Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av Glattnos »

Jag har funderat lite och med ett pris av under 500:-/set för mjuka backar är det knappt värt att göra egna så det blir nog så att jag köper hela backar :)
Lutar åt Optima-chucken men letar vidare lite till innan jag bestämmer mig.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av Glattnos »

Nu har det kommit lite verktyg till maskinen :) Gängstål var dock restnoterat och kommer senare, men maskinen är inte färdig ändå. Jag har ritat ett elskåp och beställt en del prylar till det.
Grov-stålet och den invändiga bommen har samma plattor. Gängstålen har jag beställt utvändigt vänster-hållare och invändigt höger-hållare, detta gör att gäng-plattorna blir samma. Man kommer dock behöva gänga från chucken för att göra högergängor utvändigt, men det bör ju inte vara några problem och första grejen jag planerar att svarva har ändå vänstergänga :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av Glattnos »

Nu ska jag börja få ordning på det nya styrsystemet till maskinen.

Styrsystemet har 8st ingångar för verktygen(T1-T8). Som jag förstår det så skickar styrsystemet signal om att snurra verktygs-revolvern och känner sen på T1-T8 vilket verktyg det är som är framroterat för att sen stanna när den kommer till rätt verktyg.
Jag tycker manualen har väldigt otydligt språk så jag har svårt att fatta exakt vad som menas. Men på nått sätt så ska den ju låsa revolvern och vänta på en "Detect Lock"-signal.
Grejen är att förre ägaren har gjort ett eget kort med en AVR för att kontrollera detta. Kortet har H-brygga för att kunna köra revolvern både framåt och bakåt med olika effekt(PWM), sen har kortet in och utgångar för övriga signaler så bara man lyckas koppla ihop det rätt och förstå hur styrsystemet agerar vid verktygsbyte så är det nog inga problem att programmera AVR:en så att det blir bra.

Det som jag är lite osäker på är hur jag ska koppla signal T+ och T- från styrsystemet till AVR:en samt hur jag ska koppla signal TOK till styrsystemet från AVR:en? Bilderna visar ju ganska tydligt "lathe-side" vilket jag antar är AVR:en i mitt fall. Men hur blir det då? Jag kan inte bara koppla signal-ledningarna från styrsystemet till pinnarna på AVR:en? Jag måste blanda in 24V från styrsystemet också eller?

Om nått verkar oklart så fråga för jag är lite förvirrad i detta :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5684
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av H.O »

Jag vet inte hur växlaren på den här maskinen fungerar men på andra, mindre, Emco-svarvar så har växlaren en DC-motor. När man kör den "frammåt" så roterar revolvern, när rätt verktyg är "framme" så vänder man håll på motorn som då "backar in" i mekaniskt stopp. Med strömbegränsning på motorn hålls sedan revolvern på plats mot det mekaniska stoppet alternativt, om det är t.ex en snäckväxel, så "dras den åt" mot stoppet och sen stängs motorn av.

Att döma av din förklaring (H-brygga, olika effekt) så låter det som att principen möjligen är den samma här på din maskin.

På sidan ur manualen du bifogat står det att styrningen kan hantera 99 verktyg så min gissning är att de 8 ingångarna INTE är en ingång för vart och ett av de 8 verktygen just DIN maskin råkar ha utan snarare ett binärkodat ord som ska ha värdet 1-99 beroende på valt verktyg - men det är bara en gissning. Om manualen är specifikt för DIN maskin så kanske det är en ingång per verktyg.

Ett elschema eller mer info om exakt hur växlaren är konstruerad vore ju fint.

Så, fler gissningar, växlingssekvens:
1 Styrningen sätter T+
2 Väntar x antal ms (parameter 5) och kollar sedan vilket verktyg som "är framme".
3 Om fel verktyg, hoppa till 1
4 Om rätt verktyg är framme, släpp T+
5 Vänta x antal ms (parameter 6)
6 Sätt T- för att backa/låsa revolvern
7 Vänta x antal ms (parameter 7)
8 Verifiera att revolvern är låst (om sådan signal finns) (parameter 9)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av Glattnos »

Du har helt rätt, det är en DC-motor och tanken är att köra den framåt med full effekt och sen backa-fast den med lite lagom effekt för att låta den hålla där.
Det med att T1-T8 skulle kunna vara binärkodat ord var ju en vettig tanke som låter logisk, det är ju enkelt att programmera det vilket som så man får väl testa vilket som verkar rätt :)

Växlings-sekvenser är nog något liknande det du skriver. Jag kommer ju kunna testa mig fram en del.

Dock är min huvudsakliga fråga hur jag rent fysiskt kopplar styrsystemet till AVR:en? AVR:en kan ju bara ge och ta emot 0-5V signaler. Jag antar att det är "Relay" och "Hall-switch" på Lathe-side som jag skulle vilja ha tips på hur jag kan koppla till en AVR :humm:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av arvidb »

Om du vill läsa av 24 V-signalen från "CNC side" med AVR:en så bör en spänningsdelare, säg 5,6 4,7 kΩ + 1,2 kΩ i serie, funka. Om du inte behöver galvanisk separation; då blir en optokopplare bra.

För att generera "Hall switch"-signalen med AVR:en så är det väl lämpligt att koppla precis så som schemat visar, med en resistor mellan AVR:ens utgång och basen på transistorn bara. Alternativt använd en optokopplade även här för galvanisk separation.

Edit: bättre värde på spänningsdelaren

Edit2: För Hall switch-signalen så bör vilken "small signal NPN"-transistor som helst funka. Lämplig basresistor kan vara 4,7 kΩ eller 10 kΩ eller nåt i den stilen, det är inte jättenoga (transistorn behöver öppna tillräckligt för att sänka de 5 mA som är maxströmmen genom optokopplaren på CNC-sidan: 24 V/4700 Ω). Pullup-resistorn som är ritad på schemat (mellan transistorns kollektor och +24 V) är helt onödig så den kan du skippa.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Val av chuck?

Inlägg av Glattnos »

Glattnos skrev:Hittade en 80mm chuck och mjuka backar.
Chuck: http://automatic.jetshop.se/3backs-svar ... c-366.aspx
Backar: http://automatic.jetshop.se/mjuka-backa ... c-843.aspx

Det är ju möjligt att det är en okej lösning. Lite dyrt med 550:-/back :humm:
Jag hade ju fattat fel, backarna säljs per sats så det är inte st-pris per back. Så nu blev det denna chuck och två uppsättningar mjuka backar, men jag valde 100mm istället för 80mm då jag tror att det kan funka och lämpar sig lite bättre för vissa saker om man är observant på hur långt backarna sticker ut så dom inte tar i de axiella verktygen.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av Glattnos »

Så då måste jag ha 11st opto-kopplare? Finns det nått färdigt kort att köpa för detta? Nivå-omvandlare så man kan köra 24 -> 5 och även 5 -> 24?
Jag hittar bara kort som är 5 -> 3.3 och liknande.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av tecno »

Jag har för eget behov tagit fram ett 8 (2x4)kanalers opto isolerat för anpassning av spänningsnivå. Har säkert ett par kort till övers.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av Glattnos »

Hmmm...hittade här: https://www.jbcnc.se/sv/i-o-kort-motion ... kort-c-49/
Men dina kanske är lämpligare tecno? Det är alltså fler per kort på dina?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av tecno »

Mina är omonterade för 2x PC847 (4x817 i samma kapsel) så det behöver lödas och monteras rätt motstånd för respektive spänning. Enklast blir ju de där från JNBC.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av Glattnos »

Okej, då kör jag på dom :)
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av arvidb »

Behöver du verkligen galvanisk isolation mot +24 V? Det sitter ju redan optokopplare på "CNC side".
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av Glattnos »

Förmodligen behövs det inte, jag blir glad bara det funkar. Men opto är väl bra ändå kanske :humm:
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Glattnos Emco Turn 120 CNC svarv - Styrsystem

Inlägg av arvidb »

Såhär ser schemat ut för mina servoförstärkare:
Servo-IO.png
Det vill säga hela 24 V-delen är galvaniskt isolerad från servoförstärkaren. Jag gissar att din "CNC side" är likadan och att +24 V där kommer från en extern anslutning, precis som på "Servopack" ovan? Om din +24 V genereras "på samma sida" som AVR:en (de kanske till och med redan delar jord?) så behövs ju ingen extra galvanisk isolering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar