Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av ELTompa »

Påbörjat designen av en hörlurrörförstärkare
Jag har sen en tid tillbaka fått upp ett nygammalt behov av att lyssna på musik utan att störa resten av familjen. Mitt ljudkort Focusrite Scarlett har agerat hörlurförstärkare en tid. Den fungerar bra men jag skulle vilja prova bygga en rörhörlurförstärkare. Förena nytta med nöje helt enkelt :)
Jag lyssnar gärna i lurar. En vana från mitt förflutna som radio-dj på 80 och 90 talet. Jag har provat många hörlursfabrikat som har tjänat i våra pop-radio-studios. Man får sina favoriter och jag är AKG fan som vi efter mycket provande i studion upplevde ha bra ljudbild, verkar inte tröttande på huvudet (flera timmars jobb i sträck), inte nämnvärt "presad" frekvensgång. Idag lyssnar jag i ett par AKG K141 mkII. Dom är 55ohm och ganska lätta att driva.

Tänk om man skulle prova göra ett OTL slutsteg
Jag har tittat runt en hel del på olika OTL varianter. Nätet är fullt med olika förslag. Allt från extrema varianter med PL509 till en fantastisk flora av katodföljare, White, SRPP, Aikido koppling, hybrider med FETar, you name it.
Ingen av dess fick mig att direkt säga, den där vill jag provbygga och se hur den låter förens jag stötte på XPP

XPP output på prov
Jag hittade några ryska 6N6P, dubbeltriod som klarar 26mA. Dom borde kunna driva min 55ohmare hyffsat. Jag hittade ett komponentförslag på TubeCad med med ett ingångsrör ala ECC83.
Jag byggde den på test. Av misstag råkade jag trycka i en ECC82 istället. Det fungerade mycket bra.
När jag upptäckte felet bytte jag till en ECC83 med det fungerade inte alls bra, en massa distorsion och ECC83an bottnade.
Så jag rullade tillbaka ECC82 och har provlyssnat en del och det låter både högt och bra.

Bild


6N6P-XPP låter bra men hur mäter den
Kopplingen som jag labbar med ser ut såhär

Bild

En sak jag vill få till är att kopplingen balanserar. Det gör man genom att variera R3 som behöver vara lite drygt 1k.
Här ser du en distorsionsmätning för en fix insignal som styr ut förstärkaren kanske inte max med högt och hur distorsionen varierar för olika R3 och och olika hörlurslaster.

Bild

Tittar man på THD data för 2nd och 3dje övertonen så är 2nd dominat för alla Rload när R3 är mellan 1k-1k2 men blir lika vid R3=1k34 men därefter vänder det och 3dje övertonen blir mer dominant. Men THD blir ändå som lägst och jämnast vid R3=1k6
FFT för R3=1k6 ser ut såhär

Bild

Här ser man också att 3dje övertonen är dominant för låga Rload men när Rload ökar tar 2ndra över tillslut.

Frekvensgångsmässigt är denna koppling helt utan anmärkning och det hörs verkligen när man lyssna.

Bild

Det man ser i följande diagram är hur distorsionen variera med insignal (= utstyrningsgrad) och nedan en kurva som visar hur uteffekten variera vid respektive last för motsvarande insignal.
Absolutvärdet på effekten kan tyckas låg men jag kan säga att det låter ordentligt högt i hörlurarna.

Bild

Summerat är jag mycket nöjd med den här kopplingen. Det finns en möjlighet att införa feedback med R11 men lite provmätningar visar att distorsionen inte påverkas nämnvärt även vi hård motkoppling och frekvensgången är ju redan bra så den där finns inte mycket att vinna. Jag lämna R11 omonterad tillsvidare och den får följa med till senare prov.
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av Oskar »

Tack för en intressant och spännande trådstart ElTompa. Gillar din kombination av genomgång av projektet och mätdata. Kommer att följa fortsättningen med intresse! Hade inte hört talas om XPP tidigare, länka gärna till någon presentation av kopplingen.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av ELTompa »

Hej Oskar, kul att du följer tråden.

Här är några länkar på Tubecad där XPP beskrivs
XPP (långt ner på sidan) http://www.tubecad.com/2013/08/blog0269.htm
XPP (mitt på sidan) http://www.tubecad.com/2007/03/blog0099.htm
XPP vs Gomez http://www.tubecad.com/2004/blog0015.htm

Det finns också en svensk med namn Ove som byggt en och beskrivit, här
http://www.binatech.se/hem/Amps/OTL_XPP.html
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av ELTompa »

Ingångsteg
Till förstärkaren behövs ett ingångssteg. Till denna förstärkare vill jag ha en balanserad ingång (XLR) och möjlighet att koppla in även obalancerat så jag börjar med en koppling som denna.

Bild

Koppling ovan beter sig inte "stabilt". Alltså den självsvänger inte utan den är bara väldigt DC ostabil. Katodernas spänning flyter runt och det gör att insignalerna lätt kan hamnar i bottnat läge.

Bild

Jag leker med en högspänningsstabilisator som också får agera brumfilter. Det fungerar bra och nu blir kretsen helt stabil men den måste trimmas till 180V för att säkerställa att insignalerna vid hög utstyrning inte ska bottna.
Den här ostabiliteten har nog med konstantströmgeneratorn att göra som inte är stabil nog för denna koppling. Jag letar fram ett par LM334 och mäter upp följande

Bild

Så visst är LM334 ett bättre alternativ. Jag ersätter transistorerna med en LM334 och får följande koppling.

Bild

Den fungerar stabilt och bra. Men högspänningsregulatorn brusar påtagligt. Har inte märkt det förut men det är ett tydligt icke "vitt" brus med en amplitud på gissningsvis -50-60 dB så det är klart hörbart och försvinner helt om jag låter regulatorn inte få tillräcklig inspänning.
Men nu är kopplingen DCstabil även utan regulatorn så nu blir kopplingen enklare och brummet filtreras med ett vanligt RCnät

Bild

I en artikel om införstärkare som denna hittar jag kopplingen med de två motstånden på katoderna som sägs ytterligare linjärisera inbördes skillnader i de två trioderna. Jag har inte labbat klart med denna koppling ännu men som kurvan nedan visar så är det något lägre distorsion med motstånden än om katoderna sammankopplas men med den naturliga effekten att förstärkningen också minskar i kretsen.
(Bortse från krokigheten i kurvorna vid låga insignaler. Det är nog bara mättekniska fel när signalerna ligger nära brusnivå)

Bild
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av ELTompa »

Dags för en nätdel
Nu har det blivit tid för att sätta ihop en passande nätdel. Hitintills under utvecklingen har jag använt mitt tidigare beskrivna labbnätagregat, här
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=88128

Jag behöver en Högspänning(100mA+), en Glöd(2,6A+) och en Negativ lågspänning typist 12V(30mA+)
Jag har sett att Jan har en passande toroid, TRA801
https://www.die-wuestens.de/dindex.htm?/trafo.htm

Utan svar från Jan på mer än en vecka så började jag leta annanstädes och hittade en intressant kandidat på AliExpress
https://www.aliexpress.com/item/40w-Tor ... 89229.html

Bild

Spänningarna är specade ok men inget om vilken ström man kan ta ut på respektive lindning. I URLen så står 40W men i datat står 50W
Jag köper en på spekulation
Men jag hittar också en kinaleverantör som kan linda så man får det man vill så jag beställer också en 100VA som jag vet kommer klara jobbet.
Jag vet inte hur ni tänker men jag vill gärna att transformatorn är specad +50% (AC ström) för den DC ström som lasten tar.

Provkörning BreesAS 50W toroiden
Det som är oklart är om den ospecade Kina-trafon klarar glödströmmen. Det är trots allt 6st rör och dom drar sammanlagt 2,6A
Så jag kopplar enkelt upp en diodbrygga och en 15mF glättningskonding och och kör en stund. Spänning når bara 5,6VDC men trafon blir inte varm.
Tänker att jag ska nog prova med Schottky dioder som jag gjorde i min andra rörförstärkare
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... =3&t=88259

Spänningen med 1N5821 i bryggan blir nu 5,8VDC. Det är lite högre men kanske lite i klenaste laget. Jag funderar en stund. Det finns ett annat problem med denna koppling. Startströmmen innan rören är varma är över 6A = betydligt mer än vad dioderna är specade. Lägg sedan till att dom skall ladda glättningskondingen.
Om man istället bryter upp kretsen, inför två likriktare, en för respektive kanal så borde man vinna tre saker:
1. Kretsen blir inom spec för både startström (ca 3A) och arbetsström (ca 1,3A)
2. Med lägre ström genom dioderna minskar framspänningsfallet något vilket ger högre spänning.
3. Lägre ström utvecklar mindre värme i dioderna. Det å andra sidan motverkar pkt2 ovan för framspänningsfallet sjunker med ökad temperatur enl databladet. Frågan är bara vilken som är dominat?
Men en mätning visar att med två diodbryggor blir glödspänning runt 6,05VDC och det får anses som OK.
Över glättningskondigarna visar det 0,49Vp-p. Det borde vara tillräckligt för att ge en brumfri miljö.

Bild

En bild med värmekameran visar att temperaturen på dioderna sjunker från 72 till max 50 när man kör med två bryggor så det känns bättre.

Bild

Då är det dags att göra belastningsprov på högspänningen. Kopplar två UF4007 dioder och en 100uF kondensator och mäter upp utspänning som funktion av ström
Kurvorna nedan visar mätutfallet. Glödströmmen är också på och belastar transformatorn under mätningen.
Nu blir trafon lite varm. Inget att mäta med värmekameran. Trafon blir knappt ljummen.
Det här ser ju bra ut. Vid ca 75mA verkar man få en spänning nära 255V-260V

Bild


Högspänningsfiltrering
Förstärkaren vill ha en bra filtrerad spänning för att inte brumma.
Schemat har utvecklats till följande

Bild

Rippelmätning
Med C1+C2 = 100uF+100uF i filterkedjan och en ström på per kanal estimerad till ca 40mA borde ripplet Vdelta / F x C => 80mA / 100Hz x 2x100uF = 4V
Mätningen nedan visar 4,9V. Lite högre än beräknat är att vänta eftersom R2+R3 isolerar C3 något från kretsen

Bild

Med 80mA äver 2x100 ohm så faller spänningen 2x100 x 0,08 = 16V. Belastningskurvan pekar på något högre än 255V så låt oss för enkelhetens skull säga att spänningen över C1 är 256V så får vi 240V över C2
Pförlust per resistor = 80mA x 16V/2 = 0,64W. I kopplingen sitter just nu 2st 2Ws motstånd och dom blir ganska varma.

Bild

R3+R4 med C2 utgör det första LP-filtret.
f = 1 / 2 x Pi x 100µF x 2x100 = 8Hz lågpass gränsfrekvens.
Antal oktaver från 100Hz => ln(8/100)/ln(2)= -3,6 oktaver
Med en dämpning på 3dB/oktav får vi alltså -3,6x3=-10,8dB
Det ger en signalminskning på 10^(10,8/10) = 12 ggr.
Ripplet över C2 borde bli 4,9/12=0,408

Mätningen visar 0,404

Bild

Den något höga spänningen gör att man kan filtrera ganska bra till XPP slutstegets matning. Om man får önska så vill man inte ha något mätbart rippel alls på matningen till slutsteget.
Varje kanal får här sin egen matning. Det minskar risken för överhörning mellan kanalerna men framför allt är det ett praktiskt sätt att fördela effekten.

Så för att ta ner spänningen till varje kanal delar vi upp strömmen och räkna med 240V-200V => 40V dropp över varje resistor.
Nu har jag försäkerhets skull mätt vad kanalerna verkligen drar och det är inte fullt 40ma utan närmare 35mA så vi använde den siffran fortsättningsvis.
(240-200) / 0,035 = 1,14k => väljer 1k2.
Pförlust = 0,035^2 x 1k2 = 1,47W
Just nu sitter 5Ware och dessa motstånd blir väldigt varma

Bild

Filteringen i denna krets är god
f = 1 / 2 x Pi x 100µF x 1k2 = 1,33Hz lågpass gränsfrekvens.
Antal oktaver från 100Hz => ln(1,33/100)/ln(2)= -6,2 oktaver
Med en dämpning på 3dB/oktav får vi alltså -6,2x3=-18,6dB
Det ger en signalminskning på 10^(18,6/10) = 72 ggr.
Ripplet över C8 borde bli 0,404/72=0,0056

Mätningen visar kanske något högre. Det är synligt men nästan omätbart. Det tror jag blir utmärkt.

Bild

Till ingångsteget kan vi filtrera ytterliggare. Förstärkningen är ganska låg i ingångsteget så det är nog inte så kinkigt men det är lagom med 20V ytterliggare dropp så vi kan göra ett filter till. Jag har samtidigt mätt upp strömmen som LM334an reglerar till och den är närmare 11mA

(200-180) / 0,011 = 1k82
0,011^2 x 1k82 = 0,22W
Fördela effekten över två 1/4W motstånd blir nog bra => 1k + 820

Filteringen i detta steg blir också god
f = 1 / 2 x Pi x 100µF x 1k8 = 0,89Hz lågpass gränsfrekvens.
Antal oktaver från 100Hz => ln(0,89/100)/ln(2)= -6,6 oktaver
Med en dämpning på 3dB/oktav får vi alltså -6,8x3=-20,4dB
Det ger en signalminskning på 10^(20,4/10) = 110 ggr.
Ripplet över C8 borde bli 12mV/110=0,11mV

Mätningen visar inget för nu är vi långt under brusnivån för mitt ocsilloskop

Bild

Man skulle kunna byta kondensatorerna till 47u inte minst pga att dessa är fyskist betydligt mindre.
Filtreringen med 47uF skulle blir fullt tillräcklig.

Den lågspända negativa matningen
Tänkte först använda en 79L12 som stab för den negativa spänningen men efter glättning av 10V utgången får jag ju inte upp tillräcklig inspänning. Kunde kanske ha valt en LDO men hade ingen hemma så jag tog en LM337L istället. Jag vet ju redan att LM334 fungerar även vid lite lägre spänning så jag ställer den på -8V och det verkar funka bra.

Sammanfattningsvis
Det finns en hel del som pekar på att en lite bättre fördelning av förlusteffekten som bränns i nätdelens Pi-filter skulle kunna optimeras. Också att man skulle kunna komma undan med 47uF kondensatorer istället för 100uF. Det skulle spara en del utrymme och det senare visar sig vara ett problem.

BreesAS 50W Trafon verkar klara uppgiften. Efter 3timmars spelning ligger temperaturen på lite tryga 60C. Det får anses OK.

Bild

med lite mätvärden ser elschemat ut såhär

Bild


Hur låter det då?
Jag kopplar in förstärkeriet lite provisoriskt. Hör inget brum alls men ett svagt brus.
Kopplar in till mitt ljudkort via en obalancerad kabel och spelar. Det låter mycket bra :) .

Eftersom BreesAS 50W transformatorn inte blir farligt varm så orkar den nog driva detta och jag kan använda den speciallindade betydligt starkare trafon till något annat bygge.

Så här ser utvecklingsbygget ut just nu

Bild

PS. Jan hörde av sig efter ca två veckor och förklarade han varit borta och inte kunnat svara och att han gärna skulle sälja en Trafo men förstod att jag hade hittat en annan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Varför har du inte gödslat med massa drosslar, så som det är vanligt i branschen? (Jag brukar inte göra det själv iofs).

En annan tüsk som fixar transformatorer är Dr Ing Reinhöfer: https://www.roehrentechnik.de/. Han är dock lite dyrare men kan fixa (EI) trafar som är snyggare än Jans. Jag har en ingjuten klump som ska in i en Luxmanklon.

Kul bygge du håller på med. Fråga från publiken - hur är det med hörlurar och deras impedans?
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av ELTompa »

Drosslar är stora, tunga och dyra.... Misstänker det är samma anledning du själv heller inte väljer gödsla med dessa :)
Ska kolla in Dr Ing Reinhöfer, tack för tipset :tumupp:

Om hörlursimpedanser vet jag inte vad jag ska säga. Jag tror att 1/3 är väll 8ohm, 1/3 30-60ohm och resten har högre impedans men det är ganska oventenskapliga siffror.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Reinhöfer är dyrare än Jan, that's det enda och så har han större urval.

Varför jag frågar är att jag såg två ryska skisser på lurförstärkare för lågohmiga resp högohmiga hörlurar. Den högohmiga med 6S19P-SRPP (järnlös) och den lågohmiga 6N6P PSE (trafo).
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av ELTompa »

Vad jag förstår så spårar inte XPP slutstegen ur om impedansen blir för låg heller. Har inte provat själv ännu men det farmgår av artikeln jag länkat till i tidigare inlägg
http://www.tubecad.com/2004/blog0015.htm
En bit ner på sidan visas kurvor för en last på 1ohm och dom visar på låg distorsion.
Så jag tror man kan köra lågohmiga lurar också men det finns risk för att ljudvolymen blir kanske inte så hög som man önskar.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av ELTompa »

Balanced input
Idag kopplade jag in en balanserad signal.

Bild

Mätte upp distorsionen, ja mätte kanske var att ta i. Någon mätdata blev det inte för jag kunde inte se någon distorsion i brusnivån. Den balanserade signalen styr ut insteget fint.

Bild

Och nu ska man också ta in att signalnivån är betydligt högre i det balanserade fallet än vid den obalanserad insignalen.
Varför är det så? Jo konsumentprodukter använder en skala där 0dB i VU-mätaren betyder -10dBV = 0,316V.
Men balanserade signaler som studioutrustning använder är +4dBu för VU = 0dB = 1,228V
Kurvan som visar distorsionen gör det utifrån VU
I tabellen nedan visas vilken spänning som motsvarar 0db på en VU mätare.

Bild

Schemat på hörlursförstärkaren ser just nu ut såhär

Bild

Edit: Lite skrivfel och infört en bild som inte kom med
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av ELTompa »

Optimering och justering
Då har jag haft lite tid igen för bygget och gjort en del justeringar. Glättningskondensatorerna för glödspänningen har jag minskat, från 15mF till 4m7F. Inget brum hördes varken före eller efter ändringen. Man skulle säker kunna minska den mer men nu har fysiska storleken kommit ner på en hanterbar nivå i mitt tycke.

Bild

Flera av motstånden blev lite väl varma så jag har gjort flera ändringar för att råda bot på det.

A. 2W-Motstånden efter högspänningsglättningen blev 75C, de är nu ersatta med 5W varianter som är större och kyler sig därför bättre. Håller nu 50C istället.
B. 100ohm motstånden som balanserar glödspänningen blev mystiskt väldigt varma förut, över 100C. Vet inte vad som orsakade det men efter lite ombyggnad så försvann värmen. Kan ha varit jordfel men nu verkar allt ok, temp = 67C får anses OK.
C. 5W-Motstånden som filtrerade och plockade ner högspänningen från 240->200V blev förut väldigt varma, runt 120C. De har ersatts med två mostånd och fått en extra elektrolytfilterkonding. Temperaturen är nu nere på 75C. Kanske lite högt men är hanterbart.
D. 12k mostånden på anoderna till ingångstrioderna var utförda med två 1/4W motstånd (5k6+6k8). Dessa blev 95C. Provade byta dessa till 12k 1W ganska stora motstånd med mer kylande yta men de blev ännu varmare, ca 105C. Det är väll typ 0,4W så ingen jätte effekt över vart och ett över dessa 1W motstånd som hade förvånansvärt tunna anslutningsben som förmodligen inte kylde lika bra som de två 1/4W motståndena. Bytte därför till med 2st 2W så blev temperaturen rimliga 61C så nu är alla höga temperaturer reducerade.

Bild

Införde indikering med LEDar på samma sätt som min tidigare förstärkare ECL82SE
https://elektronikforumet.com/forum/vie ... e#p1396805
Den gula LEDen tänds först och visar att glödspänningen värmer rören. När Högspänningen börjar dra ström genom rören tänds den gröna LEDen och Optokopplaren stänger av den gula LEDen.

Bild

Bild

Nu har schemat anpassats föra att rita PCB:et.

