IP telefon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: IP telefon

Inlägg av E Kafeman »

Nu ska jag bli så där jobbig, varför?
Jag har ofta utrikes långsamtal, telemöten med USA och Kina i stort varje vecka.
Har 3 fasta telefoner samt ytterligare en i sommarstugan. Familjen kör Zoiper eller motsvarande i sina mobiltelefoner.
När jag är ute och reser kan jag alltid svara på min fasta lokal-telefon.
Om jag t.ex. ringer från Kina i min mobil så ser den jag ringer till det som att det är en fast-telefon i Sverige.
I USA har jag satt upp fast telefon som mina USA-kunder kan ringa till.
Har jag bara tillgång till någon form av bredband/WiFi så fungerar telefonin.
Som nödåtgärd kan jag fortfarande svara på konventionella 070 mobil-samtal men det är oftast skräp-samtal eftersom inga av mina bekanta eller kunder känner till det numret.
Växeln körs på en gammal dator som står hemma. Filtrerar automatiskt de fllesta säljare och liknande. Dessutom så servar jag några bekanta med IP-telefoni, där jag vidarekopplar deras fasta telefoner till mobiler. Det är ju så att har man haft samma fasta telefon-nummer i 50 år så vill man inte gärna byta eftersom ens bekantskapskrets har blivit lite till åren och har svårt att lära senaste chatt-formen.

Nu kör jag detta lite som en sport. Mycket samtal körs över Google Talk, vilket inte kostar något och anlitar ytterligare några gratis-tjänster. Kräver att man är i USA vid registreringen men fungerar sedan world-wide. https://support.google.com/a/answer/4213664?hl=sv
Kan säkert registreras via VPN och kräver vid registreringen en deposition. Jag har deponerat $1 och har förbrukar ungefär 10cent om året på lokala icke IP-samtal när jag är i USA.
För att kunna ta emot samtal i mobilen gratis måste numret knytas till ett fast nummer i USA. Jag kör med gratis-tjänst från Callcentric.

I de fall gratis-tjänsterna inte räcker till routar jag samtalen via t.ex. http://www.smartvoip.com.
Det kostar kanske 10 kr i månaden för samtliga telefon-samtal plus drift av servern.
Där kostar samtalen 4-6 öre minuten till telefoner i Sverige oavsett varifrån jag ringer.
Vi har alla obegränsade abonnemang.
Gratis eller som dold avbetalning av dyr telefon?
Jag kör med kontanta telefoner i familjen (4 st). Det är lågpris telefoner typ S4 och Pixel2 som inte är senaste skriket. Pga av jobbet kan jag få sådana gratis.
När jag reser på längre resor tar jag med min Nokia N51 som extra-telefon. Ryms ledigt i liten skjortficka och laddning räcker två veckor. Den kör dess inbyggda SIP-stack och vid behov så får man köpa ett för landet lokalt kontant bredbands-SIM. Det räcker för obegränsade samtal.
Telefonen väcker alltid intresse och på senare tid har det hänt att folk inte ens sett en sådan telefon och de frågar om det är någon ny super-telefon, för de skulle också vilja ha en så liten telefon.

Min telefon-växel försöker alltid leta rätt på namnet på de som ringer så att jag får namnen i stället för ett telefon-nummer i displayen. Den söker via de vanliga söktjänterna typ hitta.se, eniro eller om det är USA-nummer https://whocalld.com/. Alla uppslag sparas i lokal databas.
Har automatisk blockering av oönskade telefonnummer typ säljare. Dels har jag egenskapade spärrlistor och dels så laddas färska listor ner från http://www.vemringde.se

Telefonloggar kör jag med av flera skäl, typ att veta vem man missat men den mest nyttiga funktionen är att kunna få samlad total tid för varje telefon-nummer då jag tar betalt per timme för support-samtal som mina kunder ringer in om. Det gör det enkelt att varje månad göra en tids-summering där annars hälften glöms bort.
Denne summering fungerar även om jag sitter på ett hotell-rum i Tyskland och svarar på support-samtal.

Kör ett antal olika telefon-svarare, både av gammaldags typ och röststyrd. Jag kan ringa växeln och fråga om jag missat ett samtal t.ex eller ringa upp någon vars namn är sparat i min lokala tele-katalog men som kanske inte finns i den telefonen som jag ringer i för tillfället.
För säljare som jag inte önskar prata med har fått egna telefon-svarare. Finns både på svenska och engelska.
Det är fritt att prova min svarare för USA-säljare som skickas till ett särskilt nummer jag satt upp: +1-347-565-5889
Det går till min växel även om det ser ut som ett USA-nummer.
Den typen av svarare gör att säljaren inte lägger ner mer tid på att ringa fler gånger. En WIn-Win för oss bägge.

Den mest viktiga punkten, familjens telefon-kostnader ligger typisk på 10-30kr/mån. Inkluderar både samtal och hårdvara.
Det finns de i min bekantskapskrets som sitter med dubbla 24-månaders avbetalningar á 500kr/mån för att ha råd att hålla sej med ny telefon varje år.
Visst då ingår ofta obegränsat samtal, värt för mej flera kronor.
På jobbet så har vi stort sett slängt ut alla telefoner och ersatt dom med smartphones. Så det finns inte ens behov längre att ha kunskapen, det är bara gammalt tänkande med obsolet teknologi.
:doubt:
Det är bara gammalt tänkande med obsolet teknologi att köra med smart-phones som naturligtvis inte är smartare än den som hanterar telefonen. Duger kanske om man arbetar som butiks-säljare men är man lite mer aktiv 24/7 med internationellt kontakt-nätverk och tjänar pengar på att vara anträffbar och effektivt kan sortera samtal så är det förfärligt förlegat. Då kan modern teknik erbjuda en hel del.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: IP telefon

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack återigen för ett mycket bra inlägg! Det visar att det finns att vinna genom att inte bara följa strömmen av månads inklusive abonnemang. Kan folk inte räkna numera!
sebastiannielsen
Inlägg: 3662
Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
Ort: gbg
Kontakt:

Re: IP telefon

Inlägg av sebastiannielsen »

En annan aspekt av det hela (om täckning i nybyggda lägenheter):
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... lagenheter

Så nog kan det vara bra med en fast IP-telefon. En nice grej är då att koppla ett IP-telefoniabonnemang till växeln och låta mobiler + fast telefon vara "klienter" så ringer mobilen och fasttelefonen *samtidigt* när någon ringer på ens hemnummer. Dessutom kan man fixa tricks såsom jag har väckningsschema via ett webinterface på min asterisk.
Också lättare att byta operatör om man har kontantkort, så behöver man inte bry sig om numret - alla som ska ringa har hemnumret.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: IP telefon

Inlägg av E Kafeman »

Min tidigare länk ovan, till Googles telefon-tjänst tycks inte stämma något vidare. Bättre länk: https://voice.google.com
Man får köra VPN via USA för att kunna registrera sej och man behöver ett fast telefonnummer i USA som initialt telefon-nummer. Sedan kan man lägga till flera både fasta och mobila telefon-nummer.

I hemmet kan gamla avlagda mobiler återanvändas och agera fast-telefon över WiFi. Bara stoppa dit ett utgånget SIM-kort så brukar det fungera bra med t.ex. Zoiper.
Somliga telefoner såsom Samsung S4 har SIP-stack installerad från början men man måste enabla den i inställningarna för att komma igång med IP-telefoni utan ytterligare programvara.

Jag kör både SIP och mail-server på eget domän som är mitt efternamn. Förutom via vanliga telefonnummer så går det därför ringa till mej på samma address som min email: förnamn@efternam.us via alla SIP-enablade telefoner.
Vill man inte köra egen server så fungerar det bra att nyttja Google där man själv kan välja hur telefoner ska ringas, grupp eller sekvens mm.
SmartVoip samt alla liknande tjänster har egentligen bara en enda inställning i sin server och det är vilket nummer man valt, som ska synas hos den man ringer till. I egen telefon ställer man in server,namn och lösenord.

Många voip-tjänster fungerar med skärmdelning eller video och gruppsamtal. Det är ungefär samma tjänster som Skype erbjuder fast betydligt mindre överhäng av programvara och ingen extra kostnad för vanliga telefon-samtal till mobiler eller fasta nätet.
Skriv svar