roterande plattor 180 grader

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Javisst Ja! Glömde att någon som absolut vet bättre skulle kommentera!
I dont no nothing about shit!
Så glöm och förlåt mitt ringa inlägg!
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av larky »

Vi ska ställa tunnorna med lucköppning mot gatan, tömning sker med en arm som lyfter tunnan och tömmer i en öppning upptill på sopbilen, ingen person som kliver ut.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av cazz »

Fast då måste ju de hushåll ha tunnorna placerade så de kan slänga i en sida av tunnan och de drar kärlet på andra sidan?
Det bästa är ju att man kan både dra och slänga från samma sida för alla kan inte placera tunnorna hus som helst.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av cazz »

larky skrev:Vi ska ställa tunnorna med lucköppning mot gatan, tömning sker med en arm som lyfter tunnan och tömmer i en öppning upptill på sopbilen, ingen person som kliver ut.
Tyvärr inte dessa då det en person kliver ut och drar och sätter den i en "hiss"
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av TomasL »

Lasp skrev:Javisst Ja! Glömde att någon som absolut vet bättre skulle kommentera!
I dont no nothing about shit!
Så glöm och förlåt mitt ringa inlägg!
Tja, du kanske skulle studera hur det går till i verkligeheten.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av cazz »

Lasp skrev:Javisst Ja! Glömde att någon som absolut vet bättre skulle kommentera!
I dont no nothing about shit!
Så glöm och förlåt mitt ringa inlägg!

Hmm är det mig du menar då jag är den enda som svarade på ditt inlägg så får jag be om ursäkt om jag låter dum.

Iden var bra men inte möjligt då det går vid gränsen till grannen men det kunde ju du inte veta


Dock känns det lite som denna tråd börjar spåra ur redan då jag skrev i början "ok först ska jag säga att denna ide/projekt är väldigt liten chans att den kommer utföras men endå är man nyfiken om det går på ett enkelt billigt sätt rotera två plattor 180 grader."

Jag ville bara har förslag om om det var möjligt och hur det nu skulle kunna gå till OM man nu väljer att göra något sådant
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32627
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du skulle behöva hjälp av en brittisk uppfinnare och hans elektroniskt kunniga hund, känns det som. :)

Bild

Förlåt, men jag kunde inte låta bli.
Användarvisningsbild
cazz
Inlägg: 963
Blev medlem: 11 maj 2009, 12:44:01
Ort: Småland

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av cazz »

Tyvärr han kostar för mycket ost.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av TomasL »

Ett kärl med dubbelt lock, fastighetskärlen här i stan har dubbla lock, vilket innebär att man inte behöver vända dem.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av grym »

eller ett lock som öppnas åt sidan
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av Skogen »

För dom som inte vet hur tömningen går till (i verkligheten!) så finns en liten youtubevideo här:



Har själv haft den här typen av tunnor i några år, funkar alldeles utmärkt.
Fastighetsägaren slänger sopor i tunnorna kanske 1 gång om dagen (om ens det) och ev flyttar en tunna en gång i veckan.
Sopbilen tömmer kanske 100-200 tunnor per dag.
Felkonstruerat?
Dom som utformat systemet kunde ju frågat här på forumet hur det egentligen skulle gjorts..... :doubt:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av Lennart Aspenryd »

cazz skrev:
Lasp skrev:Javisst Ja! Glömde att någon som absolut vet bättre skulle kommentera!
I dont no nothing about shit!
Så glöm och förlåt mitt ringa inlägg!

Hmm är det mig du menar då jag är den enda som svarade på ditt inlägg så får jag be om ursäkt om jag låter dum.

Iden var bra men inte möjligt då det går vid gränsen till grannen men det kunde ju du inte veta


Dock känns det lite som denna tråd börjar spåra ur redan då jag skrev i början "ok först ska jag säga att denna ide/projekt är väldigt liten chans att den kommer utföras men endå är man nyfiken om det går på ett enkelt billigt sätt rotera två plattor 180 grader."

Jag ville bara har förslag om om det var möjligt och hur det nu skulle kunna gå till OM man nu väljer att göra något sådant
Godmorgon. Nej det är inte dig jag vill åt sa norrmannen :rofl
Utan wisserbessermetaliteten TomasL.
Men egentligen borde jag hålla käft, han vet alltid bäst.

Ber om ursäkt och önskar dig lycka till. Ser ut att vara ett bra system med fyra fraktioner.

Lasp
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av ToPNoTCH »

Lägg inte för mycket tid på snurrplattor.

Sannolikt kommer du tvingas ställa ut tunnorna i linje med vägen och rättvända på hämtningsdagen, i vilket fall.

Hos mig började det gnällas om handtag åt rätt håll förra året och i år kom kravet på att ställa fram dom.
Jag utgår ifrån att jag nästa år kommer behöva rada upp dom framför soptippen.

Och för den som nu skall komma med försvar mot dom stackarna som tvingas hoppa i och ur sin lastbil så är svaret:
Det är fan inte mitt problem. Jag betalar för en tjänst och den försämras utan mitt medgivande. Förr i tiden var det 3 pers som kom.
En körde och de andra två tog tunnorna på var sida om vägen.
Bolaget sparar och det är på min bekostnad. punkt.
Och konkurrens är det inte tal om för det är kommunal upphandling på skiten.

Soppföretag i ordets rätta bemärkelse.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av Skogen »

Sannolikt kommer du tvingas ställa ut tunnorna i linje med vägen och rättvända på hämtningsdagen, i vilket fall.
Det har vi haft här hela tiden. Vilket jätteproblem! Not.
Man kan ju undra hur folk klarar av andra vardagliga sysslor numera :humm:
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: roterande plattor 180 grader

Inlägg av ToPNoTCH »

Ja det är ett problem.

Nummer 1:
Eftersom jag anses vara skyldig att hålla fritt från bilar 6m före och 6m efter soptunnorna.
Det vill säga jag blir den ofrivilliga lapplisan utan formella mandat.

Nummer 2:
Man vet aldrig när tunnorna är hämtade och mina skall stå framför uppfarten, så kommer någon av oss hem innan, får man vackert ställa sig på gatan och flytta/flytta tillbaka.
Om något av detta inte följs så blir tunnorna inte tömda.

Du behöver inte nedvärdera att jag ser det som ett problem du vet fan ingenting om mina förutsättningar. Om du tycker det är kul att rulla soptunnor mellan dina surdegsbak och andra "vardagliga sysslor" fine.
Det gör inte jag. Därför jobbar jag inte som soppgubbe. Jag betalar för tjänsten istället och den har försämrats utan att jag blivit tillfrågad ens.
Skriv svar