Men hur låter det då
Jag har spelat en hel del med prototybygget och det låter bra, bra botten, lågt brus, inget brum.
Ja, riktigt nice tycker jag :D
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av ELTompa »

Mätningar på hela systemet
Nu håller den elektriska designen på att få sitt slutgiltiga utförande så nästa steg blir att ordna med en kapsling.

Bild

Men innan det ska det mätas på hela systemet. Från balanserad insignal till resistiv konstlast på utgången.
Frekvensgången är oförändrad och mycket bra.

Bild

Distorsion och uteffekt vid olika nivåer på insignaler och för olika hörlursimpedanser mellan 8ohm - 270ohm ser också mycket bra ut

Bild

Allt detta låter riktig bra!
Jag är imponerad över ljudet och är mycket nöjd :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av sodjan »

Jag ser inte att det har nämnts, så jag frågar...
Det som kallas "värmekameran", vad är det lite mer specifikt?
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av ELTompa »

Hej sodjan,
En Värmekamera = IR kamera => tittar på våglängder som är längre än synligt ljus. Det förklaras skapligt på denna sida, se länk
http://movitherm.com/knowledgebase/ther ... explained/
Allt som har en temperatur sänder ut IRstrålning. Det fångar kameran in med optik och är den kalibrerad visar kameran yttemperaturen för objekten i bild. En utmaning vid mätning är att föremål som är blanka och därmed reflekterar IRstrålning som då kommer se ut att ha omgivningens dominerande temperatur. Elektronikkomponentkroppar har ofta låg reflektion och ger tillförlitlig temperaturmätning men lödningar och blanka metaller har hög reflektion.
Jag använder en FLIR T400 serien. Den serien är lite äldre och verkar ha ersatts av T500 serien
https://elma-instruments.se/produkter/t ... lins).aspx

Jag tycker det är extra bra med värmekameran när jag bygger med radiorör särskilt då att man kan mäta temperatur beröringsfritt när det är hög spänning på.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Hörlurrörförstärkare 6N6PXPP

Inlägg av ELTompa »

Då har det blivit dags för den slutgiltiga designen
Efter ha tittat en hel del efter en låda som kan fungera och ge ett trevligt intryck fångade jag in denna på Aliexpress.

Bild

Efter ha labbat med ett flertal olika inbyggnadsätt väljer jag att inte ha några kontroller på frontpanelen. Det kan ju tyckas som ett konstigt val med denna fina front men de är av användarmässiga skäl. Hörlurförstärkaren kommer inte stå på någon hylla i en samling av audioutrustning utan mycket kommer stå bland andra saker på bord när den används. Då är det opraktiskt att ha volymkontrollen på fronten. Lika så att ha hörlurjacket på fronten gör bara att den tar onödigt mycket plats. Det är mycket mer ändamålsenligt att placera dessa på uppsidan av lådan.
En rörförstärkare som denna kan man ju inte ställa andra apparater på så det är ingen begränsning att kontakterna kopplas in uppifrån. Det gäller ju också 230V matningen också men hur jag än placerade runt sakerna så blev det aldrig riktigt bra med den på panelen så den får hamna på baksidan. Inte minst pga meckigt kablage med 230AC och ökad risk för störande fält. Tror det blir en bra kompromiss mellan ändamålsenlig design och funktion.

Jag gillar att prova och placera runt de olika komponenterna för hand rent fysiskt på lådan för att få en känsla för hur den ska se ut. Sen ritar man upp och ser att allt kan få plats och justerar itererande. Jag delar upp elektroniken på två kort. Kan ju tyckas onödigt när man kunde gjort ett men det blir mer ekonomiskt då det mindre kortet är betydligt billigare än att göra ett stort kort fräst som ett L. Teoretiskt skulle man ju kunna återanvända det lilla kortet som nätdel till andra konstruktioner men några sådana planer finns inte just nu. Däremot är det mer troligt att det få agera nätdel till kommande nya prototypbyggen.

Bild

Klaga inte på mina vyer och vyplaceringar, jag vet att det är en missmash men det duger för mig att tillverka efter :)

Elektroniken är nu uppdelad mellan de olika korten som ritningarna nedan visar.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar