Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glattnos »

När mamma t.ex. hälsar på mig några dagar använder hon Accelev-boxen eftersom jag inte har någon laddbox här. Det är 27mil hit till mig och man vill ju ladda fullt innan man åker hem igen :)
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av eeedis »

Jag har klarat mig utan laddbox i fem år, byggde en egen portabel som bara har använts ett fåtal gånger.

Men nu när jag ska skaffa solpaneler, så tror jag att jag kommer att skaffa en sådan här:
https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... duct_id=70
Har bara behov av 1-fasversionen, men eftersom jag inte vet vilken bil jag kommer att skaffa i höst, så är det lika bra att skaffa 3-fasaren direkt.

Står lite mer info om den på 1-fasversionens sida:
https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... duct_id=57
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glattnos »

Det är nog få som behöver effekten av flera faser för hemmaladdning men för minskad belastning av enskilda faser är det ju bra :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Palle500 »

Precis Glattnos det är just utjämningen mellan faserna som jag letar, men det är dyra burkar. Men en bra effektvakt löser även problemet skapligt.

Eeedis Zappi ver2 är klart intressant, även jag funderar på solceller offgrid för billaddning, ev med en batteribank som lagring.
Tittar lite på en riktigt sunkig begagnad Toyota Prius och använda batteriet som lagring, kanske även kan ladda Leafen via likspänning? Obs är bara lösa tankar, kanske helt ogenomförbart.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glattnos »

Det bästa är väl att bara skicka ut strömmen från solcellsanläggningen på nätet, varför krångla med mellanlagring? Det krävs en himla massa batterier för att inget ska gå till spillo såvida du inte driver resten av hushållet också. Mammas anläggning ger 8kW när det är soligt så bilens hela batteri kan bara lagra typ en dags produktion och det är ju ca 45mil.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Inlägg av Palle500 »

Känns lite osäkert att lita på stabilt pris när du kör ut det på nätet. Just nu är det bra pris att köra ut på dagarna och ta tillbaka på nätterna. Men hur länge? Jag gissar att politikerna kommer med skatter på solceller långt innan man börjar driva in skatter på elbilarna.
Jag vill inte att myndigheterna skall veta om min lilla solcellsanläggning, tänkte ha den som gratis tankstation av elbilen. För ett är säkert att i framtiden kommer detta att beskattas, problemet är bara att förutsäga när det sker?

Krångligt ja visst men det är det som är tjusningen och läropengar för att förstå framtiden innan den kör över dig!
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glattnos »

Jag tror att du tjänar mest på att bara installera en anläggning och låta koppla den på nätet. Du får annars ett lagringsproblem som gör att du inte kan tillgodogöra dig strömmen.
Mamma har ju nu en minus-rad på elräkningen där det helt enkelt står minus det anläggningen producerat under perioden, spelar ingen roll om hon laddar bilen eller inte för hushållet drar ju ändå ström och det är inte förrän man producerar mer än man gör av med årsvis som det blir dyrare och mer komplicerat.

En solcellsanläggning tar ganska många år att tjäna in oavsett storlek så att inte kunna lagra precis all ström den producerar kan göra att man inte tjänar in den alls.
Säg en anläggning på 3kW för 50 000:-, om elpriset är 1kr/kWh så kostar anläggningen lika mycket som 50 000kWh(ca 30 000mil i elbil), det tar 8-10 år innan anläggningen genererat det vilket är helt okej då den går minst lika länge igen, men det förutsätter att lagringen aldrig blir full eftersom anläggningen hela tiden måste ha nånstans att göra av strömmen.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Palle500 »

Köper vad du säger Glattnos, men är det 1:1 för din mamma?
Alltså om hon levererar ut 100KWh på elnätet så kan hon förbruka 100KWh utan att förlora pengar på lägre försäljningspris eller avgifter?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glattnos »

Det är ganska säkert en avgift, jag ska fråga henne imorn. Men det beror nog även på vilken leverantör man har så det bästa är nog att fråga dom.
Mammas anläggning ger ju 2-3 gånger mer än bilen drar så den sänker ju elräkningen mycket mer än elbilen ökar den.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Inlägg av Palle500 »

Har letat lite och det är spotmarknadspris som gäller. Men man får bidrag och skatteavdrag så just nu är det lönsamt att vara microproducent av el.
https://www.vattenfall.se/solceller/sal ... rskottsel/

Tex så här säger Vattenfall:
Börja sälja din el
Nu är du igång! Som elhandelskund får du ersättning för din inmatade egna el på ordinarie fakturor. Ersättningen för din inmatade el ligger på elbörsen Nord Pools timspotpris. Priserna gäller exklusive moms.

Just nu har vi ett erbjudande till dig som ny kund som innebär att du får Nord Pools timspotpris plus 40 öre per kWh under ditt första år hos Vattenfall. För dig som är elhandelskund hos Vattenfall och köper solcellspaket av oss är ersättningen 1 kr/kWh plus elbörsen Nord Pools timspotpris under ett år, från och med när dina solceller har installerats. Därefter övergår ersättningen till Nord Pools timspotpris. Priserna gäller exklusive moms.

Spotpriset verkar vara lågt? Jag har inte koll vad jag köper för men så här lågt är det inte! Sen minskar ju inte de fasta nätavgifterna och skatter m.m som du betalar när du köper tillbaka din ström. Blir enkelt uttryck ett mycket dyrt batterilagring?
https://elspot.nu/

Bild
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glattnos »

Palle500 skrev:Blir enkelt uttryck ett mycket dyrt batterilagring?
Det beror såklart på. Under sommaren kanske man periodvis inte gör av med så mycket ström för att man har mindre prylar och belysning påslagna samt kanske inte är hemma/inne lika mycket, men det är på sommaren anläggningen ger mest. Om ingen är hemma under två veckor när det är finväder så laddar mammas anläggning nästan 900kWh på dom två veckorna, för att lagra det skulle det krävas ca 14 stycken 64kWh-batterier och när man kommer hem igen skulle man få starta värme, bastu, spis och alltihop för att ge ny plats åt mer ström så man inte går miste om den.
Mamma säger att hennes köp och sälj pris är samma men att det tas ut en väldigt låg procent i administrations-avgift. Så att skicka ut på nätet är nog att anse som en billig lagring eftersom den är obegränsad.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17040
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av AndLi »

Man har väl också rätt till en skattereduktion ned 60 öre per tillverkad kwh utmatad på nätet..
mikroproducent av förnybar el har du dessutom rätt till en skattereduktion på 60 öre per kWh för den överskottsel som matas ut på nätet. Högst så många kWh el som tas ut från nätet under året i samma anslutning, dock maximalt 30 000 kWh per år. Reglerna omfattar anläggningar som har en huvudsäkring om högst 100 A. Begäran om skattereduktion ska göras i inkomstdeklarationen som ska lämnas efter utgången av det kalenderår som underlaget för skattereduktionen avser. För att ha rätt till skattereduktionen måste du anmäla till ditt elnätsföretag att du framställer förnybar el.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Palle500 »

Har som sagt inte satt mig in i prismodellen. Men vet att 1 KWh kostar typ 1,50kr totalt för mig att köpa (ex nätavgifter) och får bara 0,20kr när jag säljer. Blir en diff på 1,30kr/KWh dyr lagring tycker jag?
Glattnos din mamma har alltså fått 180kr (20 öre/KWh) för två veckor solel när solen verkligen lyser skapligt.
Någonting är verkligen fel i dessa beräkningsmodeller?
Blir ju hundratals år innan det betalats sig.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glattnos »

31,3 öre så snarare 280 kr alltså 140kr/vecka. 10 år är 520 veckor blir 72 000:- och inom 25 års garantin blir det väl runt 180 000:-
Det är ingen lysande affär men det är en investering som förmodligen lönar sig samt att man bidrar med grön el. Sen kan ju elpriserna gå upp under de 25 åren, men man producerar fortfarande lika mycket ström, så en investering är det ju ändå.
Men det går ju såklart inte att tjäna flera hundra i veckan på att sälja ström, privat solcellsanläggning har man ju för att spara på strömmen man måste köpa, man tjänar ju inga pengar på det, då inträder andra regler och avgifter.

Att det går åt 14 st Kia E-niro för att lagra ström för 280kr borde visa på att egen lagring blir värdelöst i längden :)

Edit: Det är inga större problem att finansiera en solcells-anläggning med bränslepengarna man sparar genom att skaffa elbil, det går på typ 5-7 år men så fort man köpt elbilen så är det inte bränslepriset det ställs emot längre utan det vanliga elpriset vilket är 4-5 gånger billigare än bränsle i en bil, därför tar det också 4-5 gånger längre tid att "tjäna in" anläggningen än om man jämför med bränslepriset. Om man inte är entusiast så bör man såklart se på elbilsköp och solcells-köp som två spearata saker som inte måste ha samband. Men är man entusiast så är det ju lika som dom som bygger egna CNC plasma-skärare och liknande här på forumet, man gör det ju inte i första hand för att spara pengar utan för att man är just entusisat, sen om det visar sig att det lönar sig så är ju det en bonus :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Inlägg av Palle500 »

Ok jag ger mig orkar inte sätta mig in i regelverket. Får beställa 15 st e-niro så kan man åka i en av dom
Har inte varit emot att ansluta mot elnätet. Men misstänker att solceller liksom elbilar kommer bli framtidens mjölkkor för skatter så det är bäst att skynda nu, imorgon kan det ju vara försent. är ju även lite kul att låta elbilsmotståndarna betala min elbil och solceller via skatten


.
Skriv svar