DDCSV/RMHV 2.1 - några frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

DDCSV/RMHV 2.1 - några frågor

Inlägg av mankan »

Till min nya fräs (under konstruktion) funderar jag på att köpa en DDCSV/RMHV2.1 med tillhörande MPG men jag har några frågor:
  1. Varför tre ändlägesgivare per axel, minus, plus och home? Räcker det inte med två och man bestämmer att home är till minus?
  2. Vad är vitsen med Pandora-firmware förutom det uppenbara med USB/trådlöst MPG/tangentbord som står på hemsidan?
  3. Är det nån skillnad på DDCSV och RMHV?
  4. Ni som har en, vad tycker ni är bra och vad är mindre bra?
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: DDCSV/RMHV 2.1 - några frågor

Inlägg av mankan »

Ser att det verkar finnas en DDCS V3.1 också, http://www.ddcnc.com/content/?106.html.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: DDCSV/RMHV 2.1 - några frågor

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har precis installerat en DDCSV2.1 (nu i helgen)

Jag har gjort en enda fräsning så här långt.

Lite för lite för att göra några direkta uttalanden.
Jag upplever att det "hackar" lite när jag joggar med MPG på högsta upplösningen (1/100mm) men kan inte återskapa det med G-code
Jag provade med 1/128 drivare istället för 1/8 och då tyckte jag jag blev av med fenomenet.
Det kan ju vara så att 1/8 stegning inte medger hundradel och det är därför.

Hade bara två 128 drivare så jag kunde inte byta får beställa fler.

DDCSV har gemensam jord för open collector att dra forward och för att mata 0-10V till VFD.
Detta ställer till lite då min VFD har separat jord för att styra start/riktning och varvtal på spindeln.
Men jag har fixat ett kretskort som separerar dessa. Detta kretskort blir nästa fräsning.

Annars så verkar det funka bra. Smidigt att slippa boota klumpig dator osv.

Lite svar på fråga 4.
På fråga 1 så är det väl normalt så att man har denna möjlighet för att slippa flytta axlarna till "ändläge". Jag antar att man KAN ha ändläge som nolla.
Jag har inte ens reflekterat över det då jag alltid nollar mot arbetsstycket.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: DDCSV/RMHV 2.1 - några frågor

Inlägg av Glattnos »

Jag har kört DDCSV i ett par år och är enbart nöjd. Efter att jag installerade Pandora blev jag av med div. "skärmbuggar"(ibland hackade skärmen på nått sätt). Med Pandora har jag inte märkt någon bugg eller konstighet alls(kört det över ett år).
Jag har separata givare på minus och plus men använder samma givare för homing också. Jag referens-kör alltid när jag startar för att mjukvaru-gränser och min verktygsväxlings-position ska stämma, inga problem med det.
Vad som är bra med den är att den har det som behövs. T.ex. verktygslista med verktygslängder så att man byter verktyg på 10 sekunder och sen trycker start. Sen gillar jag att man har realtids-justering av varvtal och matning(10-200% tror jag det är) eftersom det gör att man lätt kan justera skärdatan.

Om jag skulle ge den nått minus så är det nog att den konstigt nog inte har någon utgång för spindelrotation baklänges(M4), vilket är väldigt konstigt och eventuellt är det bara jag som inte vet hur det ska vara.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: DDCSV/RMHV 2.1 - några frågor

Inlägg av mankan »

Tackar för svaren, en RMHV2.1+MPG är nu beställd.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: DDCSV/RMHV 2.1 - några frågor

Inlägg av mankan »

Fortsätter tråden med lite frågor ändstopps-sensorer.

Manualen till RMHV2.1 säger så här:
3line_proximity_manual.png
Och jag hade tolkat RMHV2.1 = DDCSV2.1 och därmed köpt NPN NO och gått efter denna bild från DDCSV2.1s manual:
3line_proximity_measured.png
Men öppnar min enhet och mäter på LIMIT-X+ och den är kopplad för NPN NO :-)
Så långt allt väl men jag vill att ändstoppen ska trigga ifall kabeln ramlar ur eller man glömt koppla in den.

Räcker det då med lämpligt valda pulldown-motstånd i CNC-kontroller änden?
Om inte hur gör man då?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar