IR-goggles

Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IR-goggles

Inlägg av Nerre »

Jag tror du missade min poäng: Om TS förfrågan hade varit vettigt skriven hade flera kompetenta personer antagligen väldigt snabbt erbjudit sig att hjälpa till.

Och jag kan inte se att nån av de som efterlyser vettiga svar har skrivit ett vettigt svar själva.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: IR-goggles

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag kan hålla med Nerre om detta med en bättre beskrivning från början.
Och visst, jag kan ta åt mig för att jag inte har skrivit konstruktiva förslag, men i det skedet av denna tråd, och inte olikt många andra trådar så har herrar Wisserbessrar redan rört till det.
Så jag har ju själv anmält mitt inlägg för personangrepp. Men har inte lyckats få mig själv avstängd.
Men jag kan ju självmant hålla käften, blir det bra då?
Må ni leva ifred!
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: IR-goggles

Inlägg av PeterH »

Ja ä int bitter... :rofl
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4689
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: IR-goggles

Inlägg av Swech »

Jag antar att de flesta kommentarerna är skrivna i all välmening men läser man
dem på fel sätt så blir de som ett långt angrepp på TS av olika personer.

"Jag behöver hjälp"
"Varför det, det är jätte enkelt att fixa själv... du kan göra så här"
"bra ide , skall titta på det"
"Varför skall du bygga 7 st om du inte fattat själv hur du skall göra?"
"men jag vet ju inte, därför frågar jag efter hjälp"
"varför fattar du inte att det tar mer än 1 timme"
"vem jobbar för 350:- i timmen?"
"ok, jag redigerar mitt inlägg"
"varför har du redigerat ditt inlägg, det är ett regelbrott"

Många bäckar små och en nyregistrerad medlem ger upp och lovar att han aldrig kommer tillbaks hit.

Jag har inte svarat konstruktivt eftersom jag
1. inte har tid att titta på det
2. inte har erfarenhet av vad som önskas
3. inte kan lösa det för den pengen eftersom jag har detta som yrke.
Men det utesluter inte att det finns någon annan som kan eller vill.

Swech
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IR-goggles

Inlägg av Nerre »

Frågan är ju om vi som skrivit inläggen ska ställas till svars för hur andra läser dem?

Det är tyvärr ett stort problem att när man läser något färgas det av ens egen sinnesstämning. Är man arg läser man texterna som ilskna.

Kollar jag på mina egna inlägg så handlade det första om att om de ska säljas behöver de CE-märkas. Det var tänkt som information till TS så han inte skulle överraskas av det när han står i startgroparna att börja sälja (de första inlägget nämnde ju framtida försäljning).

Nästa inlägg jag skrev kom efter att TS hade bemött en del kommentarer utan att förtydliga vad det handlar om, utan istället visade sig ha bristande kunskaper. Det är möjligt att det inlägget kan tolkas som ilsket, men från min sida var det skrivet med förvåning. TS förväntade sig att nån annan skulle bygga nåt som kanske inte ens fungerar.

Mitt tredje inlägg var bemötande av anklagelser om dumförklaringar och ett förtydligande om att jag menade att förutsättningarna för jobbet var väldigt dåligt beskrivna. TS hade räknat med en timme per enhet för 350 kronor. Vad hade hänt om det tagit personen tre timmar per enhet att bygga? Och vad ställs för "kvalitetskrav" för att den som gör jobbet ska få betalt? Får denne betalt även om det är ihoptejpat med silvertejp och glappar?


Det är inte utan anledning som jag påminns om en av reglerna i den så kallade netiketten: Som ny medlem i ett forum eller på en chat, ägna en stund åt att bara läsa så du får en känsla för hur diskussionerna går.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: IR-goggles

Inlägg av ToPNoTCH »

På mitt jobb förväntar jag mig att de erfarna tar särskild hänsyn till och hjälper de nyanställda.
Man får även ställa dumma frågor för den erfarna personalen har oftast mer tålamod med nya.

Jag tycker kanske det är det traditionella sättet att ta hand om en ny person i en grupp.
Man får tänka lite på att det är den nya som är under mest press och det kanske inte är så kul att hamna i förhör det första som händer.

Jag är fascinerad över hur vissa "bara inte kan" låta bli att posta i vissa trådar.
Det låter alltid som att syftet är att hjälpa efteråt, men i själva verket verkar vissa få kickar av att antingen "visa sig duktig" eller vara "polis".

Om man följer rådet "ägna en stund åt att bara läsa så du får en känsla för hur diskussionerna går" så kommer forumet dö i ålderdom för ingen ny kommer vilja posta med tanke på hur nya behandlas.

I princip varje ny har blivit bortjagad sista året.
I rättvisans namn så skall det tilläggas att några "bortjagade" nog kan ha förtjänat det förvisso.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: IR-goggles

Inlägg av Nerre »

På mitt jobb så får de nyanställda en lång läslista på saker som de ska läsa igenom och känna till och förstå, de får dessutom flera olika utbildningar och får lära sig hur man ska göra. De får dessutom en "fadder" som hjälper dem de första månaderna och ser till att stoppa dem om de är på väg att göra nåt konstigt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: IR-goggles

Inlägg av säter »

sodjan skrev:Damen som städar (hennes heltidsjobb i egen firma) våran lokal i föreningen ligger kring 300:-/tim +moms. Snacka om minst det tredubbla som normalt är ju bara löjligt.
Jag är nog inte helt fel ute.
Självaste forumägaren säger att han inte hjälper till med flytt, om han inte får 500:-/tim.
peolah
EF Sponsor
Inlägg: 502
Blev medlem: 22 mars 2010, 02:10:47

Re: IR-goggles

Inlägg av peolah »

Jag har full respekt för alla i tråden som *alla* har tillfört bra saker jag sett innan på forumet. Jag håller med om saker på båda sidor så att säga.

Jag tror jag skrev till en annan medlem en gång, att *jag* inte är forum-kompatibel. En av detta forums extremt kompetenta medlem - som ryckts bort allt för tidigt; skrev till mig i ett pm vid en tråd som urartat att man kan ogilla vissa personer i forumet, men då är det ju bättre att avstå från att kommentera saker. Mest framförallt, för det INTE hjälper. Blir bara en dålig tråd och utpekade personer som gör rätt eller fel.

Jag är nästintill helt inaktiv pga saker som Dar303, Sodjan, Swech, MagnusK, Formermazda, Topnotch, Lasp mfl nämner. Allt dom säger är precis vad jag tycker utom då CE och att beskrivningen ändrades under resans gång.

Detta innebär inte att jag kanske är bättre än dom som pekas ut, jag är väl lite sådan själv. Det är ju inte så kul att be om ursäkt för kunskap man snappat upp under åren, som påstås vara helt fel. I mitt fall väljer jag bort att logga in pga detta i vilket fall som helst.

@Säter

Jag startade min enskilda firma 1992 och tog då 250 + moms , nu tar jag 400 + moms och då är marginalen på material ca 10% max. Mycket pga att många kunder, som tex en högskola jag gjorde ett ganska stort jobb har egna inköpsavtal på material dom jämför med.

edit: inaktuell info om mitt förra tillfälliga jobb borttagen.
Senast redigerad av peolah 7 juni 2019, 18:19:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43151
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: IR-goggles

Inlägg av sodjan »

> Självaste forumägaren säger att han inte hjälper till med flytt, om han inte får 500:-/tim.

Helt ointressant så länge som ingen faktiskt har betalat det. Innan dess
så handlar det bara om att "sätta ett pris så jag slipper göra det"...
Skriv svar