Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av l2t »

Ett tips är att lägga lite lack på cellerna där man har lödat.
Har själv byggt ett batteripack som är lödat och efter ett tag så började lödytorna rosta och bli angripna av korrosion.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Rossen »

Hållarna ÄR tröga, men inte orimligt. Fick limma om allihopa efter första passet urladdning.

Lack är noterat, sambon får bjuda på något fint glittrigt :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av grym »

bra tips på hur man river isär befintliga batteripaket så man får loss dom i funktionabelt skick smidigt`?
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Rossen »

Om det är en bra metod eller inte får andra bedöma, men jag har använt en näbbtång som jag rullat upp blecket på för att därigenom slita loss svetsarna, får sedan rensa batteripolen med en elektroniktång som klipper helt platt, den får slipas regelbundet för att hålla skärpan.
Det HAR hänt att jag skadat plasthöljet och orsakat en mindre kortslutning med verktyget. Det har hänt på bedömt 1% av cellerna.

Sedan snitsen väl satt sig har jag varken skadat celler eller knölat till pluspolen.
Användarvisningsbild
)ExecutoR(
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 juni 2008, 09:18:31
Ort: Hälsingland

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av )ExecutoR( »

Vill man vara försiktig är det rekommenderat att slipa lite på svetsarna med typ en dremel eller liknande verktyg först. Är det tjockare bleck som är påsvetsade ordentligt finns det risk att man sliter hål i cellen om man försöker dra bort den med bara våld.
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av GalFisk »

Kul bygge. Känns lite snålt med 4 USB-uttag, batterierna borde mycket väl klara det dubbla tycker jag. Men så mycket öl kanske du inte behöver :D
Om du ändrar dig och vill punktsvetsa ändå, kan du hyra svets från batteridoktorn.se.
Själv har jag kört med Vruzend-hållare när jag byggt batteripack, så jag slipper löda eller svetsa, och enkelt kan byta cellerna när de blir gamla. De funkar bra om man pressar ihop hållarna en och en, och inte ska dra så många ampere per cell, vilket man ju inte vill ändå med gamla laptopceller.
I praktiken har jag under tre år bara öppnat ett batteripack för att testa om cellerna, och det slutade med att jag satte tillbaka de allra flesta igen då de fortfarande var bland de bästa jag hade.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Kulla »

danielr112 skrev:Behöver du fler celler ? ;)

:D
Du hittar mig förövrigt på secondlife forumet :)

Bra val du gjort och jobba på
Vart brukar du köpa batterier?
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Rossen »

Man kan tro att projektet är dött, men så är inte fallet!

Roade mig igår med att matcha ihop 196 celler till ett 7s28p paket, med några Excel-fadäser och därefter felplockning tog det hela kvällen men det blev iallafall bra! Har nu 28 st grupper där skillnaden mellan minst och mest kapacitet är beskedliga 600mAh, det går att göra det ännu bättre såklart men jag ids int', det får räcka nu.

Idag ska jag bygga 7s paket tills fingrarna blöder och limpistolen ber om ett kallbad :badgrin:
Hoppas kunna ha paketet med mig på träning på söndag då det sista marchpasset är planerat, jag behöver beta av 53km till för att nå minimi-målet, det tänkte jag ta på en dag :shock:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av svanted »

Rossen skrev:
_20190502_173519.JPG

det är väldigt bra om tråden till varje cell är en säkringstråd som brinner av om det blir kortis i cellen...
om inte kan det bli eldsvåda..



edit: bilden följde inte med.. :(
men det är den med grova tråda lödda till cellerna.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Rossen »

säkringstråd som I smal-ish kardel?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av svanted »

man kan testa sig fram till lämplig tjocklek, typ den ström varje cell ska kunna ge maximalt....
eller det går säkert att köpa typ specad "säkringstråd"
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Nerre »

Är det verkligen så smart att göra så? Det innebär ju att batteripackens inre resistans ökar markant (eftersom tunnare tråd har högre resistans).

Alla färdiga batteripack verkar ju ha svetsade plåtbleck mellan cellerna? De lär ju inte brinna av i första taget. Istället skyddar man väl genom att sätta termosäkring i packen?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av danielr112 »

Jag kör tråd men då snackar vi 100tals celler i parallel
Samma som Tesla t ex gör. Tråden ska inte vara för att begränsa strömmen för en cell utan att skydda mot de andra
5-10a säkringstråd brukar vara bra val och ge låg extra resistans. Det är IVF ett hyfsat vedertaget sätt att bygga men som sagt ....

Bläck emellan bar man vid lite större strömmar eller färre celler i regel.
Sedan får man göra en bedömning. Finns inte riktigt en manual för hur man bygger en gigantisk batteribank av 18650 celler hemma.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av svanted »

Nerre skrev:Är det verkligen så smart att göra så? Det innebär ju att batteripackens inre resistans ökar markant (eftersom tunnare tråd har högre resistans).

Alla färdiga batteripack verkar ju ha svetsade plåtbleck mellan cellerna? De lär ju inte brinna av i första taget. Istället skyddar man väl genom att sätta termosäkring i packen?
jo, om det är några få, och i en typ borrmaskin är de alla i serie, det händer inget om en cell dör och det blir kortis i den.
bara att hela accen blir värdelös.
om man har typ tiotals eller fler celler parallellt blir det problem, då kommer den med kortis att grillas av de andra, typ explodera, om man har grova plåtbleck mellan. och risken för en kedjereaktion är nära...

typ så här:

det verkar vara ett standard tesla batteri och hur/varför det iaf hände kan man undra?
klart är att stora accar ska man ha i en bunker långt från huset...
då branden är osläckbar...

vad gäller koppling...
ska man nog parallelkoppla dem först och sen alla paket i serie.
Kulla
Inlägg: 1264
Blev medlem: 7 januari 2010, 10:06:11
Ort: Sandared
Kontakt:

Re: Den otroligt onödigt stora powerbanken!

Inlägg av Kulla »

Finns det någon tumregel när man borde köra med säkringstråd, typ allt över 5 batterier parallelt eller något liknande?

Jag byggde 2 st 4s15p för att använda i båten, svetsat alla med nickelstripes, men frågan är om jag borde använda sig av säkringstråd istället? Lasten på dem kommer inte vara hög, upp till 5A, men konstant under 6-12 timmar, beroende på hur långt fiskepass är det.
Skriv svar