Försökte sedan med en repetier-host installation utan appimage och då vart det fel igen. Gav upp efter några timmars slit och tänkte att cura (3.6) installerat
från fedora repo borde ju funka och visst det går att snurra runt och konfigurera (inte impad av den implementeringen) men kan den hitta min skrivare ?
nä..... suck
Ska kanske prova med att köra på en ubuntu dist, jag ska ju inte vara låst tycker jag till fedora utan till att få fungerande programvara.
Man kan ju tycka att appImage är en god ide som skulle kunna göra det möjligt att isolera appimagen från resten av systemet men så är inte fallet.
Jag fick vid ett tillfälle att lib.pm saknades och det visade sig vara perl-local-lib som jag då installerade via fedoras repo och efter det fick jag att det smällde på att det var inkompabilitet (id var felaktigt) så det visar ju att det som körs i appimagen inte är isolerat.

Så vad kan jag göra:

* Köra på det sätt som iallafall gjorde det möjligt att få ut gcode och skriva ut med repetier
* Prova med en ubuntu installation istället då det verkar vara så det har utvecklats
* jobba med att patcha upp appimagen så att det funkar.

Får fundera lite.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av tingo »

Er det Repetier firmware på kontrolleren? Hvilket kontroller-kort har skriveren?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av stenD »

repetier FW, due kort med RAMPS
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av stenD »

Jag bestämde mig för att pröva med xubuntu. Plockade fram en N3700 baserad dator som fanns tillgänglig för experiment.
Efter många timmars krångel så kan jag dumpa datorn då det vart olika fel vid installationen, brände flera skivor och provade med men den var instabil,
provade memtest men inget fel efter två timmars minnestest.
Plockade då fram en D510 baserad dator som jag haft i garaget tidigare och senast använts för kompilering av ARM grejjer men där var den så långsam att det vart inköp av en ny dator :-)
Det roliga var att för armkodsbygget behövde man en xubuntu 14.04.5 version, så jag provade repetier appimage'en och det fungerar iallafall att slica med slic3r som var första målet, att skriva ut får provas i morron. Skall fortsätta att prova senare xubuntu versioner och se hur det fungerar.
Har monterat 2 mindre fläktar för kylning av bädden underifrån med av/på knapp.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av StefanR »

Kul!!!
Det är Radds inte ramps på arduinon ;)
Filamentsensorn gör det möjligt att köra slut på en rulle helt och sen byta, det var mest det jag använde den till. Jag hade nog köpt en siliconvärmare och satt på undersidan av aluplattan och sen nån typ av självhäftande byggyta för att slippa klämmor. Jag håller med dig, den skriver fint :)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av stenD »

Hej!
två av fem bokstäver rätt är väl ok :)
Jag har en silikonvärmare på 200x200 liggande från min k8200, tänkte använda den.
och en buildtak ligger på golvet bakom min rygg, det blir det nästa att fixa efter att
testutskriften från xubuntu 19.04 strax blir klar. Testutskriften ser extremt bra ut så långt.

Du har väl inte släppt 3d printer helt hoppas jag?
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av stenD »

Jahaja

RepetierHost appImage funkade bra ihop med xubuntu 19.04, dock behöver man sätta TERM variabeln innan man startar repetier:

export TERM=xterm
./Repetier-Host-x86_64-2.2.6.AppImage

Jag har bara kört slic3r inte dom andra slicearna

Sen kan det vara bra att köra med en halvskaplig dator, min d510 är i svagaste laget.

Nästa jobb blir buildtak skivan.
StefanR
Inlägg: 306
Blev medlem: 31 juli 2010, 17:17:20
Ort: Östersund

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av StefanR »

Nej jag doktorerar i ämnet (process och materialutveckling för EBM), dock är tempot långsamt med den jätteskrivare för plast jag har på gång här hemma, 8 timmar om dagen får räcka :).

Ska bli kul att se vad du gör med Sparkcuben!
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av stenD »

Det ska väl bli lite prylar av typ verktygshållare, soffbords organisatör och sådana praktiska saker.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av stenD »

Jajust det , buildtakskivan funkar för bra måste justera ett större avstånd än ett pappersark.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av stenD »

provade att installera xubuntu 19.04 på min A10 baserade dator och det gick ju bra men att starta slic3r's configureringspogram sket sig med ett felmeddelande om att mesa-loader kan inte hitta radeonsi (grafikkortsdrivern) stämmer inte (typiskt att felmeddelandet ska va fel också)
det är nått objekt i den som saknas. suck.. tillbaka till D510 den har ju en enkel intelgrafik.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av stenD »

Kör med d510'an den funkar ju.
Har uppgraderat repetier firmware till 1.0.3. det gick bra men vad jag upptäckt så funkar inte hotbeddens tempreglering så
tempen stiger hela tiden. hotenden funkar dock.
Sedan så går den manuella matningen i z led otroligt långsamt.
Så det blir att felsöka :(
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av stenD »

Det var en himla lätt felsökning.
Laddade in 0.92.9 igen och det funkade förstås.
Laddade in 1.0.3 igen och det funkade :shock:
Den som säger att slump inte finns med ....
Dags att göra första utskriften med 1.0.3.
Tempgivarfelet på hotend har börjat visa sig mer o mer nu ett tag.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Projekttråd: Sparkcube v1.1 XL+

Inlägg av stenD »

Har uppdaterat första inlägget map priolistan

Startade upp maskinen för att göra första utskriften met 1.0.3, gissa om hotbedden funkade.. nää, gick förbi 65 grader grrrr....
Nåväl efter omstart av kortet så gick det tillslut att köra och det såg ut som förut.
Skriv svar