Nano-solder

bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Nano-solder

Inlägg av bos »

En bekant visade mig sin JBC NASE-1B, en nätt sak med dubbla lödkolvar för handarbete ner till 0201-SMD. Prislappen var dock inte så vacker.

Vilka motsvarande verktyg finns det, men med en lite humanare prislapp? Jag är inte ute efter billigt krams, men inte heller proffsprylar, utan nånting mittemellan för att handlöda pytte-SMD.


.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nano-solder

Inlägg av mrfrenzy »

Weller och Pace har lite humanare priser. Ungefär samma funktion men 75% av priset för JBC, jättebilligt blir det dock inte.
Herr Rossmann förspråkar Hakko vilket är ytterligare lite billigare men dessa har jag inte provat själv.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Nano-solder

Inlägg av E Kafeman »

Jag har några JBC lödpennor, löder och avlöder mycket, då jag sysslar en hel del med prototyp-byggen. I stort avlöder jag allt som jag löder dit.
JBC tycker jag är oskäligt dyra prylar men fungerar bra och med mycket lång livslängd på spetsarna om man hanterar dom rätt. Skulle en lödpenna paja så kommer jag köpa JBC igen.
Fungerar bra och är alltid driftsklara. Även om man inte löder dagligen kan de stå på och gå från stanby till full lödtemp på 2-3 sekunder.

Bästa avlödningsverktyget av 0402 SMD motstånd och kondingar är två JBC lödpennor. En i var hand. Man kan framförallt bättre fördela värme om ena padden är jordplan t.ex.
Är inte normalt händig med vänsterhanden men det fungerar bra att köra med dubbla lödpennor. Har också en lödpincett men den har inte använts på åratal.
När det gäller komponenter 0201 och mindre använder jag en speciell JBC-spets för avlödning som även används för släplödning av ic: https://www.weidinger.eu/en/shop/solder ... na/wl18115
Med den spetsen värmer man bägge lödpunkterna samtidigt och plockar bort den losslödda komponenten med vanlig pincett.

Bra varmluft är mycket viktigare vid avlödning av SMD än en löd-pincett som bara kan värma två punkter i taget. Hög värme-effekt underlättar.
Sökte för att visa lämpligt verktyg och hittade denna för 300 kr: https://www.aliexpress.com/item/2000w-2 ... 29716.html
Lite för billigt för att vara kvalitet men med tur så¨brinner den inte upp på första försöket.
Sådant verktyg är trots storleken användbart för SMD-jobb. Ju högre effekt, ju fortare når man arbetstemperatur med tillräckligt luftflöde. Fungerar både handhållet och upphängt i stativ där man lägger kretskortet några cm under.
Med värmepistolen hängades nedåt i stativ kan man rikta värmen mer stabilt och får två händer att jobba med. Underlättar avlödning betydligt när det gäller större IC-kretsar.

Annat verktyg som är underlättande när man arbetar med större ic-kretsar är undervärme. Förvånas alltid över hur stor skillnaden blir att (av)löda när man förvärmer underifrån.
Det är lätt att tillverka själv av en H4-lampas halvljus om man inte vill köpa färdigt.

Någon missuppfatade det och trodde lampan ersatte alla verktygen:
Gav dessutom bra arbetsbelysning.

Vid skrot-lödningar vill jag inte slita på de dyra JBC-spetsarna. Köpte därför denna kompletta pirat T12 lödstation med 4 spetsar: https://www.aliexpress.com/item/QUICKO- ... 99890.html
Endast två spetsar hade användbar utformning men gillar denna lödpennan för de lite större lödningarna eller när man behöver två lödpennor samtidigt då uppvärmningen från standby till lödtemperatur går på några sekunder, så den är alltid driftsklar.
Hela lödstationen kostar som en lödspetsen till JBC så jag anser det var ett bra köp.

Förutom lödverktyg vad gäller mindre SMD, bra stereo-mikroskop behövs för att man ska se att lödningarna inte alls är så vackra som de såg ut när man lödde utan mikroskåp.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Nano-solder

Inlägg av adent »

Jag skulle nog säga att en begagnad Metcal är snäppet under JBC. Mycket nöjd min min gamla. Kort tip-to-grip-avstånd.
JBC:n tar 2-3 sekunder att bli varm, Metcal tar kanske 10 sekunder.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nano-solder

Inlägg av Glenn »

Jag har aldrig förstått varför uppvärmingstiden alltid ska ses som ett så viktigt argument ?

