Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Pedalosaurus
Inlägg: 455
Blev medlem: 29 april 2016, 21:44:12

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av Pedalosaurus »

Jo Moog:s Ladder VCF är ju i en klass för sig...Men det finns också 12dB Vcf:er som låter mycket bra. Kanske inte lika bombastiskt fett, men mer ”musikaliskt” i vissa avseenden.
Det finns ju flera intressanta lösningar med bl.a AtMega och liknande. Byggde en Midi till CV converter med ett chip från Midimuso i England. Den kör ju 5V men använder PWM på utgången ihop med en OPAmp som filtrerar och drar upp 0-5V till 0-10V för alla oktaver. Testade med keyboardet jag köpte av dig och ovan nämnda VCO och den trackar fantastiskt bra. Så det finns ju fantastiska möjligheter för den som kan programmera.
En annan intressant finess med det chippet är att det kan köras polyfoniskt och kan stackas för mer polyfoni. Ett chip ger 4 CV och gate ut, 2st ger 8 osv.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

a) Jag beställde speldosegrejsimojjen från föregående sida och börjar fundera.
Tänk om man satte en motor på den.
Göra jigg för att håla hålremsa.
Antingen göra en resonanslåda till den så det hörs när man spelar, eller typ led/fotodiod för att få något elektroniskt digitalt som kan matas in i en DAC.

b) Paneler för min första SoundLab, ett antal skumma moduler från Ken Stone (Cat Girl Synth) är på väg att bli klara. Jag har valt en modulhöjd på 4HE (7").

c) Kvantiseraren jag filat på vilar men jag har ju de magiska DAC-kretsarna ZN425/ZN428 (med räknare+register/enbart register). De här gör projektet mycket enklare men jag får fila på designen på kopplingsdäck först.

d) En liten Atmega-baserad mikrosynth har poppat upp i form av en liten plastlåda med fem potar och fem tryckknappar. Den kan jag bygga klart med en gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Längst till vänster SNVoice en minisyntmodul baserad på SN76477 (panel klippt men ej borrad), SoundLab minisynth, fem olika moduler från CGS, det stora kort längst till höger är en udda skapelse som tar in brus och skapar slumpvisa spänningar för random music.
IMG_7034.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av Platis »

Kul, jag är lite nyfiken på hur SNVocie låter, du får spela in en truddelutt! :)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DEn ligger lite längre nr på listan och även om den bara är ett antal hål i en panel från färdig får du nöja dig med de här trudeluttarna:

https://www.birthofasynth.com/Thomas_He ... mples.html

Det käcka är att jag har alla funktioner (nästan) i en krets (på ett kort).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är en hel del timesharing här i hyddan. Tyvärr ägnas alldeles för lite tid åt sådant som dels för projekten framåt och sedan har jag fortfarande en lägenhet att fixa färdig.

Eb ekplankan (hyllplan) jag köpte, ska det bli en låda till sekvensern. Bitar kapade, jag har borrat för skruvarna (skall försänkas), lackas/vaxas/oljas/betsas ...
Jag fick snitta lite på gavlarna för att potarna skulle få plats, annars verkat det bra och rimligt. Gör väl, hoppas jag, Geek-Joans panel rättvisa.
IMG_7074.JPG
IMG_7075.JPG
IMG_7077.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av kodar-holger »

Snyggt. :bravo:

Ser inte riktigt hur du gjort i hörnen. Hoppas du sinkat ihop dom med laxstjärtar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Må vara att jag fick en tand lagad häromveckan men det hjälper inte till att knapra fram lax-. eller duvstjärtar (dovetails) här. Jag har inte verktygen. Här är det nödvändiga mängder vitlim (så det inte tränger ut) och åtta "snabbskruvar", ärligt stulna på jobbet som gäller.

Jag funderar på att gå med i seniorernas hobbyklubb till hösten. Då får man tillgång till lite vettiga maskiner.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av kodar-holger »

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag vet att somliga har "kloka händer", som ryssarna säger. Men jag har ju inte ens de sorters sågar, än mindre någonstans att klämma fast mina träpinnar ... :( Och, framför allt, jag har inte det tålamodet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick mina mönsterkort till kvantiseraren och arpeggiatorn idag men hade samtidigt fått tummen ur och riggat upp en enkel historia för att kolla hur lätt/svårt det var att nyttja Arduinon att utgöra en kvantiserare.
Michael Barton som står bakom konstruktionen av de beställda kretsarna nyttjar en PIC-processor för att ta in en analog signal, göra den digital, skala om den för att passa lagom roligt musikalisk skala och sedan göra den analog via kretserns PWM-funktioner och skicka ut den till ett filter.
Jag tänkte häkta på en riktig DAC till Arduinon och ersätta Nanon på bilden med en ATtiny84.
Jag lyckades tydligen, men någon har kanske en synpunkt, få till det så att jag skriver ut min kvantifierade signal som en byte till port B.

Kod: Markera allt

int sensorPin = A0;    // select the input pin for the potentiometer
int sensorValue = 0;  // variable to store the value coming from the sensor
byte myValue = 0;

void setup() {
  DDRB = 0xFF; 
}

void loop() {
  // read the value from the sensor:
  sensorValue = analogRead(sensorPin);
  delay(25);
  myValue = sensorValue/17;
  delay(25);
  PORTB = myValue;
}
Här skulle det vara roligt att hitta ett bra sätt att kunna ändra faktorn för omvandlingen. Jag delar invärdet med 17 (ville sätta nämnaren till 16 men det blev inte riktigt bra) vilket dels delar ner maxvärden, 1024, till 256 = 1 byte och sedan till 64 = 6 bitar, vilket är precis lagom i musikaliska sammanhang.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hittat enADSR för Arduino Nano, men jag tror mig ha avkodat allt och tänkte mig en ATmega328p, en MCP4921 och några potar. Det blir nästa projekt.

Fick inte tag i "rätt" 10nF-kondingar till arpeggiatorn utan började labba med SMD-kondingar. Det blev sådär ... :eh: . Jag fick köra med den sort jag fick från Electrokit. Inte snyggt men det funkar.
IMG_7178.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - och Bäverns andra ljudmaskiner

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mina fem första moduler är snart klara.
Klockan ska bara vara en CD4060 som klockar på bra och med lagom neddelade klockpulser till mycket annat som är klockstyrt såsom brusgeneratorn, det analoga skiftregistret och den oändliga musikgeneratorn.
Här är det inget som vinner skönhetspris men det kanske ser lagom vettigt ut när jag är klar. I röret finns ytterligare ett gäng moduler som VCA, ADSR, Arpeggiator och Quantizer och kanske en simpel VCO. I Gerber-format ytterligare en brusgenaror/Sample-Hold, VCF, VCO och en ringmodulator.
Jag borde kanske göra en panel till tangentbordskontrollern.
IMG_7275.jpg
Det STORA STORA projektet har jag troligen antytt om. Tydligen var RadioShack/Moog-synten inte bara billig och enkel men även himla "effektfull". Jag har en tanke att skala ner korten till densamma. Bör inte vara något stort jobb då man tagit till ordentligt med långt benavstånd och enkelsidighet. Dock är det en del pul och jag vet inte var jag ska börja men hade en fundering att börja manuellt, alternativt lägga ut alla komponenter, binda ihop dem med kontaktnät och sedan börja trycka ihop successivt så allt till slut fick plats på maximala kortbredden (i programmet) på 30cm. Det uschligaste är att det finns ett gäng kretsar jag inte hittar direkt. Det finns någon som tagit fram nån sorts ersättare (DYRA).

Så här ser huvudkortet ut i alla fall:
MG1 Service Manual - 40A.jpg
Och jag löder samtidigt på min sekvenser.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag beslöt mig att lägga Moogen i en egen tråd. Det kändes som om det projektet skulle kunna bli ganska omfattande i tid och rum. Jag skulle ju kunnatdela upp det i typ 25 trådar i samma anda som hos somliga andra, men så oöverskådligt vill jag inte ha det.

Egentligen ville jag lite grann kommentera londs Youtubeklipp där en Loopervisas upp.
Tittar man runt bland gubbar (och gummor?) som tar fram udda moduler hittar mycket i den här vägen. Det är antingen självkomponerande moduler eller moduler som samplar och spelar upp lite grann vad de samplat.
Jag har i min samling en Infinite Melody-modul som samplar en slumpvist varierande spänning (brus) och genererar ett antal styrspänningar som i sin tur ska styra oscillatorer filter, förstärkare mm.
Populärt just nu är Turingmaskiner. YOUTUBE.
Jag såg något som kallades Music Thing Radio Music VIMEO

Och min Infinity Melody Infinite Melody YOUTUBE
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Linuphonen - modulerna, 32 steg och Ljudlabbarna

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tre moduler klara, och sex till på G.
IMG_7501.jpg
IMG_7502.jpg
Några av dessa tillhör version V.1 och med nyare version har följt förändringar. Det är inget dramatiskt men tillräckligt för att sätta ett litet krokben. Som tur är har jag hittat en sajt som har scheman och slikt på de äldre versionerna.

Min "turingmaskin" tillhör det här modulgänget men jag kämpar med att få ner storleken på panelen men ändå inte så smått att jag inte kan ratta alla potar som ska dit.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar