Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Inlägg av Palle500 »

Har precis beställt en Nissan Leaf 40KWh Tekna 2019.
Väntar med spänning på leverans. Har typ2 kontakt och kan laddas med 1-fas max 32A. Men en smart laddkabel kan styra bilen så den använder från 4-32A tror jag spannet är.

Så här i denna tråd vill jag att vi diskuterar rena elbilar, hybrider i undantagsfall.
Fossildrivna fordon hör INTE hemma här.

Har börjat leta smarta laddboxar att sätta upp hemma. Mitt problem är att jag har 3-fas avsäkrat med 3x20A. Huvudskåpet sitter utomhus och har noterat att korrosion är ett problem på plintar och överspänningsskydd. Så man vill ju ogärna montera dyra saker som sen inte tål miljön och inte fungerar i 25 minus grader. Skåpet sitter ca 30m från huset och jag har 5 undercentraler samt direktverkande elvärme.

Funderar på och bygga egen laddbox.
https://www.instructables.com/id/Arduin ... g-Station/

Köpa en Zappi med inbyggd effektvakt och förberedd för solceller
https://xn--frsljning-x2a9q.orustengine ... duct_id=30

Köra med originalkabeln som kör 10A icke omställbar. Kan bli problem med huvudsäkringen?

Köpa en kabel där man kan ställa laddströmen
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -16a-230-v

Beskrivning av styrprotokollet. Enkelt sett så är det PWM som kan ha överlagrat simplex kommunikation.
http://tesla.o.auroraobjects.eu/Design_ ... V3_1_1.pdf
Senast redigerad av Palle500 6 juni 2019, 12:58:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av eeedis »

Grattis till inköpet! :D

Detta har varit mina elbilar hittills:
2014 - Nissan Leaf 24kWh (inkörsporten i elbilsträsket, fick leasa till bra pris under 1 år)
2015-2018 - BMW i3 REX 60A
2018- - Nissan Leaf Tekna 40kWh

Hade ganska låga förväntningar på den nya Leafen, BMW:ns kvalitetskänsla är ju svår att slå, men jag får säga att jag är positivt överraskad över den hittills. Är en mycket bekväm och funktionell bil.

Går 18-20 mil på vintern och 25-27mil på sommaren.

Appen i telefonen har mer att önska, men fungerar bättre än tidigare. Senast idag använde jag den, gott att komma ut till en sval bil när man har handlat klart, det var ju stekhett idag. Så appen fungerar inte bara för att värma bilen på vintern, den fungerar utmärkt för att hålla bilen sval också :D
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning s

Inlägg av Palle500 »

Tackar eeedis,

Om du ursäktar så här har vi en med mera erfarenhet av elbilar.
Tyvärr endast Tessla, men 48000mil ger respekt!
Batteriet är absolut inte problemet utan som på alla sorts bilar så går vissa delar sönder oftare än beräknat. Tex dörrhandtag!
https://www.dn.se/ekonomi/motor/sa-myck ... a-model-s/

Tack för tipset att man kan komma ut till en sval bil under varma sommardagar. Kommer att uppskattas.

Intressant att bankerna ger låg miljöränta på billån som eeedis länkade till. Inte bara Swedbank utan även Sparbankerna erbjuder ca 2% lägre ränta om man tex köper en elbil. Ger ungefär 3-6 tusen kr/år i besparing.
Grönt billån
https://www.sormlandssparbank.se/Privat ... nt-billan/
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glycol79 »

Jag har funderat ett tag på att starta en tråd om elbilar. Min erfarenhet består av Tesla samt Hyundai Ioniq och Nissan e-NV200.

Vi äger idag ingen egen elbil utan erfarenheten kommer från vänners bilar. Förutom e-NV200 de bilarna har vi på jobb.
Jag och frun har funderat på att byta vår ena bil, en Ford Focus Ecoboost 2016, till en elbil. Frun kör den till dagis och sen till jobb. Blir ca 2,5 mil per dag. Och jag får stödladda batteriet på helgerna. Och så korta körningar är inte särskilt bra för bilen. Här är elbilens största fördel tycker jag, inga kallstarter, inget som mår dåligt av korta körningar osv.

Tyvärr finns ingen kollektivtrafik och cykla med barn på en 90väg är ingen höjdare.
Frun kan för tillfället ladda gratis på jobb. Så driftkostnaden blir väldigt låg.
Känns som bra läge för elbil.

Men det jag hänger upp mig på med elbilar är den förbrukning som datorer och BMS osv står för når bilen inte används. I Teslas fall är det rätt hög förbrukning då den värmer/kyler batteriet för att det skall hålla optimal temp.
Nu minns jag inte exakt vad den drog från nätet när batteriet var fullt, men det var rätt mycket. Varför snackas det aldrig om det? Det är så jäkla petigt med standby på apparater.
Nästa grej är andrahandsvärdet. Bilar idag blir omoderna fort och folk vill inte ha dem. Alla olika laddstandarder, hur fort blir bilen omodern.

Vad har ni för tankar ? Kör ni endast elbilar eller har ni någn ICE som backup för längre resor och alla körningar med släp osv?
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glycol79 »

Palle500, tre motorer och batteribyte. Det är väl inte så himla bra kan jag tycka. Jag har bekanta som också har haft problem med både motor och batteri på sina Teslor. Om det sen har varit cellerna eller elektroniken vet jag faktiskt inte. Sen angående pekskärmen i Modell S och X så är det många som inte klarar sig mer än 4-5 år. Sen är minnet kass och den startar inte.

Det finns flera Nissan leaf här omkring och en del jag har snackat med har problem med batteriet. Jag har dock inte satt mig in i vad som klabbar.
Mitt intresse för elbilar uppkom när frun bytte jobb och jag fick börja ladda hennes bil.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Palle500 »

Även jag tycker att det är dåligt med tre nya motorer. men det var under garantitiden och då det var helt ny teknik så är det "ok" tycker jag, nu har han inga problem längre med motorerna.

Du kan inte skriva batteribyte tycker jag då tolkas det som om han fått byta hela batteripaketet. Det tillhör löpande underhåll att du behöver byta enskilda celler/moduler.
Detta diskuterade rätt hårt i en annan tråd. Att kontrollera enskilda battericeller är en rutin kontroll som utförs varje gång som den är på service.
Sen vet jag inte vad det kostar att byta några celler. Kan ju vara hiskeligt dyrt och då bör man verkligen varna för denna dyra reparation.

Någon där ute som vet vad det kan kosta att byta celler?

Att Tessla dör i infosystemet (skärmmodulen ?) har jag även hört om och då kostar en ny elektronikmodul 50 000kr och behöver även initieras med en för bilen unik kod för att överhuvud gå att köra. Oförskämt dyrt, speciellt när det är ett programmeringsfel som orsakar detta (loggar för mycket så minneskretsen går sönder).
Nu skall vi komma ihåg att Tessla är i ett dyrare segment av biltyper än Nissan. Kia, Renault osv..

För Nissan Leaf så är det ingen aktiv batteri kyla/värme, som en del tycker är dåligt vid snabbladdning. hur som så där har du inte så mycket onödig energi som tjuvas från laddstolpen!
I övrigt vet jag inte hur mycket ström som dras från laddstolpen i rent underhåll av bilens övriga system? Hur som kan det inte vara en stor kostnad gissar jag på.

Jag kommer att behålla den ena fossildrivna bilen, just för att vi är två som måste ha bil och för släpvagn m.m.
Glycol79
Inlägg: 319
Blev medlem: 1 juli 2013, 12:27:45
Ort: Jonstorp

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glycol79 »

Vi valde bort utlandsresor och köpte en ny husvagn istället. Jag använder även den i jobbet ibland. Så den betalde sig själv. Men pga det så är jag tvungen att ha en ganska rejäl dragbil. Och egentligen kostar den pengar när den står också. Skatten kostar garanterat mer än elen man förbrukar i onödan om elbilen står inkopplad.

Alla småtransporter utan barn, gör med cykel eller elscooter. Just elscootern har rullat över 1000 mil nu. Och batterierna är fortfarande bra vilket är lite överraskande.

Jag kollade runt efter en begagnad leaf, men de verkar har problem med batterierna.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Inlägg av Palle500 »

Har du funderat på att ha fossilbilen avställd i perioder. Har för mig att man kan köra några ggr/år och då slippa stilleståndsskatt. Skall vara enkelt (har varit i varje fall) att ställa på när den behövs för husvagnen?

Läste lite om batteriernas livslängd för leafen, jag blir inte orolig då det känns lite som vargen kommer. Men ärligt så förtränger man ju lite när man precis köpt enBild

Det är 8 års batterigaranti så även många år kvar på en 2-3 års Gamal nissan leaf.
Nissan tar ansvar för sina 300 000 sålda elbilar. Nytt batteri 50000kr och uppåt, fabriksutbyte från 24000kr. Vad kostar kamremsbyte och partikelfilter m.m som byts på en dieselbil?
https://alltomelbil.se/nissan-infor-bat ... ssan-leaf/

Edit
verkar inte finns någon begränsning på antal på och avställningar.
Skatten är månadsvis:
Skatt för ditt fordon vid påställning När du anmäler påställning av ditt fordon måste du betala skatt. Du har 21 dagar på dig att betala skatten. Du betalar skatt för hela månader. Om du anmäler påställning av ditt fordon i mitten på en månad, måste du ändå betala skatt för hela månaden.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/La ... av-fordon/
Användarvisningsbild
eeedis
Inlägg: 1398
Blev medlem: 12 januari 2011, 22:30:25
Ort: Hyltebruk

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av eeedis »

Låter skumt med Leaf-batterierna, jag har hängt på elbilsforumet länge och där har jag inte sett någon som snackat om några stora problem med batterierna, sådan brukar ju vara det första som kommer fram. Har sett en som nyligen köpte en gammal Leaf där en cell verkar skum enligt LeafSpy, får se hur det går för honom. Men det är det enda jag har sett.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Inlägg av Palle500 »

Leafspy pro appen är just nu inköpt tackar eeedis.
Ni som tänker köpa begagnat. Investera i detta och kolla bilen ni tänker köpa. Så vet ni batteristatusen.



http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/leaf-spy-pro/
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av mrfrenzy »

Palle500 skrev: Det är 8 års batterigaranti så även många år kvar på en 2-3 års Gamal nissan leaf.
Nissan tar ansvar för sina 300 000 sålda elbilar. Nytt batteri 50000kr och uppåt, fabriksutbyte från 24000kr. Vad kostar kamremsbyte och partikelfilter m.m som byts på en dieselbil?
Kamremsbyte kostar på märkesverkstaden ca 10 000, på fristående verkstad ca 4 000. På bilar yngre än 5 år brukar det göras på märkesverkstad (om man hunnit köra så långt), på äldre bilar använder dom flesta fristående verkstad.

Partikelfilter håller för evigt om man kör landsvägskörning minst några gånger per vecka så det får regenerera.
Kör man nästan bara stadskörning så är det stor risk för igensatt filter vilket kostar 4000-30000 beroende på bilmärke och val av verkstad. Det är ytterligare en anledning att elbilar och hybrider blir mer attraktiva i städerna.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Inlägg av Palle500 »

Aha så dyrt med kamrem och partikelfilter på märkesverkstad. Är väl lika med batteriservicen, dyrt på märkesverkstaden och mindre verkstäder kommer dyka upp som gör jobbet för 1/3 av priset. Men det dröjer nog några år.

Titta bara på bilelektronik, svindyrt i början på 90 talet. Var det inte Christer Glenning som fick igång debatten om Hutlösa priser på insprutningskretskorten. Sen fick alla bilmärken backa från 50.000kr till typ 15.000kr om jag minns rätt.

Blir nog liknande med elbilar, brukar bli så för om det sprider sig att ett märke är svindyra brukar privat kunderna svika. Och med dagens snabba flöden via Internet sprider det sig som en löpeld.

Här är en mycket fin relativt billig Leaf
Nissan Leaf 24kWh Single Speed Navi -12 2600mil 130.000kr
https://www.blocket.se/kalmar/Nissan_Le ... 509416.htm
Säljarens information:
Nissan Leaf elbil i toppskick säljes. Inte en repa, inte ett dörruppslag på hela bilen. Även fälgarna är som nya. Bilen har precis slagit över till 2600mil
Räckvidden vid blandad körning är allt mellan 8mil vid kall vinter till 15mil vid lugn sommarkörning. Jag pendlar 6 mil/dag och då har jag alltid god marginal på batteriet när jag kommer hem. Elkostnad ca 2-2.50kr/mil

Edit
Den blev såld fortare än kvickt, annonsen är redan borta. Det är sug efter elbilar just nu.
Senast redigerad av Palle500 7 juni 2019, 04:48:08, redigerad totalt 1 gång.
Kronberg
Inlägg: 142
Blev medlem: 9 april 2004, 18:51:29

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Kronberg »

Har du tittat på Accelev laddboxar?
Genom att transformera ned tvåfas 400V till 250V kan du ladda 25A fast du bara har 16A huvudsäkring. Kan vara värt att kika på om man har en bil som bara klarar enfasladdning.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddni

Inlägg av Glattnos »

En sån Accelev laddbox som transformerar två faser har mamma till sin E-niro, den funkar bra och används som "rese-laddare" eftersom hon hemma har en fast installerad Garo-laddbox med sensor på huvudsäkringen så att man inte behöver ha koll på om bilen laddar eller inte när man t.ex. vill starta bastun :)
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Erfarenheter av NYA (från 2017) elbilar och smart laddning

Inlägg av Palle500 »

Kronberg, jag dömde ut den tidigt för att den saknade effektvakt. Men har hittat mera information och den verkar ha en inbyggd effektvakt som inte bygger på strömtransformatorer, så som de traditionella effektvakterna gör. I mitt fall är det även krångligt med mätning på inkommande ledningar när själva laddaren skall placeras långt därifrån.
Accelev boxen verkar mäta spänningsfallet som blir i hela fastighetsnätet när många förbrukare är påslagna och utifrån denna upprepande analys kunna styra hur mycket som bilen skall laddas med. Fast det känns som en lite osäker metod.
varför har dom inte gått all in och använt alla 3 faserna? Sannolikt för att den skulle bli för dyr då.
Är ju redan den dyraste laddboxen man kan hitta, ca 16900kr. Fast blir ju billigare då den inte behöver fast installation.
16A handske
https://www.evsolution.se/produkt/accel ... bel-typ-2/
32A handske
https://www.evsolution.se/produkt/accel ... bel-typ-2/

Glattnos, antagligen är det vanligare med 3-fas CEE uttag i Norrland, för här i Svedala är det ovanligt att folk har ett 3-fas uttag monterat, och ännu ovanligare att det är monterat där man kan parkera bilen. Hur ofta får din mamma användning av Accelev boxen?
Sen känns den lite billig i utförandet och vanskliga kabelanslutningar, men för ver 2 har det blivit bättre anslutningar.

Har en bekant som säger åt mig att ta det lugnt, han undersökte även alla modeller och planerade för installation av div boxar. Men kom inte riktigt till skott med detta, sen när han fått bilen levererad så upptäckte han att det duger bra att ladda med 10A från ett vanligt vägguttag.
Han köpte en sladd med inställbar strömstyrka så om det behövs går han ned till 6A i vinter. Fast en sådan sladd kostar 5000kr. Det man sparar med elbil går åt till laddkablar. Är lite som med mobiler saknas alltid laddsladdar eller så är det ny typ av kontakt på nya mobilen.
https://evconnect.se/products/typ-2-kon ... -16a-230-v

Edit
Var någon som funderade varför det inte finns likströmsladdare för hemmabruk. Det finns det 10Kw likspänning jämn belastning av 3-faser via 16A CEE handske. Endast 42000kr!
https://www.evsolution.se/produkt/dc-la ... hemmabruk/
Skriv svar