PDP-8a renovering

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av LeCanard »

en speditör man helst vill undvika .-)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

HUGGBÄVERN skrev:Vi har en affär i Vänersborg som säljer sängbottnar och skumgummi.

https://www.eniro.se/b%C3%A4dd-+%26+hem ... 5672/firma
Lite långt, eller tänkte du att du kunde köpa ut?
daer skrev:Det finns också skumplasten I Malmö.
http://skumplasten.se/
Just det, har nog sett den här affären förut. Ska slå dem en signal, om de har passande material så åker jag dit!
LeCanard skrev:en speditör man helst vill undvika .-)
Hamnade detta i rätt tråd? Jag förstår inte...

Jag har ritat mallar till alla bitar nu. Bilderna är inte i samma skala.
dec-1.png
dec-2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite långt, eller tänkte du att du kunde köpa ut?
Om inget annat bättre dök upp.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

HUGGBÄVERN skrev:
Lite långt, eller tänkte du att du kunde köpa ut?
Om inget annat bättre dök upp.
TACK! Jag kollar med dem i Malmö, annars så hör jag av mig om jag inte hittar något annat.
anders_bzn skrev:Ny leksak för dagen avslöjade det jag misstänkte. Endast 30% kapacitans kvar av nominellt värde!
rk05-power-supply-5V-measure-old-filter-cap.JPG
Med en ny 2200uF kondensator ger halva ripplet. Mer som är fel...


Frågan är, kan man rädda kondensatorn genom att formera den? Jag tror det inte, men för att vara lite nyfiken så kommer jag formera den några dagar och se om kapacitansen ökar. Jag tror det saknas elektrolyt och att det inte kommer bli bättre.
Experimentet avslutades idag när jag hittade kondensatorn inkopplad på labbänken. Den återfick inte en endaste liten mikrofarad av sin kapacitans. Jag är inte förvånad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag fick ett brev med en diod!
rk05-power-supply-5V-new-zener-diode.jpg
Monterade i dioden och skruvade ihop regulatorn
rk05-power-supply-5V-mounted-semiconductors.jpg
Testade att den gav rätt spänning ut.
rk05-power-supply-5V-check-output-voltage.jpg
Och skruvade slutligen ihop nätdelen. Ska testa 15V regulatorernas kondensatorer också innan regulatorn kommer tillbaks i driven. Som Mattis tidigare konstaterade att ett par hundra millivolts rippel är ok stämmer bra med detta utmärkta dokumentet: http://bitsavers.org/pdf/dec/disc/rk05/ ... 05_SPI.pdf
rk05-power-supply-5V-back-in-supply.jpg
Sen var jag och köpte skumgummi, det lär räcka! De sålde bara hela rullar av de två tunnare. Jag tog en meter av 2cm tjockleken, vet inte hur jag tänkte...
rk05-replacement-foam.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Skumgummi!

Jag har ägnat en del tid åt att skära ut skumgummi bitarna. De är viktiga eftersom de tätar luft vägen genom disken. Luften sugs in igenom prefiltret, passerar genom logikkorten in i fläkten, via hepafiltret och sedan upp i diskpacken. Ut igenom hålet där läshuvudet går in. Att luften går denna vägen är viktigt eftersom den trycket ren luft igenom diskpacken. Att försöka starta disken utan detta är inte vettigt!

Först försökte jag med sticksågen, det blev kasst. Sen försökte jag skära med en vass kniv. Det blev lika dåligt.
rk05-skumgummi-fail.jpg
Så jag provade att skära med en varm tråd. Snodde ihop en superenkel skärmaskin. Påsen med blandade skruv och motorbitar utgör en vikt som håller tråden spänd när den blir varm.
skumgummi-skärmaskin.JPG
Det blev tillräckligt bra! Men jag inser att man borde skära bitarna i en lasercutter...
rk05-skumgummi-ok.jpg
Monterade bitarna. Runt fläkten.
rk05-skumgummi-monterat.jpg
Och utloppet in till diskpacken.
rk05-skumgummi-monterat-2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

I servicematerialet står det att man inte ska göra så här för att göra rent disken. Man ska istället köra den i en speciell tvättmaskin. Jag har ingen, men jag har faktiskt sett en sådan hos Dansk dator historisk förening: http://datamuseum.dk/

