Quickfix för glappande remskiva?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av X-IL »

Okej, stryp mig inte nu, men jag behöver en "fortochfel"-metod för att fixera remskivan på fräsen. Den har glappat upp och varit shimsad sen tidigare, så den riktiga lösningen bör väl vara att svarva ur den och pressa i en bussning med rätt kilspår. Det är alltså axelhålet som blivit för stort, den verkar inte glappa i kilspåret (ännu). Visst kan jag försöka shimsa in den mer och dra åt ordentligt, och det kanske räcker för att komma igenom jobbet med att få igång nya svarven, men det är svårt att få in plåt, hitta i rätt tjocklek osv. Finns det andra tips för att göra en tillfällig lagning som tar mig igenom några timmars fräsande? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och sätta upp den i svarven, borra ur och hitta/tillverka en bussning? Det kommer att behöva göras så småningom, men jag vill skjuta upp det lite...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av tecno »

men det är svårt att få in plåt, hitta i rätt tjocklek osv.
Blir nog till att gnaga på äppelskrutten och fixa ordentligt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av säter »

Är axeln oskadad?
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av Anders K »

Aluminiumremskiva?
Borra ur hålet så att du får fräscha ytor, TIGa i lite alu och borra/brotscha ett nytt hål. Går fort och är ganska rätt (inte helt fel i alla fall :lol: )


EDIT: Jag bor för långt bort ser jag. Annars hade jag kunnat hjälpa dig med svetsningen om du inte kunde lösa det.
Senast redigerad av Anders K 18 april 2019, 09:05:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av säter »

Vad menar du med att borra?
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av Anders K »

Tolkade det som att hålet var för stort - då kan man fylla igen befintligt hål och ta upp ett nytt.
Om det är alu, måste det vara rent när man svetsar. Enklast är att borra/svarva ur någon tiondel inuti hålet och på så sätt bli av med oxid, olja osv.

Men är det bara kilspåret som glappar så gör man ett nytt kilspår 180° förskjutet från det gamla.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av Glenn »

Lite beroende på hur det ser ut kan man möjligen använda bladmetall tillfälligt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av säter »

Jag har bara dåliga erfarenheter med att shimsa med ölburkar och liknande.
Är det måttligt glapp, då är det nog bättre att limma.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av jihe »

Hur mycket spel är det? Cylindrisk fastsättning skall ju klara upp till 0,25 mm, även om jag aldrig testat det med så mycket. För att det skall funka behöver man ju shimsa upp den punktvis på något sätt för att fixera så den inte vobblar, men det går kanske att göra enklare än att shimsa hela. Och så gäller det ju att det finns plats att värma utan att elda upp något annat i maskinen när man skall ha loss skiten sen. Kanske vettigt att borra några hål i skivan innan som hållbart fäste för avdragare.

Jag tror att Biltemas cylindriska fastsättning är Loctite. De känns lika i alla fall.

Är det lite spel brukar cylindrisk fastsättning funka lite självcentrerande. Kanske tillräckligt bra för en remskiva som bara behöver gå några timmar.

Vaxa kilspåret kan vara bra om man skall använda lim i någon form, så slipper man slåss med att få ur den i alla fall.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av X-IL »

Ja det är hålet som blivit för stort i remskivan av alu. Axeln såg fin ut, men jag har inte mätt den. Hmm, svårt att TIGa i mitten på ett 70mm djupt hål kanske, det är alltså denna remskiva:
48d329e1-3720-4a98-b91f-12a8146d3259.jpg
Spelet är nog rätt stort tyvärr, 0.5 kanske.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av säter »

Under en kort period kanske man kan kan prova med att stoppa i bladmässing.
Då skulle jag i sådana fall kombinera det med att limma hela klabbet.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av Anders K »

Jag såg en singelremskiva framför mig... :lol:
Det där kan ju bli viss utmaning att svetsa på mer material i.
hundberg
Inlägg: 43
Blev medlem: 8 november 2015, 15:16:50

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av hundberg »

Även om skivan är i alu har den troligen spöat axeln om det varit löst ett tag. Dit med taperlock så är problemet ur världen.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av säter »

taperlock
Då åker han ju lika förbaskat på att svarva ur remskivan.
På sikt kan det ju vara något att tänka på.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Quickfix för glappande remskiva?

Inlägg av X-IL »

Jag kollade närmare på problemet i slutet på förra veckan, visst hade även kilspåret blivit rejält större. Fick i alla fall in en bit plåt till och en bricka under låsskruven så nu verkar jag kunna köra klart nuvarande projekt. Men sen måste det fixas mer permanent.
Taper lock är säkert bra, men kräver då alltså att jag svarvar ur remhjulet koniskt, samt lyckas borra och gänga ett par hål innan ursvarvningen på rätt ställe? Låter inte omöjligt men inte simpelt heller.
En stålbussning med kilspår som pressas in och eller låses med loctite känns som en betydligt enklare operation? Jag har nog inte jättemycket gods kvar mellan minsta diametern och hålet heller, så vet inte ens om det finns plats för en taper lock-lösning.

EDIT: Efter att ha kollat min egen bild och hittat yttermått på taper lock så går det bort.
Skriv svar