PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag ångar mig om motorn, den får bara nästan plats då den är 15mm längre. Det är lite drygt 10mm kvar mellan diskpacken och motorn som det är nu. Å andra sidan så är motorn lite slankare, 80mm istället för 85mm. Den finns det plats att flytta motorn lite off center. Men det lär ju påverka luftflödet, frågan är hur mycket. Det borde gå.
rk05-fan-motor-clearance.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

MiaM skrev:Eftersom det är från USA så lär det ju vara tumdimensioner på axeln. Om jag fattat rätt så är 5/16" samma om 7,9375.

Att googla på motorer med 5/16"-axel torde ju vara klart lättare.

Jag som har mer talang för el/elektronik än mekanik skulle absolut garanterat hellre välja en motor med fel spänning/frekvens och rätt axeldimension än tvärt om.
Attans, det har du rätt i.
MiaM skrev:En annan grej du kan kolla på är ju vad det är för diameter på gränssnittet rotor-stator. Med maximal tur kanske det går att använda statorn från nåt annat?

Om motorn enbart driver fläktaxeln så kan du kanske i värsta fall, åtminstone för provkörning, köra med något annat som ger tillräckligt med luft? Osäker på hur mycket mottryck fläkten känner men kan väl tänka mig att elfläkten som sitter på kylaren på moderna bilar kanske är stark nog? Opraktiskt med 12V DC på en motor på tresiffrigt antal watt, men ändå.
Originalmotorn är på 40W...
MiaM skrev:Tillägg: Captain Obvious hälsar att lindningar går ju nästan aldrig sönder av sig själva. I detta fall kan ju någon tänkas ha av misstag kört den på 220V, men annars så är det väl läge att kolla så att alla lager och liknande verkar friska, ifall det finns något separat lager inblandat.

Tillägg två: Kan en dammsugare vara stark nog? De brukar ju skryta med fyrsiffriga effektangivelser, så åtminstone i teorin kanske de kan duga? Misstänker dock att de är för svaga.
Jag vet inte varför motorn gått sönder, men jag fick kontakt med en amerikan som hade en med en öppen lindning. Jag kan tänka mig att den går lite tuffare i Europa än i USA, motorn är specad 60Hz/110V/0.55A men lär ha gått på 50Hz hela sitt liv.
MiaM
Inlägg: 9911
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Aha, 40W är ju inte så fasligt mycket. Det borde ju inte vara så svårt att ordna en lämplig komplett fläkt, med lite tur en som går att montera i originalmotorns kapsling så att det ser så original ut som möjligt även med locket öppet. Anledningen att jag trodde det var mycket större effekt är att jag minns nån fläkt från nån DEC-sak (kanske nån såndär "rullband"-bandstation stor som ett och ett halvt fullhögt rack?) som var på hundratals watt och om man lät den blåsa fritt ut i luften så kändes det som en orkan på ett par meters avstånd.

50Hz på en 60Hz-motor låter ju som en klart rimlig anledning till att den brunnit. Kan ju tycka att det borde också ingått en säkring på fel värde för att det skulle hända, men inte säkert.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Provade att maila Kooltronic om reservdelar, de svarade artigt att fläkten var EOL och att de inte hade några reservdelar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av säter »

Linda om den själv.
SeniorLemuren kan nog ge dig en del tips om du startar en separat tråd.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag har troligen fått tag på en originalmotor, den kostar mig några andra delar (flipchip) som passar gamla DEC-maskiner. Killen ska bara testa den först...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Glenn »

anders_bzn skrev:Provade att maila Kooltronic om reservdelar, de svarade artigt att fläkten var EOL och att de inte hade några reservdelar.
"Den utgick från våran reservdelslista 1963" ? :)


På ett tidigare jobb så ringde det nån och ville köpa delar till en vevstencilator som var typ 70 år, jag trodde inte det gick men nog fan kunde vi beställa reservdelar fortfarande, jag blev mer förvånad än kunden som verkade tycka det var självklart att det gick att få hem delar till hans gamla stencilator..
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Ibland kan man ju har tur!

Jag tänkte nog att de kanske hade en motor som de använde till något annat som skulle fungera som reservdel.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Nu kan jag inte hålla på det längre. I väntan på en motor från USA så kommer jag inte vidare med diskdriven. Så jag har börjat med ett annat projekt. I helgen fick jag hjälp med att flytta bort min VAX 11/730 för att komma åt en maskin som jag haft stående ett tag. Kanske har jag nämnt den, men en liten teaser kommer här:

Bild

Kanske kommer det en tråd om detta. Det är ett pussel, lösa delar, bitar som saknas och avklippta kablar. Samt att det bara finns en sådan här maskin till i världen som är i nästan körbart skick!
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av sodjan »

Jösses...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vilken maskin krympte man ner till chipstorlek? Tänkte på PDP11, men jag hade fel: https://en.wikipedia.org/wiki/Intersil_6100

Det är definitivt kul att se folk jobba med gamla arbetshästar!
Vi hade en HP-maskin på RIFA när det begav sig. Den var redan då föråldrad men hölls vid liv av "oklara" skäl. Minns att man fick leta på udda ställen när man behövde en bandstation till. Det var OT.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

PDP11 fanns i chipformat, DCJ11. Visserligen i en 60 pin DIP med två 84 pin LCC monterade ovanpå. Å andra sidan är den ganska mycket vassare än Intersil IM6100.

