RawCNC XL Extended

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

RawCNC XL Extended

Inlägg av Massemannen »

Ytterliggare en tråd om ett CNC bygge, en RawCNC XL Extended i mitt fall.
Bygget har tagit sin lilla tid då livet kommer emellan ,samtidigt har det inte varit helt smärtfritt längs vägen heller med fel levererade produkter och så vidare...


En överblick av levererade saker!
Bild


Ordning och reda bland skruvar och små pryttlar
Bild


Alu och stålbitar grundmålas!
Bild

Bild


Ville ha ett färgschema med grått och gult, men det gråa blev lite väl mörk, på gränsen till svart!
Bild

Bild

Bild

Bild
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av Massemannen »

Medans färgen torkar kan man börja montera ramen.
Bild


En tving är kanon då så håller man profilerna i nivå.
Bild


Tving och block kommer väl tillpass när gantryt ska monteras.
Bild

Bild
Bild


Tyvärr så var nog primern inte den bästa för färgen sitter inte så bra :(
Bild


Plötsligt dök min 3kW spindle upp, fast paketet såg ut att gått en boxningsmatch. Som tur var är innehållet oskadat!
Bild

Bild


Det är ju viktigt att kullagren är så vinkelräta som möjligt och jag tyckte det var mkt lättare att se om man använder, som i mitt fall, ett borr.
Bild
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av Massemannen »

När jag skulle montera skruven till Z axeln så var den nedre stoppskruven i lagret för långt för att få dit en insex nyckel och spänna fast. Man kan se att det är 2 olika slags hållare. slutade med att jag fick fila ner godset på lagerväggen för att kunna komma åt med nyckel och spänna.
Bild


Nästa hinder var att jag fått för korta distansmuttrar till Z motorn. Fick lösa det med att lägga en vanlig mutter mellan distansmuttern och motorn.
Bild


Skruven på distansmuttrarna till Y och A motorerna var i längsta laget, då dom tog i profilerna på gantryt, så dom fick kortas av.
Bild

Bild


I instruktionsvideon visas att man ska banka på kuggarna på motoraxlarna. Jag föredrar att använda en tving istället. tänk bara på att använda ett mothåll för axeln på motorns baksida! Jag använde en bits i en hylsa...
Bild


Likaså skruvarna till motorerna var för långa och tog i kuggstängerna på sidan så dessa fick oxå kapas
Bild


Nu börjar det i allafall likna en CNC maskin! :)
Bild
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av Massemannen »

När nu bordskivan ska på så funderar jag till lite. Tillverkaren menar att man ska skruva fast skivan rakt ner i Aluprofilerna. Jag är inte riktigt bekväm med det så jag bestämde mig för att skyffla in en massa T muttrar i profilerna så jag kan skruva fast skivan och inte första aluprofilerna med skruvhål.
Bild

Bild


Istället för stålskruv använde jag mig av Nylonskruv, fall i fall man skulle tabba sig ngngång och dra ner frässtålet för långt. Om det är en bra lösning får tiden utvisa!
Bild

Bild


Ändlägesgivarna blev ju oxå en märklig grej. Hålen i dom är 4mm och det är gängat för 5mm skruv i plåten...
Bild


Dags att börja dra lite tråd. Passade även på att sätta kontakter på motorerna.
Bild

Bild
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av Massemannen »

Ibland fick man finbesök i verkstan. Hon tyckte jag var astråkig och satt sig demonstrativt i vägen när jag skulle löda! :D
Bild

Bild

Bild


Så var det dags för lödning av kablar och styrboxen. Det var ganska straight forward, men jag tycker faktiskt att det borde finnas ett bättre kopplings schema med bättre bilder av tillverkaren, men men.
Bild


Undersidan på Break out kortet såg väl inte så muntert ut.
Bild


Då är vi i slutfasen och den allra sista prytteln som ska skruvas fast är slangnippeln som givetvis går av, fick tuppjuck... En fredag kväll dessutom!
Bild


Som tur var gick det att dra ut gängdelen med en skruvmejsel!
Bild


Införskaffade Festo nipplar och slang.
Bild

Bild


En biltema pump för gå första ronden, så får utvärdera om den räcker helt enkelt...
Bild


So far so good!
Det som återstår nu är en transformator till pumpen sen bör den kunna premiärköras. Att där i liv i maskinen är testat men iom att kylningen inte varit klar så har jag inte fräst ngt ännu...

Jag vill dessutom helst slippa den där USB kabeln som går från datorn för att strömförsörja Break out kortet med 5V. Den känns jävligt B! Tips mottages gärna!
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av taimanov »

Intressant tråd.
Roligt med så mycket bilder, bra jobbat! Ser fram emot när du testkör den.
:)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av Glenn »

Ja, kul att läsa.

Du får meddela hur pumpen fungerar, jag har en 230V dränkpump men är inte så glad i den då dendels stör (mest vid uppstart) och dels är jag inte så glad i att köra ner 230V ner i vätskan.. sen vore det trevligt tat kunna styra pumpen via lågspänning (går ju att fixa med 230V via ett relä också men..)
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av Massemannen »

Jag meddelar! Ska till verkstan om en stund och testa! :)
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av Massemannen »

Håller samtidigt på att fnula på ett stativ... Ska ju helst bli stabilt :) , och kommer med sannolikhet att även fästa det i väggen för ytterliggare stabilitet.
Var först inne på aluprofiler, men kostnaden springer snabbt iväg även om jag inte helt bestämt mig. Skissade dock upp en lösning i 18mm Plywood. Toppskivan är 44mm MDF, resten 18mm björkplywood/Alamell.

Bild


Bild


Bild
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av SeniorLemuren »

Lite negativ kritik då. Det händer ofta att man dyker på trevliga projekt som en gång i tiden bestod av en massa bilder. Eftersom bilderna inte är uppladdade till forumets server (på grund av bekvämlighet?) så har de slutligen försvunnit och hela tråden är skit.

Det är det en problemet, det andra är att många med mig som inte har så snabb uppkoppling så kan det ta eviga tider att se länkade bilder som ibland kan ha mycket hög upplösning. Det händer till och med att jag får time out i bland när bilderna har hög upplösning.

Under tiden jag skrev detta så kom ett inlägg som innehöll bilder på stativet. De var så förbannat stora till sitt format så det enda jag såg när jag öppnat inlägget var en enda stor grå yta, jag fick scrolla bilden en bra bit innan jag såg någon detalj av bilden. Helt kass, kollar du inte vad du postar innan.

Det är ju mycket enkelt att ladda upp bilderna till EF och på så vis slippa dessa nackdelar.

Edit: Av någon anledning har nu de tre bilderna fått en normal storlek så att de syns i sin helhet på skärmen.
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av Massemannen »

Ber SeniorLemuren så mkt om ursäkt... Bilderna är nu förminskade till 10%. Hoppas att det nya formatet ska passa Er bättre?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av tecno »

Varför inte ladda upp bilderna direkt här på forumet?
Massemannen
Inlägg: 95
Blev medlem: 20 augusti 2004, 11:09:50
Ort: Skåne

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av Massemannen »

Vid enstaka bilder laddar jag normalt upp via det aktuella forumets verktyg. När det kommer till större poster med mkt bilder så är det lättare att skriva i ett textdokument och sen copy/paste in i en post. Dessutom har jag mer kontroll över bilderna, om ngn behöver ändras eller nått iom att jag laddar upp på egen domäns ftp. Har gjort så i 10års tid och detta är första gången jag blir ifrågasatt. Så med andra ord det var en ren gammal vana...

.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av stenD »

såja såja, lugn och fin :D
Vad techno tänker på är att om man lägger bilderna utanför forumet så finns ju en stor risk att tillgängligheten till bilderna försvinner med tiden.
Om man själv kommer till en tråd där bilderna har försvunnit så ... suck det kan ju ha varit viktiga bilder.
En som hade problem med hur han skulle förenkla uppladdningen av en väldans massa bilder så är det sm2wmv med sin amatörradiostation, du kan väl kolla med honom hur han gjorde.
Användarvisningsbild
Perkla
Inlägg: 4729
Blev medlem: 22 januari 2009, 14:30:25

Re: RawCNC XL Extended

Inlägg av Perkla »

Trevligt bygge, jag är mycket nöjd med min kan jag lova, har inte direkt hittat några svaga länkar eller liknande än, allt gick som en dans att montera och Janne är super bra att ha och göra med tycker jag. Dessutom en relativt billig fräs skulle jag säga, tror min ligger på strax under 20 tusen totalt med allt inräknat.. det tycker jag är billigt. Men jag har ju ingen Extended så din lär väl sluta på lite mer än 20 tusen kan jag tänka mig.

Upplever du några vibrationer i kuggstången ? Jag har ju remdrift som är ju i princip vibrationsfri så vitt jag kan se..
Skriv svar