Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av persa »

Säter:

Det beror nog på vilken generation Nikken styrsystem din kompis har och/eller vilken kunskap han skaffat sig om möjligheterna med styrsystemet. Dom äldre klarar mer än dom nyare :D . 8800DX från slutet 80-talet och början 90-talet har inga problem att interpolera rundbordsrotationen med t.ex. X-axeln. Först skriver man G10 som innebär att följande block utförs med olåst bord, sen skriver man G21 för simultan start av rundbord och X-axel. Men det är klart att riktigt lika bra synkronisering av start som när bägge axlarna programmeras i maskinen har jag svårt tänka mig att det blir

Men efter det började Nikken banta sina styrningar av konkurrensskäl så en senare Alphakontroll kan nog ha problem att lösa ovan. Man började ungefär samtidigt med parallella "light duty" versioner av dom mindre rundborden

Det fanns RS232C som option till styrningarna men väldigt få system såldes med detta i Sverige. Men det fanns ändå normalt 400 block tillgängliga. Med tanke på att det oftast var väldigt korta program man gjorde för rundborden så fick man genom detta ändå plats med många program lagrade i styrningen
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av persa »

sniffer skrev:Läser du TNC410CA-användarhandboken så kommer du inse att en 4-axel är omöjlig. Kom först i TNC426.
Låter konstigt. Jag har Heidenhains Tyska försäljningsprospekt för TNC410, TNC426B och TNC430 daterat September 1996 i min hand. Där står det klart och tydligt TNC410CA 4 Achsen plus Spindel. Dom andra två styrningarna klarar max. 5 resp. 8 axlar plus spindel

Dyrt och mycket jobb JA men omöjligt TROLIGEN INTE

Ett premiumsystem som Heidenhains 400-serie skulle nog aldrig marknadsförts om det inte klarade minst 4 axlar

Kan det vara så att Lagun inte offererade TNC410 för mer än 3 axlar ?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av säter »

sniffer skrev:Läser du TNC410CA-användarhandboken så kommer du inse att en 4-axel är omöjlig. Kom först i TNC426.
Jag vill minnas att TNC155 klarade 4-axligt redan på den tiden.
Kan det vara så att TNC410CA är någon "snikvariant" på system?

Edit:
Ahh, Persa han skriva under tiden.
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av sniffer »

Jag skäms så otroligt mycket. Lagun har ju rent medvetet bara bantat in på den Simondrive som skall sitta för den fjärde axeln. Och sedan inte nämnt något omden i sina manualer. Eller ett ord om någon 4-axis.
Gjorde precis som nu sa, lusläste googlade och av en slump fann en maskin till salu med TNC410CA som gick med just fyra axlar. Blev halt paff :oops:
Så grävde och grävde, till slut lyckades jag komma över kompletta servise-manualen för just LE410CA. Susläst alla 264 sidor nu över några timmar. De är fan inte sant!! Ni har ju för helvete rätt!
Maskinen är ju helt jävla fullt 4-axlig. Fyfan va dum jag känner mig nu. Fast samtidigt överlycklig. Allt blev helt plötsligt en baggis.
Simonsdriver har jag bra koll på redan. Köper likadan som de andra 3st axlarna så det blir kompletta 4st. Upp med plåtarna i fräsen och kolla exakt vilka motortyper som är använda för x och y. Köper likadan eller anpassar mig lite så jag får i den i Nikken-löda. Rester blir en parameterbaggis. Fyfan va grymt!
Supertack för er och era envisa ”kolla upp ordentligt” fan vad grymt. Ni hade rätt! :D
Kommer ni även på något annat som jag kanske missat så gärna skriv. Men satan känns ändå som att nu har jag fan koll på min maskin i vart fall. :D
Stort TACK! Helt grymt!
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av persa »

Det blir den klart bästa lösningen så småningom :)
sniffer skrev:Simonsdriver har jag bra koll på redan. Köper likadan som de andra 3st axlarna så det blir kompletta 4st. Upp med plåtarna i fräsen och kolla exakt vilka motortyper som är använda för x och y. Köper likadan eller anpassar mig lite så jag får i den i Nikken-löda.
Du ska inte ha likadan motor och servo som på dom 3 andra axlarna. Det ska vara motor och servo från samma generation men troligen en eller två storlekar mindre

Posta beteckningar på motorer och servon för dom andra axlarna så kan vi nog ge råd baserat på detta
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av säter »

Går det att sätta dit en drivare som som stämmer till Mitsubishi-motorn?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av säter »

sniffer skrev:till slut lyckades jag komma över kompletta servise-manualen för just LE410CA.
Har du möjlighet att ladda upp den här?
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av sniffer »

Lägger på en Simondrive samma modell som för X-axel då det är den jag kan åka mot Simens 1FT5 AC Servos.
Motorspesen från Simens bifogas nedan.
Sen köper jag en begagnad motor från eBay som ligger inom spes eller mindre då den nog ej går i min Nikken annars.
Bygger och kompletterar de kablage som behövs och brötar igång.
Finns dock en sak jag behöver kolla upp. Mitt system kan byggas på tre vis. Med glasskalor(det har jag) och även utan genom att bara gå på motorns direkta possitionsgivarsystem(båda rakt till TNC-datorn). Eller rentav båda! Har ej kollat men om mitt endast går på glasskala så ser jag eventuellt problem. Dock tror jag det löser sig då servismanualen är rena bibeln och tror glasskalor lästes på samma bort i datorn som motorns egna avläsning. Men måste dubbelkollas helt klart.
Hur som, där står jag nu och känner mig ändå väldigt påläst hur jag borde göra. Aktivera 4-axis i fräsens MP och PLC känns inga problem alls.
Bifogar lite bilder och dokument som önskat.
Tyvärr löser jag ej Service-manualen då det verkar vara omöjligt att få in en fil här via mobiltelefonen tyvärr.
FE69A2B1-3680-420E-94A8-C98D21DDE096.png
7103CD7E-3D66-4106-A353-D011C8357323.png
4B1AA59C-2788-4E24-A209-E7D66E1D1FE1.png
C69591BA-B3F0-418F-AA67-B33017470ED6.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av säter »

Tyvärr löser jag ej Service-manualen då det verkar vara omöjligt att få in en fil här via mobiltelefonen tyvärr.
Du kanske kan länka till den?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av säter »

Varför måste du byta motor till varje pris?
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av sniffer »

säter skrev:Går det att sätta dit en drivare som som stämmer till Mitsubishi-motorn?
säter skrev:Varför måste du byta motor till varje pris?
Kanske om man forskar satan, men vetifan om jag vill om det nu går att få till något som till och med kommer kännar helt original för fräsen.
Maskinbearbetningar och inslipningar av aceltappar osv om motorn inte har hundra rätt mått överallt är ju minsta problemet i min värld. Halvdana konverteringslösningar rent elektroniskt är mindre kul. Även om jag även utvecklar mycket sådant dagligen. Men visst om någon vill ge sig på lösningen för konverteringslabel mot den Simondrivern så visst. Ser också att det kan gå. Men gräva efter svårtillgängliga pdf-er på gamla Mitsubishi-motorn kan ju va svårt bara de. Men pdf för de båda äldre motorerna tillgängliga så visst då gör även jag ett försök. Så blir det fram med stora mätutrustningen och bygga. Men jag tror knappt på det. För gamla motorer de båda. Dokumentation svåråtkommlig..
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av säter »

Håll oss uppdaterade om hur det går.
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av sniffer »

säter skrev:Håll oss uppdaterade om hur det går.
Du har PM. Jag är inte hemlig men ligger här jag ligger. Behöver all hjälp i detta om det nu går att para ihop andra motorn. Sparar utgifter...
persa
Inlägg: 1495
Blev medlem: 2 juli 2009, 14:39:34
Ort: Mitt i Småland

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av persa »

Jag skulle nog hålla fast vid Siemens framförallt för att då vet man att det inte blir några problem med kommunikationen mellan TNC och servo. Plus att det ser snyggare ut med en ren lösning än något hopblandat :)

Du behöver inte köpa någon kraftig motor, men det vet du väl redan. Stall Torque för av Nikken rekommenderade motorer ligger på bara 2 Nm. Varvtal räcker med 2000 rpm för att med reduktion 1/90 nå bordets maxvarvtal på 22,2 rpm

Med tanke på att det blir en liten motor så är Power Module storlek 0HA1 (Rated/Peak Current 4/8 A) den du ska ha för att motorn inte ska få överström
sniffer
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 oktober 2004, 13:48:19
Ort: Alingsås

Re: Servodrivare, controller. Mitsubishi HA33NC-TS

Inlägg av sniffer »

Tack persa, den infom om rundmatningsbordets specifikationer där nere uppskattas varmt. Försökt leta efter någon form av pdf för just detta bord länge. Skitsvårt då nya Nikken-bord tagit över namnet typ.
Skriv svar