Bild

Med några få externa komponenter har man en komplett maskin.

http://madrona.ca/e/pdp11hack/index.html
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Intressant det där. Tror att jag har en 11/73 (M8192) CPU liggandes som jag har fått av en forummedlem som har detta chippet.

Jag har fått tag på en motor nu. Min amerikanska vän fick prova tre innan han hittade en som fungerade. Men den lät tydligen dåligt i lagren. Men det är ju inga problem, jag tog ur lagren ur motorn jag hade och förväntade mig att det satt någon konstigt med tumdimension. Men inte då. Det var ett vanliga metriska. Beställde dessa: https://www.kullagret.com/product/608-2rsl-kullager

Passade även på att beställa lager till pendlarcykeln (frihjulhubben och framhjulet) samtidigt. SKF, bra grejjor!

Får se om lagren eller motorn kommer först. Jag gissar på lagren, för jag vill minnas att kullagret.com var snabba sist.
MiaM
Inlägg: 9911
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Sidospår, apropå sidospåret med de integrerade PDP-processorerna:

Det finns nyproducerade S100-kort med PDP-11-kompatibel processor:
http://www.s100computers.com/My%20Syste ... 20Page.htm

Då det begav sig i slutet av sjuttiotalet så gjorde OSI (Ohio Scientific) kort till sin mikrodator med bl.a. ovan nämnda 6100. Kortet verkar heta 460Z CPU Expander:
http://osi.marks-lab.com/boards/boards.html

Nån har faktiskt byggt ihop ett sånt nyligen. (De fanns väl både som byggsats och som färdigmonterade tror jag):
https://www.glitchwrks.com/2017/02/26/osi-560z-build

Sidospår på sidospåret: En bekant i Västeråstrakten har en OSI-maskin som sitter i 19"-rack, med diskdrives och annat lyx. Vet inte vad den har för processorer dock, kanske "bara" vanliga 6502. Det lite jobbiga med 6100 i en OSI är att RAM måste ju vara 12 bitar brett och då måste man ha 4 extra bitars bussbredd som i övrigt inte går att nyttja från 6502-sidan, om jag minns rätt. Om man inte orkar krångla med minnesaccesser som kräver två cykler mot minnet och om man vill att varje processor ska kunna nå allt minne som om det vore "normalt" så skulle bussen behöva vara 24 bitar bred. Hade 6100 i en OSI varit en väldigt vanlig konfiguration så hade de kanske gjorts så.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5444
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Till slut kom ett väldigt efterlängtat paket! Jag bytte ett par gamla flipchips mot en ny fläkt. Bra med kontakter!
RK05-fan-package.jpg
Här uppackad!
RK05-fan-new.jpg
Eftersom lagren var dåliga hade jag bestämt mig för att byta dem. Så jag var tvungen att plocka isär fläkten och motorn. Fläkthjulet satt som berget, men lite olja och lunchpaus löste problemet.
RK05-fan-rusty-axis.jpg
Nya lager! SKF. Intressant, axeln är 5/16" eller 7,94mm men lagren är metriska 8mm. De satt ändå som berget, det såg ut som de varit limmade. Så jag limmad dem när jag monterade ihop motorn.
RK05-fan-new-bearings.jpg
Det blev mina gamla fläktdelar eftersom jag rengjort dessa, de var snyggare helt enkelt!
RK05-fan-assebled.jpg
Sen monterade jag fläkten i driven och den spinner som en katt! Provade att ladda i en diskpacke och se om det fungerade och visst gjorde det!


Så nu är det dags att ersätta labbsladdarna med en riktigt nätkabel. Sen ska driven flyttas närmre min 8/A så kablarna räcker!
RK05-fan-new-power-leads.jpg
Sen tänkte jag skulle prova att boota 8A som en del av förberedelserna. Men FAULT lampan lyser elakt på båda drivarna. Jag tror att det är problem med kablaget från diskkontrollern till drivarna eftersom jag hade ut kortet som sitter precis ovanför för ett tag sedan. Det trista är att jag buntade upp alla kablar, det finns inte tillräckligt med slack för att få ut kontrollern så jag kan kontrollera kabeln utan att lossa den. Men då måste jag först dra fram datorn, men för att kunna göre det måste jag flytta om allt där ute. Det är ett femtonspel med tunga grejor och temperaturen är för hög...
RK05-fan-RL01-fault.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar