T: laserskärning bobin

gurkan75
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 februari 2013, 19:01:44

T: laserskärning bobin

Inlägg av gurkan75 »

Jag letar någon, gärna i stockholmsområdet, som kan hjälpa mig att skära ut delar till några bobiner för lindning av småsignaltransformatorer.

Lyckas inte skära ut ”manuellt” med tillräcklig noggrannhet.

Materialet är 0,8mm vulkanfiber (pressad cellulosa)

Vänligen,

Johan
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: T: laserskärning bobin

Inlägg av GeekJoan »

Hur stora grejer är det?
Vet du om det är några kemikalier i den här vulkanfibern som kommer ut när man laserskär? Om du inte vet, ta reda på det.
gurkan75
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 februari 2013, 19:01:44

Re: T: laserskärning bobin

Inlägg av gurkan75 »

Tack för svar. Slutresultatet är rätt små bitar ca 20x20mm,skurna ur ett ark vulkanfiber/forbon/”unica” av A5 storlek (148x210mm)

Vet att man ofta laserskär delarna ur sånt material när man bygger gitarrmikar, så jag hade inte reflekterat över evt kemikalieinnehåll.. Teoretiskt ska det ju va ”ren” cellulosa, men detta hittade jag:

During the manufacturing of vulcanized fiber, either zinc chloride (ZnCl2) or sulfuric acid (H2SO4) are used as catalysts. Although these chemicals are removed from the finished products, traces may remain that you should keep in mind: chlorine and other halogens can potentially harm a laser cutter! If you can, get the type made with sulfuric acid (e.g. SAVUTEC) just to be super extra safe.
Otherwise, zinc chloride based fiber should still be safe for two reasons:
the zinc chloride residue lies below 0.05 %, i.e. 0.027 % chlorine - that's as little as the chlorine content of regular wood [3]
one manufacturer even states less than 6 ppm (0.0006 %)! [4]
rather than HCl, less problematic Cl2 should be released as the vulcanized fiber is free zinc chloride hydrates (waiting for manufacturer's confirmation)

/Johan
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: T: laserskärning bobin

Inlägg av GeekJoan »

Umm, det är alltid nått man ska tänka på.
Ibland så skadar det maskinen och ibland så skadar det maskinisten.

Det där låter lite som PVC. Där kommer det också ut kloringas. Det ska man absolut inte laserskära.

Jag passar på den.
Skriv svar