Mäta vattendjup med "spole"?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5775
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av rvl »

Kapacitivt kan väl också fungera utanför plasttanken. Tänker en rad med "knappar" för kapacitiv touch.
FormerMazda
Inlägg: 6076
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av FormerMazda »

Fast ska jag få en massa knappar att funka kapacitivt så kan jag lika gärna försöka få den andra kapacitiva idén att funka tänker jag.

Skulle kunna lägga till köpt alternativ nu, det finns mer plats ovanpå tanken. Men var är det roliga i att köpa nåt som är färdigt och funkar? :D
Fast, hur funkar biltemas variant?
https://www.biltema.se/bat/batmotor/tan ... 2000037601
En flottör som löper på en "pinne". Ingen fysisk koppling vad jag vet mellan flottören och "pinnen"?
Två tåtar, den ena jordas, den andra ger 0-180ohm.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18355
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av 4kTRB »

Det går att mäta längden på en koaxkabel väldigt noga mha en puls. Om man ansluter en vinda med 50 ohm koax till en 50 ledare i tanken så borde man få reflektion just där vattnet tar vid. Det går även låta en koax vara en variabel kapacitans i en oscillator.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Mäta vattendjup med "spole"?

Inlägg av Micke_71 »

Att mäta kapacitivt som försök gjordes med borde inte vara så knepigt med en 555 som oscillator. Det finns en ic-krets som omvandlar frekvens till spänning linjärt. Sedan matar man den utspänningen till en inverterande OP där andra ingången ligger offset genom en spänningsdelning så 0 volt ut blir lika med tom tank.
Skriv svar