PDP-8a renovering
- anders_bzn
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
Lite långt, eller tänkte du att du kunde köpa ut?HUGGBÄVERN skrev:Vi har en affär i Vänersborg som säljer sängbottnar och skumgummi.
https://www.eniro.se/b%C3%A4dd-+%26+hem ... 5672/firma
Just det, har nog sett den här affären förut. Ska slå dem en signal, om de har passande material så åker jag dit!daer skrev:Det finns också skumplasten I Malmö.
http://skumplasten.se/
Hamnade detta i rätt tråd? Jag förstår inte...LeCanard skrev:en speditör man helst vill undvika .-)
Jag har ritat mallar till alla bitar nu. Bilderna är inte i samma skala.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 32724
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
Om inget annat bättre dök upp.Lite långt, eller tänkte du att du kunde köpa ut?
- anders_bzn
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
TACK! Jag kollar med dem i Malmö, annars så hör jag av mig om jag inte hittar något annat.HUGGBÄVERN skrev:Om inget annat bättre dök upp.Lite långt, eller tänkte du att du kunde köpa ut?
Experimentet avslutades idag när jag hittade kondensatorn inkopplad på labbänken. Den återfick inte en endaste liten mikrofarad av sin kapacitans. Jag är inte förvånad.anders_bzn skrev:Ny leksak för dagen avslöjade det jag misstänkte. Endast 30% kapacitans kvar av nominellt värde!Med en ny 2200uF kondensator ger halva ripplet. Mer som är fel...
Frågan är, kan man rädda kondensatorn genom att formera den? Jag tror det inte, men för att vara lite nyfiken så kommer jag formera den några dagar och se om kapacitansen ökar. Jag tror det saknas elektrolyt och att det inte kommer bli bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
Jag fick ett brev med en diod!
http://bitsavers.org/pdf/dec/disc/rk05/ ... 05_SPI.pdf
Sen var jag och köpte skumgummi, det lär räcka! De sålde bara hela rullar av de två tunnare. Jag tog en meter av 2cm tjockleken, vet inte hur jag tänkte...
Monterade i dioden och skruvade ihop regulatorn
Testade att den gav rätt spänning ut.
Och skruvade slutligen ihop nätdelen. Ska testa 15V regulatorernas kondensatorer också innan regulatorn kommer tillbaks i driven. Som Mattis tidigare konstaterade att ett par hundra millivolts rippel är ok stämmer bra med detta utmärkta dokumentet: Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
Skumgummi!
Jag har ägnat en del tid åt att skära ut skumgummi bitarna. De är viktiga eftersom de tätar luft vägen genom disken. Luften sugs in igenom prefiltret, passerar genom logikkorten in i fläkten, via hepafiltret och sedan upp i diskpacken. Ut igenom hålet där läshuvudet går in. Att luften går denna vägen är viktigt eftersom den trycket ren luft igenom diskpacken. Att försöka starta disken utan detta är inte vettigt!
Först försökte jag med sticksågen, det blev kasst. Sen försökte jag skära med en vass kniv. Det blev lika dåligt. Så jag provade att skära med en varm tråd. Snodde ihop en superenkel skärmaskin. Påsen med blandade skruv och motorbitar utgör en vikt som håller tråden spänd när den blir varm. Det blev tillräckligt bra! Men jag inser att man borde skära bitarna i en lasercutter... Monterade bitarna. Runt fläkten. Och utloppet in till diskpacken.
Jag har ägnat en del tid åt att skära ut skumgummi bitarna. De är viktiga eftersom de tätar luft vägen genom disken. Luften sugs in igenom prefiltret, passerar genom logikkorten in i fläkten, via hepafiltret och sedan upp i diskpacken. Ut igenom hålet där läshuvudet går in. Att luften går denna vägen är viktigt eftersom den trycket ren luft igenom diskpacken. Att försöka starta disken utan detta är inte vettigt!
Först försökte jag med sticksågen, det blev kasst. Sen försökte jag skära med en vass kniv. Det blev lika dåligt. Så jag provade att skära med en varm tråd. Snodde ihop en superenkel skärmaskin. Påsen med blandade skruv och motorbitar utgör en vikt som håller tråden spänd när den blir varm. Det blev tillräckligt bra! Men jag inser att man borde skära bitarna i en lasercutter... Monterade bitarna. Runt fläkten. Och utloppet in till diskpacken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
I servicematerialet står det att man inte ska göra så här för att göra rent disken. Man ska istället köra den i en speciell tvättmaskin. Jag har ingen, men jag har faktiskt sett en sådan hos Dansk dator historisk förening: http://datamuseum.dk/
Att disken är ren vid start är viktigt, för man vill inte krascha disken. Sen satte jag igång driven och tryckte i diskpacken. Jag tyckte att fläkten snurrade dåligt så jag tog ur disken igen. Noterade att fläktmotorn var varm, mycket varm. Mätte lindningstemperaturen: 160 grader Celsius, och temperaturen ökade. Jag stängde av... Sen lossade jag trådarna, mätte motorkondensatorn (den är tydligen bytt) och konstaterade att den var frisk. Motorn mätte konstigt. Plockade ur fläkten och plockade isär den och motorn. Här kan man se motorlindningen, man det att den har varit varm. Närbild, här ser man att en lindning är rejält svart. Det svarta i bildens mitt ska vara isolerade trådar... Motorn är kass och jag tror jag vet varför nätkabeln var klippt. Någon har räknat ut att fläkten inte fungerade på ett eller annat sätt. Man har då provat att byta motorkondensatorn (man kan se att den är bytt genom att kolla hur den är ansluten), när det inte hjälpte har man inte orkat mer och klipp sladden och ställt undan driven. Detta är ren spekulation, men inte helt otroligt.
Jag vet vad fläkten heter, Kooltronic KBB33-1 och den finns här: https://www.tedss.com/2031000546
Så nu har jag några alternativ:
1. Jag hittar en annan likadan fläkt
2. Jag retrofit:ar en annan motor. 3000RPM och 110V AC
3. Jag lindar om motorn jag har. Inte lätt, men jag tar trätt om ett kärnminne. Eller så hittar jag någon som kan göra det åt mig. Detta har redan spårat ur rent ekonomiskt.
Att disken är ren vid start är viktigt, för man vill inte krascha disken. Sen satte jag igång driven och tryckte i diskpacken. Jag tyckte att fläkten snurrade dåligt så jag tog ur disken igen. Noterade att fläktmotorn var varm, mycket varm. Mätte lindningstemperaturen: 160 grader Celsius, och temperaturen ökade. Jag stängde av... Sen lossade jag trådarna, mätte motorkondensatorn (den är tydligen bytt) och konstaterade att den var frisk. Motorn mätte konstigt. Plockade ur fläkten och plockade isär den och motorn. Här kan man se motorlindningen, man det att den har varit varm. Närbild, här ser man att en lindning är rejält svart. Det svarta i bildens mitt ska vara isolerade trådar... Motorn är kass och jag tror jag vet varför nätkabeln var klippt. Någon har räknat ut att fläkten inte fungerade på ett eller annat sätt. Man har då provat att byta motorkondensatorn (man kan se att den är bytt genom att kolla hur den är ansluten), när det inte hjälpte har man inte orkat mer och klipp sladden och ställt undan driven. Detta är ren spekulation, men inte helt otroligt.
Jag vet vad fläkten heter, Kooltronic KBB33-1 och den finns här: https://www.tedss.com/2031000546
Så nu har jag några alternativ:
1. Jag hittar en annan likadan fläkt
2. Jag retrofit:ar en annan motor. 3000RPM och 110V AC
3. Jag lindar om motorn jag har. Inte lätt, men jag tar trätt om ett kärnminne. Eller så hittar jag någon som kan göra det åt mig. Detta har redan spårat ur rent ekonomiskt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
Det verkar finnas en motorfirma här i byn!: https://www.motor-bilelektra.se/
- anders_bzn
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
Besökte firman i byn idag. Det var rätt ställe, de kunde mycket väl tänka sig att linda om den. De ville ha 3000 kronor, jag frågade inte om det var exklusive moms, jag gick där ifrån med motorn. Jag är egentligen inte förvånad, det tar nog en stund att linda om den.
Antingen behöver jag en sponsor eller en annan motor att retrofit:a. 3000 kronor är nog mer en vad jag tycker att det är värt.
Söker nu en AC motor, 3000 RPM och ca 110V/50W. Kan tänka mig att bygga om så det går att använda en motor för 230V.
Antingen behöver jag en sponsor eller en annan motor att retrofit:a. 3000 kronor är nog mer en vad jag tycker att det är värt.
Söker nu en AC motor, 3000 RPM och ca 110V/50W. Kan tänka mig att bygga om så det går att använda en motor för 230V.
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
- Ort: Älvsjö
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
Det där var ju trist. Vad är det för dimensioner på motorn? Axeln?
Här är en som skulle kunna passa. https://www.ebay.com/itm/DEAL-ORIENTAL- ... SwAaJaFHfR
Eller den här. Rätt dyr dock. https://www.ebay.com/itm/Lennox-28g66-I ... SwjIVaWNQV
https://www.ebay.com/itm/YOKOGAWA-INDUC ... SwRgJXkTNp
https://www.ebay.com/itm/FASCO-D402-HVA ... 0005.m1851
Hoppas du hittar något!
Här är en som skulle kunna passa. https://www.ebay.com/itm/DEAL-ORIENTAL- ... SwAaJaFHfR
Eller den här. Rätt dyr dock. https://www.ebay.com/itm/Lennox-28g66-I ... SwjIVaWNQV
https://www.ebay.com/itm/YOKOGAWA-INDUC ... SwRgJXkTNp
https://www.ebay.com/itm/FASCO-D402-HVA ... 0005.m1851
Hoppas du hittar något!
-
- Inlägg: 742
- Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
- Ort: Älvsjö
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
Fanns en del kooltronic motorer på Ebay dessutom om du inte redan tittat. Kan ju tänkas finnas exakt din modell.
- anders_bzn
- Inlägg: 5454
- Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
- Ort: Kävlinge
- Kontakt:
Re: PDP-8a renovering
Jag sköte på KBB33-1 på Ebay och hittade inget, KBB33-1 är namnet på hela fläktasseblyn.
Motorn är 70mm lång, ~85mm i diameter. Motoraxeln ser ut att vara 7,9mm (så bra som mitt skjutmått mäter).
Den där första motorn är ju nästan perfekt!
Motorn är 70mm lång, ~85mm i diameter. Motoraxeln ser ut att vara 7,9mm (så bra som mitt skjutmått mäter).
Den där första motorn är ju nästan perfekt!
Re: PDP-8a renovering
Eftersom det är från USA så lär det ju vara tumdimensioner på axeln. Om jag fattat rätt så är 5/16" samma om 7,9375.
Att googla på motorer med 5/16"-axel torde ju vara klart lättare.
Jag som har mer talang för el/elektronik än mekanik skulle absolut garanterat hellre välja en motor med fel spänning/frekvens och rätt axeldimension än tvärt om.
En annan grej du kan kolla på är ju vad det är för diameter på gränssnittet rotor-stator. Med maximal tur kanske det går att använda statorn från nåt annat?
Om motorn enbart driver fläktaxeln så kan du kanske i värsta fall, åtminstone för provkörning, köra med något annat som ger tillräckligt med luft? Osäker på hur mycket mottryck fläkten känner men kan väl tänka mig att elfläkten som sitter på kylaren på moderna bilar kanske är stark nog? Opraktiskt med 12V DC på en motor på tresiffrigt antal watt, men ändå.
Tillägg: Captain Obvious hälsar att lindningar går ju nästan aldrig sönder av sig själva. I detta fall kan ju någon tänkas ha av misstag kört den på 220V, men annars så är det väl läge att kolla så att alla lager och liknande verkar friska, ifall det finns något separat lager inblandat.
Tillägg två: Kan en dammsugare vara stark nog? De brukar ju skryta med fyrsiffriga effektangivelser, så åtminstone i teorin kanske de kan duga? Misstänker dock att de är för svaga.
Att googla på motorer med 5/16"-axel torde ju vara klart lättare.
Jag som har mer talang för el/elektronik än mekanik skulle absolut garanterat hellre välja en motor med fel spänning/frekvens och rätt axeldimension än tvärt om.
En annan grej du kan kolla på är ju vad det är för diameter på gränssnittet rotor-stator. Med maximal tur kanske det går att använda statorn från nåt annat?
Om motorn enbart driver fläktaxeln så kan du kanske i värsta fall, åtminstone för provkörning, köra med något annat som ger tillräckligt med luft? Osäker på hur mycket mottryck fläkten känner men kan väl tänka mig att elfläkten som sitter på kylaren på moderna bilar kanske är stark nog? Opraktiskt med 12V DC på en motor på tresiffrigt antal watt, men ändå.
Tillägg: Captain Obvious hälsar att lindningar går ju nästan aldrig sönder av sig själva. I detta fall kan ju någon tänkas ha av misstag kört den på 220V, men annars så är det väl läge att kolla så att alla lager och liknande verkar friska, ifall det finns något separat lager inblandat.
Tillägg två: Kan en dammsugare vara stark nog? De brukar ju skryta med fyrsiffriga effektangivelser, så åtminstone i teorin kanske de kan duga? Misstänker dock att de är för svaga.