Att disken är ren vid start är viktigt, för man vill inte krascha disken.
rk05-diskpack-clean.jpg
Sen satte jag igång driven och tryckte i diskpacken. Jag tyckte att fläkten snurrade dåligt så jag tog ur disken igen. Noterade att fläktmotorn var varm, mycket varm. Mätte lindningstemperaturen: 160 grader Celsius, och temperaturen ökade. Jag stängde av...
rk06-fan-motor-winding-temperature.jpg
Sen lossade jag trådarna, mätte motorkondensatorn (den är tydligen bytt) och konstaterade att den var frisk. Motorn mätte konstigt. Plockade ur fläkten och plockade isär den och motorn.
rk05-fan-assembly-parts.jpg
Här kan man se motorlindningen, man det att den har varit varm.
rk05-fan-motor-1.jpg
Närbild, här ser man att en lindning är rejält svart. Det svarta i bildens mitt ska vara isolerade trådar...
rk05-fan-motor-2.jpg
Motorn är kass och jag tror jag vet varför nätkabeln var klippt. Någon har räknat ut att fläkten inte fungerade på ett eller annat sätt. Man har då provat att byta motorkondensatorn (man kan se att den är bytt genom att kolla hur den är ansluten), när det inte hjälpte har man inte orkat mer och klipp sladden och ställt undan driven. Detta är ren spekulation, men inte helt otroligt.

Jag vet vad fläkten heter, Kooltronic KBB33-1 och den finns här: https://www.tedss.com/2031000546

Så nu har jag några alternativ:

1. Jag hittar en annan likadan fläkt
2. Jag retrofit:ar en annan motor. 3000RPM och 110V AC
3. Jag lindar om motorn jag har. Inte lätt, men jag tar trätt om ett kärnminne. Eller så hittar jag någon som kan göra det åt mig. Detta har redan spårat ur rent ekonomiskt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Det verkar finnas en motorfirma här i byn!: https://www.motor-bilelektra.se/
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1336
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av persika »

Alltid intressant att följa denna tråd. :tumupp:
Användarvisningsbild
Oskar
Inlägg: 1804
Blev medlem: 6 september 2005, 15:11:36
Ort: Storsjö, Sorsele

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av Oskar »

Jag hejar ivrigt på urspårningen! :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Besökte firman i byn idag. Det var rätt ställe, de kunde mycket väl tänka sig att linda om den. De ville ha 3000 kronor, jag frågade inte om det var exklusive moms, jag gick där ifrån med motorn. Jag är egentligen inte förvånad, det tar nog en stund att linda om den.

Antingen behöver jag en sponsor eller en annan motor att retrofit:a. 3000 kronor är nog mer en vad jag tycker att det är värt.

Söker nu en AC motor, 3000 RPM och ca 110V/50W. Kan tänka mig att bygga om så det går att använda en motor för 230V.
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Det där var ju trist. Vad är det för dimensioner på motorn? Axeln?

Här är en som skulle kunna passa. https://www.ebay.com/itm/DEAL-ORIENTAL- ... SwAaJaFHfR

Eller den här. Rätt dyr dock. https://www.ebay.com/itm/Lennox-28g66-I ... SwjIVaWNQV

https://www.ebay.com/itm/YOKOGAWA-INDUC ... SwRgJXkTNp

https://www.ebay.com/itm/FASCO-D402-HVA ... 0005.m1851

Hoppas du hittar något!
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MattisLind »

Fanns en del kooltronic motorer på Ebay dessutom om du inte redan tittat. Kan ju tänkas finnas exakt din modell.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av anders_bzn »

Jag sköte på KBB33-1 på Ebay och hittade inget, KBB33-1 är namnet på hela fläktasseblyn.

Motorn är 70mm lång, ~85mm i diameter. Motoraxeln ser ut att vara 7,9mm (så bra som mitt skjutmått mäter).

Den där första motorn är ju nästan perfekt!
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: PDP-8a renovering

Inlägg av MiaM »

Eftersom det är från USA så lär det ju vara tumdimensioner på axeln. Om jag fattat rätt så är 5/16" samma om 7,9375.

Att googla på motorer med 5/16"-axel torde ju vara klart lättare.

Jag som har mer talang för el/elektronik än mekanik skulle absolut garanterat hellre välja en motor med fel spänning/frekvens och rätt axeldimension än tvärt om.

En annan grej du kan kolla på är ju vad det är för diameter på gränssnittet rotor-stator. Med maximal tur kanske det går att använda statorn från nåt annat?

Om motorn enbart driver fläktaxeln så kan du kanske i värsta fall, åtminstone för provkörning, köra med något annat som ger tillräckligt med luft? Osäker på hur mycket mottryck fläkten känner men kan väl tänka mig att elfläkten som sitter på kylaren på moderna bilar kanske är stark nog? Opraktiskt med 12V DC på en motor på tresiffrigt antal watt, men ändå.

Tillägg: Captain Obvious hälsar att lindningar går ju nästan aldrig sönder av sig själva. I detta fall kan ju någon tänkas ha av misstag kört den på 220V, men annars så är det väl läge att kolla så att alla lager och liknande verkar friska, ifall det finns något separat lager inblandat.

Tillägg två: Kan en dammsugare vara stark nog? De brukar ju skryta med fyrsiffriga effektangivelser, så åtminstone i teorin kanske de kan duga? Misstänker dock att de är för svaga.
Skriv svar