Min 6040 CNC-fräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av hawkan »

Hade samma problem. När fräsen var färdig visste jag inte vad jag skulle fräsa :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Jag kan komma på ett antal saker, men problemet är att jag måste cadda ihop dom först :D

På söndagskvällen torrkörde jag mer och då funkade allt.. vi får väl se..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Igår körde jag rätt länge för att testa lite grejer, och X-axeln fungerade väl i en timma kanske, sen la den av.

Mycket märkligt, förstår inte vad som skulle kunna orsaka det där ?`

Sen så justerade jag ju in så måtten stämde förut, men nu noterade jag att när jag säger åt Y-axeln (genom manuell joggning) att gå 300mm går den 304.. (osäker på exakta värden, ska kolla nogrannare ikväll) , jag undrar om jag justerade dåligt sist eller om nåt har hänt, kunde inte kolla X-axeln då den hade lagt av.

Sen fattar jag inte hur enheter fungerar i G-kod heller, jag tyckte jag bad fräsen att gå 100mm, men den gick typ 40 tror jag det var.. ändå hade jag skickat koden för metriskt innan ? eller är det inte så lätt att 1=1mm då ?

När jag labbar med att mata in manuella G-koder märker jag också att ibland vägrar maskinen att backa då den säger att det är över limits, men om jag joggar manuellt går den ju snällt ända till det mjuka stoppet ??
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av lgrfbs »

Om du ber fräsen att gå 100mm metriskt, då ska du få 100mm.
Du har något fel i matten i programvaran för just den axeln.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av jihe »

Glenn skrev:Sen fattar jag inte hur enheter fungerar i G-kod heller, jag tyckte jag bad fräsen att gå 100mm, men den gick typ 40 tror jag det var.. ändå hade jag skickat koden för metriskt innan ? eller är det inte så lätt att 1=1mm då ?
Inte så att du är i G90, dvs absolut läge? Så att den går till position 100 mm för axeln, när du förväntar dig att den skall röra sig 100 enheter från där du är? Det är i så fall G91 du letar efter, relativt läge.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

jihe: ska kolla..

Igår upptäckte jag nåt märkligt, dom gångerna X-axeln lägger av så kan man (oftast ? alltid ?) få igång den genom att starta om datorn.. det hjälper inte att starta om styrlådan, det hjälper inte att koppla ur kontakter..

vad fanken ?

..Lyckades iaf få till en lyckad fräsning av spiralen :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Räddade en liknande dator från skrot på jobbet nyligen, som också hade parport (därför jag räddade den), funderar på att installera nyare linucnc på den och flytta över config och se om det löser problemet.. låter osannolikt med hårdvaruproblem men..

Så jäkla mycket mecklande bara, nu kan man nog flytta över det mesta men..
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Borre »

Börja med att felsöka ordentligt istället. Oscilloskop eller liknande och mät på parallellporten när felet visar sig, då ser du ju enkelt om felet ligger där eller inte.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Jo man kan ju släpa dit skåpet och kolla..
Iofs kunde man ju börja med en vanlig logikprob kanske, parporten kör ju rena logiknivåer.

Märkligt är det iaf, och jag hade som sagt problemet redan innan jag spolade kylvätska över kortet, men det kommer mycket oftare nu, vilket iofs kanske beror på att jag kör fräsen längre tid i taget nu då allt övrigt faktiskt fungerar.



Förresten gjorde jag fler mätningar nu, jag tejpade ordentliga markeringar och mätte mer exakt.. om jag joggar Y 200mm i GUI't så går den 202mm. det är repeterbart och blir lika mycket fel varje gång, den återgår dessutom korrekt till nollan. (om man inte stller upp joghastigheten för mycket, då tappar den steg) Det verkar även vara linjärt.

Är detta nåt man får acceptera eller kan man finjustera det lilla tro ? ..Kunde inte kontrollmäta X då den la av när jag höll på, Z mätte jag inget fel på men den har ju mycket mindre sträcka att gå och den är svårare att mäta.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av tecno »

200mm ska vara 200 och inget annat.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Ja, man tycker ju att det ska vara exaktare än så, det är trots allt en procent fel.

Frågan är ju hur man kalibrerar in det ? speciellt utan GUI't, föär laddar jag in min config i GUI't spottar den ut en trasig config sen, den är tämligen handknackad numera.

Får plöja manualen och se om jag hittar nåt.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av jihe »

Hur har du satt upp den? Har du utgått från någon befintlig konfiguration som du skruvat på? Kör stepconf och ange utväxling, skruvstigning, steg osv korrekt så blir det rätt. 1 % fel låter ju som om det är lite höftat någonstans.

http://linuxcnc.org/docs/html/config/st ... figuration

På vilket sätt är konfigurationen trasig? Du har väl en rätt typisk maskin, den skall kunna ge ifrån sig en fungerande konfiguration. Men jag skulle börja från scratch i ditt läge.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av hawkan »

Ändra SCALE i [AXIS_Y] sektionen i ini-filen. Eller gå över till att mäta med tumstock :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

jihe skrev:Hur har du satt upp den? Har du utgått från någon befintlig konfiguration som du skruvat på? Kör stepconf och ange utväxling, skruvstigning, steg osv korrekt så blir det rätt. 1 % fel låter ju som om det är lite höftat någonstans.
Jag har använt stepconf och lagt in allt där, då fick jag aldrig Z att fungera utan den fick jag ändra manuellt, och sen när jag finjusterat saker har jag petat direkt i inifilen.

Jag har dessutom lagt till stöd för min HB04-pendant samt försökt få till spindelstyrning (som jag aldrig fick att fungera)
På vilket sätt är konfigurationen trasig? Du har väl en rätt typisk maskin, den skall kunna ge ifrån sig en fungerande konfiguration. Men jag skulle börja från scratch i ditt läge.
Det är jobbigt, jag har ju dels ingen vettig dokumentation på maskinen, det som finns är för mach3 och man fick testa sej fram en hel del.

Hawkan: Ah, ja den låter ju som precis rätt :)

Slog mej iofs just att jag kanske ska försöka mäta med nåt annat också, nu har jag ju litat på min stålskala för längre mätningar.. men den borde ju stämma.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Min 6040 CNC-fräs

Inlägg av Glenn »

Hmm, försökte nu men insåg att jag inte längre kan repetera värdena.. joggar man fram och tillbaka lite så kommer dne inte ens tillbaka exakt till noll, bara nästan.

Nu har jag iofs en högre jog-speed än den normala matningen så det kanske spelar in.. men störande.

Jag kan ju dessutom inte skicka MDI-kommandon utan att homa ALLA axlar.. och det kan jag inte göra när X lägger av..

hittade inte logikproben heller, hade ju ananrs tänkt se om signalerna kommer fram ur parporten alls.
Skriv svar