Min urgamla weller tar kanske 20 sekunder på sej att komma upp i temperatur, men det första jag gör när jag sätter mej är ju att slå igång den, och när jag väl greppat lödpennan så är den ju varm oavsett. Sen är den ju på så länge jag sitter där. Det hade inte sparat en enda sekund arbetstid om uppvärmningstiden hade varit 5s eller ens 1s istället.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43150
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Nano-solder

Inlägg av sodjan »

Men den har kanske inte avstängning i hållaren?
Tanken är väl att spara el då man inte löder...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nano-solder

Inlägg av Glenn »

Nä, men det är ju en annan finess.

Det är säkert användbart på ett företag där man har många stationer igång hela tiden, ochkså tämligen ointressant för de flesta hemma.

..Och har man den funktionen är ju 10s oacceptabelt. 5s också, det tar kanske 1s för mej att ta lödpennan och föra den till lödstället normalt.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Nano-solder

Inlägg av E Kafeman »

Tanken att låta lödpenna gå i standby så fort den inte används är för att spara livslängd på lödspetsens vätande förmågan som förkortas kraftigt med brant stigande kurva för temperatur över 200-250 grader.
Dessutom så bildas snabbt ett oxid-lager på den förtennade spetsen om spetsen hålls onödigt varm.
Anledning inom industrin är inte för att nödvändigtvis får mer lödningar per spets, utan att man får bättre lödkvalitet för kortare arbetstid med effektivare verktyg. Tidsbesparingen handlar om vad det kostar att i tid att göra en korrekt lödning, inte om att lödpennan har en långsam temperturåterkoppling mellan spets och reglering enbart vid uppstart även om det kan indikera den typen av problem.

Man kan se att hobby-lödare har rutinen att rengöra spetsen och lägga på nytt tenn varje gång de tar lödpennan ur hållaren just pga av att oxiden på spetsen ger dåliga lödningar och tennet som lades på för att skyda järnplätteringen är mer eller mindre förbrukat.
Om spetsen tillåts hålla beydligt lägre temperatur sker oxidationen betydligt långsammare. Jag brukar lägga standby-tempen på ca 150 grader och då är spetsen nästan alltid helt fräch vid påbörjan av lödningen utan att man ska omförtenna spetsen.
Det kostar inte så mycket tid, 10-15 sekunder för uppvärmning och 10 sek omförtenning är inte mycket tid.
Det är däremot helt hopplöst att jobba på det sättet när man kör längrre pass med SMD under mikroskop.
För att kunna rengöra/omförtenna måste man bryta fokus från mikroskåpet till att se vad man gör med lödpennan och sedan tar det en stund innan man hittar rätt med ögonens skärpa i mikroskåpet igen.
Är däremot lödpennan alltid ren och startklar kan lödning påbörjas utan att man tar ögenon från mikroskåpet.

Uppvärmningstid på 20 sek är ok för händelsevis lödaren där livslängd av lödspets mer beror på hur mycket spetsen järnplättering slits av mekanisk åverkan och där spetsen får var med halv-trasig i några år innan ny spets köps så länge man håller sej till hålmonterat och enklare SMD. Även jag har tillhört den gruppen hobby-lödare men som ansvarig för att kund-jobb blir välgjorda snabbt och effektivt använder jag bra verktyg.
Det är helt ok att alla inte vill lägga 25kkr på en lödstation. Gör man jobb åt sej själv med liten tidspress och där ingen annan kommer syna om lödningar uppfyller kraven så tar man vad man har, som duger att smälta lödtenn med.

Att lämna lödpenna igång på full arbetstemperatur är knappast ok ens på enklare hobby-verktyg nu för tiden. För 30 år sedan var det ok på Weller magnastat.
Det är fortfarande bra lödverktyg för hålmonterat. Jag har en sådan station men det är svårt att göra kvalitets-jobb på ett tätpackat SMD-kort med en sådan då termiska egenskaperna är allt för dåliga. Det är särskilt svårt att släplöda. Värmen räcker inte till efter några ben alternativt måse man löda mycket långsammare. Övertemperatur fungerar inte som kompensation. Möjligen kan stor massa i lödspets delvis kompensera trögheten i stationen då det tar några sekunder innen magnastaten reagerar när temperaturen droppar på spetsen, men sådan spets vill man knappast löda med när det är tätt mellan komponentbenen.
Moderna lödpennor, även på hobby-nivå, kör PID-reglering och kan switcha strömmen flera ggr i sekunden för att se till att spetsen håller rätt temperatur även när PCB-ytor ska värmas.
Skriv svar