Mitt liv med Victoria - för tillfället ett vilande projekt
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - valet och kvalet
Japp, köpt någon sån borste och lite annat!
Ska känna lite lätt på pinnbultarna med kontramutter imorgon. Sitter dom rejält så får dom sitta kvar.
Oljepumpen säter, den är lätt att demontera. Det är mer oljekanalerna jag nog behöver skölja lite.
Nej, det kommer nog gå bra det här. Tänkte börja montera ihop toppen imorgon. Om något behöver blästras eller svetsas så kan jag ta det samtidigt på jobbet.
Nja, kanske blir första bilduppdateringen på lääääänge imorgon då
Ska känna lite lätt på pinnbultarna med kontramutter imorgon. Sitter dom rejält så får dom sitta kvar.
Oljepumpen säter, den är lätt att demontera. Det är mer oljekanalerna jag nog behöver skölja lite.
Nej, det kommer nog gå bra det här. Tänkte börja montera ihop toppen imorgon. Om något behöver blästras eller svetsas så kan jag ta det samtidigt på jobbet.
Nja, kanske blir första bilduppdateringen på lääääänge imorgon då
Re: Mitt liv med Victoria - valet och kvalet
Tar du ur oljepumpen brukar man kunna göra en adapter för att trycksätta huvudoljekanalen.
Här kan du trycka med olja eller luft.
Här kan du trycka med olja eller luft.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - valet och kvalet
Himla bra idé!
Minns att jag klurade lite på det om det gick att trycksätta på något sätt, men då satt pumpen på plats och övervägde aldrig att ta bort den.
Snyggt, det där provar vi, tack!
Minns att jag klurade lite på det om det gick att trycksätta på något sätt, men då satt pumpen på plats och övervägde aldrig att ta bort den.
Snyggt, det där provar vi, tack!
Re: Mitt liv med Victoria - valet och kvalet
Du skulle ju kunna skölja igenom med engine flush också, det är väl i princip samma tvättande tillsatser som är i vanlig motorolja fast i koncentrerad form.
Det finns företag som gör "invändig motortvätt" genom att skölja igenom motorn med sån vätska trycksatt.
Det finns företag som gör "invändig motortvätt" genom att skölja igenom motorn med sån vätska trycksatt.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - valet och kvalet
Då ska vi se om jag kommer ihåg hur det här gick till
Pinnbultarna satt något så förb.... så skippar den delen. Det går nog rengöra anläggningsytan tillräcklig bra ändå.
Plockade även rent oljeröret från oljepumpen och blåste rent riktigt. Det kommer fungera gott nog för en sista renblåsning/sköljning innan jag stänger igen
INNAN JAG GAV MIG PÅ TOPPEN SÅ BLEV JAG FÖR NYFIKEN PÅ HUR OLJAN SÅG UT I MOMENTOMVANDALREN. BESTÄMDE MIG SÅLEDES FÖR ATT SLÄPPA DEN OLJAN OCH SE SKICKET.
OLJAN LUKTADE NÄSTAN SOM NY OCH FÄRGEN VAR DET INTE MYCKET FEL PÅ. INGET SYNLIGT VATTEN ELLER SKIT FÖLJDE MED UT SÅ DET HÄR VAR EN ROLIG UPPTÄCKT!
NU SKA JAG BARA MÄTA UPP HUR MYCKET JAG FICK UT OCH JÄMFÖRA MED MANUALEN.
SÅ, IN I GARAGET OCH PÅBÖRJA TOPPEN! FINT JOBB AV GUBBARNA I GÄVLE. PÅ BILD 3 KAN SE ATT DOM SATT I NYA STYRNINGAR FÖR ALLA AVGASVENTILER OCH ÄVEN NYA SÄTEN PÅ BILD 4.
JUST STYRNINGEN PÅ DEN HÄR VENTILEN HADE FAKTISKT EN LITEN REPA EFTER BROTSCHNINGEN, MEN DET KÖPER JAG...
FRAM MED ALLA NYA FJÄDRAR, TÄTNINGAR OCH KNASTER. USCH VAD PLAST. KLIMATÅNGEST
NU KÄNNS DET BÄTTRE. ÅNGESTEN BORTA. ELLER JA, DET KANSKE VAR KAFFET SOM LUGNADE MIG.
DET VAR SÅ OTROLIGT RENT OCH INOLJAT SÅ JAG GJORDE FAKTISKT INTE MER ÄN ATT TORKA RENT ANLÄGGNINGSYTAN MELLAN VENTILSÄTE OCH VENTIL.
PÅ MED TÄTNINGAR!
DEN GUBBEN GÅR TILL DEN GUBBEN. LITEN FJÄDER I STOR FJÄDER, PÅ MED FJÄDERBRICKA, KLÄM IHOP TILLS SKINKORNA INTE HÅLLER IHOP LÄNGRE, OCH I MED KNASTER OCH SLÄPP!
HÄR GICK JAG FAKTISKT PÅ EN LITEN LURING. AV DOM 8 KNASTER-PAR JAG BESTÄLLDE SÅ VAR 2 PAR LITE OLIKA DOM ANDRA. BETYDLIGT TJOCKARE GODS
OCH VILLE INTE SÄTTA SIG RIKTIGT I BRICKAN. NI SER NOG SKILLNADEN PÅ DESSA TVÅ KNASTER-PAR. HAR BESTÄLLT LITE NYA KNASTER FRÅN OLSSONS NU.
FÅR SE VAD JAG FÅR. SER DOM LIKADANA UT SÅ MÅSTE JAG RINGA OCH PRATA MED DOM. KÄNNS INTE RIKTIGT BRA.
VAR BARA TVUNGEN ATT TESTA HUR TÄTA VENTILERNA VAR MED LITE ALKOHOL OCH MÅSTE SÄGA ATT JAG ÄR RIKTIGT NÖJD! SER INGEN ANLEDNING ATT SLIPA MER HÄR.
VÄNTAR LITE MED MED VIPPARNA SÅ TOG MIG AN EN ANNAN SURDEG SÅ LÄNGE. TEMPGIVAREN VAR AVBRUTEN I TOPPEN.
LYCKLIGTVIS GICK MUTTERN ATT FÅ UT MEN ELEMENTET SATT KVAR.
LITE WD40 OCH MEJSEL PÅ RÄTT STÄLLE SOM KOM DEN UT SÅ FINT!
SVARVADE DEN GAMLA MUTTERN RIKTIGT VASS OCH ANVÄNDE SOM GÄNGRENSARE. FILADE ETT LITEN YTA PÅ SOM SKULLE DRA MED SKITEN (HAR INGEN BILD PÅ DET).
JÄTTESVÅRT ATT FOTA NER I HÅLET MEN DET KOMMER NOG DUGA.
EN NY KAPPILÄRGIVARE MED KLOCKA LIGGER OCH VÄNTAR SÅ DET HÄR BLIR NOG BRA.
Pinnbultarna satt något så förb.... så skippar den delen. Det går nog rengöra anläggningsytan tillräcklig bra ändå.
Plockade även rent oljeröret från oljepumpen och blåste rent riktigt. Det kommer fungera gott nog för en sista renblåsning/sköljning innan jag stänger igen
INNAN JAG GAV MIG PÅ TOPPEN SÅ BLEV JAG FÖR NYFIKEN PÅ HUR OLJAN SÅG UT I MOMENTOMVANDALREN. BESTÄMDE MIG SÅLEDES FÖR ATT SLÄPPA DEN OLJAN OCH SE SKICKET.
OLJAN LUKTADE NÄSTAN SOM NY OCH FÄRGEN VAR DET INTE MYCKET FEL PÅ. INGET SYNLIGT VATTEN ELLER SKIT FÖLJDE MED UT SÅ DET HÄR VAR EN ROLIG UPPTÄCKT!
NU SKA JAG BARA MÄTA UPP HUR MYCKET JAG FICK UT OCH JÄMFÖRA MED MANUALEN.
SÅ, IN I GARAGET OCH PÅBÖRJA TOPPEN! FINT JOBB AV GUBBARNA I GÄVLE. PÅ BILD 3 KAN SE ATT DOM SATT I NYA STYRNINGAR FÖR ALLA AVGASVENTILER OCH ÄVEN NYA SÄTEN PÅ BILD 4.
JUST STYRNINGEN PÅ DEN HÄR VENTILEN HADE FAKTISKT EN LITEN REPA EFTER BROTSCHNINGEN, MEN DET KÖPER JAG...
FRAM MED ALLA NYA FJÄDRAR, TÄTNINGAR OCH KNASTER. USCH VAD PLAST. KLIMATÅNGEST
NU KÄNNS DET BÄTTRE. ÅNGESTEN BORTA. ELLER JA, DET KANSKE VAR KAFFET SOM LUGNADE MIG.
DET VAR SÅ OTROLIGT RENT OCH INOLJAT SÅ JAG GJORDE FAKTISKT INTE MER ÄN ATT TORKA RENT ANLÄGGNINGSYTAN MELLAN VENTILSÄTE OCH VENTIL.
PÅ MED TÄTNINGAR!
DEN GUBBEN GÅR TILL DEN GUBBEN. LITEN FJÄDER I STOR FJÄDER, PÅ MED FJÄDERBRICKA, KLÄM IHOP TILLS SKINKORNA INTE HÅLLER IHOP LÄNGRE, OCH I MED KNASTER OCH SLÄPP!
HÄR GICK JAG FAKTISKT PÅ EN LITEN LURING. AV DOM 8 KNASTER-PAR JAG BESTÄLLDE SÅ VAR 2 PAR LITE OLIKA DOM ANDRA. BETYDLIGT TJOCKARE GODS
OCH VILLE INTE SÄTTA SIG RIKTIGT I BRICKAN. NI SER NOG SKILLNADEN PÅ DESSA TVÅ KNASTER-PAR. HAR BESTÄLLT LITE NYA KNASTER FRÅN OLSSONS NU.
FÅR SE VAD JAG FÅR. SER DOM LIKADANA UT SÅ MÅSTE JAG RINGA OCH PRATA MED DOM. KÄNNS INTE RIKTIGT BRA.
VAR BARA TVUNGEN ATT TESTA HUR TÄTA VENTILERNA VAR MED LITE ALKOHOL OCH MÅSTE SÄGA ATT JAG ÄR RIKTIGT NÖJD! SER INGEN ANLEDNING ATT SLIPA MER HÄR.
VÄNTAR LITE MED MED VIPPARNA SÅ TOG MIG AN EN ANNAN SURDEG SÅ LÄNGE. TEMPGIVAREN VAR AVBRUTEN I TOPPEN.
LYCKLIGTVIS GICK MUTTERN ATT FÅ UT MEN ELEMENTET SATT KVAR.
LITE WD40 OCH MEJSEL PÅ RÄTT STÄLLE SOM KOM DEN UT SÅ FINT!
SVARVADE DEN GAMLA MUTTERN RIKTIGT VASS OCH ANVÄNDE SOM GÄNGRENSARE. FILADE ETT LITEN YTA PÅ SOM SKULLE DRA MED SKITEN (HAR INGEN BILD PÅ DET).
JÄTTESVÅRT ATT FOTA NER I HÅLET MEN DET KOMMER NOG DUGA.
EN NY KAPPILÄRGIVARE MED KLOCKA LIGGER OCH VÄNTAR SÅ DET HÄR BLIR NOG BRA.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Magnus_K 13 maj 2019, 13:19:45, redigerad totalt 1 gång.
Re: Mitt liv med Victoria - valet och kvalet
Ja, det där såg inte riktigt bra ut.Magnus_K skrev:NI SER NOG SKILLNADEN PÅ DESSA TVÅ KNASTER-PAR. HAR BESTÄLLT LITE NYA KNASTER FRÅN OLSSONS NU.
Man vill ju inte gärna tappa en ventil.
Re: Mitt liv med Victoria - igång igen efter dvala, toppen!
Var noga med att rensa gängorna hela vägen på pinnbultarna!
Har sett flera dåliga jobb med trasiga topppackningar som följd där man helt sonika missat detta!
Extra viktigt när man planat toppen och för att få rätt moment/klämkraft så inte muttern hinner bottna på rosten/skiten i gängorna innan du fått rätt klämkraft mot toppen!
Har sett flera dåliga jobb med trasiga topppackningar som följd där man helt sonika missat detta!
Extra viktigt när man planat toppen och för att få rätt moment/klämkraft så inte muttern hinner bottna på rosten/skiten i gängorna innan du fått rätt klämkraft mot toppen!
Re: Mitt liv med Victoria - igång igen efter dvala, toppen!
Rensning av gängorna är viktigt.
Har du gängsnitt?
Har du gängsnitt?
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - igång igen efter dvala, toppen!
Tack för tips och tummar upp!
Vet inte exakt vad det är för gängor. Muttrarna har 3/4" eller 19mm-fattning och dom är rätt fingängade. Hoppas på något UNF eller så, för då kan jag nog låna det från jobbet.
Många av pinnbultarna sitter under ventilkåpan och ser helt nya ut, men dom på utsidan ser värre ut.
Ska kika på det här. Tar nog förresten med mig den pinnbulten som följde med ut, till jobbet.
Mutter ska ändå bort på något sätt och då jag använda dom tolkar vi har.
säter: Nej precis, ser och känns väldigt fel. Tänker inte riskera att dom lossnar och motorn rasar så det får bli nytt.
Vet inte exakt vad det är för gängor. Muttrarna har 3/4" eller 19mm-fattning och dom är rätt fingängade. Hoppas på något UNF eller så, för då kan jag nog låna det från jobbet.
Många av pinnbultarna sitter under ventilkåpan och ser helt nya ut, men dom på utsidan ser värre ut.
Ska kika på det här. Tar nog förresten med mig den pinnbulten som följde med ut, till jobbet.
Mutter ska ändå bort på något sätt och då jag använda dom tolkar vi har.
säter: Nej precis, ser och känns väldigt fel. Tänker inte riskera att dom lossnar och motorn rasar så det får bli nytt.
Re: Mitt liv med Victoria - igång igen efter dvala, toppen!
Riktigt kul tråd att läsa, har följt den från början.
För att få rent efter gammal toppackning använder jag en packningskrapa liknande den i länk.
Mycket bättre än stålborste. Går ju bra med ett stämjärn också.
https://stormcdn1032.azureedge.net/2a19 ... xwidth=700
För att få rent efter gammal toppackning använder jag en packningskrapa liknande den i länk.
Mycket bättre än stålborste. Går ju bra med ett stämjärn också.
https://stormcdn1032.azureedge.net/2a19 ... xwidth=700
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - igång igen efter dvala, toppen!
Tack bruka
Tänkte köra av toppen med just en sån innan montering. Man kommer in så bra intill pinnbultarna också.
Fick nya knaster idag och dom satt som ett smäck. Så antagligen är dom två paren jag fick fel sort.
Tänkte köra av toppen med just en sån innan montering. Man kommer in så bra intill pinnbultarna också.
Fick nya knaster idag och dom satt som ett smäck. Så antagligen är dom två paren jag fick fel sort.
- Magnus_K
- EF Sponsor
- Inlägg: 5854
- Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
- Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Re: Mitt liv med Victoria - igång igen efter dvala, toppen!
Inte mer än vanligt
Fick bli ett inköp i förrgår med lite packning på tub.
Behövs för att få ihop gavlarna på toppen. Bilder kommer ikväll!
Fick bli ett inköp i förrgår med lite packning på tub.
Behövs för att få ihop gavlarna på toppen. Bilder kommer ikväll!